Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v březnu 2010: Druhé místo pro C-Max mezi středními MPV, ve velkých stříbrná Alhambra

Aleš Dragoun
Diskuze (51)
Kia Venga se v nejmenší kategorii MPV přehoupla přes stovku registrací. V ostatních uspěly kromě dlouhodobých lídrů také jiné modely, například Ford C-Max, nebo Seat Alhambra.

Malých MPV se prodalo o polovinu více než v březnu 2009

Celkové registrace mezi malými MPV meziročně prudce stouply, a to z 530 na 799 vozů (+50,8 %). Tento výsledek mají na svědomí hlavně Citroën C3 Picasso a Kia Venga, částečně i Roomster.

Domácí lídr mezi malými MPV zaznamenal v březnu 384 nových registrací (z toho 24 užitkových). Kia Venga ze severomoravských Nošovic tentokrát překonala stovku, druhá příčka znamená 124 nových přírůstků, což ji ostatní konkurenti mohou jen závidět. Třetí Meriva měla na kontě 89 vozů a čtvrtý Citroën C3 Picasso o dvacet méně, tedy 69. Pátý skončil poněkud překvapivě Hyundai Matrix se 66 automobily.

Roomster si oproti březnu 2009 polepšil o 13,3 %, loni se prodalo 339 vozů. Meriva vykazuje také nárůst o 18,7 %, před rokem jich bylo zaregistrováno 75. Hyundai Matrix si polepšil o 7 exemplářů, tedy o 11,9 %. Citroën C3 Picasso stále vynecháváme, třináct měsíců zpět se v žebříčku objevily první dva, jeho navýšení v řádu tisíců procent tak není relevantní.

Skokanem můžeme směle vyhlásit Mercedes-Benz A, který se zlepšil z 5 na rovných 20 kusů (+300 %). Jediným modelem, jenž je na tom hůře než loni a tudíž propadákem, je Renault Modus (-68,6 %). Charakterizuje jej pokles z 35 na 11 kusů.

Třída malých MPV, registrace na českém trhu v březnu 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 3/2010 1-3/2010 3/2010 1-3/2010
1. Škoda ROOMSTER 384 852 48,1% 54,8%
2. Kia VENGA 124 182 15,5% 11,7%
3. Opel MERIVA 89 178 11,1% 11,4%
4. Citroën C3 PICASSO 69 137 8,6% 8,8%
5. Hyundai MATRIX 66 86 8,3% 5,5%
6. Nissan NOTE 36 72 4,5% 4,6%
7. Mercedes-Benz A 20 30 2,5% 1,9%
8. Renault MODUS 11 19 1,4% 1,2%
- CELKEM 799 1556 100,0% 100,0%

Meziroční registrace za první čtvrtletí roku 2010 se již dostaly do kladných čísel, zatímco před měsícem vykazovaly ještě bezmála o čtvrtinu méně. Navýšení je mírné: o 1,3 %, z 1.536 na 1.556 aut.

V celkovém pořadí od ledna vede Roomster s 852 vozy, Venga už je druhá (182), Meriva zaostává sice jen o čtyři kusy (178), ale bude to mít velmi těžké, i když se na trh chystá nová generace. Čtvrté je C3 Picasso se 137 auty, první pětku uzavírá Matrix (86).

Počty Roomsteru se meziročně propadly o 14,5 %, pokles zaznamenala také Meriva, a to -12,7 %. Matrix je na tom o 44,9 % hůře než loni. Tržní podíl velkoprostorové škodovky nezadržitelně klesá k polovině, časy, kdy jí patřilo 80 %, jsou již minulostí. Kia Venga se zdá být zdatnou soupeřkou, v tuto chvíli jí patří takřka 12 %.

Vznětových motory u nejúspěšnějšího minivanu činily v březnu 12,5 % celkových registrací (48 vozů), u dalších dvou zástupců Top 5 byl opravdu zanedbatelný. Venga má na kontě 8 aut (6,5 %), Meriva 3 (3,4 %). C3 Picasso se 7 kusy, respektive 10,1 % mírně vybočuje. To samé, ale v mnohem větší míře platí o Matrixu, turbodiesely poháněly 25 z nich, což znamená 37,9 %.

Citroën Xsara Picasso v Top 5 středních MPV

Trh v této kategorii následoval již popsanou menší, meziročně stoupl o poměrně značných 40,7 %, z 339 na 477 kusů.

Na prvním místě pořadí modelů je znovu Renault Scénic, pro který se rozhodlo celkem 101 zákazníků. Druhý skončil Ford C-Max s 68 registracemi a třetí Citroën C4 Picasso (64). Na čtvrté příčce najdeme Xsaru Picasso se 47 vozy, nepoměrně modernější crossover Peugeot 3008 se musel spokojit s pátým místem, na které mu stačilo 43 kusů. Žebříček tedy doznal značných změn, Ford rozdělil dominantní francouzské automobily. Xsara Picasso se ani s deseti křížky na krku nevzdává, z první pětky naopak vypadl její stálý člen Seat Altea.

