BYD New F3: Čínský sedan změnil vzhled
BYD Auto (zkratka znamená Build Your Dreams, tedy doslova „postav své sny“) je na starém kontinentu znám hlavně svou činností v oblasti elektromobilů. Jedna z divizí koncernu dokonce vyvíjí baterie a v Číně má společný podnik s německým Daimlerem. Vozidla se značkou BYD se vyrábějí v Šen-čenu teprve jedenáct let a ani výrobky této firmy se neubránily nařčení z kopírování. Ale Číňané přece nekopírují, vzhledem ke své mentalitě „vzdávají hold“ cizím návrhářům a konstruktérům!
Pětimístný čtyřdveřový sedan BYD F3 měl premiéru už v roce 2006 a z bočního pohledu značně připomíná Toyotu Corolla 9. generace E120. Některé karosářské díly jsou dokonce zaměnitelné! Popularitu si vydobyl hlavně mezi místními taxikáři. Vznikl i hybrid. Na letošním pekingském autosalonu byla představena jeho modernizovaná verze New F3, připomeňme, že už šest let existuje i hatchback F3R, který úpravy prozatím minuly. Tříprostorový klasik zůstává i nadále vozem pro méně náročné klienty, kteří požadují jednodušší dopravní prostředek za slušné peníze. Od té původní se aktualizovaná verze liší přepracovanou přídí a zádí.
Zcela nová je maska chladiče, která nahradila dřívější oválnou. Zmizely tři tenké chromované lamely,místo nich zde našly místo jedna silná lišta s logem a druhá tenčí. Čas odvál také „slzičku“ na spodní části světel. Ta se zvětšila a propojila s mřížkou. „Vykousnutí“ se naopak objevilo vzadu. Nezbytnými úpravami prošly i oba nárazníky. Radikální změny zaznamenal interiér, který se zbavil návaznosti na starší Corollu a nenajdeme v něm už ani falešné dřevo. To nahradil hliník, opět však není pravý. Tentýž dekor dostal i původní volant, který s Toyotou nikdy neměl nic společného. V horní části palubní desky se objevila odkládací polička, proměnily se dříve hranaté výdechy ventilace, ovladače i rádio s CD. Černobéžová kombinace sice vypadá efektně, ale plasty jsou levné, existuje i černošedá varianta. Vše vypadá rozhodně moderněji.
Pod kapotou se ukrývá zážehový čtyřválec objemu 1,5 l s 81 kW, který je spřažen s pětistupňovou manuální převodovkou, k mání bude i čtyřstupňový automat. Novinkou je turbodmychadlem přeplňovaná patnáctistovka, také benzinová. Vyvine až 113 kW. Točivý moment 240 N.m při 1750 otáčkách přenáší opět přímo řazené ústrojí s pěticí rychlostních stupňů. „Šestikvalt“ přijde na řadu později, má snížit spotřebu a emise. Ani Číně se emisní tlaky nevyhýbají, přitom obyvatelé velkých měst se dusí smogem, který neprodukují zdaleka pouze auta...
Sedany F3 nebyly v nedávné minulosti určeny pouze pro Čínu. Předchozí v začátcích mimořádně obchodně úspěšný model totiž v letech 2011-2013 montoval ruský TagAZ pro tamní trh. Už v dubnu 2012 se rovněž v Pekingu objevila tzv. druhá generace F3 Plus (momentálně však značená Su Rui), taktéž s modifikovaným vnějším i vnitřním designem. Ale trochu jinak a vazby na Corollu úplně nezapře. Je v současnosti brána jako luxusnější a dražší model, má i současné prvky výbavy a oba žijí společně vedle sebe. „Veterán“ se tedy vyrábí i nadále a vzhledem k faceliftu tomu tak zřejmě nějakou dobu určitě zůstane. Na domácím trhu se začne prodávat ještě letos.