reklama


Buick Regal (1973-2013): Královský sedan slaví čtyřicátiny

 

Buick Regal slaví čtyřicet let. Jak je v USA zvykem, během jeho života se radikálně změnila koncepce a historie tohoto názvu byla na několik let přerušena.

Buick Regal se zrodil na konci sezóny 1972 jako součást řady Century. Nejstarším dvoudveřový kupé tak vlastně bude už jedenačtyřicet. Původně měl pod kapotou osmiválec 5,7 a poté dokonce 7,5 l, později však daleko menší šestiválec 3,8 l. Downsizing byl v době palivových krizí velmi důležitý a Buick šel tak trochu proti proudu. Karoserií se to ale netýkalo, ty měřily 5,4 m. Anglický termín „regal“ znamená v češtině „královský“ a rozměry mu alespoň z pohledu Evropana určitě odpovídaly. Objevily se nakonec také klasické, navíc ještě o 10 cm delší sedany a po roce 1975 zmizel název Century. Byl to jediný vůz americké střední třídy té doby, který poháněl právě motor V6. Vyráběl se pouhé čtyři roky, v první sezóně se prodalo 97.557 aut. Podvozek byl na tehdejší dobu označován jako sportovní.

Druhá řada strávila na linkách celých devět let. Už od počátku byla k dispozici s šestiválcem 3,8 l přeplňovaným turbodmychadlem! Kromě něj se v útrobách objevily i menší atmosférické objemu 3,2 l a větší 4,1 l. Diesely V6 a V8 pocházely od Oldsmobile, zážehové osmiválce 4,3, 4,9 a 5,0 l také od Pontiacu a Chevroletu. Ropné krize zamávaly s celým světem, takže Amerika zkoušela v osobních vozech naftu. Nesetkala se ale s úspěchem, vrátila se tedy až nedávno... Paletu karosářských variant rozšířilo ve druhé generaci kombi, kromě třístupňových automatů se dalo řadit i manuálně, samočinné skříně dostaly také čtveřici rychlostí. Třešničkou na dortu byly ostré verze Grand National, T--Type a v závěru kariéry ještě legendární GNX. Jejich technika pocházela z populárního šampionátu NASCAR. Lehký vidlicový šestiválec modelu GNX 3,79 l s vícebodovým vstřikem dopovalo znovu turbodmychadlo Garrett T-3. Jeho 206 kW stačilo na to, aby na šestnáctipalcových litých kolech upaloval z nuly na 96 km/h během 4,6 s. Výhradně leskle černá auta měl čtyřstupňovou automatickou převodovku Turbo Hydramatic 200-R. Vzniklo jen 547 kusů číslované série. Dnes jsou nesplněným snem mnoha amerických sběratelů.

Třetí řada (1988-1996) znamenala přechod na přední pohon, dvě předchozí byly pochopitelně zadokolky. Také se opět zmenšila, její délka klesla pod pět metrů. Zaujal oblý design, automaty už měly výhradně čtveřici rychlostí. Auta poháněly šestiválce série X 2,8 a 3,1 l, špičkou byl zcela nový V6 objemu 3,8 l. Ostré varianty však tentokrát z nabídky zmizely, stejně jako kombi. Více výkonu přinesl až Regal s pořadovým číslem 4 (1997). Opět se navíc stal luxusnější variantou řady Century. byť se samostatným jménem, ale stejnou konstrukcí podvozku i karoserie už výhradně čtyřdveřového sedanu. Vnější tvary se dále zaoblily. V jeho nabídce se objevila kompresorová verze GS s výkonem 180 kW a točivým momentem 380 N.m. Všechny modely měly tentokrát motor V6 3,8 l, pochopitelně i v nepřeplňované verzi se 150 kW. Celá řada však vydržela jen do června 2004 a pak byl konec. Jméno Regal se na dalších pět let odmlčelo a jeho nástupcem se stal La Crosse. Jenže pouze v Severní Americe, v Říši středu v továrně Shanghai GM běžela produkce od roku 1999 nepřetržitě. Číňané jej vyváželi i na Filipíny, kde se prodával jako Chevrolet Lumina!

