Buick Regal (1973-2013): Královský sedan slaví čtyřicátiny

 

Buick Regal slaví čtyřicet let. Jak je v USA zvykem, během jeho života se radikálně změnila koncepce a historie tohoto názvu byla na několik let přerušena.

Buick Regal se zrodil na konci sezóny 1972 jako součást řady Century. Nejstarším dvoudveřový kupé tak vlastně bude už jedenačtyřicet. Původně měl pod kapotou osmiválec 5,7 a poté dokonce 7,5 l, později však daleko menší šestiválec 3,8 l. Downsizing byl v době palivových krizí velmi důležitý a Buick šel tak trochu proti proudu. Karoserií se to ale netýkalo, ty měřily 5,4 m. Anglický termín „regal“ znamená v češtině „královský“ a rozměry mu alespoň z pohledu Evropana určitě odpovídaly. Objevily se nakonec také klasické, navíc ještě o 10 cm delší sedany a po roce 1975 zmizel název Century. Byl to jediný vůz americké střední třídy té doby, který poháněl právě motor V6. Vyráběl se pouhé čtyři roky, v první sezóně se prodalo 97.557 aut. Podvozek byl na tehdejší dobu označován jako sportovní.

Druhá řada strávila na linkách celých devět let. Už od počátku byla k dispozici s šestiválcem 3,8 l přeplňovaným turbodmychadlem! Kromě něj se v útrobách objevily i menší atmosférické objemu 3,2 l a větší 4,1 l. Diesely V6 a V8 pocházely od Oldsmobile, zážehové osmiválce 4,3, 4,9 a 5,0 l také od Pontiacu a Chevroletu. Ropné krize zamávaly s celým světem, takže Amerika zkoušela v osobních vozech naftu. Nesetkala se ale s úspěchem, vrátila se tedy až nedávno... Paletu karosářských variant rozšířilo ve druhé generaci kombi, kromě třístupňových automatů se dalo řadit i manuálně, samočinné skříně dostaly také čtveřici rychlostí. Třešničkou na dortu byly ostré verze Grand National, T--Type a v závěru kariéry ještě legendární GNX. Jejich technika pocházela z populárního šampionátu NASCAR. Lehký vidlicový šestiválec modelu GNX 3,79 l s vícebodovým vstřikem dopovalo znovu turbodmychadlo Garrett T-3. Jeho 206 kW stačilo na to, aby na šestnáctipalcových litých kolech upaloval z nuly na 96 km/h během 4,6 s. Výhradně leskle černá auta měl čtyřstupňovou automatickou převodovku Turbo Hydramatic 200-R. Vzniklo jen 547 kusů číslované série. Dnes jsou nesplněným snem mnoha amerických sběratelů.

Třetí řada (1988-1996) znamenala přechod na přední pohon, dvě předchozí byly pochopitelně zadokolky. Také se opět zmenšila, její délka klesla pod pět metrů. Zaujal oblý design, automaty už měly výhradně čtveřici rychlostí. Auta poháněly šestiválce série X 2,8 a 3,1 l, špičkou byl zcela nový V6 objemu 3,8 l. Ostré varianty však tentokrát z nabídky zmizely, stejně jako kombi. Více výkonu přinesl až Regal s pořadovým číslem 4 (1997). Opět se navíc stal luxusnější variantou řady Century. byť se samostatným jménem, ale stejnou konstrukcí podvozku i karoserie už výhradně čtyřdveřového sedanu. Vnější tvary se dále zaoblily. V jeho nabídce se objevila kompresorová verze GS s výkonem 180 kW a točivým momentem 380 N.m. Všechny modely měly tentokrát motor V6 3,8 l, pochopitelně i v nepřeplňované verzi se 150 kW. Celá řada však vydržela jen do června 2004 a pak byl konec. Jméno Regal se na dalších pět let odmlčelo a jeho nástupcem se stal La Crosse. Jenže pouze v Severní Americe, v Říši středu v továrně Shanghai GM běžela produkce od roku 1999 nepřetržitě. Číňané jej vyváželi i na Filipíny, kde se prodával jako Chevrolet Lumina!

