reklama


Buggyra MK 001 - ryze závodní kamion

Buggyra MK 001 - ryze závodní kamion

 
 

Přinášíme vám podrobnější popis závodního tahače české provenience Buggyra MK001, který se v minulém roce poměrně úspěšně zúčastnil závodů tahačů na okruzích ve třídě Super Race Truck (SRT).

Informace o následníku, typu MK 002, přineseme, jakmile to bude možné.


Buggyra
Vývoj Super Race Trucku začal v polovině roku 1998. Tehdy Martin Koloc, vyřazený ze závodů sankcemi Mezinárodní federace automobilového sportu a Asociace jezdců České republiky, se zdravě naštval a započal se svým týmem a ve spolupráci s legendárním návrhářem Václavem Králem konstrukční přípravu (M. Koloc spolupracoval s V. Králem již v době, kdy závodil s tahači SISU a PRAGA). V jisté fázi vývoje se na technické přípravě zbrusu nového vozu začal podílet německý konstruktér Mario Kress, který s sebou přinesl zkušenosti z vývojových prací pro MAN, DAF a MERCEDES a se stavbou speciálů SRT. Jeho příchodem se změnila uvažovaná konstrukce rámu. Původně se uvažovalo o rámu podobném klasickému žebřinovému rámu v kombinaci s příhradovou konstrukcí. Nyní má rám tvar jakési "vany" z masivních nosníků speciálního tvaru. Mario Kress přivedl do týmu i jezdce Gerda Körbera. Celkově se na projektu podílelo přibližně 70 lidí. První úvahy vedly k rozhodnutí o kapotové koncepci, tj. s budkou uloženou mezi nápravami. Toto řešení je výhodné jak z hlediska rozložení hmotnosti mezi nápravy - zadní náprava je takto více zatěžována, tak z hlediska kvadratických momentů setrvačnosti - hmota vzdálenější od těžiště vozu zhoršuje chování vozu v zatáčkách. Pro jezdce je poloha blízko těžiště vozu také velmi výhodná. Lépe cítí chování vozu (skluz pneumatik). Původně se uvažovalo o budce z Avie z řady Daewoo-Avia A 60/90. Ovšem po náběhu výroby nové řady AD 100 (obchodní název D 60/90) se přešlo na novou budku, kterou vyvinulo britské vývojové centrum Daewoo.


Vůz je samozřejmě postaven dle reglementů FIA (Mezinárodní automobilové federace). Ty mimo mnoha jiných parametrů určují umístění budky ve vzdálenosti 2040 mm od osy točnice, přičemž točnice musí být logicky mezi nápravami, maximálně v úrovni osy zadní nápravy. To znamená, že budka může být maximálně 2040 mm před zadní nápravou, ne méně. Je také určeno umístění motoru (resp. bloku motoru) před středem rozvoru, čímž FIA brání umístění motoru blízko zadní nápravy. Co se týče povinné točnice, ta svou značnou hmotou umístněnou vysoko nad těžištěm, a navíc až u zadní nápravy, dělá nepříjemnosti při ladění podvozku. Povolená minimální hmotnost je 4800 kg. Hmotnost se měří po závodě, proto se někteří jezdci pohybují po projetí cílem na okraji dráhy, aby nabrali písek na pneumatiky, čímž zvyšují hmotnost svého vozu odlehčeného např. kolizí o laminátové díly.


Rám
Je svařen z ohýbaných ocelových profilů. Je zcela speciální konstrukce tak, aby byl motor uložen co nejníže. V rámu jsou zabudovány (integrovány) chladiče olejů a nádrže na vodu.


Budka
Jak již bylo zmíněno, pochází ze sériového vozu Daewoo Avia D 60/90. Byla však odlehčena o cca 100 kg nahrazením vnitřních plechových dílů dveří kevlarovými a dalšími úpravami. Skla vzhledem k nižší tuhosti budky po úpravách praskala, proto byla použita pružnější akrylátová okna, což zároveň budku dále odlehčilo. Sériovost budky přikazuje FIA (min. 100 ks vyrobených v jednom roce). Je samozřejmě vybavena ochranným trubkovým rámem, sklopná, příležitostně vybavována i sedadlem spolujezdce.


