CAFE 2010: Kolik evropské automobilky v USA platí za neplnění emisních předpisů?

CAFE 2010: Kolik evropské automobilky v USA platí za neplnění emisních předpisů?

 
 

Americká vláda už přes 30 let reguluje spotřebu paliva osobních aut. Automobilky, které nesplní limity, musí platit pokutu.

CAFE je zkratka pro Corporate Average Fuel Economy, program, který začal platit v roce 1975 jako reakce na ropnou krizi. Americká vláda touto cestou reguluje spotřebu u osobních a nákladních aut do 3,5 tuny určených pro americký trh.

Za stanovování limitů a následnou penalizaci zodpovídá NHTSA, oddělení ministerstva dopravy zodpovědné za bezpečnost provozu.

Limity se určují vždy pro jednotlivé modelové roky. V letech 1990 až 2010 byly stanoveny na 27,5 mpg (8,5 l/100 km měřeno americkou metodou EPA) pro osobní automobily, pro užitkové a terénní vozy se postupně zpřísňují – v roce 2009 to bylo 23,1 mpg, v roce 2010 23,5 mpg (10,2 resp. 10,0 l/100 km).

Od letošního roku začíná výraznější zpřísňování podmínek, více v článku Silnější CAFE: Snižování flotilové spotřeby bude v USA rychlejší, emisní standardy přísnější.

V celkovém měřítku zatím nikdy nedošlo k prolomení stanovených limitů. Důvodem je skutečnost, že americkému trhu dominují domácí výrobci, kteří podmínkám vyhovují (výjimkou je Chrysler v roce 2008 a malosérioví výrobci jako Vector, Panoz nebo Saleen). Výrobci importovaných aut ale nezřídka limity překračují – je pro ně levnější nést dodatečné náklady v podobě pokuty než vyvíjet pro USA úspornější modely.

Historicky prvním potrestaným byl Jaguar za modelový rok 1983 – automobilka tehdy musela zaplatit pokutu 58 tisíc dolarů. Vůbec nejvyšší pokutu obdržel v roce 2008 DaimlerChrysler za modelový rok 2006 (30 milionů dolarů), o rok později musel už samostatný Mercedes-Benz zaplatit 29 milionů dolarů.

Daimler a Chrysler dostali rekordní pokutu za překračování emisních norem v USA (2008)

Zatím poslední sérii pokut udělila NHTSA nyní za modelový rok 2009. Největší sankce byla vyměřena pro Jaguar Land Rover (3,2 milionu dolarů), následuje Mercedes-Benz (2,9 milionu), Porsche (1,5 milionu), Maserati (981 tisíc), Ferrari (477 tisíc) a skupina Fiat za Alfu Romeo 8C (11 tisíc).

Pokutě unikly nezávislé malosériové značky Aston Martin a Spyker, pro které byly limity v roce 2007, resp. 2005 individuálně zmírněny.

Vzhledem k rozdílnému počtu prodaných aut u uvedených značek je dopad pokut na výrobce rozdílný. Následující tabulka ukazuje, jak výrazně se pokuta za vysokou normovanou spotřebu promítá do ceny aut prodávaných v USA.

CAFE - pokuty automobilkám (modelový rok 2009)
Automobilkapokutaodchylka osobníodchylka terénníprodaných osobníprodaných terénnípokuta/ks
Ferrari$477.20235,27 %2756$534
Fiat$11.550
Maserati$981.640
Jaguar$3.254.90013,82 %15247$108
Land Rover17,32 %14795
Mercedes-Benz$2 935 9881,45 %10,34 %13345443747$17
Porsche$1.487.145-0,36 %12,99 %109809013$74

Jak je patrné z údajů pro Mercedes-Benz, této automobilce se v modelovém roce 2009 už nevyplatilo výrazně usilovat o další snížení spotřeby modelů prodávaných v USA.

U Porsche zase za pokutou stojí výhradně model Cayenne – ostatní modely klasifikované jako osobní auta limity splňují (skutečný harmonický průměr 27,6 mpg proti požadovaným 27,5 mpg).

