Cadillac 57 (1917): Osmiválcový krasavec v khaki uniformě

 

Součástí amerického National Historic Vehicle Register se stal nový přírůstek: Cadillac typu 57 z roku 1918.

Rejstřík vznikl teprve nedávno, na začátku letošního roku. Jeho cílem je uchovávat poklady americké automobilové historie. Fyzicky vozy zůstanou u soukromých vlastníků, budou ale do registru zařazeny. Prvním se tak stala slavná Cobra Daytona firmy Shelby, uzavřené kupé ze šedesátých let určené pouze k závodění. Nováčkem je trochu starší vůz: Cadillac 57 z roku 1918. Příslušník zámořské ikonické značky zde pochopitelně nemůže chybět! Co na tom, že u nás nemá takovou image? Cadillac prostě za mořem znamená luxus a prestiž.

I když, u tohoto konkrétního kusu čísla 1257X zaujme hlavně jeho vojenská khaki barva, ale ta má pochopitelně své důvody. Před 97 lety, v srpnu 1917 si ho koupil soukromník, lékař John H. Dennison u prodejce Inglise M Uppercu v New York City. Dobrovolně i s autem však záhy narukoval do armády a muselo tak být pochopitelně přelakováno a přečalouněno. Jinak nebylo nikdy renovováno! Poháněl jej vidlicový osmiválec s devadesátistupňovým sevřením. Vůz se dostal do Evropy, „bojoval“ ve Francii na frontě pod generálem Johnem J. Pershingem, vozil hlavně vojáky amerického expedičního sboru. Několik měsíců jej poté používala i Eleanor Roosevelt, manželka politika Theodora Roosevelta mladšího. Nakonec se vrátil do Spojených států. Poslední a současný majitel Marc Lassen jej koupil v úplně běžném bazaru, ale neváhal ani chvilku. Vojenskou historii svého vozu však dohledával postupně až později... Ještě v ní však najdeme bílá místa, o jejich doplnění se postará tým historického registru, vždyť i k účelu zkompletování dokumentace o jednotlivých vybraných automobilech byl koneckonců založen!

Série 57 se vyráběla v deseti karosářských variantách. Sedmimístný touring se stahovací plátěnou střechou byl nejběžnější, šlo o otevřený vůz se dvěma řadami sedadel, ale bez bočních oken. Jejich absence jej odlišovala od kabrioletů. Na starém kontinentu se tomuto druhu karoserie říká faeton. Faethón byl synem řeckého boha slunce Hélia a jezdil v podobném otevřeném voze taženém koňmi. Existovalo ale i třeba úhledné kupé Victoria. Od srpna 1917 do prosince 1919 bylo vyrobeno přes 45 tisíc vozů tohoto typu! Americká armáda si sedmimístné touringy o hmotnosti 1780 kg oblíbila natolik, že značná část dodávek směrovala z Detroitu právě k ní, prohlásila je za oficiální vozy“. Tendru ovšem předcházela náročná zkouška v Texasu dlouhá přes 3.200 km

Typ 57 poháněl pod přední kapotou umístěný motor V8 s tzv. L-hlavou. Pohonná jednotka s dvěma litinovými bloky měla klikovou skříň z hliníku a mědi a integrované hlavy válců. Modernější snímatelné se objevily až v roce 1918. Vrtání 80 mm a zdvih 130 mm odpovídaly objemu 5154 cm3, z něhož dával motor 52 kW. Točivý moment přenášela třístupňová mechanická převodovka pomocí kloubového hřídele na zadní kola. Na ně také působily mechanické lankové brzdy, vpředu bychom bubny hledali marně. Zastavit auto i z malých rychlostí tak určitě nebyl žádný med.

Značka samotná tehdy představovala „světový standard“ kvality, luxusu a spolehlivosti. Vznikla v roce 1902, své jméno získala po zakladateli pozdějšího „města motorů“, kterým byl francouzský šlechtic, cestovatel a dobrodruh Antoine de la Mothe Cadillac. Začínala se skromnými jednoválci, ale v polovině další dekády už její automobily jezdily až 105 km/h. Sériové, pochopitelně. Připomeňme, že šlo o civilní výrobky, Spojené státy vstoupily oficiálně do Velké války až v roce 1916. Motory V8, které postavil skotský konstruktér D. McCall White, používal Cadillac úspěšně jako první na světě, i když se první nesmělé pokusy objevily už dříve. Sezóna 1912 znamenala zavedení elektrického spouštěče dle vynálezu Charlese Ketteringa. Nebezpečnému a zdlouhavému roztáčení klikou tak byla učiněna přítrž. Kdo někdy nestačil před zpětným chodem kliky uhnout, ví své. Umí lámat kosti...

