Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Buggyra a Prokop vyrážejí společně na Dakar 2017!

David Bureš
Diskuze (1)
Dakar 2017 bude pro české fanoušky doslova našlapaný. Na vítězství mezi kamiony pomýšlejí Martin Kolomý i Aleš Loprais, mezi osobními auty se zase bude chtít předvést Martin Prokop.

Čeští fanoušci se v nadcházejícím ročníku dakarské rallye mají na co těšit. Na Dakar 2017 totiž vyráží podle mnohých názorů vůbec nejsilnější česká sestava v historii tohoto závodu, za stáj Buggyra budou závodit posádky Martina Kolomého a Aleše Lopraise, které pod hlavičkou MP Sports doplní Martin Prokop. Před odvozem techniky do Jižní Ameriky Buggyra odhalila své plány pro nadcházející ročník.

Právě spolupráce mezi týmy Tatra Buggyra Racing a MP Sports bude v nadcházejícím ročníku velice důležitá. Obě stáje si budou navzájem vypomáhat, ať už v mediální oblasti nebo cateringu. Tím nejdůležitějším protnutím mezi oběma týmy nicméně bude sdílení tzv. vozu rychlé asistence. Toto vozidlo osedlá soutěžní jezdec Karel Trněný, který bude mít za úkol v případě nutnosti vypomáhat ostatním závodním posádkám. Z pravidel vyplývá, že závodníkům mohou asistovat výhradně jiné posádky, a tak Trněný bude oficiálně nasazen do závodu, nepojede však na umístění, ale tak, aby dojel. Buggyra a MP Sports se tímto způsobem dostávají na úroveň největších a nejlepších týmů, které takovou asistenci také využívají.

Všechny posádky, ať Martin Kolomý s bratry Kilianovými, tak Aleš Loprais s navigátorem Janem Tománkem a mechanikem Jiřím Strossem i Martin Prokop, kterého bude navigovat Ilka Minorová, shodně doufají, že asistenční vozidlo nebudou potřebovat. Zároveň ale všichni jedním dechem dodávají, že Dakar je natolik nevyzpytatelná soutěž, že se na ní může stát cokoliv. Sám Trněný vyráží na Dakar poprvé, s Buggyrou si už ale závod cross-country letos vyzkoušel, na Baja Poland.

Video se připravuje ...

Právě se záludností soutěže souvisejí i plány na umístění. Beduín je samozřejmě pro Buggyru cíl, zároveň ale v týmu dobře vědí, že k němu vede dlouhá a těžká trasa. „S prvním místem bych byl spokojen, Dakar je ale velice nevyzpytatelný. Budeme každopádně chtít nastavovat konkurenci,“ tvrdí Jan Kalivoda, manažer týmu Buggyra, který dokazuje, že ambice stáje je vysoké.

Kalivoda zároveň odhalil, jak došlo ke spojení jmen Buggyra a Loprais, což by ještě před ne tak dávnou dobou bylo něco doslova nečekaného. Buggyra po odchodu Jaroslava Valtra hned po letošním Dakaru hledala různé možnosti, jak ho nahradit. Uvažovalo se nad Karlem Trněným, který by ale na Dakar jel poprvé, a tak by neměl dostatek zkušeností, a hlavně nad Davidem Vršeckým, úspěšným závodníkem na poli tahačů. Jeho start ale nakonec neumožnily zdravotní problémy. Když se tak Kalivoda potkal v Kopřivnici s Lopraisem, slovo dalo slovo, Loprais si Tatru vyzkoušel a bylo jasno. Kombinace Loprais/Tatra se tak na Dakar opět vrací.

