Buick Regal (1973-2013): Královský sedan slaví čtyřicátiny

 

Buick Regal slaví čtyřicet let. Jak je v USA zvykem, během jeho života se radikálně změnila koncepce a historie tohoto názvu byla na několik let přerušena.

Buick Regal se zrodil na konci sezóny 1972 jako součást řady Century. Nejstarším dvoudveřový kupé tak vlastně bude už jedenačtyřicet. Původně měl pod kapotou osmiválec 5,7 a poté dokonce 7,5 l, později však daleko menší šestiválec 3,8 l. Downsizing byl v době palivových krizí velmi důležitý a Buick šel tak trochu proti proudu. Karoserií se to ale netýkalo, ty měřily 5,4 m. Anglický termín „regal“ znamená v češtině „královský“ a rozměry mu alespoň z pohledu Evropana určitě odpovídaly. Objevily se nakonec také klasické, navíc ještě o 10 cm delší sedany a po roce 1975 zmizel název Century. Byl to jediný vůz americké střední třídy té doby, který poháněl právě motor V6. Vyráběl se pouhé čtyři roky, v první sezóně se prodalo 97.557 aut. Podvozek byl na tehdejší dobu označován jako sportovní.

Druhá řada strávila na linkách celých devět let. Už od počátku byla k dispozici s šestiválcem 3,8 l přeplňovaným turbodmychadlem! Kromě něj se v útrobách objevily i menší atmosférické objemu 3,2 l a větší 4,1 l. Diesely V6 a V8 pocházely od Oldsmobile, zážehové osmiválce 4,3, 4,9 a 5,0 l také od Pontiacu a Chevroletu. Ropné krize zamávaly s celým světem, takže Amerika zkoušela v osobních vozech naftu. Nesetkala se ale s úspěchem, vrátila se tedy až nedávno... Paletu karosářských variant rozšířilo ve druhé generaci kombi, kromě třístupňových automatů se dalo řadit i manuálně, samočinné skříně dostaly také čtveřici rychlostí. Třešničkou na dortu byly ostré verze Grand National, T--Type a v závěru kariéry ještě legendární GNX. Jejich technika pocházela z populárního šampionátu NASCAR. Lehký vidlicový šestiválec modelu GNX 3,79 l s vícebodovým vstřikem dopovalo znovu turbodmychadlo Garrett T-3. Jeho 206 kW stačilo na to, aby na šestnáctipalcových litých kolech upaloval z nuly na 96 km/h během 4,6 s. Výhradně leskle černá auta měl čtyřstupňovou automatickou převodovku Turbo Hydramatic 200-R. Vzniklo jen 547 kusů číslované série. Dnes jsou nesplněným snem mnoha amerických sběratelů.

Třetí řada (1988-1996) znamenala přechod na přední pohon, dvě předchozí byly pochopitelně zadokolky. Také se opět zmenšila, její délka klesla pod pět metrů. Zaujal oblý design, automaty už měly výhradně čtveřici rychlostí. Auta poháněly šestiválce série X 2,8 a 3,1 l, špičkou byl zcela nový V6 objemu 3,8 l. Ostré varianty však tentokrát z nabídky zmizely, stejně jako kombi. Více výkonu přinesl až Regal s pořadovým číslem 4 (1997). Opět se navíc stal luxusnější variantou řady Century. byť se samostatným jménem, ale stejnou konstrukcí podvozku i karoserie už výhradně čtyřdveřového sedanu. Vnější tvary se dále zaoblily. V jeho nabídce se objevila kompresorová verze GS s výkonem 180 kW a točivým momentem 380 N.m. Všechny modely měly tentokrát motor V6 3,8 l, pochopitelně i v nepřeplňované verzi se 150 kW. Celá řada však vydržela jen do června 2004 a pak byl konec. Jméno Regal se na dalších pět let odmlčelo a jeho nástupcem se stal La Crosse. Jenže pouze v Severní Americe, v Říši středu v továrně Shanghai GM běžela produkce od roku 1999 nepřetržitě. Číňané jej vyváželi i na Filipíny, kde se prodával jako Chevrolet Lumina!

