Buick Regal (1973-2013): Královský sedan slaví čtyřicátiny

 

Buick Regal slaví čtyřicet let. Jak je v USA zvykem, během jeho života se radikálně změnila koncepce a historie tohoto názvu byla na několik let přerušena.

Buick Regal se zrodil na konci sezóny 1972 jako součást řady Century. Nejstarším dvoudveřový kupé tak vlastně bude už jedenačtyřicet. Původně měl pod kapotou osmiválec 5,7 a poté dokonce 7,5 l, později však daleko menší šestiválec 3,8 l. Downsizing byl v době palivových krizí velmi důležitý a Buick šel tak trochu proti proudu. Karoserií se to ale netýkalo, ty měřily 5,4 m. Anglický termín „regal“ znamená v češtině „královský“ a rozměry mu alespoň z pohledu Evropana určitě odpovídaly. Objevily se nakonec také klasické, navíc ještě o 10 cm delší sedany a po roce 1975 zmizel název Century. Byl to jediný vůz americké střední třídy té doby, který poháněl právě motor V6. Vyráběl se pouhé čtyři roky, v první sezóně se prodalo 97.557 aut. Podvozek byl na tehdejší dobu označován jako sportovní.

Druhá řada strávila na linkách celých devět let. Už od počátku byla k dispozici s šestiválcem 3,8 l přeplňovaným turbodmychadlem! Kromě něj se v útrobách objevily i menší atmosférické objemu 3,2 l a větší 4,1 l. Diesely V6 a V8 pocházely od Oldsmobile, zážehové osmiválce 4,3, 4,9 a 5,0 l také od Pontiacu a Chevroletu. Ropné krize zamávaly s celým světem, takže Amerika zkoušela v osobních vozech naftu. Nesetkala se ale s úspěchem, vrátila se tedy až nedávno... Paletu karosářských variant rozšířilo ve druhé generaci kombi, kromě třístupňových automatů se dalo řadit i manuálně, samočinné skříně dostaly také čtveřici rychlostí. Třešničkou na dortu byly ostré verze Grand National, T--Type a v závěru kariéry ještě legendární GNX. Jejich technika pocházela z populárního šampionátu NASCAR. Lehký vidlicový šestiválec modelu GNX 3,79 l s vícebodovým vstřikem dopovalo znovu turbodmychadlo Garrett T-3. Jeho 206 kW stačilo na to, aby na šestnáctipalcových litých kolech upaloval z nuly na 96 km/h během 4,6 s. Výhradně leskle černá auta měl čtyřstupňovou automatickou převodovku Turbo Hydramatic 200-R. Vzniklo jen 547 kusů číslované série. Dnes jsou nesplněným snem mnoha amerických sběratelů.

Třetí řada (1988-1996) znamenala přechod na přední pohon, dvě předchozí byly pochopitelně zadokolky. Také se opět zmenšila, její délka klesla pod pět metrů. Zaujal oblý design, automaty už měly výhradně čtveřici rychlostí. Auta poháněly šestiválce série X 2,8 a 3,1 l, špičkou byl zcela nový V6 objemu 3,8 l. Ostré varianty však tentokrát z nabídky zmizely, stejně jako kombi. Více výkonu přinesl až Regal s pořadovým číslem 4 (1997). Opět se navíc stal luxusnější variantou řady Century. byť se samostatným jménem, ale stejnou konstrukcí podvozku i karoserie už výhradně čtyřdveřového sedanu. Vnější tvary se dále zaoblily. V jeho nabídce se objevila kompresorová verze GS s výkonem 180 kW a točivým momentem 380 N.m. Všechny modely měly tentokrát motor V6 3,8 l, pochopitelně i v nepřeplňované verzi se 150 kW. Celá řada však vydržela jen do června 2004 a pak byl konec. Jméno Regal se na dalších pět let odmlčelo a jeho nástupcem se stal La Crosse. Jenže pouze v Severní Americe, v Říši středu v továrně Shanghai GM běžela produkce od roku 1999 nepřetržitě. Číňané jej vyváželi i na Filipíny, kde se prodával jako Chevrolet Lumina!

