reklama


Cadillac XLR - high tech krasavec z USA

Cadillac XLR - high tech krasavec z USA

 

Pro automobilku Cadillac, výrobce luxusních vozů především pro americký trh, nastává přelomová éra. S novými modely CTS a XLR se tento výrobce definitivně posouvá do světové extratřídy po bok BMW a Mercedesu.

Nový XLR s nákladně řešenou pevnou skládací střechou je lehký a výkonný dvoumístný kabriolet nejvyšší třídy. Vůz se na trhu zařadí mezi takové ikony automobilového průmyslu jako jsou Mercedes-Benz SL, Lexus SC 430 či Jaguar XK8. Oproti svým konkurentům má nový Cadillac velkou výhodu až překvapivě nízké pohotovostní hmotnosti, což se pravděpodobně projeví ve skvělé jízdní dynamice a jízdních vlastnostech.

Design a karosérie

XLR se po vzhledové stránce vyloženě povedl. Velmi moderní agresivní hranaté tvary se stanou určujícím směrem designu budoucích modelů této značky. Celkově se design nese ve znamení hran, které jsou ovšem pouze designérským stylem a v žádném případě nepůsobí na úkor dobré aerodynamiky vozu. Vpředu zaujmou světlomety posunuté co nejvíce k boku vozu. Čirá optika a xenonové čočky jsou dnes povinností. Nárazník a přední spoiler jsou plně integrovány s maskou a velkým, nízko uloženým vstupem vzduchu k chladiči. Společně pak tvoří nezaměnitelnou agresivní tvář nového XLR. Pohled z boku prozradí, že celý automobil je posazen velmi nízko, což jen podtrhuje sportovní vzhled vozu. Jak se na opravdový sportovní roadster sluší, kapota je velmi dlouhá, motor je posunut až za přední nápravu a cestují sedí před zadní nápravou. Vůz je tak pochopitelně pouze dvoumístný. Velmi povedená je též zadní část, kde nalezneme koncové svítilny opět velmi hranatého tvaru. Pro oživení jsou ovšem kryty světel trojúhelníkovitě protaženy až na horizontální hranu víka zavazadlového prostoru. Skvostné dílo korunuje velmi ostrá odtrhová hrana s integrovaným třetím brzdovým světlem v neobvyklém tvaru velmi plochého kosočtverce. XLR jezdí na litých kolech s rozměry 235/50 ZR 18.

Technika

XLR dostal do vínku to nejlepší, co má Cadillac k dispozici. Poprvé je v tomto automobilu použit motor Northstar 4.6 V8 třetí generace ve spojení se zcela novou pětistupňovou automatickou převodovkou. Premiéru zde slaví nová koncepce, která bude napříště použita i jiných modelů – motor podélně a pohon zadních kol. Doposud dával Cadillac přednost příčnému uložení osmiválce a pohonu předních kol. Motor dává nejvyšší výkon 235 kW (315k) při 6400 ot/min a maximální točivý moment je 428 Nm při 4000 ot/min. Agregát má vícebodové elektronicky řízené vstřikování paliva a plynule variabilní časování ventilů DOHC. Kompresní poměr je 10,5:1. Poprvé byl do tohoto motoru instalován systém drive-by wire, kdy zcela chybí mechanická vazba mezi pedálem plynu a škrtící klapkou.

Automatická převodovka, která má nově pět stupňů, byla kvůli rozdělení hmotnosti na nápravy posunuta vzad a XLR tak má ideální rozložení hmotnosti (1:1). Výjimečné úsilí předvedli konstruktéři při vylaďování převodovky tak, aby vyhověla i náročným sportovně založeným řidičům. Kromě dnes již obvyklého manuálního módu DSC je instalováno množství elektroniky, která sleduje způsob řidičovy jízdy a neřadí v zatáčkách (díky senzorům příčného zrychlení) a dokonce podle řidičova chování pozná, kdy vůz pojede do zatáčky a umožňuje intenzivně brzdit motorem. Celý systém motormanagementu a řízení převodovky je propojen se systémy kontroly emisí, řízení pérování a jízdní stability. Jednotlivé procesory musely být kvůli velkým datovým tokům propojeny rychlou lokální sítí.

