Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

CAFE 2010: Kolik evropské automobilky v USA platí za neplnění emisních předpisů?

Diskuze (3)
Americká vláda už přes 30 let reguluje spotřebu paliva osobních aut. Automobilky, které nesplní limity, musí platit pokutu.

CAFE je zkratka pro Corporate Average Fuel Economy, program, který začal platit v roce 1975 jako reakce na ropnou krizi. Americká vláda touto cestou reguluje spotřebu u osobních a nákladních aut do 3,5 tuny určených pro americký trh.

Za stanovování limitů a následnou penalizaci zodpovídá NHTSA, oddělení ministerstva dopravy zodpovědné za bezpečnost provozu.

Limity se určují vždy pro jednotlivé modelové roky. V letech 1990 až 2010 byly stanoveny na 27,5 mpg (8,5 l/100 km měřeno americkou metodou EPA) pro osobní automobily, pro užitkové a terénní vozy se postupně zpřísňují – v roce 2009 to bylo 23,1 mpg, v roce 2010 23,5 mpg (10,2 resp. 10,0 l/100 km).

Od letošního roku začíná výraznější zpřísňování podmínek, více v článku Silnější CAFE: Snižování flotilové spotřeby bude v USA rychlejší, emisní standardy přísnější.

V celkovém měřítku zatím nikdy nedošlo k prolomení stanovených limitů. Důvodem je skutečnost, že americkému trhu dominují domácí výrobci, kteří podmínkám vyhovují (výjimkou je Chrysler v roce 2008 a malosérioví výrobci jako Vector, Panoz nebo Saleen). Výrobci importovaných aut ale nezřídka limity překračují – je pro ně levnější nést dodatečné náklady v podobě pokuty než vyvíjet pro USA úspornější modely.

Historicky prvním potrestaným byl Jaguar za modelový rok 1983 – automobilka tehdy musela zaplatit pokutu 58 tisíc dolarů. Vůbec nejvyšší pokutu obdržel v roce 2008 DaimlerChrysler za modelový rok 2006 (30 milionů dolarů), o rok později musel už samostatný Mercedes-Benz zaplatit 29 milionů dolarů.

Zatím poslední sérii pokut udělila NHTSA nyní za modelový rok 2009. Největší sankce byla vyměřena pro Jaguar Land Rover (3,2 milionu dolarů), následuje Mercedes-Benz (2,9 milionu), Porsche (1,5 milionu), Maserati (981 tisíc), Ferrari (477 tisíc) a skupina Fiat za Alfu Romeo 8C (11 tisíc).

Pokutě unikly nezávislé malosériové značky Aston Martin a Spyker, pro které byly limity v roce 2007, resp. 2005 individuálně zmírněny.

Vzhledem k rozdílnému počtu prodaných aut u uvedených značek je dopad pokut na výrobce rozdílný. Následující tabulka ukazuje, jak výrazně se pokuta za vysokou normovanou spotřebu promítá do ceny aut prodávaných v USA.

CAFE - pokuty automobilkám (modelový rok 2009)
Automobilkapokutaodchylka osobníodchylka terénníprodaných osobníprodaných terénnípokuta/ks
Ferrari$477.20235,27 %2756$534
Fiat$11.550
Maserati$981.640
Jaguar$3.254.90013,82 %15247$108
Land Rover17,32 %14795
Mercedes-Benz$2 935 9881,45 %10,34 %13345443747$17
Porsche$1.487.145-0,36 %12,99 %109809013$74

Jak je patrné z údajů pro Mercedes-Benz, této automobilce se v modelovém roce 2009 už nevyplatilo výrazně usilovat o další snížení spotřeby modelů prodávaných v USA.

U Porsche zase za pokutou stojí výhradně model Cayenne – ostatní modely klasifikované jako osobní auta limity splňují (skutečný harmonický průměr 27,6 mpg proti požadovaným 27,5 mpg).

Z nejnovějších údajů zveřejněných NHTSA pro modelový rok 2010 vyplývá, že pokutě se opět vyhne BMW, které se poprvé vešlo do limitu s osobními i terénními auty (dosud vždy dobrý výsledek osobních aut smazal hrozící trest za SUV).

Pokuta by měla být opět udělena Ferrari, Fiatu (Alfa Romeo), Jaguar Land Rover, Maserati, Mercedes-Benz a nově i Lotusu.

Odhadovat další vývoj je obtížné. Limit pro osobní auta se v modelovém roce 2011 zvyšuje na 30,2 mpg a u terénních na 24,1 mpg. V modelovém roce 2010 by těmto podmínkám nevyhověl například Chrysler – zde se nabízí vysvětlení pro masové zavádění nových motorů u těchto amerických automobilek. V následujících letech by navíc mělo dojít k dalšímu zpřísnění podmínek.

Na závěr dvě poznámky: spotřeba paliva podle amerických norem je uváděna v jednotce mpg, kde je ujetá vzdálenost dělencem (úspornější auto tedy dosahuje vyšší hodnoty). Jak je výše zmíněno, do kategorie terénních a užitkových vozů se započítávají auta s celkovou hmotností do 3,5 tuny – těžké full-size pickupy a SUV jsou tedy z těchto výpočtů vynechány.

Diskuze (3)
Avatar - kolmar
10. 1. 2011 14:54
cize
Precital som to v rychlosti, no ak som to spravne pochopil, tak napr. mercedes ML ci GL ak presiahne normovanu spotrebu tak zaplati, no full size pick upy ako F-350 a podobne, ktore su ovela viac nenazrane a produkuju viac emisii nie?
Avatar - Johny.Rico
10. 1. 2011 10:23
Re: Gas guzzler tax
Přesně tak :yes:
10. 1. 2011 07:51
Gas guzzler tax
...krome tohoto poplatku, ktery je bych rekl (az na AR) zanedbatelny, se u novych aut s vysokou spotrebou plati jeste dan hltacu benzinu, pokud date min, jak 22.5 mpg, je to 1000$, pod 17.5 mpg 3000$ nebo pod 12.5 mpg 7700$, odstupnovany to je zhruba po jednotkach mpg...