Cadillac 57 (1917): Osmiválcový krasavec v khaki uniformě

 

Součástí amerického National Historic Vehicle Register se stal nový přírůstek: Cadillac typu 57 z roku 1918.

Rejstřík vznikl teprve nedávno, na začátku letošního roku. Jeho cílem je uchovávat poklady americké automobilové historie. Fyzicky vozy zůstanou u soukromých vlastníků, budou ale do registru zařazeny. Prvním se tak stala slavná Cobra Daytona firmy Shelby, uzavřené kupé ze šedesátých let určené pouze k závodění. Nováčkem je trochu starší vůz: Cadillac 57 z roku 1918. Příslušník zámořské ikonické značky zde pochopitelně nemůže chybět! Co na tom, že u nás nemá takovou image? Cadillac prostě za mořem znamená luxus a prestiž.

I když, u tohoto konkrétního kusu čísla 1257X zaujme hlavně jeho vojenská khaki barva, ale ta má pochopitelně své důvody. Před 97 lety, v srpnu 1917 si ho koupil soukromník, lékař John H. Dennison u prodejce Inglise M Uppercu v New York City. Dobrovolně i s autem však záhy narukoval do armády a muselo tak být pochopitelně přelakováno a přečalouněno. Jinak nebylo nikdy renovováno! Poháněl jej vidlicový osmiválec s devadesátistupňovým sevřením. Vůz se dostal do Evropy, „bojoval“ ve Francii na frontě pod generálem Johnem J. Pershingem, vozil hlavně vojáky amerického expedičního sboru. Několik měsíců jej poté používala i Eleanor Roosevelt, manželka politika Theodora Roosevelta mladšího. Nakonec se vrátil do Spojených států. Poslední a současný majitel Marc Lassen jej koupil v úplně běžném bazaru, ale neváhal ani chvilku. Vojenskou historii svého vozu však dohledával postupně až později... Ještě v ní však najdeme bílá místa, o jejich doplnění se postará tým historického registru, vždyť i k účelu zkompletování dokumentace o jednotlivých vybraných automobilech byl koneckonců založen!

Série 57 se vyráběla v deseti karosářských variantách. Sedmimístný touring se stahovací plátěnou střechou byl nejběžnější, šlo o otevřený vůz se dvěma řadami sedadel, ale bez bočních oken. Jejich absence jej odlišovala od kabrioletů. Na starém kontinentu se tomuto druhu karoserie říká faeton. Faethón byl synem řeckého boha slunce Hélia a jezdil v podobném otevřeném voze taženém koňmi. Existovalo ale i třeba úhledné kupé Victoria. Od srpna 1917 do prosince 1919 bylo vyrobeno přes 45 tisíc vozů tohoto typu! Americká armáda si sedmimístné touringy o hmotnosti 1780 kg oblíbila natolik, že značná část dodávek směrovala z Detroitu právě k ní, prohlásila je za oficiální vozy“. Tendru ovšem předcházela náročná zkouška v Texasu dlouhá přes 3.200 km

Typ 57 poháněl pod přední kapotou umístěný motor V8 s tzv. L-hlavou. Pohonná jednotka s dvěma litinovými bloky měla klikovou skříň z hliníku a mědi a integrované hlavy válců. Modernější snímatelné se objevily až v roce 1918. Vrtání 80 mm a zdvih 130 mm odpovídaly objemu 5154 cm3, z něhož dával motor 52 kW. Točivý moment přenášela třístupňová mechanická převodovka pomocí kloubového hřídele na zadní kola. Na ně také působily mechanické lankové brzdy, vpředu bychom bubny hledali marně. Zastavit auto i z malých rychlostí tak určitě nebyl žádný med.

Značka samotná tehdy představovala „světový standard“ kvality, luxusu a spolehlivosti. Vznikla v roce 1902, své jméno získala po zakladateli pozdějšího „města motorů“, kterým byl francouzský šlechtic, cestovatel a dobrodruh Antoine de la Mothe Cadillac. Začínala se skromnými jednoválci, ale v polovině další dekády už její automobily jezdily až 105 km/h. Sériové, pochopitelně. Připomeňme, že šlo o civilní výrobky, Spojené státy vstoupily oficiálně do Velké války až v roce 1916. Motory V8, které postavil skotský konstruktér D. McCall White, používal Cadillac úspěšně jako první na světě, i když se první nesmělé pokusy objevily už dříve. Sezóna 1912 znamenala zavedení elektrického spouštěče dle vynálezu Charlese Ketteringa. Nebezpečnému a zdlouhavému roztáčení klikou tak byla učiněna přítrž. Kdo někdy nestačil před zpětným chodem kliky uhnout, ví své. Umí lámat kosti...