Scénic si oproti loňskému březnu polepšil o 110,4 %, registrace se tehdy zastavily na 48 exemplářích. Ford C-Max získal přesnou třetinu, jinak 17 aut. V plusu jsou rovněž obě Picassa, mladší C4 má +12,3 % (z 57 o 7 více) a Xsara dokonce +56,7 % (loni 30, letos +17).

Skokanem je tedy opět jednoznačně Scénic. Ani pozice propadáku se nemění, stále ji okupuje Kia Carens. Loni jich bylo zaregistrováno 24, letos pouze čtyři, tedy o 83,3 % méně. Na druhém místě v této nelichotivé statistice je Seat Altea (-32,7 %) a na třetím Mercedes-Benz B (-22,7 %). Tím také jejich přehled končí!

Třída středních MPV, registrace na českém trhu v březnu 2010
- Kategorie OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 3/2010 1-3/2010 3/2010 1-3/2010
1. Renault SCENIC 101 252 21,2% 21,9%
2. Ford C-MAX 68 125 14,3% 10,9%
3. Citroën C4 PICASSO 64 184 13,4% 16,0%
4. Citroën XSARA PICASSO 47 63 9,9% 5,5%
5. Peugeot 3008 43 140 9,0% 12,2%
6. Seat ALTEA 33 100 6,9% 8,7%
7. Volkswagen TOURAN 29 74 6,1% 6,4%
8. Peugeot 5008 25 32 5,2% 2,8%
8. Toyota VERSO 25 78 5,2% 6,8%
10. Opel ZAFIRA 15 35 3,1% 3,0%
11. Mercedes-Benz B 17 40 3,6% 3,5%
12. Mazda 5 5 13 1,0% 1,1%
13. Kia CARENS 4 8 0,8% 0,7%
14. Fiat MULTIPLA 1 3 0,2% 0,3%
- Ostatní modely 0 4 0,0% 0,3%
- CELKEM 477 1151 100,0% 100,0%

Celý trh od začátku letošního roku již posílil o 246 registrací, z 905 na 1.151. V procentním vyjádření to znamená + 27,2 %.

V pořadí od ledna vede Scénic s 252 kusy před Picassem C4 se 184, třetí je Peugeot 3008 (140),

pomyslné stupně vítězů se tak nezměnily. Jen čtvrtý Ford C-Max (125), a pátý Seat Altea (100) se neustále střídají.

Scénic oproti loňsku získal 98,4 %, největší Picasso je na tom hůře, ale stále výrazně v kladných číslech (+ 49,6 %). C-Max ztratil oproti prvnímu čtvrtletí předchozího roku 20,9 %, ve stejném duchu pokračuje i Altea, která má o 10,7 % méně.

Podíly turbodieselů v březnové Top 5 vypadají následovně: Renaultů Scénic se vznětovými motory se prodalo 43 (42,6 %), Fordů C-Max bylo celkem 24 (35,3 %), Citroën C4 Picasso má na kontě 45 vozů (70,3 %), jeho o generaci starší kolega Xsara pouhých 5 (10,6 %) a Peugeotů 3008 s motory HDi bylo 24 (55,8 %). Scénic tedy nemá překvapivě přes polovinu. U Xsary Picasso jsou nízká čísla standardem, padesátitisícový rozdíl v ceně zážehové šestnáctistovky oproti vznětové je přece jen pro většinu zákazníků příliš.

Mezi velkými MPV stříbrná Alhambra

Celkový objem trhu velkých vanů oproti březnu 2009 sledoval trend menších tříd, vzrostl o 29 kusů, tedy 48,3 %. Zatímco před rokem se jich prodalo 60, letos 89.

Nejúspěšnější z desítky modelů aktuálního žebříčku byl Ford S-Max s 27 novými vozy, nenásleduje jej ovšem dvojče Galaxy, nýbrž historický Seat Alhambra s 18 kusy. Čtrnáctiletý Španěl se ovšem zanedlouho odebere na zasloužený odpočinek. Podobu nástupce, který vychází z Volkswagenu Sharan druhé generace, již známe.

Galaxy skončil na bronzovém stupínku s 13 registracemi, následuje jej čtvrtý crossover třídy R od Mercedesu (9) a Renault Espace (8). Erko se nedávno také představilo v modernizované podobě, stávající provedení navíc v únorovém pořadí zcela chybělo!

Nejlepší pětka vykazuje pouze nárůsty. Vedoucí S-Max získal 50 % (+9 aut), Alhambra je Skokanem roku, vykazuje totiž +500 % (+15 kusů z pouhých tří!). Galaxy má +160 % (+8), Mercedes R +28,6 % (+2) a Renault Espace druhý nejvyšší skok: +300 % (+6). Propadákem je naopak Peugeot 807. Místo šesti loňských se prodal jediný, což znamená -83,3 %.

