Buick Regal (1973-2013): Královský sedan slaví čtyřicátiny

 

Buick Regal slaví čtyřicet let. Jak je v USA zvykem, během jeho života se radikálně změnila koncepce a historie tohoto názvu byla na několik let přerušena.

Buick Regal se zrodil na konci sezóny 1972 jako součást řady Century. Nejstarším dvoudveřový kupé tak vlastně bude už jedenačtyřicet. Původně měl pod kapotou osmiválec 5,7 a poté dokonce 7,5 l, později však daleko menší šestiválec 3,8 l. Downsizing byl v době palivových krizí velmi důležitý a Buick šel tak trochu proti proudu. Karoserií se to ale netýkalo, ty měřily 5,4 m. Anglický termín „regal“ znamená v češtině „královský“ a rozměry mu alespoň z pohledu Evropana určitě odpovídaly. Objevily se nakonec také klasické, navíc ještě o 10 cm delší sedany a po roce 1975 zmizel název Century. Byl to jediný vůz americké střední třídy té doby, který poháněl právě motor V6. Vyráběl se pouhé čtyři roky, v první sezóně se prodalo 97.557 aut. Podvozek byl na tehdejší dobu označován jako sportovní.

Druhá řada strávila na linkách celých devět let. Už od počátku byla k dispozici s šestiválcem 3,8 l přeplňovaným turbodmychadlem! Kromě něj se v útrobách objevily i menší atmosférické objemu 3,2 l a větší 4,1 l. Diesely V6 a V8 pocházely od Oldsmobile, zážehové osmiválce 4,3, 4,9 a 5,0 l také od Pontiacu a Chevroletu. Ropné krize zamávaly s celým světem, takže Amerika zkoušela v osobních vozech naftu. Nesetkala se ale s úspěchem, vrátila se tedy až nedávno... Paletu karosářských variant rozšířilo ve druhé generaci kombi, kromě třístupňových automatů se dalo řadit i manuálně, samočinné skříně dostaly také čtveřici rychlostí. Třešničkou na dortu byly ostré verze Grand National, T--Type a v závěru kariéry ještě legendární GNX. Jejich technika pocházela z populárního šampionátu NASCAR. Lehký vidlicový šestiválec modelu GNX 3,79 l s vícebodovým vstřikem dopovalo znovu turbodmychadlo Garrett T-3. Jeho 206 kW stačilo na to, aby na šestnáctipalcových litých kolech upaloval z nuly na 96 km/h během 4,6 s. Výhradně leskle černá auta měl čtyřstupňovou automatickou převodovku Turbo Hydramatic 200-R. Vzniklo jen 547 kusů číslované série. Dnes jsou nesplněným snem mnoha amerických sběratelů.

Třetí řada (1988-1996) znamenala přechod na přední pohon, dvě předchozí byly pochopitelně zadokolky. Také se opět zmenšila, její délka klesla pod pět metrů. Zaujal oblý design, automaty už měly výhradně čtveřici rychlostí. Auta poháněly šestiválce série X 2,8 a 3,1 l, špičkou byl zcela nový V6 objemu 3,8 l. Ostré varianty však tentokrát z nabídky zmizely, stejně jako kombi. Více výkonu přinesl až Regal s pořadovým číslem 4 (1997). Opět se navíc stal luxusnější variantou řady Century. byť se samostatným jménem, ale stejnou konstrukcí podvozku i karoserie už výhradně čtyřdveřového sedanu. Vnější tvary se dále zaoblily. V jeho nabídce se objevila kompresorová verze GS s výkonem 180 kW a točivým momentem 380 N.m. Všechny modely měly tentokrát motor V6 3,8 l, pochopitelně i v nepřeplňované verzi se 150 kW. Celá řada však vydržela jen do června 2004 a pak byl konec. Jméno Regal se na dalších pět let odmlčelo a jeho nástupcem se stal La Crosse. Jenže pouze v Severní Americe, v Říši středu v továrně Shanghai GM běžela produkce od roku 1999 nepřetržitě. Číňané jej vyváželi i na Filipíny, kde se prodával jako Chevrolet Lumina!