Z nejnovějších údajů zveřejněných NHTSA pro modelový rok 2010 vyplývá, že pokutě se opět vyhne BMW, které se poprvé vešlo do limitu s osobními i terénními auty (dosud vždy dobrý výsledek osobních aut smazal hrozící trest za SUV).

Pokuta by měla být opět udělena Ferrari, Fiatu (Alfa Romeo), Jaguar Land Rover, Maserati, Mercedes-Benz a nově i Lotusu.

Odhadovat další vývoj je obtížné. Limit pro osobní auta se v modelovém roce 2011 zvyšuje na 30,2 mpg a u terénních na 24,1 mpg. V modelovém roce 2010 by těmto podmínkám nevyhověl například Chrysler – zde se nabízí vysvětlení pro masové zavádění nových motorů u těchto amerických automobilek. V následujících letech by navíc mělo dojít k dalšímu zpřísnění podmínek.

Na závěr dvě poznámky: spotřeba paliva podle amerických norem je uváděna v jednotce mpg, kde je ujetá vzdálenost dělencem (úspornější auto tedy dosahuje vyšší hodnoty). Jak je výše zmíněno, do kategorie terénních a užitkových vozů se započítávají auta s celkovou hmotností do 3,5 tuny – těžké full-size pickupy a SUV jsou tedy z těchto výpočtů vynechány.

Spolupracujeme s TipCars.com
Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop

Česká ekonomika je historicky nejlépe připravená…

Cigarety stále nesou, český Philip Morris  měl loni vyšší tržby i zisk Cigarety stále nesou, český Philip Morris měl loni vyšší tržby i zisk

Kutnohorskému výrobci tabáku Philip Morris ČR loni…

Účet pro Tesco za podvod: čtyři miliardy korun Účet pro Tesco za podvod: čtyři miliardy korun

Největší britská maloobchodní společnost Tesco zaplatí…

Herec Stefan Denoljubov: My v Bulharsku morální dramata přímo žijeme Herec Stefan Denoljubov: My v Bulharsku morální dramata přímo žijeme

Saxofonista Stefan Denoljubov přijel do Prahy jako herec…

 
Zdroj: NHTSA
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak (+videa)

Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak

Dnes 08:00

Turbodmychadla s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek statoru turbíny jsou nedílnou součástí vznětových motorů už od 90. let a emisní normy Euro 2. Dnes koncepce existuje už ve čtyřech různých provedeních. Víte, čím se jednotlivá řešení liší?




Blesk.cz

Banky zase zdraží hypotéky: Lidé si naberou půjčky, varují analytici

Banky zase zdraží hypotéky: Lidé si naberou půjčky,…

Od prosince platí nový zákon o spotřebitelských úvěrech, kdy banky začaly posuzovat žadatele přísněji. Česká…

Mladé politika neláká: Feri vábí stravenkami, jaká jsou další řešení?

Mladé politika neláká: Feri vábí stravenkami, jaká…

Jak přivést mladé k většímu zájmu o politiku? Palčivou otázku řeší řada stran. TOP 09 jako ambasadora pro mladé…

 

iSport.cz

Proč je Nizozemsko v bídě? Špatný výběr trenérů i nevýrazní talenti

Proč je Nizozemsko v bídě? Špatný výběr trenérů i…

Fotbalový svět nechápe. Nizozemsko nezvládá po kvalifikaci na EURO 2016 ani tu na mistrovství světa v Rusku. Po…

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s Plíškovou hádala s koučem

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s…

Pikantní české osmifinále nabídl prestižní turnaj v Miami. Nasazená dvojka Karolína Plíšková v něm porazila…

 

Reflex.cz

Vláda zavádí evidenci prasečích ocásků. Problém se zvěří tím ale nevyřeší

Vláda zavádí evidenci prasečích ocásků. Problém se…

Posedlost evidencemi všeho druhu v podání současné vládní garnitury expanduje už i do takových oblastí lidských…

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české televizní detektivce!

Spravedlnost v ČT: Slovák hodil rukavici české…

Včera skončila Spravedlnost! Tedy alespoň na obrazovkách ČT1 a nutno dodat – a tady se dost rozcházím s kolegyní…