Třída velkých MPV, registrace na českém trhu v březnu 2010
- ¨ OA+LUV OA+LUV Tržní podíl ve tř. Tržní podíl ve tř.
- Období 3/2010 1-3/2010 3/2010 1-3/2010
1. Ford S-MAX 27 49 30,3% 29,5%
2. Seat ALHAMBRA 18 28 20,2% 16,9%
3. Ford GALAXY 13 24 14,6% 14,5%
4. Mercedes-Benz R 9 12 10,1% 7,2%
5. Renault ESPACE 8 15 9,0% 9,0%
6. Volkswagen SHARAN 7 10 7,9% 6,0%
7. Chrysler VOYAGER 4 11 4,5% 6,6%
8. Citroën C8 1 1 1,1% 0,6%
8. Kia CARNIVAL 1 10 1,1% 6,0%
8. Peugeot 807 1 5 1,1% 3,0%
- Ostatní modely 0 1 0,0% 0,6%
- CELKEM 89 166 100,0% 100,0%

Celkový objem trhu v této třídě stoupl za první tři měsíce o 6,4 %, ze 156 na 166 vozů. Ve statistice od ledna vede zatím Ford S-Max (49), druhá Alhambra (28) přeskočila třetí Galaxy (24), na prvního zástupce modrého oválu ale výrazně ztrácí. Čtvrtý je Renault Espace (15), páté pořadí patří Mercedesu R (12). Za nimi ale zuří boj, Voyager má 11 a Carnival se Sharanem po deseti kusech.

V meziročním srovnání za první čtvrtletí si Top 5 vede takto: S-Max stále ztrácí, i když jen -12,5 %, druhá Alhambra už má +300 %, třetí Galaxy +118,2 %, čtvrtý Espace +50 % a konečně pátá třída R +20 %. Kromě prvního Fordu tak ostatní soupeři vykazují kladné hodnoty.

V březnu měli stoprocentní podíl vznětových motorů pouze dva členové nejlepší pětice: Seat Alhambra a Ford Galaxy, U S-Maxu činil 96,3 %, u Renaultu Espace 87,5 % a u R-Klasse 88,9 % ve všech třech případech se prodal jeden vůz se zážehovou pohonnou jednotkou.

Aleš Dragoun
Diskuze (51)
4. 5. 2010 23:02
Re: Scenic
Zítra ráno si pro něj jede(me).
Re: Scenic
To že ti nechutí ještě neznamená, že mám pravdu já.
A prosím příště bez urážek. Děkuji. :-)
4. 5. 2010 20:39
Re: Scenic
A kúpil si jej ho? ;-)
4. 5. 2010 20:39
Re: Scenic
Nebuď smiešny, už si niekedy videl, aby automobilka zmenila koncepciu auta neúmyselne? >:D Jasne, že to bol zámer tvorcov, akurát ja sa s ním nestotožňujem. Mne bola sympatickejšia a coolovejšia jednotka, dvojka už nie je tak výsadná a výnimočná, hoci je to tiež celkom hravé auto - ale je už z iného cesta a ten koláč mi už proste tak nechutí. To je celé. ;-)
4. 5. 2010 20:35
Re: Vodík a spol.
Vieš čo nechápem? Ten jednostranný pohľad na alternatívne pohony. Bez ohľadu na to, či je to vodík, elektrina, alebo ešte niečo iné. Opakujem to zas a znova - elektrina v akejkoľvek forme (či z bateriek alebo z palivových článkov) nenahradí klasický spaľovací pohon. Nechcem povedať, že nikdy, ale určite nie v dohľadnej dobe nasledujúcich desaťročí. Prekážok je veľa. O.i. dlhé roky zaspatý vývoj, tým pádom slabá kapacita batérii, neexistujúca infraštruktúra a nedostatočná výroba elektriny alebo vodíka pre masové nasadenie (nehľadiac na to, že produktom palivových článkov je o.i. vodná para - vynikajúci skleníkový plyn :-) ). Elektrický pohon nemožno použiť na diaľkové trasy, neuplatní sa v letectve ani kamiónovej doprave. Prinajlepšom môže pomôcť spaľovacím motorom, alebo fungovať spolu s nimi ako double, keď spaľovací motor poháňa iba generátor na výrobu elektriny a dopĺňa tak kapacitu batérií. Elektrina môže fungovať v mestskej prevádzke a na kratšie vzdialenosti (prispeje tak k zníženiu hluku a čistejšiemu vzduchu v metropolách), ale nemôže plne nahradiť fosílne palivá. Preto držím palce všetkým priekopníkom, nech im ich snahy vyjdú - ale elektromobily budú ešte hodne hodne dlho iba alternatívou, a tak je potrebné sa na ne dívať. Preto ma netrápi čas dobíjania (koniec-koncov, na 80% kapacity je možné dobíjať viaceré elektromobily za pár minút), ani dojazd - tak ako všetko, aj elektromobil treba používať tam, kde je vhodný a jeho vlastnosti vyhovujú požiadavkám. ;-)