Prodej páté generace byl zahájen před pěti lety nejprve v Číně, neboť tamní trh se stal hlavním odbytištěm značky. Aby toho nebylo málo, současný Regal je prakticky značkovou variantou nám dobře známého Opelu Insignia. Čínská verze má čtyřválec 2,0 SIDI Turbo se 162 kW. Americká varianta s motorem Ecotec 2,4 l a eAssist je velmi úsporná, na dálnici spotřebuje 6,5 l benzinu, na dálnici pak 9,4 l. Lithium-iontová baterie v zavazadelníku sloužící k uchování energie při rekuperaci jí přidává ke standardním 164 kW dalších 11. Přímo řazené i samočinné skříně mají šest stupňů, k mání je poprvé v historii také pohon všech kol. Pro modelový rok 2014 prošel Regal modernizací. Čtyřválec 2,0 Turbo pro CXL dává 193 kW a 400 N.m, v případě výkonnějšího GS pak 201 kW. Nechybí přední zavěšení Hi-Per Strut, ani elektronický samosvorný diferenciál. Ve výbavách najdeme moderní elektronické pomocníky, osmipalcovou obrazovku, radary a kamery, vyhřívaná kožená sedadla, či dvouzónovou automatickou klimatizaci.

JAKE.AUTO.CZ: Buick Regal páté generace (přehled všech článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii

Po dubnovém referendu o posílení prezidentských pravomocí…

Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun

Od loňského října do letošního února zvedly teplárny,…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších! SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších!

Kategorie SUV zažívá celosvětově obrovský boom, takže…

 




Video: Buick Regal GS – Nejostřejší Buick Video: Buick Regal GS – Nejostřejší Buick

Buick Regal GS představuje nejsportovnější model tradiční…

Video: Buick Regal GS – Prohlídka interiéru i exteriéru Video: Buick Regal GS – Prohlídka interiéru i exteriéru

Buick Regal GS je v současnosti nejsportovnějším…

 



 
Audi nezajímají driftovací režimy

Audi nezajímají driftovací režimy

Včera

Audi Sport odmítá "driftovací" módy svých sportovních modelů. Považuje je za naprosto zbytečné.




Blesk.cz

Důchodkyně (94) už 44 let pracuje v McDonaldu. Jaké jídlo ji drží naživu?

Důchodkyně (94) už 44 let pracuje v McDonaldu. Jaké…

Jmenuje se Loraine Maurerová a ve svých 94 letech pracuje v restauraci McDonald's. Zákazníky obsluhuje již více…

Odklepnuto. STAN do voleb půjdou s lidovci. Potřebují získat 10 procent

Odklepnuto. STAN do voleb půjdou s lidovci.…

Hnutí Starostů a nezávislých se sešlo v sobotu už na 9. volebním sněmu. Necelé dvě stovky delegátů si zde volily…

 

iSport.cz

Najde Barcelona nového Iniestu? PĚT největších talentů slavné akademie

Najde Barcelona nového Iniestu? PĚT největších…

V posledních letech se tok odchovanců Barcelony do prvního týmu poněkud zastavil, ale o velké talenty pořád není…

Bulhaři zaskočili Nizozemce, Belgie ztratila. Ronaldo i Giroud dali dva góly

Bulhaři zaskočili Nizozemce, Belgie ztratila.…

SOUHRN | O první body přišli v kvalifikaci na MS 2018 fotbalisté Belgie, kteří doma pouze remizovali s Řeckem…

 

Reflex.cz

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Soud rozhodl zcela bizarní spor, který byl podle zdravého rozumu řešitelný za dvě vteřiny. Rozumnou myšlenku…

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Tábor republikánů v americkém Kongresu se dnes vzpamatovává z šoku po páteční prohře ve Sněmovně reprezentantů,…