CAFE 2010: Kolik evropské automobilky v USA platí za neplnění emisních předpisů?
CAFE je zkratka pro Corporate Average Fuel Economy, program, který začal platit v roce 1975 jako reakce na ropnou krizi. Americká vláda touto cestou reguluje spotřebu u osobních a nákladních aut do 3,5 tuny určených pro americký trh.
Za stanovování limitů a následnou penalizaci zodpovídá NHTSA, oddělení ministerstva dopravy zodpovědné za bezpečnost provozu.
Limity se určují vždy pro jednotlivé modelové roky. V letech 1990 až 2010 byly stanoveny na 27,5 mpg (8,5 l/100 km měřeno americkou metodou EPA) pro osobní automobily, pro užitkové a terénní vozy se postupně zpřísňují – v roce 2009 to bylo 23,1 mpg, v roce 2010 23,5 mpg (10,2 resp. 10,0 l/100 km).
Od letošního roku začíná výraznější zpřísňování podmínek, více v článku Silnější CAFE: Snižování flotilové spotřeby bude v USA rychlejší, emisní standardy přísnější.
V celkovém měřítku zatím nikdy nedošlo k prolomení stanovených limitů. Důvodem je skutečnost, že americkému trhu dominují domácí výrobci, kteří podmínkám vyhovují (výjimkou je Chrysler v roce 2008 a malosérioví výrobci jako Vector, Panoz nebo Saleen). Výrobci importovaných aut ale nezřídka limity překračují – je pro ně levnější nést dodatečné náklady v podobě pokuty než vyvíjet pro USA úspornější modely.
Historicky prvním potrestaným byl Jaguar za modelový rok 1983 – automobilka tehdy musela zaplatit pokutu 58 tisíc dolarů. Vůbec nejvyšší pokutu obdržel v roce 2008 DaimlerChrysler za modelový rok 2006 (30 milionů dolarů), o rok později musel už samostatný Mercedes-Benz zaplatit 29 milionů dolarů.
Zatím poslední sérii pokut udělila NHTSA nyní za modelový rok 2009. Největší sankce byla vyměřena pro Jaguar Land Rover (3,2 milionu dolarů), následuje Mercedes-Benz (2,9 milionu), Porsche (1,5 milionu), Maserati (981 tisíc), Ferrari (477 tisíc) a skupina Fiat za Alfu Romeo 8C (11 tisíc).
Pokutě unikly nezávislé malosériové značky Aston Martin a Spyker, pro které byly limity v roce 2007, resp. 2005 individuálně zmírněny.
Vzhledem k rozdílnému počtu prodaných aut u uvedených značek je dopad pokut na výrobce rozdílný. Následující tabulka ukazuje, jak výrazně se pokuta za vysokou normovanou spotřebu promítá do ceny aut prodávaných v USA.
CAFE - pokuty automobilkám (modelový rok 2009) | ||||||
Automobilka | pokuta | odchylka osobní | odchylka terénní | prodaných osobní | prodaných terénní | pokuta/ks |
Ferrari | $477.202 | 35,27 % | — | 2756 | — | $534 |
Fiat | $11.550 | — | — | |||
Maserati | $981.640 | — | — | |||
Jaguar | $3.254.900 | 13,82 % | — | 15247 | — | $108 |
Land Rover | — | 17,32 % | — | 14795 | ||
Mercedes-Benz | $2 935 988 | 1,45 % | 10,34 % | 133454 | 43747 | $17 |
Porsche | $1.487.145 | -0,36 % | 12,99 % | 10980 | 9013 | $74 |
Jak je patrné z údajů pro Mercedes-Benz, této automobilce se v modelovém roce 2009 už nevyplatilo výrazně usilovat o další snížení spotřeby modelů prodávaných v USA.
U Porsche zase za pokutou stojí výhradně model Cayenne – ostatní modely klasifikované jako osobní auta limity splňují (skutečný harmonický průměr 27,6 mpg proti požadovaným 27,5 mpg).
Z nejnovějších údajů zveřejněných NHTSA pro modelový rok 2010 vyplývá, že pokutě se opět vyhne BMW, které se poprvé vešlo do limitu s osobními i terénními auty (dosud vždy dobrý výsledek osobních aut smazal hrozící trest za SUV).
Pokuta by měla být opět udělena Ferrari, Fiatu (Alfa Romeo), Jaguar Land Rover, Maserati, Mercedes-Benz a nově i Lotusu.
Odhadovat další vývoj je obtížné. Limit pro osobní auta se v modelovém roce 2011 zvyšuje na 30,2 mpg a u terénních na 24,1 mpg. V modelovém roce 2010 by těmto podmínkám nevyhověl například Chrysler – zde se nabízí vysvětlení pro masové zavádění nových motorů u těchto amerických automobilek. V následujících letech by navíc mělo dojít k dalšímu zpřísnění podmínek.
Na závěr dvě poznámky: spotřeba paliva podle amerických norem je uváděna v jednotce mpg, kde je ujetá vzdálenost dělencem (úspornější auto tedy dosahuje vyšší hodnoty). Jak je výše zmíněno, do kategorie terénních a užitkových vozů se započítávají auta s celkovou hmotností do 3,5 tuny – těžké full-size pickupy a SUV jsou tedy z těchto výpočtů vynechány.