Prodej páté generace byl zahájen před pěti lety nejprve v Číně, neboť tamní trh se stal hlavním odbytištěm značky. Aby toho nebylo málo, současný Regal je prakticky značkovou variantou nám dobře známého Opelu Insignia. Čínská verze má čtyřválec 2,0 SIDI Turbo se 162 kW. Americká varianta s motorem Ecotec 2,4 l a eAssist je velmi úsporná, na dálnici spotřebuje 6,5 l benzinu, na dálnici pak 9,4 l. Lithium-iontová baterie v zavazadelníku sloužící k uchování energie při rekuperaci jí přidává ke standardním 164 kW dalších 11. Přímo řazené i samočinné skříně mají šest stupňů, k mání je poprvé v historii také pohon všech kol. Pro modelový rok 2014 prošel Regal modernizací. Čtyřválec 2,0 Turbo pro CXL dává 193 kW a 400 N.m, v případě výkonnějšího GS pak 201 kW. Nechybí přední zavěšení Hi-Per Strut, ani elektronický samosvorný diferenciál. Ve výbavách najdeme moderní elektronické pomocníky, osmipalcovou obrazovku, radary a kamery, vyhřívaná kožená sedadla, či dvouzónovou automatickou klimatizaci.

JAKE.AUTO.CZ: Buick Regal páté generace (přehled všech článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Kde jste vzal peníze na dluhopisy Agrofertu, ptal se Babiše poslanec ČSSD Kde jste vzal peníze na dluhopisy Agrofertu, ptal se Babiše poslanec ČSSD

Ministr financí a šéf ANO podle svých slov koupil…

Pozvánka do pitevny a ministr bez pornofilmů. Co zaznělo v Senátu o protikuřáckém zákonu Pozvánka do pitevny a ministr bez pornofilmů. Co zaznělo v Senátu o protikuřáckém zákonu

Senátoři téměř pět hodin jednali o protikuřáckém zákonu.…

Praha chce točnu tramvají v Troji u Blanky, bylo by tam i záchytné parkoviště Praha chce točnu tramvají v Troji u Blanky, bylo by tam i záchytné parkoviště

Navržená opatření jsou zatím součástí posuzovaných změn…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 




Video: Buick Regal GS – Nejostřejší Buick Video: Buick Regal GS – Nejostřejší Buick

Buick Regal GS představuje nejsportovnější model tradiční…

Video: Buick Regal GS – Prohlídka interiéru i exteriéru Video: Buick Regal GS – Prohlídka interiéru i exteriéru

Buick Regal GS je v současnosti nejsportovnějším…

 



 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Dnes 18:55

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

Stanic technické kontroly bude víc, kývl Senát. Ťok v posílení konkurence nevěří

Stanic technické kontroly bude víc, kývl Senát. Ťok…

Podmínky rozšiřování počtu stanic technické kontroly (STK) zavádí novela o podmínkách provozu na pozemních…

Žena Pavla Zedníčka Hanka: Peníze za svatební fotky půjdou na novou ledvinu!

Žena Pavla Zedníčka Hanka: Peníze za svatební fotky…

Normálně si své soukromí přísně střeží. U svatby ale Pavel Zedníček (67) s Hankou Kousalovou (53) udělali…

 

iSport.cz

Čech po 10 letech od návratu s helmou: Hlavu jsem měl jako v pračce

Čech po 10 letech od návratu s helmou: Hlavu jsem…

Nevyhrál by Ligu mistrů. Ani čtyři FA Cupy. Nevlastnil by rekordní počet čistých kont v Premier League. To…

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová ztratila vedení v SP

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová…

Měla to velmi nadějně rozjeté. Ještě po třetí střelbě mířila česká biatlonistka Eva Puskarčíková do všech terčů…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama