Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

By wire v Citroënu C5!

Ondřej Láník
Diskuze (15)
Citroën představil koncept v němž jsou mechanické vazby ovládacích prvků nahrazeny elektonikou. Tento přístup jsme mohli již minulosti vidět u studií C-Airdream a C-Crosser, tentokrát se však nová řešení zabydlela v Citroënu C5.

Citroën představil koncept v němž jsou mechanické vazby ovládacích prvků nahrazeny elektonikou. Tento přístup jsme mohli již minulosti vidět u studií C-Airdream a C-Crosser, tentokrát se však nová řešení zabydlela v Citroënu C5.

Technické řešení By Wire (tedy "po drátě"), pocházející z letectví, spočívá v nahrazení mechanických vazeb mezi ovladači (volant, pedály atd.) a systémy (řízení, brzdy atd.) vazbami elektrickými.

Všechny hlavní ovládací funkce Citroënu C5 By Wire jsou soustředěny do volantu, který obsahuje ovladače řízení, brzd a akcelerace. Ve voze vůbec nejsou pedály.

Technologie By Wire, která již byla představena u konceptů C-Crosser a později C-Airdream, je dnes částečně vyzkoušena také u sériové verze modelu Citroën C5 s motorem 3.0i V6 24V o výkonu 152 kW a automatickou převodovkou.

Použití technologie By Wire umožňuje vzhledem k odstranění mechanických dílů, jako jsou pedály, sloupek řízení atd., nabídnout větší volnost při navrhování interiéru. Prvky řízení umístěné na volantu nabízejí lepší ergonomii a jednoduché ovládání, z čehož plyne rychlejší provedení požadavku řidiče a příkladná bezpečnost.

Princip rozhraní mezi řidičem a vozidlem

Základní funkce řízení jsou prováděny řidičem, který má obě ruce symetricky položeny na volantu, aby mohl aktivovat jednotlivé ovladače.Volant, jehož horní a spodní část věnce byly odstraněny, umožňuje ovládat zcela elektrické řízení s proměnným převodovým poměrem, který je při nízké rychlosti velmi přímý.

Pravý nebo levý palec může snadno dosáhnout na páčky akcelerace, umístěné po obou stranách volantu před řidičem. Použití dvou páček je nezbytné, aby mohly být při akceleraci současně aktivovány prvky osvětlení vlevo nebo stěrače, ostřikovače světlometů či houkačka vpravo.

K dispozici je rovněž automatický tempomat pro udržování požadované rychlosti vozidla a zvýšení pohodlí jízdy, díky němuž není nutno nepřetržitě držet jednu z obou páček ve stisknuté poloze. Tempomat se vypne při brždění nebo při akceleraci.

Brzdění se provádí pomocí spínačů na obou koncích volantu. Tyto ovladače brzd jsou ovládány levým nebo pravým ukazováčkem řidiče a dávkování brzdného účinku se provádí intuitivním způsobem.

Všechny tyto ovladače jsou ergonomicky navrženy, jejich ovládání se podle Citroënu stane pro řidiče po krátké době zcela přirozené.

By Wire: inteligence ve službě bezpečnosti

Multifunkční volant zde dostává svůj skutečný smysl a vzhledem k jednoduchému použití také umožňuje, aby se řidič plně soustředil na dopravní situaci, což je pozitivní prvek z hlediska bezpečnosti.

Odstranění pedálů a sloupku řízení představuje nespornou výhodu z hlediska bezpečnosti, protože výrazně snižuje riziko poranění v případě nárazu vozidla. Takto uvolněný prostor pro nohy je přínosem také z hlediska ergonomie a pohodlí řidiče.

Na volantu umístěné ovladače zvyšují rychlost provedení požadavků řidiče, zejména při brzdění, při kterém tak dochází k ušetření drahocenného času v porovnání s nutností dosáhnout brzdový pedál v případě klasického systému.

Steer-by-wire

Elektrické řízení s variabilním poměrem mezi úhlem natočení volantu a úhlem natočení kol automaticky přizpůsobovaný potřebám řidiče a rychlosti vozidla. Tato funkce usnadňuje parkovací manévry při velmi přímém převodovém poměru (1/3 otáčky volantu mezi rejdy proti obvyklým třem otáčkám) a zajišťuje výborné ovládání vozidla při vysoké rychlosti s velkou přesností řízení.

Současně se nabízí velká volnost v přizpůsobení charakteristik řízení vzhledem k momentu působících sil (například regulace pocitu odporu řízení na volantu), úhlu (mikronatočení kol atd.) nebo jízdnímu chování vozidla (celkové řízení podvozku).

Elektrohydraulický brzdový systém

Brzdový systém je elektrohydraulický. Kromě nepřítomnosti pedálů se liší od tradičního systému pouze impulzními elektrickými ovladači, umístěnými na volantu. Dávkování účinku zůstává progresivní a dokonale intuitivní a přirozené. Při brzdění stačí zvýšit tlak ruky na jednu nebo na obě páčky volantu.

V tuto chvíli není jasné kdy se podobná technika dostane do sériových automobilů, protože například konstrukce řízení je stále omezena normami předepisujícími mechanickou vazbu volantu a kol.

Ondřej Láník
Diskuze (15)
23. 6. 2005 09:54
Re: Par drobnosti
To držení volantu... tos uhodil hřebíček (hrebiačok na hlavičku. To by bylo zajímavé téma k diskuzi... řídím levým kolenem, v pravé big-mac, v levé 0,4 coly a hlavu nastranu, neboť o rameno drtím mobila...
23. 6. 2005 09:44
Re: BEZNOHEJ VETERÁN
Jo.
23. 6. 2005 08:46
BEZNOHEJ VETERÁN
sice nejsem, ale tohle by snad odradilo každého. Já, kterej přidává plyn i u sledování televize si budu moci dát brzy nohu za krk. Tak tohle téma opouštím, to není nic pro mně. Oceňuji to jen pro vozíčkáře, neboť tam by to logiku mělo. Já, já si chci svou káru zašlápnout pravačkou kde se mi zachce. Jsem zvědav, jak to hodnotíte vy.