Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

BYD začne příští rok vyrábět (hybridní) elektromobil

Dan Vořechovský
Diskuze (8)
Některé čínské automobilky sice ještě před pár lety vyráběly něco jiného než automobily, avšak v některých případech to není na škodu. Příkladem může být automobilka BYD, která dnes využívá svého dlouholetého know-how ve výrobě dobíjecích baterií.

Soukromá čínská automobilka BYD, která se řadí do skupiny čínských automobilek snažících se o vlastní vývoj, oznámila, že začne v druhé polovině příštího roku v Šenženu vyrábět elektromobil. Model založený na sedanu F3 bude nabízet tzv. plug-in hybridní technologii, kdy baterie vozu bude možné dobít z elektrické sítě. Automobilka tento vůz vyvíjela čtyři roky.

Na tomto plug-in hybridu jsou zajímavé právě baterie. Mladá čínská automobilka BYD, která do automobilového průmyslu vstoupila v roce 2003 (první model však vyrobila až v roce 2005), totiž začínala jako výrobce baterií a nakonec to dotáhla až na druhého největšího výrobce dobíjecích baterií na světě. BYD pro svůj hybrid vyvinul baterie využívající železo. Oproti lithiovým bateriím nabízejí tyto baterie větší kapacitu, nižší náklady na výrobu a také větší bezpečnost. Právě výrazně nižší výrobní náklady automobilce umožňují spustit sériovou výrobu. BYD ještě uvedl jednu velmi zajímavou informaci. Baterie vozu, které bude možné zcela dobít během 20 minut (70 % za 10 minut), by měly zvládnout až 2 000 dobíjecích cyklů, než se začne snižovat jejich kapacita.

Podle neověřených informací by mohl BYD nabízet dokonce plně elektrický vůz založený na modelu F6 (nebo F3, informace se různí), který by byl poháněn stejným typem baterií. Informace nemusejí být vůbec nepravdivé, protože BYD letos plně elektrický vůz vycházející z modelu F3 představil na autosalonu v Pekingu. Plně elektrický koncept F3e dosahuje podle výrobce maximální rychlosti 150 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za 13,5 vteřiny. Vůz zvládne na jedno dobití ujet více než 300 km, což znamená teoretickou životnost baterie 600 tisíc km. Náklady na provoz jsou podle automobilky oproti benzinové verzi zhruba třetinové.

Nespí však ani čínští konkurenti, které ve vývoji alternativních pohonů podporuje i čínská vláda. Největší čínská automobilka SAIC letos v Šanghaji představila koncept s pohonem na vodíkové články, který by se měl na trh dostat v roce 2010. Konkurenční dravá automobilka Chery letos rovněž představila koncept s pohonem na palivové články, avšak v jejím případě bude uvedení na trh trvat možná až 10 let.

Dan Vořechovský
Diskuze (8)
Avatar - Blue Sun
23. 10. 2007 14:04
Re: Hm,hm,hm....
S klesajícím nabitím akumulátoru bude omezená především dynamika vozidla, protože prudké akcelerace vyžadují více energie na kolech, než jízda trvalou rychlostí. Podle rozměrů a hmotnosti vozidla je rozdíl deseti a vícenásobný. Takže skoro vybitý akumulátor asi nedovolí předjíždění (taky z bezpečnostních důvodů).
Avatar - Blue Sun
23. 10. 2007 13:56
Re: Elektrina
Elektrický pohon je ekologičtější i když výrobu elektřiny započítáme. Protože, stejně jako elektřina, i ty ostatní pohonné látky se musí nějak vyrobit a tedy bychom je měli započítat stejně, jako výrobu elektřiny. Tedy energii spotřebovanou na výrobu např. benzinu a připočíst k tomu jeho spálení. A rázem elektřina vyjde ještě výhodněji.
22. 10. 2007 20:27
Hm,hm,hm....
...v cine benzin tak levny a presto do baterek?? ;-\ Nu,co-snaha se ceni,u cinskych automobilek dvojnasob.Mozna ze misto toho mohli zapracovat na bezpecnosti-ale co.Kdo to koupi,ten s tim pocita.
P.S.Jestli to bude jako treba,,walkmany"(cim min energie-tom mensi rychlost(v tomto pripade))hmmm.......... ;-\ ;-\ :no:
Avatar - KANKUNEN
22. 10. 2007 08:36
Antikonzervativní
V Číně jim půjde změna pohonu mnohem líp než v Evropě. Je třeba si uvědomit, že z benzínu žije stát a kdyby se jezdilo na vodu, tak budeme platit větší daně.