Nápravy
Přední tuhá náprava je označována GyrTech-FA001/B. Náprava je přesně vedená soustavou táhel a pák, kinematika nápravy je nastavitelná, což umožňuje nastavení podvozku pro každý okruh individuálně. Je nutné připomenout, že nastavení přední nápravy, hledání optimální geometrie pohybu kola v rejdu bylo časově velmi náročné. Výsledkem jsou i extrémní hodnoty - záklon rejdového čepu je 20°. Neobvyklé je i umístění mechanizmu řízení za nápravou, přičemž řídící tyč prochází rámem. Toto řešení bylo zvoleno proto, aby bylo možné jezdce posunout v kabině co nejvíce vzad k těžišti. Inu, závodní vůz potřebuje extrémní řešení.


Zadní tuhá nápravy GyrTech-RA001/P obvyklé konstrukce je bez redukcí (mimo jiné kvůli úspoře hmotnosti). Náprava je jako přední vedená seřiditelnou soustavou táhel a pák. Diferenciál má omezenou svornost.

Odpružení je provedeno vinutými pružinami značky Flino a plynokapalinovými tlumiči Öhlins. Obě nápravy mají seřiditelné zkrutné stabilizátory. Hlavy kol jsou z lehké slitiny. Disky jsou z lehké slitiny, mimo vnějších zadních. Ty jsou dle předpisu FIA z bezpečnostních důvodů ocelové. Pneumatiky mají značku Continental rozměru 315/65-R22,5, jsou bezdušové a stejné, jaké používají všichni účastníci v závodním poli.


Brzdy byly na začátku sezóny kapalinové dvouokruhové značky Knoor Bremse SB 7000 s obložením Jurid. Kotouče jsou z uhlíkového kompozitu se slinutým karbidem (oproti ocelovým jsou lehčí a snesou větší tepelné zatížení - původně byly vyvinuty pro raketoplány a dosud se používaly především v F1). Avšak na přání jezdce Gerda Körbera byla soustava předělána na vzduchovou. Zvyk je železná košile a Gerd kupodivu dosahoval se vzduchem ovládanou soustavou lepších časů. Což ovšem nelze převádět do praxe, kde kapalinové brzdy jistě znamenají přínos jak pro údržbu, tak i pro bezpečnost (kratší časová prodleva). Chlazení brzd je mimo obvyklé vnitřní ventilace zajišťováno rozstřikem vody na kotouče. V některých chvílích je rozstřikován až 1 litr vody za minutu. V rámu vozu jsou nádrže na vodu o obsahu 200 litrů.


Převodovka
ZF Ecomat HP600 je všeobecně používaná v SRT. Je pětistupňová sekvenční elektronicky ovládaná s předvolbou/řazením tlačítky na volantu. Režim řazení je před závodem naprogramován na základě údajů z testovacích jízd.


Telemetrie
Magneti Marelli DAS4 má 127 kanálů (kapacita/počet měřených veličin). Za jízdy však bylo prozatím použitých 96 kanálů. Měří se např. otáčky, zrychlení v různých místech a směrech (x, y, z), teploty, tlaky apod. Vyhodnocení probíhá částečně přímo ve voze zabudovanou elektronikou, jiné se v depu stahují do notebooku a podle naměřených hodnot se volí další nastavení a úpravy podvozku a pohonné jednotky. Telemetrie takového druhu byla prozatím používána jen v technologiích F1.


Motor
Samostatnou kapitolu tvoří motor GyrTech MK 12/001-3. Ten je postaven na základě motoru Caterpillar série C. Jde o řadový šestiválec o zdvihovém objemu 12 litrů (maximum dle reglementů FIA). Klikový mechanizmus (s keramickým nástřikem pro zvýšení otěruvzdornosti) a hlava válců jsou vlastní, stejně jako vstřikovací soustava (GyrTech/Bug 001) se sdruženými vstřikovači. Vstřikovače jsou elektronicky řízené. Vstřikovací tlaky dosahují maxima 280 MPa. Turbodmychadla jsou dvě - Schwitzer/GT (tlak 0,45 MPa), plnící soustava má výměník vzduch/vzduch. Tento chladič je umístěn vpředu, skloněn šikmo vzad spolu s prvním chladičem motoru (další dva chladiče jsou před zadními koly). Přibližné maximální výkonové parametry motoru jsou 1030 kW/ 2600 ot/min, 5000 Nm.