Buggyra přitom nebude silná jen svými posádkami, ale také technikou. Na Dakar 2017 totiž vyráží s dvěma speciály Tatra Phoenix. Jeden si závod vyzkoušel už loni, s ním pojede Loprais, zatímco pro Kolomého je připraven zcela nový speciál, který nahradí jeho Tatru 815, dobře známého „Fat Boye,“ jež už se odebral na zasloužený závodnický důchod. „Martin je hodně konzervativní, když si ale vyzkoušel nového Phoenixe, řekl mně, že jezdí dobře. Větší pochvaly jsem se dočkat nemohl,“ říká Vršecký, šéfkonstruktér Buggyry.

Právě Vršecký sice na Dakaru 2017 závodit nebude, do Jižní Ameriky se ale přesto chystá. Bude se totiž starat o to, že obě auta budou na následující závodní den pečlivě připravena. Vedle úpravy nastavení to případně bude znamenat i opravy. „Mimo kabiny jsme schopni složit další auto,“ naznačuje Vršecký, že náhradních dílů budou mít s sebou opravdu hodně.

S nově postaveným speciálem vedle Kolomého pojede též Martin Prokop, který loňskou Toyotu Hilux vyměnil za Ford Raptor. „Toyota chtěla už hotového jezdce, já se ale potřeboval ještě učit, a tak jsme se rozhodli takto,“ vysvětlil Prokop, proč se vrací k Fordu, s nímž má bohaté zkušenosti z mistrovství světa v rallye.

Speciál byl stavěn v Jihlavě, přičemž se sériovým Raptorem má toho společného opravdu jen málo. Třeba pod kapotou pracuje osmiválec z mustangu. Podivný vzhled je pak důvodem, proč se pick-upu uvnitř týmu přezdívá Shrek. Tato přezdívka navíc odkazuje na jednu z Prokopových Fiest, jíž se říkalo Fiona.

Příprava Shreka přitom nebyla pro Prokopa vůbec snadná. Tým dosud zvyklý na WRC se musel učit novým věcem, navíc zadřený motor a nutnost dodání nového pozdržela vývoj, a tak stáj nestihla některé z naplánovaných testů. Přesto Prokop tvrdí, že důležité věci se podařilo vyladit.

Technika už vyrazila do francouzského přístavu Le Havre a následně směr Jižní Amerika, samotné posádky mají poslední týdny na přípravu. Třeba Prokop chce vyrazit do hor a dostat se do formy, podobné plány s vylepšením fyzičky mají i Kolomý a Loprais. Právě ten přiznal, co se mu na dakarské rallye nejvíce líbí. „Argentinské holky,“ říká s úsměvem a jedním dechem dodává: „Problém je, že se na ně nemůžu od volantu koukat. Udělal jsem to jen jednou a hned to dopadlo špatně. Tak se jen ptám kluků, jestli byla hezká.“

Dakar 2017 startuje v pondělí 2. ledna, a to etapou mezi Asúnciónem a Resistencií. Na posádky čeká celkem 12 etap, které vůbec poprvé zavedou závodníky i do Paraguaye, v ní se ostatně bude startovat. Velká část závodu se pojede v bolivijských horách, šest dnů posádky stráví ve výšce nad 3.000 metry nad mořem, a i proto se hovoří o tom, že letošní Dakar bude ten vůbec nejchladnější v historii. Vítěze budeme znát 14. ledna, kdy závodníci po 8.818 kilometrech v Paraguayi, Argentině a Bolívii dorazí do argentinského Buenos Aires.

Na start se z českých účastníků postaví celkem 13 závodních strojů, pět motocyklů, tři čtyřkolky, jedno auto a čtyři kamiony. Adeptem na vítězství je vedle těch zmíněných i Josef Macháček, který opět pojede na čtyřkolce. A jelikož v této kategorii Dakar už pětkrát vyhrál, je jasné, že na vítězství stále bude myslet. V kategorii nákladních aut pak nesmíme zapomenout ani na Liazku Martina Macíka Juniora.

David Bureš
Diskuze (1)
10. 12. 2016 22:34
Tatra nezná bratra!
Veľa šťastia TATROVÁCI!