reklama


CAFE 2010: Kolik evropské automobilky v USA platí za neplnění emisních předpisů?

CAFE 2010: Kolik evropské automobilky v USA platí za neplnění emisních předpisů?

 
 

Americká vláda už přes 30 let reguluje spotřebu paliva osobních aut. Automobilky, které nesplní limity, musí platit pokutu.

CAFE je zkratka pro Corporate Average Fuel Economy, program, který začal platit v roce 1975 jako reakce na ropnou krizi. Americká vláda touto cestou reguluje spotřebu u osobních a nákladních aut do 3,5 tuny určených pro americký trh.

Za stanovování limitů a následnou penalizaci zodpovídá NHTSA, oddělení ministerstva dopravy zodpovědné za bezpečnost provozu.

Limity se určují vždy pro jednotlivé modelové roky. V letech 1990 až 2010 byly stanoveny na 27,5 mpg (8,5 l/100 km měřeno americkou metodou EPA) pro osobní automobily, pro užitkové a terénní vozy se postupně zpřísňují – v roce 2009 to bylo 23,1 mpg, v roce 2010 23,5 mpg (10,2 resp. 10,0 l/100 km).

Od letošního roku začíná výraznější zpřísňování podmínek, více v článku Silnější CAFE: Snižování flotilové spotřeby bude v USA rychlejší, emisní standardy přísnější.

V celkovém měřítku zatím nikdy nedošlo k prolomení stanovených limitů. Důvodem je skutečnost, že americkému trhu dominují domácí výrobci, kteří podmínkám vyhovují (výjimkou je Chrysler v roce 2008 a malosérioví výrobci jako Vector, Panoz nebo Saleen). Výrobci importovaných aut ale nezřídka limity překračují – je pro ně levnější nést dodatečné náklady v podobě pokuty než vyvíjet pro USA úspornější modely.

Historicky prvním potrestaným byl Jaguar za modelový rok 1983 – automobilka tehdy musela zaplatit pokutu 58 tisíc dolarů. Vůbec nejvyšší pokutu obdržel v roce 2008 DaimlerChrysler za modelový rok 2006 (30 milionů dolarů), o rok později musel už samostatný Mercedes-Benz zaplatit 29 milionů dolarů.

Daimler a Chrysler dostali rekordní pokutu za překračování emisních norem v USA (2008)

Zatím poslední sérii pokut udělila NHTSA nyní za modelový rok 2009. Největší sankce byla vyměřena pro Jaguar Land Rover (3,2 milionu dolarů), následuje Mercedes-Benz (2,9 milionu), Porsche (1,5 milionu), Maserati (981 tisíc), Ferrari (477 tisíc) a skupina Fiat za Alfu Romeo 8C (11 tisíc).

Pokutě unikly nezávislé malosériové značky Aston Martin a Spyker, pro které byly limity v roce 2007, resp. 2005 individuálně zmírněny.

Vzhledem k rozdílnému počtu prodaných aut u uvedených značek je dopad pokut na výrobce rozdílný. Následující tabulka ukazuje, jak výrazně se pokuta za vysokou normovanou spotřebu promítá do ceny aut prodávaných v USA.

CAFE - pokuty automobilkám (modelový rok 2009)
Automobilkapokutaodchylka osobníodchylka terénníprodaných osobníprodaných terénnípokuta/ks
Ferrari$477.20235,27 %2756$534
Fiat$11.550
Maserati$981.640
Jaguar$3.254.90013,82 %15247$108
Land Rover17,32 %14795
Mercedes-Benz$2 935 9881,45 %10,34 %13345443747$17
Porsche$1.487.145-0,36 %12,99 %109809013$74

Jak je patrné z údajů pro Mercedes-Benz, této automobilce se v modelovém roce 2009 už nevyplatilo výrazně usilovat o další snížení spotřeby modelů prodávaných v USA.

U Porsche zase za pokutou stojí výhradně model Cayenne – ostatní modely klasifikované jako osobní auta limity splňují (skutečný harmonický průměr 27,6 mpg proti požadovaným 27,5 mpg).

Z nejnovějších údajů zveřejněných NHTSA pro modelový rok 2010 vyplývá, že pokutě se opět vyhne BMW, které se poprvé vešlo do limitu s osobními i terénními auty (dosud vždy dobrý výsledek osobních aut smazal hrozící trest za SUV).