Velmi sofistikovaná je vnitřní kostra vozu. Základem je ocelová prostorová konstrukce středového tunelu, na kterou jsou přivařeny aluminiové části interiéru a nezávislého zavěšení kol. Skládací střecha využívá v rozsáhlé míře magnézium. Podlahu tvoří lepená sendvičová kompozitová konstrukce, jejímž základem je dřevěné balsové jádro(!). Povrchové panely karosérie jsou plastové. Výsledkem velmi rozsáhlého a nákladného použití alternativních kovových i nekovových materiálů je nízká pohotovostní hmotnost - 1653 kg!

Samostatnou kapitolu si zasluhuje management podvozku. Vůz je vybaven systémem elektronického řízení stability, zde zvaného StabiliTrak. Výjimečně zajímavé je řízení pérování a tlumičů. Světovou premiéru zde slaví tlumiče s elektromagneticky měnitelnou viskozitou oleje (!), která má vliv na tlumící efekt. Celá věc funguje tak, že do oleje v tlumičích jsou přidány mikroskopické částečky kovu, které se aplikací elektrického proudu sdružují ve větší hrudky a tím mění viskozitu oleje. Výsledkem by měly být minimální pohyby karosérie a to, že kola budou vždy ideálně sledovat povrch vozovky.

Posilovač řízení má variabilní účinek závislý na rychlosti jízdy. Na všech kolech nalezneme kotoučové brzdy s vnitřním chlazením, vpředu s průměrem 325 mm, vzadu 305 mm. Čtyřkanálové ABS pak snad ani není potřeba zmiňovat.

Interiér

Atraktivní vnější tvář vozu má svůj rovnocenný protějšek v noblesním interiéru. Obzvláště povedené je originální zkombinování koženého čalounění, dřevěného dekoru, který je ovšem použit ve velmi decentní míře, a leštěných hliníkových panelů, které dodávají luxusnímu interiéru nádech sportovnosti. Tříramenný volant je multifunkční a v horní části je obložen ušlechtilým dřevem. Středová konzole je velké míře obložena již zmíněným hliníkem, oko řidiče však spíše zaujme velký sedmipalcový LCD displej komunikačního systému. Zde se zobrazují údaje z palubního počítače, DVD navigačního systému a pokud je volič automatické převodovky v poloze P, pak lze i přehrávat filmy z běžných DVD.

Pohodlná sedadla jsou všestranně elektricky seřiditelná. Novinkou je jejich chlazení a odvětrávání, které ovšem pouze nerecykluje vzduch (jako u některých konkurenčních vozů), nýbrž je napojeno na klimatizaci a pracuje tak s ochlazovaným či ohřívaným vzduchem.

Hlavy cestujících jsou pro případ převrácení chráněny masivními ocelovými oblouky, pro případ konvenční srážky je připraveno 6 airbagů.

XLR je po vzoru Lexusu či Mercedesu vybaveno pevnou skládací střechou, která se složí za 30 sekund. Vývoj takové střechy je neobyčejně náročný a nákladný, je ale vyvážen mnoha klady, hlavně perfektní zvukovou a teplotní izolaci. Zavazadlový prostor má základní objem 328 litrů, pokud je ale střecha stažena, pak už jen 128 litrů.

Cestující jsou hýčkáni všemožnou další technologií. Rádio může být vybaveno funkcí příjmu stovek stanic přes satelit. Řidič startuje vůz pomocí tlačítka, aniž by musel vytahovat klíček z kapsy, po opuštění svého místa se vůz automaticky zamkne. Pokud by snad cestující chtěli poslouchat něco jiného než šumění větru a sladké bručení osmiválce, je připraven kvalitní audiosystém Bose s přehrávačem CD a 9 reproduktory. OnStar systém je kompletní balík velmi užitečných funkcí zahrnující již zmíněnou satelitní navigaci, ale též automatické upozornění záchranných složek v případě nehody, satelitní sledování ukradeného vozu, integrovaný mobilní telefon a dokonce přístup na internet.

Tempomat s radarem je schopen udržovat bezpečnou vzdálenost od ostatních účastníků provozu a ovládání automobilu řidiči dále usnadňuje HUD (Head Up Display), který promítá informace o rychlosti, otáčkách motoru, zařazeném převodovém stupni a nastavení klimatizace přímo na čelní sklo do zorného pole řidiče.