Prodej páté generace byl zahájen před pěti lety nejprve v Číně, neboť tamní trh se stal hlavním odbytištěm značky. Aby toho nebylo málo, současný Regal je prakticky značkovou variantou nám dobře známého Opelu Insignia. Čínská verze má čtyřválec 2,0 SIDI Turbo se 162 kW. Americká varianta s motorem Ecotec 2,4 l a eAssist je velmi úsporná, na dálnici spotřebuje 6,5 l benzinu, na dálnici pak 9,4 l. Lithium-iontová baterie v zavazadelníku sloužící k uchování energie při rekuperaci jí přidává ke standardním 164 kW dalších 11. Přímo řazené i samočinné skříně mají šest stupňů, k mání je poprvé v historii také pohon všech kol. Pro modelový rok 2014 prošel Regal modernizací. Čtyřválec 2,0 Turbo pro CXL dává 193 kW a 400 N.m, v případě výkonnějšího GS pak 201 kW. Nechybí přední zavěšení Hi-Per Strut, ani elektronický samosvorný diferenciál. Ve výbavách najdeme moderní elektronické pomocníky, osmipalcovou obrazovku, radary a kamery, vyhřívaná kožená sedadla, či dvouzónovou automatickou klimatizaci.

JAKE.AUTO.CZ: Buick Regal páté generace (přehled všech článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Skanska Property koupila developerský projekt na novou část Holešovic Skanska Property koupila developerský projekt na novou část Holešovic

Místo bývalé továrny na betonové dílce vyroste za…

Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy

"Chtěli bychom do České republiky během pár let přinést…

České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců

Společnosti v České Republice nevěnují větší pozornost…

Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů

Až deset procent nárůst nákladů kvůli změnám celních…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 




Video: Buick Regal GS – Nejostřejší Buick Video: Buick Regal GS – Nejostřejší Buick

Buick Regal GS představuje nejsportovnější model tradiční…

Video: Buick Regal GS – Prohlídka interiéru i exteriéru Video: Buick Regal GS – Prohlídka interiéru i exteriéru

Buick Regal GS je v současnosti nejsportovnějším…

 



 
VW Golf GTI TCR je závoďák (téměř) pro každého. Prozkoumali jsme jej v Rakousku (+video)

VW Golf GTI TCR je závoďák pro každého. Zkoumali jsme jej v Rakousku (+video)

Dnes 18:15

U jezera Wörthersee jsme se důkladně seznámili s GTI pro sérii TCR.




Blesk.cz

Legolasova bývalka se podruhé vdala! Jejím vyvoleným je mladý miliardář

Legolasova bývalka se podruhé vdala! Jejím vyvoleným…

Exmanželka Legolase z Pána prstenů alias Orlanda Blooma (40), modelka Miranda Kerr (34) se podruhé vdala! Svatbu…

Matka zavřela malé děti v kufru a šla na nákup. Ve vedru zoufale volaly o pomoc

Matka zavřela malé děti v kufru a šla na nákup. Ve…

Obvinění z týrání dětí si vyslechla Tori Castillová z města Riverdale v Utahu. Své dvě malé děti totiž v horkém…

 

iSport.cz

Legendární Totti se s Římem loučil vítězně. Schick nahrál na dva góly

Legendární Totti se s Římem loučil vítězně. Schick…

Fotbalisté AS Řím porazili v dramatickém zápase posledního kola italské ligy FC Janov 3:2 a zůstali na druhém…

Baník slaví návrat do ligy! Znojmo zničil 3:0, Opavě výhra nestačila

Baník slaví návrat do ligy! Znojmo zničil 3:0, Opavě…

Dokázali to! Fotbalisté Baníku Ostrava zvládli poslední ligový zápas proti Znojmu a stvrdili tak svůj návrat do…

 

Reflex.cz

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí ji pochválil a navrhl na cenu děkana. Případ vzbudil rozpaky a údiv

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí…

Je samozřejmě možné, že jsme Kryštofa Ambrůze z Fakulty výtvarných umění VUT nepochopili. Druhá možnost je ale…

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský prezident Atambajev je hudební hvězdou

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský…

Prezidenta Kyrgyzstánu Almazbeka Atambajeva (60) zná u nás jen málokdo. Ale ve své zemi to není jenom známý…