Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Byli jsme u školení policistů na polygonu: Pomáhat a klouzat!

Petr Barták
Diskuze (7)
Piráti a zdrogovaní řidiči už policistům tak snadno neujedou. Od července se totiž strážci pořádku učí zvládat situace, s nimiž se v běžném provozu setkávají jen zřídka. Jak takový výcvik probíhá, jsme byli zjistit v Jihlavě – Hosově.

Na zkušebním polygonu řvou motory, stříká voda od kol a hvízdají pneumatiky. Řidiči pětadvaceti služebních octavií dopravních policistů z jihu Čech, jižní Moravy a kraje Vysočina se tu už od rána učí zvládat nečekané situace. Na programu je vyhýbání nenadálým překážkám, brzdění a rychlé zastavení na úzké kluzké vozovce, smyky v „namydlené“ zatáčce či zvládání aquaplaningu. Má to své příčiny. „Ujíždění policejním hlídkám je stále častější. Řidiči musí vědět, že nám jen tak neuniknou,“ popisuje důvod startu tříletého programu na zdokonalování policejních řidičů jejich prezident Tomáš Tuhý. I my máme v paměti případy šoférů, kteří obvykle pod drogami usedli za volant, řídili velmi riskantně a ohrožovali nejen běžné řidiče a ostatní účastníky silničního provozu, ale i policisty, často s tragickými následky.

Jak se jezdí?

Na každém ze čtyř pracovišť se tísní zástupy policejních vozů, hlavně přímo v žlutomodrých barvách. „V první řadě tu trénují řidiči aut jezdící pod majáky. Zasahují totiž v provozu nejčastěji. Chceme, aby si všechno vyzkoušeli ve vozech, v nichž běžně slouží,“ popisuje garant projektu Martin Souček z Policejního prezidia. V autech vidíme vždy dvojici. To má policie málo vozidel? „Je to jinak. Jeden se učí z chyb druhého, o problémech si povídají a trochu se i hecují,“ říká Souček. Muži ani ženy za volanty nás moc nevnímají, jsou plně soustředěni na disciplíny.

Ťukáme na okénko policejní octavie s jihomoravskou značkou u kluzné plochy. „Máme možnost všechno se v klidu naučit. Nic nás nehoní a můžeme nacvičovat, dokud to nezvládáme dokonale,“ odpovídá policista ve svetru na otázku, čím se kurz liší od dřívějších. Jeho spolujezdec, který také nijak netouží sdělit jméno, potvrzuje i další Součkův postřeh: „Sleduji kolegu. Když se mu manévr povede, zkouším ho po vystřídání napodobit. Má přece jen více najezděno.“ Protože už na ně zase přichází řada, ještě dodávají, že by si to klidně dali celé znovu. „To ale mají smůlu. Na kurz čeká ještě dalších šestnáct tisíc jejich kolegů,“ dodává Souček.

Adrenalin stoupá

U brzdění na kluzké vozovce a vyhýbání se překážkám jsou řidiči ještě vcelku klidní – tu a tam odhozený kužel nebo projetí vodotryskové stěny imitující pevnou překážku jim žádný stres nepřipravuje. Ovšem už zatáčka na kluzkém povrchu ukazuje zrádnost takové situace. Musí totiž do ní najíždět stále rychleji a kluzná plocha je vynáší mimo vozovku. „Opravdu složité je to zejména z kopce, to jsme ulítli už minimálně třikrát,“ říká během krátké přestávky další z policistů.

Asi největší adrenalin zažívají účastníci kurzu při brzdění ve vodní lázni. Protože na ni najíždějí do kopce, do poslední chvíle ji nevidí. „Auto je jako na ledě. K tomu náraz do vodní plochy a vědomí, že musíme co nejdříve zabrzdit, to nám dává opravdu zabrat,“ svěřuje se další jihomoravský dopravák.

Trocha vzruchu navíc

Že hlubší voda na silnici může být opravdu velkým problémem, ukazuje i octavia, která sice včas dobrzdila, ale už se dál nerozjela. Motor chrčí, z auta se kouří. „Evidentně nasál vodu, musí se odstavit,“ říká majitel polygonu Antonín Musil. Jak ale dodává, pro takové případy jsou tu vyčleněny dva natankované a připravené vozy. Nepojízdné auto je odtlačeno a kurz běží dál.

