Bugatti Veyron Grand Sport: Otevřená verze jde do výroby
Po několika extrémně limitovaných modelech (Pur Sang, Sang Noir, FBG par Hermes) odvozených od uzavřeného kupé, připravilo Bugatti zájemcům o jeden z nejrychlejších vozů světa další limitovanou verzi, tentokrát bez střechy.
První individuálně vyrobený kus se vydražil loni v srpnu při premiéře na výstavě Concours d‘Elegance v Pebble Beach, a to za 2,9 milionu dolarů (zhruba 50 milionů Kč podle tehdejšího kurzu). Nyní se ve firemní továrně rozeběhla výroba celé limitované edice. Při této příležitosti se v Cannes konala prezentace prvních předprodukčních aut, na kterou byli pozváni vybraní zákazníci.
I když se auto oficiálně nazývá roadster, ve skutečnosti se jedná o targu – kupé s odnímatelnými střešními panely. Podle automobilky bylo toto řešení jediné možné s ohledem na bezpečnost, tuhost karoserie, náročnost výroby a náklady spojené s vývojem. S nasazenými střešním panely dosáhne Veyron Grand Sport nejvyšší rychlosti 407 km/h, stejně jako uzavřená verze, s otevřenou střechou je možné jet nejrychleji 360 km/h. To z Veyronu Grand Sport činí nejrychlejší auto současnosti pro jízdu „s větrem ve vlasech“.
Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá údajně jen 2,7 s (+0,2 s ve srovnání s uzavřenou verzí), sprint z klidu na 200 km/h si žádá 7,3 s (beze změn) a z 0 na 300 km/h potřebuje Veyron 16,7 s (beze změn).
Nepřehlédněte |
Pod lupou: Bugatti EB 16.4 Veyron - čtyři turba, 1000 koní |
Čelní sklo je prodlouženo a končí tak blíže k hlavám cestujících, podlaha musela být patřičně vyztužena, stejně jako dveře a je tedy pravděpodobné, že se zvýšila i pohotovostní hmotnost. Proti tomu bojovali konstruktéři změnou materiálu některých částí, takže například dveře jsou vyrobeny z karbonu a obsahují strukturální výztuhu z vysokopevnostní oceli, která v případě kolize přenáší energii čelního nárazu dále do karoserie. Výztuhy, které mají otevřené karoserii vrátit tuhost uzavřené schránky, se nacházejí kolem B-sloupku (v oblasti za bočními dveřmi), velký karbonový plát je pod převodovkou.
Veyron Grand Sport je, stejně jako standardní Veyron 16.4, poháněn vidlicovým šestnáctiválcem s uspořádáním válců do W o objemu 7993 cm3. Přeplňování zajišťují 4 výfuková turbodmychadla. Pohonná jednotka poskytuje výkon 736 kW (1001 k) při 6000 min-1 a nejvyšší točivý moment 1250 Nm je k dispozici mezi 2200 až 5500 min-1. Prostřednictvím sedmistupňové převodovky DSG je síla motoru přenášena na všechna čtyři kola. Stejná technika bude sloužit také v otevřené verzi.
Bugatti Veyron 16.4 na Auto.cz |
Marko: Budúcnosť Bugatti (Návrat ku koreňom) |
Bugatti Veyron 16.4: všechny fotografie na jednom místě (70x foto + 12 plakátů) |