Po osmiválcích přišly na řadu agregáty V16 a krátce na to menší V12, to se psal v obou případech konec 20. let. Nikdo nepostavil tolik šestnáctiválců jako luxusní odnož General Motors v dalším předválečném desetiletí, většina ostatních projektů jiných výrobců (Marmon, Peerless) skončila nezdarem. A v Evropě se uplatily prakticky pouze na závodních drahách, hlavně v monopostech Auto Union, kde byly umístěny za jezdcem. Cadillacy V16 byly určeny pro „horních deset tisíc“ a stály dost peněz, ale přesto si svou klientelu našly. Ani popisovaný osmiválec nepředstavoval žádnou lidovku, v době výroby totiž přišel na částky od 2.595 do 4.690 dolarů podle druhu použité karoserie a výbavy.

VETERÁN.AUTO.CZ: Cadillac V16: Dva poklady od Fleetwooda v Pebble Beach

Spolupracujeme s TipCars.com
Policie v Číně zabavila stovky zařízení na těžbu bitcoinu Policie v Číně zabavila stovky zařízení na těžbu bitcoinu

Policie v severočínském městě Tchien-ťin zkonfiskovala…

Zbraně budoucnosti. Americká armáda vyvíjí dělostřelectvo, které se obejde bez GPS Zbraně budoucnosti. Americká armáda vyvíjí dělostřelectvo, které se obejde bez GPS

Americké dělostřelectvo připravuje revoluční systém…

VIDEO: Z Londýna do Šanghaje za 104 dny. Jak vypadá slavná plachetnice dnes VIDEO: Z Londýna do Šanghaje za 104 dny. Jak vypadá slavná plachetnice dnes

Když v květnu před jedenácti lety hořelo na legendární…

Podnikatelé čekají prosperitu, méně z nich se však chystá investovat, tvrdí průzkum Podnikatelé čekají prosperitu, méně z nich se však chystá investovat, tvrdí průzkum

Velmi dobrá ekonomická kondice České republiky a silná…

 
Zdroj: Motor Authority, Conceptcarz

Štítky Cadillac Luxusní třída Kabriolet

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

 





 
Audi RS 4 Avant – Jak se efektivně zabít

TEST: Audi RS 4 Avant – Jak se efektivně zabít

Dnes 12:51

Superrychlý kombík od Audi přišel o osmiválec, o rychlost však rozhodně ne. Ta je s novým šestiválcem přístupnější širšímu publiku. Je to špatně?




Blesk.cz

Diana Kobzanová porodila! Dcera přišla na svět tisíce kilometrů od domova

Diana Kobzanová porodila! Dcera přišla na svět…

Diana Kobzanová (36) přivedla na svět utajovanou dceru! Modelka, která ukázala těhotenské bříško až v 38. týdnu,…

»Jsme hlídka nabouchanců«! Takhle pózovala banda turistů, kteří zmlátili v centru Prahy číšníka do bezvědomí

»Jsme hlídka nabouchanců«! Takhle pózovala banda…

Bezstarostná fotografie party kamarádů na dovolené v Praze. Tak může na první pohled působit tento snímek, který…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Vztek hvězdy Chelsea! Courtois žaluje bývalého trenéra za pomluvu

Vztek hvězdy Chelsea! Courtois žaluje bývalého…

Dva roky po fotbalovém mistrovství Evropy ve Francii se mezi brankářem Thibautem Courtoisem a koučem Belgie…

 

Reflex.cz

Evropská unie jde do války s fake news na internetu. Jaký je plán Bruselu?

Evropská unie jde do války s fake news na internetu.…

Šíření dezinformací online představuje v současnosti jedno z největších nebezpečí, které může mít v konečném…

Generál NATO Pavel: Spojenci nevědí, co si o nás myslet. Češi jsou vlastenci, jen když vyhráváme ve sportu

Generál NATO Pavel: Spojenci nevědí, co si o nás…

Jsme spojenec, který si plní své povinnosti na zahraničních misích, ale není konzistentní v názorech. Tak nás ve…