Prodej páté generace byl zahájen před pěti lety nejprve v Číně, neboť tamní trh se stal hlavním odbytištěm značky. Aby toho nebylo málo, současný Regal je prakticky značkovou variantou nám dobře známého Opelu Insignia. Čínská verze má čtyřválec 2,0 SIDI Turbo se 162 kW. Americká varianta s motorem Ecotec 2,4 l a eAssist je velmi úsporná, na dálnici spotřebuje 6,5 l benzinu, na dálnici pak 9,4 l. Lithium-iontová baterie v zavazadelníku sloužící k uchování energie při rekuperaci jí přidává ke standardním 164 kW dalších 11. Přímo řazené i samočinné skříně mají šest stupňů, k mání je poprvé v historii také pohon všech kol. Pro modelový rok 2014 prošel Regal modernizací. Čtyřválec 2,0 Turbo pro CXL dává 193 kW a 400 N.m, v případě výkonnějšího GS pak 201 kW. Nechybí přední zavěšení Hi-Per Strut, ani elektronický samosvorný diferenciál. Ve výbavách najdeme moderní elektronické pomocníky, osmipalcovou obrazovku, radary a kamery, vyhřívaná kožená sedadla, či dvouzónovou automatickou klimatizaci.

JAKE.AUTO.CZ: Buick Regal páté generace (přehled všech článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Tři scénáře vyhubení života na Zemi: výbuch supernovy, gama záblesk a dopad asteroidu Tři scénáře vyhubení života na Zemi: výbuch supernovy, gama záblesk a dopad asteroidu

Život na zemi je velmi křehký a platí to i pro člověka. V…

O2 navýšilo zisk, těží hlavně z mobilního internetu O2 navýšilo zisk, těží hlavně z mobilního internetu

Mobilní operátor O2 v letošním prvním pololetí zvýšil…

Sankce proti Rusku schváleny, teď už se čeká jen na Trumpa. Co KLDR a Írán? Sankce proti Rusku schváleny, teď už se čeká jen na Trumpa. Co KLDR a Írán?

Americký Senát podle očekávání velkou většinou hlasů…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 



Video: Buick Regal GS – Nejostřejší Buick Video: Buick Regal GS – Nejostřejší Buick

Buick Regal GS představuje nejsportovnější model tradiční…

Video: Buick Regal GS – Prohlídka interiéru i exteriéru Video: Buick Regal GS – Prohlídka interiéru i exteriéru

Buick Regal GS je v současnosti nejsportovnějším…

 



 
Lada Vesta – Umí Rusové postavit moderní auto?

TEST: Lada Vesta – Umí Rusové postavit moderní auto?

Dnes 08:00

Sedan Vesta je s crossoverem Xray první vlaštovkou nové éry značky Lada. V exkluzivním testu jsme ji vyzkoušeli přímo na českých silnicích.




Blesk.cz

Expřítel Dary Rolins měl autonehodu: Zpěvák Wohnoutu skončil zakrvácený

Expřítel Dary Rolins měl autonehodu: Zpěvák Wohnoutu…

Stáli při něm všichni svatí. Expřítel zpěvačky Dary Rolins (44) a frontman skupiny Wohnout Matěj Homola (44) se…

Víme, kde rostou! Kam vyrazit na houby a nepřijít s prázdnou?

Víme, kde rostou! Kam vyrazit na houby a nepřijít s…

Zdá se vám, že letos houby nerostou? Není to pravda! Jen je třeba vědět, kam na ně! A s tím vám poradíme.

 

iSport.cz

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy. Plus dárek PEXESO

PÁTEČNÍ MAGAZÍN: velký průvodce ke startu HET ligy.…

Fotbalová horečka je tady a deník Sport pro vás připravil celkem 84 stran průvodce novou sezonou HET ligy.…

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon, Stramaccioniho tým v problémech

CZ Bělehrad – Sparta 2:0. Bídný výkon,…

Tohle přesně nechtěli dopustit. Jenže nic jiného si za špatný výkon nezasloužili. Fotbalisté Sparty prohráli…

 

Reflex.cz

Kokosové ostrovy: Kus panenské přírody uprostřed oceánu, kde se příliš nepracuje a všichni se mají dobře

Kokosové ostrovy: Kus panenské přírody uprostřed…

Na lepších mapách je to sotva znatelná tečka, na těch horších je nenajdete vůbec. Pár kilometrů čtverečních…

O Romech se přece nesmí psát špatně!

O Romech se přece nesmí psát špatně!

Napsal jsem sloupek, takovou impresi, že po Ostravě se procházejí agresívní tlupy Romů, obklopené houfy řvoucích…