Maximální rychlost vozu je omezena při závodech na 160 km/h, dle reglementů FIA. Toto omezení se děje zásahem elektroniky, kdy se motoru sníží výkon na zhruba 200 kW, což stačí na udržení maximální rychlosti. Maximální rychlost bez omezovače je však přibližně 225 km/h.


Rozměry
Rozvor náprav je 3800 mm, délka přibližně 5400 mm, další rozměry vychází z předpisů FIA, tj. max. šíře 2550 mm a výška o několik centimetrů přesahuje povolené minimum 2500 mm.


Buggyra
MK 001 byla představena odborné veřejnosti 14.3.2001 na přednášce České automobilové společnosti (dříve České společnosti automobilových techniků) a slavnostní předvedení se odehrálo v Roudnici nad Labem dne 19.4.2001.


Mimochodem, označení MK 001 neznamená nic jiného, než "Martin Koloc" a pořadové číslo. Tříciferné pořadové číslo naznačuje ambice nové české značky Buggyra - takže se zřejmě máme na co těšit.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů StartupYard rozdělil rekordní sumu. Nové projekty se porvaly o devatenáct milionů

Rekordních devatenáct milionů korun čerstvých investic…

Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD Miliardář Bakala znovu investuje v Ostravě. Přebudoval bývalé sídlo OKD

Skupina Asental Group miliardáře a někdejšího uhlobarona…

Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky Rusnok: Při přehřátí trhu ČNB dále zpřísní podmínky pro hypotéky

Pokud bude tuzemský trh s nemovitostmi vykazovat známky…

Západ Československo odepsal už v září 1948. Gottwalda považoval za umírněného Západ Československo odepsal už v září 1948. Gottwalda považoval za umírněného

Západní státy za demokratické Československo přestávaly…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 






 
Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Víme, kdy se objeví nová Lada Niva. Bude pořád drsná?

Dnes 19:50

Ani ruská offroadová legenda se nedožije třetí dekády 21. století, dostane bude nahrazena novým modelem. Bude také tak hardcore?




Blesk.cz

Clooney bude tátou, jeho Amal čeká dvojčata!

Clooney bude tátou, jeho Amal čeká dvojčata!

Nálepky věčného mládence se zbavil už před dvěma a půl lety, když si vzal krásnou právničku Amal Alamuddin (38).…

Čokoláda za 5 korun přilákala Pražany: V Karlíně zahání zimu mlsáním

Čokoláda za 5 korun přilákala Pražany: V Karlíně…

Čokoláda na milion způsobů. Café Parlor se ve středu 18. ledna proměnilo ve sladký ráj neřestí. Lidé si zde po…

 

iSport.cz

Byl to můj nejtěžší Dakar, svěřil se Macík. Co řekl dál o náročné rallye?

Byl to můj nejtěžší Dakar, svěřil se Macík. Co řekl…

Dal si cíl a ten splnil. Těsně před odjezdem na Dakar 2017 se český závodník Martin Macík svěřil, že touží po…

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i zastřelením

Biatlonový šéf Hamza o boji s dopingem: Hrozili mi i…

Už se mu nelíbilo, jak se v biatlonu přehlížejí problémy v boji s dopingem. Předseda Českého svazu biatlonu Jiří…

 

Reflex.cz

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a terorismus. Jenže teď se bojíme i Trumpa

Obamova váhavost přinesla Evropě větší migraci a…

Důsledky někdejšího nezasahování prezidenta Baracka Obamy v Sýrii byly pro Evropu v některých ohledech stejně…

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

15 vzácných snímků z dětství princezny Diany

Narodila se 1. července 1961 do aristokratické rodiny Spencerů a první roky života strávila na královských…

 
 
reklama