Cadillac 57 (1917): Osmiválcový krasavec v khaki uniformě

 

Součástí amerického National Historic Vehicle Register se stal nový přírůstek: Cadillac typu 57 z roku 1918.

Rejstřík vznikl teprve nedávno, na začátku letošního roku. Jeho cílem je uchovávat poklady americké automobilové historie. Fyzicky vozy zůstanou u soukromých vlastníků, budou ale do registru zařazeny. Prvním se tak stala slavná Cobra Daytona firmy Shelby, uzavřené kupé ze šedesátých let určené pouze k závodění. Nováčkem je trochu starší vůz: Cadillac 57 z roku 1918. Příslušník zámořské ikonické značky zde pochopitelně nemůže chybět! Co na tom, že u nás nemá takovou image? Cadillac prostě za mořem znamená luxus a prestiž.

I když, u tohoto konkrétního kusu čísla 1257X zaujme hlavně jeho vojenská khaki barva, ale ta má pochopitelně své důvody. Před 97 lety, v srpnu 1917 si ho koupil soukromník, lékař John H. Dennison u prodejce Inglise M Uppercu v New York City. Dobrovolně i s autem však záhy narukoval do armády a muselo tak být pochopitelně přelakováno a přečalouněno. Jinak nebylo nikdy renovováno! Poháněl jej vidlicový osmiválec s devadesátistupňovým sevřením. Vůz se dostal do Evropy, „bojoval“ ve Francii na frontě pod generálem Johnem J. Pershingem, vozil hlavně vojáky amerického expedičního sboru. Několik měsíců jej poté používala i Eleanor Roosevelt, manželka politika Theodora Roosevelta mladšího. Nakonec se vrátil do Spojených států. Poslední a současný majitel Marc Lassen jej koupil v úplně běžném bazaru, ale neváhal ani chvilku. Vojenskou historii svého vozu však dohledával postupně až později... Ještě v ní však najdeme bílá místa, o jejich doplnění se postará tým historického registru, vždyť i k účelu zkompletování dokumentace o jednotlivých vybraných automobilech byl koneckonců založen!

Série 57 se vyráběla v deseti karosářských variantách. Sedmimístný touring se stahovací plátěnou střechou byl nejběžnější, šlo o otevřený vůz se dvěma řadami sedadel, ale bez bočních oken. Jejich absence jej odlišovala od kabrioletů. Na starém kontinentu se tomuto druhu karoserie říká faeton. Faethón byl synem řeckého boha slunce Hélia a jezdil v podobném otevřeném voze taženém koňmi. Existovalo ale i třeba úhledné kupé Victoria. Od srpna 1917 do prosince 1919 bylo vyrobeno přes 45 tisíc vozů tohoto typu! Americká armáda si sedmimístné touringy o hmotnosti 1780 kg oblíbila natolik, že značná část dodávek směrovala z Detroitu právě k ní, prohlásila je za oficiální vozy“. Tendru ovšem předcházela náročná zkouška v Texasu dlouhá přes 3.200 km

Typ 57 poháněl pod přední kapotou umístěný motor V8 s tzv. L-hlavou. Pohonná jednotka s dvěma litinovými bloky měla klikovou skříň z hliníku a mědi a integrované hlavy válců. Modernější snímatelné se objevily až v roce 1918. Vrtání 80 mm a zdvih 130 mm odpovídaly objemu 5154 cm3, z něhož dával motor 52 kW. Točivý moment přenášela třístupňová mechanická převodovka pomocí kloubového hřídele na zadní kola. Na ně také působily mechanické lankové brzdy, vpředu bychom bubny hledali marně. Zastavit auto i z malých rychlostí tak určitě nebyl žádný med.

Značka samotná tehdy představovala „světový standard“ kvality, luxusu a spolehlivosti. Vznikla v roce 1902, své jméno získala po zakladateli pozdějšího „města motorů“, kterým byl francouzský šlechtic, cestovatel a dobrodruh Antoine de la Mothe Cadillac. Začínala se skromnými jednoválci, ale v polovině další dekády už její automobily jezdily až 105 km/h. Sériové, pochopitelně. Připomeňme, že šlo o civilní výrobky, Spojené státy vstoupily oficiálně do Velké války až v roce 1916. Motory V8, které postavil skotský konstruktér D. McCall White, používal Cadillac úspěšně jako první na světě, i když se první nesmělé pokusy objevily už dříve. Sezóna 1912 znamenala zavedení elektrického spouštěče dle vynálezu Charlese Ketteringa. Nebezpečnému a zdlouhavému roztáčení klikou tak byla učiněna přítrž. Kdo někdy nestačil před zpětným chodem kliky uhnout, ví své. Umí lámat kosti...

Po osmiválcích přišly na řadu agregáty V16 a krátce na to menší V12, to se psal v obou případech konec 20. let. Nikdo nepostavil tolik šestnáctiválců jako luxusní odnož General Motors v dalším předválečném desetiletí, většina ostatních projektů jiných výrobců (Marmon, Peerless) skončila nezdarem. A v Evropě se uplatily prakticky pouze na závodních drahách, hlavně v monopostech Auto Union, kde byly umístěny za jezdcem. Cadillacy V16 byly určeny pro „horních deset tisíc“ a stály dost peněz, ale přesto si svou klientelu našly. Ani popisovaný osmiválec nepředstavoval žádnou lidovku, v době výroby totiž přišel na částky od 2.595 do 4.690 dolarů podle druhu použité karoserie a výbavy.

VETERÁN.AUTO.CZ: Cadillac V16: Dva poklady od Fleetwooda v Pebble Beach

Spolupracujeme s TipCars.com
Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

 
Zdroj: Motor Authority, Conceptcarz

Štítky Cadillac Luxusní třída Kabriolet

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit Honda Civic se vrátila k poctivé technice. Řidičům se musí líbit

Desátá generace Hondy Civic je pořádný kus auta.…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 





 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Včera

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s Vágnerem. Probere to vláda

Jurečka chce dát ČT 4,5 milionu na dokument s…

Ministerstvo zemědělství chce zaplatit 4,5 milionu korun České televizi, aby natočila a odvysílala tři díly…

 

iSport.cz

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě byla nejtěžší

Šťastný Froome po čtvrté výhře: Tahle Tour pro mě…

Dokázal to. Britský cyklista Chris Froome potvrdil roli favorita a v letošním ročníku Tour de France udržel…

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy stříbrné dvacítky 10 let poté

Generace, která měla na víc. Kde jsou hvězdy…

Fenin, Suchý, Kalouda, Petr, Šimůnek... Do Kanady vyráželi jako parta neznámých zelenáčů, za měsíc se domů…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…