CAFE 2010: Kolik evropské automobilky v USA platí za neplnění emisních předpisů?

CAFE 2010: Kolik evropské automobilky v USA platí za neplnění emisních předpisů?

 
 

Americká vláda už přes 30 let reguluje spotřebu paliva osobních aut. Automobilky, které nesplní limity, musí platit pokutu.

CAFE je zkratka pro Corporate Average Fuel Economy, program, který začal platit v roce 1975 jako reakce na ropnou krizi. Americká vláda touto cestou reguluje spotřebu u osobních a nákladních aut do 3,5 tuny určených pro americký trh.

Za stanovování limitů a následnou penalizaci zodpovídá NHTSA, oddělení ministerstva dopravy zodpovědné za bezpečnost provozu.

Limity se určují vždy pro jednotlivé modelové roky. V letech 1990 až 2010 byly stanoveny na 27,5 mpg (8,5 l/100 km měřeno americkou metodou EPA) pro osobní automobily, pro užitkové a terénní vozy se postupně zpřísňují – v roce 2009 to bylo 23,1 mpg, v roce 2010 23,5 mpg (10,2 resp. 10,0 l/100 km).

Od letošního roku začíná výraznější zpřísňování podmínek, více v článku Silnější CAFE: Snižování flotilové spotřeby bude v USA rychlejší, emisní standardy přísnější.

V celkovém měřítku zatím nikdy nedošlo k prolomení stanovených limitů. Důvodem je skutečnost, že americkému trhu dominují domácí výrobci, kteří podmínkám vyhovují (výjimkou je Chrysler v roce 2008 a malosérioví výrobci jako Vector, Panoz nebo Saleen). Výrobci importovaných aut ale nezřídka limity překračují – je pro ně levnější nést dodatečné náklady v podobě pokuty než vyvíjet pro USA úspornější modely.

Historicky prvním potrestaným byl Jaguar za modelový rok 1983 – automobilka tehdy musela zaplatit pokutu 58 tisíc dolarů. Vůbec nejvyšší pokutu obdržel v roce 2008 DaimlerChrysler za modelový rok 2006 (30 milionů dolarů), o rok později musel už samostatný Mercedes-Benz zaplatit 29 milionů dolarů.

Daimler a Chrysler dostali rekordní pokutu za překračování emisních norem v USA (2008)

Zatím poslední sérii pokut udělila NHTSA nyní za modelový rok 2009. Největší sankce byla vyměřena pro Jaguar Land Rover (3,2 milionu dolarů), následuje Mercedes-Benz (2,9 milionu), Porsche (1,5 milionu), Maserati (981 tisíc), Ferrari (477 tisíc) a skupina Fiat za Alfu Romeo 8C (11 tisíc).

Pokutě unikly nezávislé malosériové značky Aston Martin a Spyker, pro které byly limity v roce 2007, resp. 2005 individuálně zmírněny.

Vzhledem k rozdílnému počtu prodaných aut u uvedených značek je dopad pokut na výrobce rozdílný. Následující tabulka ukazuje, jak výrazně se pokuta za vysokou normovanou spotřebu promítá do ceny aut prodávaných v USA.

CAFE - pokuty automobilkám (modelový rok 2009)
Automobilkapokutaodchylka osobníodchylka terénníprodaných osobníprodaných terénnípokuta/ks
Ferrari$477.20235,27 %2756$534
Fiat$11.550
Maserati$981.640
Jaguar$3.254.90013,82 %15247$108
Land Rover17,32 %14795
Mercedes-Benz$2 935 9881,45 %10,34 %13345443747$17
Porsche$1.487.145-0,36 %12,99 %109809013$74

Jak je patrné z údajů pro Mercedes-Benz, této automobilce se v modelovém roce 2009 už nevyplatilo výrazně usilovat o další snížení spotřeby modelů prodávaných v USA.

U Porsche zase za pokutou stojí výhradně model Cayenne – ostatní modely klasifikované jako osobní auta limity splňují (skutečný harmonický průměr 27,6 mpg proti požadovaným 27,5 mpg).