Po osmiválcích přišly na řadu agregáty V16 a krátce na to menší V12, to se psal v obou případech konec 20. let. Nikdo nepostavil tolik šestnáctiválců jako luxusní odnož General Motors v dalším předválečném desetiletí, většina ostatních projektů jiných výrobců (Marmon, Peerless) skončila nezdarem. A v Evropě se uplatily prakticky pouze na závodních drahách, hlavně v monopostech Auto Union, kde byly umístěny za jezdcem. Cadillacy V16 byly určeny pro „horních deset tisíc“ a stály dost peněz, ale přesto si svou klientelu našly. Ani popisovaný osmiválec nepředstavoval žádnou lidovku, v době výroby totiž přišel na částky od 2.595 do 4.690 dolarů podle druhu použité karoserie a výbavy.

VETERÁN.AUTO.CZ: Cadillac V16: Dva poklady od Fleetwooda v Pebble Beach

Spolupracujeme s TipCars.com
Premiéři visegrádské čtyřky mají jasno: Chceme spořádaný brexit a přístup na britský trh Premiéři visegrádské čtyřky mají jasno: Chceme spořádaný brexit a přístup na britský trh

Budoucí právní postavení občanů Evropské unie v Británii…

Trump zrušil Obamův program na ochranu přírody, těžaři už slaví Trump zrušil Obamův program na ochranu přírody, těžaři už slaví

Americký prezident Donald Trump podepsal exekutivní…

VIDEO: Dopady Dieselgate - tisíce odstavených aut po celých Spojených státech VIDEO: Dopady Dieselgate - tisíce odstavených aut po celých Spojených státech

Vykoupené vozy z kauzy Dieselgate Volkswagen shromažďuje…

Česká exportní banka se vyhrabala ze ztráty, vykázala téměř půlmiliardový zisk Česká exportní banka se vyhrabala ze ztráty, vykázala téměř půlmiliardový zisk

Česká exportní banka (ČEB) loni poprvé za 12 let nežádala…

 
Zdroj: Motor Authority, Conceptcarz
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 






 
Tatra v Top Gearu: Milníky automobilky a představení 613/5 v šesti minutách

Tatra v Top Gearu: Milníky automobilky a představení 613/5 v šesti minutách

Dnes 19:52

Životopis kopřivnické Tatry je Čechům a Slovákům velmi dobře znám. V západní Evropě ale dlouho nebyla v obecném povědomí, šlo o libůstku pro znalce.




Blesk.cz

Nákupy z Číny: Zapomeňte mobily a pozor na hračky a šperky, říká expert

Nákupy z Číny: Zapomeňte mobily a pozor na hračky a…

Přemýšlíte, že si nakoupíte zboží v Číně přes internet, protože vás zaujala široká nabídka a nízké ceny?…

Umělec zvěčňuje nahé modelky na opuštěných místech: Najdete je všechny?

Umělec zvěčňuje nahé modelky na opuštěných místech:…

Americký fotograf Brian Cattelle procestoval každý stát USA, aby zvěčnil krásu tamních opuštěných míst. Fotí je…

 

iSport.cz

Argentinský boj ve výškách. S nevolnostmi budou zápolit viagrou!

Argentinský boj ve výškách. S nevolnostmi budou…

Absence Lionela Messiho není jedinou přítěží pro argentinskou reprezentaci v kvalifikačním zápase na MS 2018…

Šilhavý před derby: Trénovali jsme v osmi lidech, hovor s Radou vynechám

Šilhavý před derby: Trénovali jsme v osmi lidech,…

Po osmi letech jdou do derby zase z pozice favorita. Fotbalisté Slavie na jaře válí, svými výkony baví fanoušky…

 

Reflex.cz

Na kolena a nakupovat: V Bulharsku z nouze otevírali obchody ve sklepě, teď jsou fenoménem

Na kolena a nakupovat: V Bulharsku z nouze otevírali…

Po pádu komunismu chtělo mnoho Bulharů zahájit svoje vlastní podnikání. Zejména drobní obchodníci v Sofii ale v…

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu mají děti jen pro roztomilé fotky na Instagram

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu…

Alena Doláková mluví čtyřmi jazyky, vystudovala JAMU, hrála v Celetné i Svěrákových Třech bratrech, už rok žije…