Co se učí na polygonu

Kluzná plocha na rovině (kapacita: 5-8 vozidel)

Překážky v podobě vodotrysků stříkají do výše 1,5 metru, průjezdný je vždy pouze jeden jízdní pruh. Ten je vždycky jinde. „Tím vzniká moment překvapení a řidiči jsou nuceni reagovat pokaždé jinak,“ říká provozovatel polygonu Antonín Musil. V okamžiku nájezdu na cvičnou plochu změří

radar nájezdovou rychlost, která se může každým dalším kolečkem na cvičišti zvyšovat. Cílem je naučit řidiče zvládnout průjezd silnice s překážkou a bezpečně zastavit. Napřed jen na kluzné ploše s vodotrysky, později se využívá smyková deska. Ta působí na zadní nápravu vozidla a uvádí jej do smyku.

Kluzná zatáčka ve svahu (kapacita: 5 vozů)

Tady se čelí zrádnému bočnímu smyku v kopci – dojezdy jsou delší než na rovině. Rychlost je zprvu nižší – okolo 15 km/h, při každém dalším „kolečku“ se musí zvyšovat a odstředivá síla tlačí vozidlo z kluzné zatáčky ven. Úkolem řidiče je udržet vozidlo na vozovce a ve smyku ji celou zvládnout. „Učí se tu respekt k vozidlu. To je základ, bez něhož často dochází ke kolizím a nehodám,“ vysvětluje Musil.

Brzdné dráhy s různými povrchy (kapacita: 5-8 vozidel)

Disciplína je určena pro zkoušení jízdy do pruhů a brzdění na různých površích jako suchý, mokrý či kluzký asfalt, do pásů se najíždí přes semafory. Na ploše 150 x 40 metrů se trénuje i velký slalom na odlišných površích a průjezdy kruhových zatáček od malých až po velké o průměru 35 m.

Aquaplaningová vana (kapacita: 5 vozů)

Trénuje se tu průjezd vodou na kluzkém povrchu a co nejrychlejší dobrzdění, maximálně do 50 metrů. Hloubka vany, jejíž dno má podobné vlastnosti jako ujetý sníh, se pohybuje od 3 do 5 cm. „Protože na vanu najíždějí řidiči do kopce, její začátek nevidí. Dvě až tři vteřiny po nájezdu do vody na ně působí moment překvapení,“ popisuje disciplínu majitel polygonu. Čím vyšší rychlost, tím větší náraz do vody. „Při dosažení 55 km/h už tam auta nalétávají přes horizont. Maximální nájezdová rychlost je kolem devadesáti,“ dodává Musil.

Třicet milionů ročně

Na školení řidičů Integrovaného záchranného systému, kam kromě policie patří například i hasiči, je připraveno celkem 98.978.400 Kč. Jak nám potvrdil mluvčí České kanceláře pojistitelů Aleš Povr, prostředky pocházejí z Fondu na zábranu škod ČKP. Jen pro letošní kurzy bylo vyčleněno přes 30 milionů.

Piráti mezi námi

  • Z Prahy až do Plzně trvala v lednu 2014 honička se sedmadvacetiletým řidičem, který pod vlivem drog ujížděl hlídkám až rychlostí 200 km/h. Při srážkách s policejními auty zranil několik strážců zákona.
  • V únoru 2014 ujížděl policistům v Praze šofér pod vlivem pervitinu. Jeho jízdu ukončil až zátaras na Karlově náměstí.
  • Z Mostu až k Teplicím vedlo v dubnu 2014 pronásledování zdrogovaného řidiče, který nereagoval na výzvu hlídky k odstavení vozu. A když už zastavil, na přicházející policisty najížděl.
  • U Brandýsa v květnu 2014 zabil zdrogovaný řidič při pronásledování hlídkou policistku v reflexní vestě.
  • Sedmdesátikilometrovou rychlostí v oblasti, kde se pohybovaly matky s dětmi a kočárky, unikal policii loni na jaře řidič pod vlivem drog v pražských Stodůlkách. Pronásledování ukončil až náraz do hrazení.