Z nejnovějších údajů zveřejněných NHTSA pro modelový rok 2010 vyplývá, že pokutě se opět vyhne BMW, které se poprvé vešlo do limitu s osobními i terénními auty (dosud vždy dobrý výsledek osobních aut smazal hrozící trest za SUV).

Pokuta by měla být opět udělena Ferrari, Fiatu (Alfa Romeo), Jaguar Land Rover, Maserati, Mercedes-Benz a nově i Lotusu.

Odhadovat další vývoj je obtížné. Limit pro osobní auta se v modelovém roce 2011 zvyšuje na 30,2 mpg a u terénních na 24,1 mpg. V modelovém roce 2010 by těmto podmínkám nevyhověl například Chrysler – zde se nabízí vysvětlení pro masové zavádění nových motorů u těchto amerických automobilek. V následujících letech by navíc mělo dojít k dalšímu zpřísnění podmínek.

Na závěr dvě poznámky: spotřeba paliva podle amerických norem je uváděna v jednotce mpg, kde je ujetá vzdálenost dělencem (úspornější auto tedy dosahuje vyšší hodnoty). Jak je výše zmíněno, do kategorie terénních a užitkových vozů se započítávají auta s celkovou hmotností do 3,5 tuny – těžké full-size pickupy a SUV jsou tedy z těchto výpočtů vynechány.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Ryanair spustí novou linku z Prahy do Paříže Ryanair spustí novou linku z Prahy do Paříže

Nízkonákladový letecký dopravce Ryanair oznámil, že od…

České houslařství soutěží v tendru Šanghajské filharmonie České houslařství soutěží v tendru Šanghajské filharmonie

České hudební nástroje by mohly mít ve světě znovu velký…

Babiš připouští, že nemusí být premiérem Babiš připouští, že nemusí být premiérem

Šéf hnutí ANO připustil debatu o osobě příštího premiéra.…

Skanska chystá restrukturalizaci, propustí tisíce zaměstnanců Skanska chystá restrukturalizaci, propustí tisíce zaměstnanců

Největší skandinávská stavební společnost Skanska se v…

 
Zdroj: NHTSA

Štítky Ekonomika

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

 





 
Audi A4 Avant 2.0 TFSI g-tron S tronic – Proč mě plyn zklamal. Trochu

TEST: Audi A4 Avant 2.0 TFSI g-tron S tronic – Proč mě plyn zklamal. Trochu

Dnes 15:52

Zemní plyn považuju za jednu z nejrozumnějších alternativních cest. Přesto u Audi A4 Avant g-tron nebylo všechno růžové. Tedy zelené.




Blesk.cz

Sněhová kalamita v Česku: 12 rad pro řidiče, jak neuvíznout v bílé pasti

Sněhová kalamita v Česku: 12 rad pro řidiče, jak…

V Česku bude ve středu chumelit, za hodinu mohou spadnout až tři centimetry sněhu. Další velmi silné sněžení se…

Smutná zpráva: Zarostlý a vyhladovělý Ben  nepřežil, po měsíci v útulku uhynul! »Páníčka« šetří policie

Smutná zpráva: Zarostlý a vyhladovělý Ben nepřežil,…

V zuboženém stavu se dostal začátkem prosince dvanáctiletý Ben, kříženec pasteveckého plemene briard, k Elišce…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Peklo na zemi. Nejšílenější den. Kolomý a Macík se trápili v Argentině

Peklo na zemi. Nejšílenější den. Kolomý a Macík se…

Úterý nebylo zrovna dnem českých truckerů na letošním Rally Dakar. Zkušený Martin Kolomý z Buggyry po 40…

 

Reflex.cz

Drahoš se musí bát. Voliči poražených kandidátů budou volit i Zemana. Hodně jich k volbám už vůbec nepůjde

Drahoš se musí bát. Voliči poražených kandidátů…

První průzkum po prvním kolem voleb není dobrá zpráva pro Jiřího Drahoše. Okolo 6 až 7 procent voličů, kteří o…

Český lev 2017: Nejvíc nominací má Bába z ledu. Podívejte se na kompletní seznam nominovaných

Český lev 2017: Nejvíc nominací má Bába z ledu.…

Rodinný film Bába z ledu režiséra Bohdana Slámy o vztazích mezi lidmi tří generací v jedné rodině získal 15…