Jízdní vlastnosti

Podle údajů výrobce Cadillac XLR zrychlí z 0 na 96 km/h za 5,9 sekundy. Maximální rychlost výrobce ve svých informacích pro tisk neuvedl, ale předpokládáme, že se bude pohybovat v obvyklých, více než dostatečných mezích mezi 240 a 250 km/h.

Cadillac XLR - high tech krasavec z USA

ikona ikona ikona ikona
ikona ikona ikona ikona
ikona ikona ikona ikona
ikona ikona ikona ikona
ikona ikona ikona ikona
ikona ikona


Spolupracujeme s TipCars.com
Únor je suchej i bez kampaně, může za to i půst Únor je suchej i bez kampaně, může za to i půst

Vydržet celý měsíc bez kapky alkoholu. K tomu motivoval…

Konec dotací na čistě uhelné domácí kotle, ministerstvo je vyřadilo z kotlíkových dotací Konec dotací na čistě uhelné domácí kotle, ministerstvo je vyřadilo z kotlíkových dotací

V kotlíkových dotacích nebudou letos už podporované kotle…

Sobotka má plán B, když Prouzu na ministra průmyslu neprosadí Sobotka má plán B, když Prouzu na ministra průmyslu neprosadí

Zítra odpoledne přijde premiér Bohuslav Sobotka za…

Vědci zjistili, že práce z domova není až taková výhra Vědci zjistili, že práce z domova není až taková výhra

Jedna z oblíbených výhod, které může zaměstnavatel svým…

 
 

Tapety




reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
První snímky Škody Rapid po faceliftu: V porovnání s octavií se mění decentně První snímky Škody Rapid po faceliftu: V porovnání s octavií se mění decentně

Modernizované provedení obou verzí rapidu si zákazníci…

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý…

 




Neúspěšné modely: Cadillac XLR (2003-2009) Neúspěšné modely: Cadillac XLR (2003-2009)

XLR tak nikdy nemal šancu. Sám o sebe totiž nebol schopný…

Cadillac XLR končí: Při restrukturalizaci GM pro něj není místo Cadillac XLR končí: Při restrukturalizaci GM pro něj není místo

Revitalizace koncernu General Motors si žádá škrty méně…

 



 
Nová Kia Rio přijíždí na český trh. Cena je vyšší, výbava však také

Nová Kia Rio přijíždí na český trh. Cena je vyšší, výbava však také

Včera

Nová generace modelu Rio dnešním dnem vstupuje na český trh. Základní cena je vyšší než doposud, dostanete však adekvátní výbavu.




Blesk.cz

Prahu a Brno má propojit rychlovlak. Trať bude stát až 160 miliard, vyčíslil Ťok

Prahu a Brno má propojit rychlovlak. Trať bude stát…

Výstavba vysokorychlostní železniční tratě z Prahy do Brna vyjde podle navrhovaných variant na 120 až 160…

Dobrá zpráva ze zdravotnictví: Tři čtvrtiny mediků chtějí pracovat doma!

Dobrá zpráva ze zdravotnictví: Tři čtvrtiny mediků…

Doba se změnila. Ještě v nedávné době mnoho studentů lékařských fakult plánovalo po studiích odejít pracovat do…

 

iSport.cz

Real se Barceloně v tabulce nevzdálil. Ve Valencii prohrál 1:2

Real se Barceloně v tabulce nevzdálil. Ve Valencii…

Fotbalisté Realu Madrid nevyužili své šance odskočit Barceloně v tabulce. Na hřišti Valencie prohráli 1:2 a…

Požár: Dočkal dostal svolení jednat v Číně, Rosický má opět problémy

Požár: Dočkal dostal svolení jednat v Číně, Rosický…

Čtyřgólové manko a také absence dvou hráčů ze základní sestavy. Fotbalová Sparta se bude čtvrtek v odvetě play…

 

Reflex.cz

Unikátní dokumenty napsané lidskou močí odhalují nacistické pokusy na ženách v Ravensbrücku

Unikátní dokumenty napsané lidskou močí odhalují…

Dvacet sedm tajných dopisů napsaných místo inkoustu lidskou močí dostane malé historické muzeum ve…

Nejmladší matka na světě: Pohnutý životní příběh dívky, která porodila v 5 letech

Nejmladší matka na světě: Pohnutý životní příběh…

Když pětiletou Linu Medinu přivedli rodiče poprvé do nemocnice, lékaři se domnívali, že za její neobvykle veliké…

 
 
reklama