Cadillac ATS-V.R: Luxusní odnož GM vyráží do GT3

 

Možná někoho překvapí, že i luxusní značka jako Cadillac staví závodní auta. Ale je to tak, za mořem se prohánějí na okruzích. A novinka ATSV.R se tam chystá příští rok. Ale možná ji uvidíme i v Evropě!

Cadillac se naposledy na mezinárodní scéně prezentoval spiderem Northstar LMP v letech 2000-2002, který kromě továrního týmu nasazovala v evropských závodech i známá francouzská stáj DAMS. Od té doby a jeho poslední účasti v Le Mans uplynulo tedy již hodně času. V zámořských závodech ovšem upravené sériové cadillacy startují i nadále, divize Racing existuje celou dekádu. Novinka ATSV.R však byla postavena pro mezinárodní kategorii GT3, účast na starém kontinentu i jinde mimo Severní Ameriku tak není vyloučena. Byla by rozhodně zpestřením už tak dost různorodého startovního pole. Když bude mít někdo z klientů zájem...? K vozům Aston Martin, Audi, Bentley, BMW, Ferrari, Lamborghini, McLaren a Porsche se tak může přidat další.

Závodní speciál je založen na nedávno odhaleném ostrém kupé ATS-V, přidané písmenko R samozřejmě znamená „racing“ Celohliníkový vidlicový šestiválec objemu 3,6 l s označením LF4.R dává až 447 kW (608 k) v 7400 otáčkách. Je přeplňovaný dvěma turbodmychadly a známe ho už ze série. Dostal ovšem větší „šneky“ EFR značky Borg Warner, odpovídající mezichladiče stlačeného vzduchu s výměníky voda-vzduch, závodní programovatelnou elektroniku Bosch M55.1 a výfuk vyvedený přímo od turbodmychadel ven po straně, který poskytuje uším diváků rajskou hudbu. Sací potrubí je z uhlíkových kompozitů.

Řadí se páčkami pod volantem, šestistupňovou sekvenční skříň Xtrac najdeme u zadní nápravy (systém transaxle) a stará se o přenos až 705 N.m. Hřebenové řízení ZF má klasický hydraulický posilovač. Za optimální trakcí stojí samosvorný diferenciál, v krajních případech zasáhne její elektronická kontrola. Rozložení hmotnosti je takřka ideální: 49 : 51, auto váží bez provozních kapalin 1315 kg. Nezávisle zavěšená všechna kola doplňují tlumiče Penske nastavitelné ve třech úrovních. Brzdové třmeny nesou značku Brembo, přední šestipístkové se zakusují do kotoučů o průměru 380 mm, zadní mají čtyři pístky a kotouče jsou menší, 35mm. Také účinek ABS M4 od Bosche si může pilot nastavit. Palivová nádrž pojme 120 l benzinu.

Auto dostalo aerodynamický bodykit včetně karbonového předního splitteru, prahových nástavců, zadního nárazníku, difuzoru a mohutného křídla. Při maximální rychlosti dle převodů až 274 km/h se určitě hodí. Jezdí na osmnáctipalcových kolech BBS s pneumatikami širokými 315, respektive 325 mm. Většina samonosné karoserie je z uhlíkových vláken, konkrétně kapota, blatníky, dveře a zadní víko. Uvnitř nesmí chybět předepsaná ochranná klec, zadní kamery na přístrojové desce, šestibodové pásy Willans, karbonová sedačka pro pilota, klimatizace, ani obousměrné rádio od Motoroly pro komunikaci s boxy.

Cadillac ATS-V.R debutoval 14. listopadu 2014 ukázkovými jízdami na Circuit of The Americas v texaském Austinu. Ve světlech reflektorů se ukáže vedle civilní verze na autosalonu v Los Angeles. Závodního nasazení se dočká pochopitelně až příští rok, nebyl dosud homologován. Největší hvězdou továrního týmu je Andy Pilgrim, jméno fanouškům motoristického sportu nikterak neznámé. Johnny O'Connell možná méně, ale právě tito piloti získali s modely CTS už čtyři tituly v sérii Pirelli World Challenge, Cadillac se pak radoval pětkrát ve stejném šampionátu mezi značkami. Na kontě už mají vozy této značky 26 vítězství, 91 pomyslných věnců a 22 nejrychlejších časů v kvalifikaci. V evropských kláních však továrny nasazovat svá auta oficiálně nemohou, jen soukromníci.

JAKE.AUTO.CZ: Cadillac ATS (přehled všech článků)

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné Světová banka: Argentina nedovoleně znárodnila aerolinky, musí zaplatit vysoké odškodné

Arbitrážní tribunál Světové banky nařídil Argentině…

Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci Ať se výrobci robotů inspirují v letectví a zavedou etické černé skříňky, nabádají vědci

Stejně jako každé letadlo nahrává letová data do černé…

V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů V Česku jezdí stále starší ojetá auta, většina je turbodieselů

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek Evropská komise začala vyšetřovat velký kartel evropských automobilek

Antimonopolní orgány Evropské unie dostaly zprávy o…

 
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

Mitsubishi Evo z pekla. Tohle video vás dostane! Mitsubishi Evo z pekla. Tohle video vás dostane!

Evo je silné auto, to každý ví. Ale tenhle kus se vymyká…

 






 
Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Vozy Lada byly v 80. letech téměř nadpozemské. Létaly vzduchem a jezdily vodou!

Včera

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na západních trzích, o čemž mimo jiné svědčí dobová britská reklama na modelový rok 1980.




Blesk.cz

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Rozjařená divočina: Jak to vypadá, když zvířata blbnou?

Zvířata mají mnohem blíže k lidem, než si někteří myslí. Nejsou to sice žádní fotomodelové, i tak ale umí…

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z kelímků. Budují ji myslivci

Prasečí mor má „vzít do kleští“ páchnoucí hranice z…

Myslivci začali v sobotu ráno na Zlínsku budovat ochrannou linii složenou z 12.000 kelímků naplněných páchnoucí…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár, Malkin v kšiltovce Bostonu

TOP zajímavosti z NHL: Fleury si užíval Pohár,…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o bronzu rozhodla vteřina

Král Froome si pojistil triumf na Tour de France, o…

Britský cyklista Chris Froome si v časovce prakticky pojistil čtvrtý triumf na Tour de France v kariéře, když…

 

Reflex.cz

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji zkopala a škrtila. Incident řeší policie

Táhněte do prdele, nadávala žena muslimce. Pak ji…

V úterý tu ještě nebyla ani noha, ve středu už bylo celkem plno. Řeč je o koupališti Divoká Šárka,v jehož…

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Deník Colours of Ostrava: Příběh ukradeného filmu

Uhlobaron Ptáček v Cimrmanově hře Vizionář přijímá informaci, že by mu někdo mohl vzít důl, s krajní nedůvěrou.…