Pokuta by měla být opět udělena Ferrari, Fiatu (Alfa Romeo), Jaguar Land Rover, Maserati, Mercedes-Benz a nově i Lotusu.

Odhadovat další vývoj je obtížné. Limit pro osobní auta se v modelovém roce 2011 zvyšuje na 30,2 mpg a u terénních na 24,1 mpg. V modelovém roce 2010 by těmto podmínkám nevyhověl například Chrysler – zde se nabízí vysvětlení pro masové zavádění nových motorů u těchto amerických automobilek. V následujících letech by navíc mělo dojít k dalšímu zpřísnění podmínek.

Na závěr dvě poznámky: spotřeba paliva podle amerických norem je uváděna v jednotce mpg, kde je ujetá vzdálenost dělencem (úspornější auto tedy dosahuje vyšší hodnoty). Jak je výše zmíněno, do kategorie terénních a užitkových vozů se započítávají auta s celkovou hmotností do 3,5 tuny – těžké full-size pickupy a SUV jsou tedy z těchto výpočtů vynechány.

Spolupracujeme s TipCars.com
Když Češi zahráli hymnu, Indové byli u vytržení, říká dirigent Debashish Chaudhuri Když Češi zahráli hymnu, Indové byli u vytržení, říká dirigent Debashish Chaudhuri

Pár neuvěřitelných momentů přineslo první turné českého…

Putin se na Trumpovu inauguraci dívat nebude, Merkelová ji bude podrobně studovat Putin se na Trumpovu inauguraci dívat nebude, Merkelová ji bude podrobně studovat

Ruský prezident Vladimir Putin nemá v plánu sledovat…

Mexičané si předcházejí Trumpa, poslali mu na usmířenou Prcka Mexičané si předcházejí Trumpa, poslali mu na usmířenou Prcka

Donedávna nejmocnějšího drogového bosse planety Joaquína…

 
Zdroj: NHTSA
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Muzeum autíček, které se nachází téměř ve všech…

Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

 






 
Pro otrlejší: Neuvěřitelná demolice domu neovladatelným kamionem

Pro otrlejší: Neuvěřitelná demolice domu neovladatelným kamionem

Dnes 15:44

Nezastavitelný tahač představuje obrovskou hrozbu pro všechny ve svém okolí. Masa rozjeté hmoty dokáže klidně zbořit dům, jak ukazuje přiložené video z Číny.




Blesk.cz

Gravitace je legrace: Recenze Gravity Rush 2

Gravitace je legrace: Recenze Gravity Rush 2

Ovládnout gravitaci se lidstvu ještě nepodařilo. Naštěstí jsou tu videohry, v nichž je možné provádět věci jinak…

Trump prezidentem USA ONLINE: Miliardář získá kódy k atomovým zbraním

Trump prezidentem USA ONLINE: Miliardář získá kódy k…

Republikán Donald Trump v pátek v pravé poledne místního času (18:00 českého času) složí ve Washingtonu před…

 

iSport.cz

Program Australian Open: Do boje jdou Karolína Plíšková a Strýcová

Program Australian Open: Do boje jdou Karolína…

Turnajová pětka Karolína Plíšková i šestnáctka Barbora Strýcová odehrají sobotní zápasy 3. kola grandslamového…

Velká posila! Ivanschitz má podepsáno s Plzní, připojí se k týmu

Velká posila! Ivanschitz má podepsáno s Plzní,…

Hotovo, podepsáno. Andreas Ivanschitz je podle informací serveru iSport.cz již hráčem Viktorie Plzeň. Tuzemský…

 

Reflex.cz

Milostný trojúhelník: Dvě utopené vychovatelky a chlípný Otto

Milostný trojúhelník: Dvě utopené vychovatelky a…

Obecní úřad v Chuchli vydal 19. ledna 1896 následující oznámení: „Dvě slušně oděné ženštiny chodily včera po…

Život jinak – úžasné snímky českého fotografa Jakuba Demla

Život jinak – úžasné snímky českého fotografa Jakuba Demla

Fotograf Jakub Deml zahajuje v pátek 20. 1. 2017 výstavu svých fotografií z cyklu Život jinak. Osm snímků…

 
 
reklama