Prodej páté generace byl zahájen před pěti lety nejprve v Číně, neboť tamní trh se stal hlavním odbytištěm značky. Aby toho nebylo málo, současný Regal je prakticky značkovou variantou nám dobře známého Opelu Insignia. Čínská verze má čtyřválec 2,0 SIDI Turbo se 162 kW. Americká varianta s motorem Ecotec 2,4 l a eAssist je velmi úsporná, na dálnici spotřebuje 6,5 l benzinu, na dálnici pak 9,4 l. Lithium-iontová baterie v zavazadelníku sloužící k uchování energie při rekuperaci jí přidává ke standardním 164 kW dalších 11. Přímo řazené i samočinné skříně mají šest stupňů, k mání je poprvé v historii také pohon všech kol. Pro modelový rok 2014 prošel Regal modernizací. Čtyřválec 2,0 Turbo pro CXL dává 193 kW a 400 N.m, v případě výkonnějšího GS pak 201 kW. Nechybí přední zavěšení Hi-Per Strut, ani elektronický samosvorný diferenciál. Ve výbavách najdeme moderní elektronické pomocníky, osmipalcovou obrazovku, radary a kamery, vyhřívaná kožená sedadla, či dvouzónovou automatickou klimatizaci.

JAKE.AUTO.CZ: Buick Regal páté generace (přehled všech článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační

Federální soud v Honolulu dnes zablokoval zářijový…

Hrozba terorismu v Británii vzrostla alarmujícím tempem, řekl šéf MI5 Hrozba terorismu v Británii vzrostla alarmujícím tempem, řekl šéf MI5

Šéf britské tajné služby MI5 Andrew Parker dnes řekl, že…

Jak zdokonalují řízení policisté v Británii? Hrají závodní hry Jak zdokonalují řízení policisté v Británii? Hrají závodní hry

Strážníci z jednoho britského hrabství mají opravdu…

Odvrat od brexitu by výrazně pomohl britské ekonomice, vyplývá ze studie OECD Odvrat od brexitu by výrazně pomohl britské ekonomice, vyplývá ze studie OECD

Pokud by se Británie odvrátila od plánovaného odchodu z…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 



Video: Buick Regal GS – Nejostřejší Buick Video: Buick Regal GS – Nejostřejší Buick

Buick Regal GS představuje nejsportovnější model tradiční…

Video: Buick Regal GS – Prohlídka interiéru i exteriéru Video: Buick Regal GS – Prohlídka interiéru i exteriéru

Buick Regal GS je v současnosti nejsportovnějším…

 



 
Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Včera

Japonští zákazníci si v první polovině 90. let mohli pořídit zvláštní maličké kupé od Mazdy a Suzuki s křídlovými dveřmi. Dnes jde o skutečnou raritu...




Blesk.cz

Sexy pilotka dobyla internet: Chlapi z ní mají hlavu v oblacích!

Sexy pilotka dobyla internet: Chlapi z ní mají hlavu…

Je krásná, neuvěřitelně talentovaná a chlapi z ní mají hlavu v oblacích. Nizozemská pilotka Lindy Mariëlle Kats…

Zajatkyně ISIS popsala umírání žen v garáži i kruté znásilnění dívek

Zajatkyně ISIS popsala umírání žen v garáži i kruté…

Oběťmi brutálních perzekucí ze strany takzvaného Islámského státu se stali také Turkmeni jako jedna z etnických…

 

iSport.cz

Litvínovský Gerhát zničil lídra

Litvínovský Gerhát zničil lídra "forsbergem":…

Napadlo ho to prý hned, jak zjistil, že rozhodčí nařídili trestné střílení. Ovšem provést něco takového…

Strýcová se zlobí! Podraz, popsala přestup kouče Krupy k Plíškové

Strýcová se zlobí! Podraz, popsala přestup kouče…

Barbora Strýcová třímala trofej pro vítězku turnaje v Linci a měla knedlík v krku. To když děkovala svému kouči…

 

Reflex.cz

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Je málo profesí, jejichž služeb užívám opakovaně a dlouhá léta. Na prvním z míst asi — kromě řidičů tramvají —…

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Papua-Nová Guinea patří k zemím, kterým se turisté vyhýbají. Ale kdo se nebojí, bude mít výjimečný zážitek. Tak…