Víte, že…

… celkem se do tříletého programu zdokonalování řidičských schopností má zapojit až 19.600 policistů a 5500 hasičů? Od července kurz absolvovalo

již na 3500 strážců pořádku a necelých osm stovek členů hasičského sboru.

… policisté se zdokonalují v ovládání služebních vozů celkem na šesti polygonech? Školení probíhají v České Lípě, Jihlavě, Mostě, Ostravě, Příbrami

a Vysokém Mýtě.

… zatímco strážci zákona jezdí zejména v octaviích, hasiči trénují přímo se zásahovými vozy? Možné to je pouze v Ostravě, kde je polygon stavěn i pro nákladní auta.

Petr Barták
Diskuze (7)
Avatar - rohYpnol
5. 11. 2016 20:17
Re: Nesmyslný přístup policie
Samozřejmě že primárním viníkem je ten, kdo začne ujíždět.

Ono by úplně stačilo mít v terénu více hlídek, které budou vzájemně spolupracovat. Když třeba na vesnici dám jednu hlídku na vjezd a druhou na výjezd, tak jestliže na vjezdu někdo začne ujíždět, nikdo nikoho nemusí honit a stačí, aby na výjezdu hlídka adekvátně zareagovala, že.
Avatar - rohYpnol
5. 11. 2016 20:13
Re: Dnešní práce policie
A říkám někde, že za to může ten řadový picmoch?? Naopak, moc dobře vím, jak zbyrokratizované státní orgány jsou a řadový policista je jen námezdní dělník bezmozek, který bude dělat jen to, co se mu nařídí, kde se mu nařídí a jak sem u nařídí.
5. 11. 2016 18:23
Re: Dnešní práce policie
A napadlo tě, že ty akce, kdy vidíš stát policajty někde na přehlednym místě, jsou plánovaný z prezídia HLAVNĚ kvůli tomu, aby byly hlídky vidět? A že ta hlídka, pokud zrovna nemá řidiče pod vlivem, nebo se zákazem řízení, se z toho místa nehne??? Že má jasně daný místo a čas, kde zrovna bude? To si fakt myslíš, že si každej policajt vezme ráno služební auto, a 12 hodin si dělá, co ho napadne, a jezdí, kde se mu zlíbí?

To asi ne... Tak jednoduchý to fakt není.
5. 11. 2016 18:19
Re: Nesmyslný přístup policie
A jak bys to chtěl udělat? Myslíš, že je každýmu policajtovi hned jasný, kam ten ujížděč pojede? Kam bys těch pár hlídek, co je na ulicích, chtěl poslat, aby číhali někde vpředu a zabránili honičce? Kéž by to bylo tak jednoduchý...

A to, že při ujíždění před policejním vozem vznikne nespočet rizikových situací, to snad není problém policie... To teda tu policii rovnou zrušíme. A pak nikdo nebude nikomu ujíždět, a tak bude na silnicích úplně bezpečno...

RohYpnole, většinou s tebou souhlasím, ale teď jsi napsal blbost... Například použití zastavovacích pásů má tolik podmínek, že třeba v Praze je použít skoro nejde. Jen pro příklad nesmí dojít k ohrožení zdraví ani života nezúčastněných osob, což znamená, že auto, které má propíchlá kola, a je neovladatelné, musí mít kolem sebe minimálně pole, nebo volný letiště... Takže hurá všichni na magistrálu, a budeme se těšit, že zrovna tam pojede ujíždějící vozidlo, a ta magistrála bude úplně prázdná. :-)
Avatar - rohYpnol
5. 11. 2016 15:30
Dnešní práce policie
Jedu si v obci 50, za mnou kšiltovkář f passatu tédéí nalepený za mnou. V křižovatce mě předjede přes odbočovací pruhy, o 150 m dál stojí na přehledném místě stojí policejní hjondééé a kontroluj doklady u projíždějících vozů... Takže asi tolik k práci naší policie 8-s