Car Clinic není nemocnice pro auta

Car Clinic není nemocnice pro auta

 

Automobilky pravidelně používají různé studie a koncepty k tomu, aby lépe poznaly, co by zákazníci v budoucnu rádi koupili, za co by mohli utratit více peněz, nebo aby odhalily dosud skryté okrajové segmenty...

Automobilky pravidelně používají různé studie a koncepty k tomu, aby lépe poznaly, co by zákazníci v budoucnu rádi koupili, za co by mohli utratit více peněz, nebo aby odhalily skryté okrajové segmenty, ve kterých by nebyla žádná srovnatelná konkurence.

Veřejnost vidí studii na obrázcích v časopisech, na internetu a pak se za několik let představí nový model, nová koncepce nebo nové řešení skupiny automobilu, která byla dříve použita jen na prototypech. Co je ale skryto očím běžných smrtelníků jsou rozhodovací mechanismy, které nakonec přivedou výrobce k tomu, že se z prototypu stane sériový model. Management automobilek samozřejmě nespoléhá jen na pocity předsedy představenstva, který pak pak poskytuje rozhovory tisku, ze kterých jakoby samozřejmě plyne, že ten a ten model je dítětem toho a toho nejvyššího...Do rozhodování o převedení snu do série zasahují také všelijaké výzkumy a šetření, prováděné na omezeném vzorku potenciálních zákazníků. Jednou ze stále více používaných metod je výrobková klinika, v případě automobilů se často mluví o Car Clinic.

Car Clinic je metoda šetření názorů potenciálních zákazníků, kterou úspěšně používal koncern General Motors už v padesátých letech, při uvádění nových modelů. Slovo "Clinic" v názvu metody symbolizuje neutrální prostředí, ve kterém jsou prezentovány současné vozy s novým vyvíjeným konkurentem pod jednou střechou. Automobilky často najímají externí poradenské firmy, v jejichž režii celý výzkum probíhá a tak běžný zákazník ani nemusí poznat, který výrobce se jej snažil vyzpovídat (prototypy mívají zakrytá loga a další identifikační znaky).

Jak vlastně Car Clinic probíhá? Firma najatá na výzkum trhu osloví desítky až stovky majitelů automobilů obdobné třídy, kteří jsou pak pozváni k účasti na šetření. Po úvodu a seznámení s programem probíhá podrobná prezentace a srovnávání 4-6 skutečných automobilů, které budou konkurenty na trhu. Jde vlastně o simulaci situací, kdy se zákazník rozhoduje mezi jednotlivými vozy. Po přibližně hodinové prezentaci jsou zákazníci vyzpovídáni při osobních interview s podporou počítače.

Klasický přístup k podobnému výzkumu názorů zákazníků spočívá v prezentaci prototypů pouze na fotografiích, videozáznamech nebo srovnání dat a cen. Interaktivnější Car Clinic je podle zveřejněné studie Brandemburské univerzity objektivnější a bližší skutečnému chování trhu, o které jde v těchto výzkumech především.

Vývoj nového automobilu dnes trvá 3 až 5 let a v každé z fází vývoje se najde místo pro ověření reakcí zákazníků. V první (koncepční) fázi vývoje jsou prezentovány pouze zmenšené modely v různých variantách, používána bývá také virtuální realita a moderní prezentační technika. Ve druhé fázi - plánování výrobků - jsou prezentovány první modely v měřítku 1:1, často pouze makety bez interiéru, hodnotí se přijetí nového designu, rozměry a proporce, příslušnost ke značce, image aj. Dva až tři roky před uvedením na trh jsou k dispozici první prototypy, probíhá šetření zaměřené nejen na exteriér, ale také interiér a vybrané prvky výbavy, barvy exteriéru, volby materiálů, pakety výbav. Jeden až dva roky před uvedením na trh je připraven plně funkční prototyp, úplně srovnatelný s budoucím sériovým automobilem. V této fázi jsou vystavovány podobné prototypy na autosalonech, žádné zásadní konstrukční změny se v této fázi již zpravidla nedělají. Vyhodnocuje se postavení na trhu (který se samozřejmě také vyvíví), zaměření na cílové skupiny zákazníků a akceptování nového výrobku zákazníky. V konečné fázi, několik měsíců před začástkem prodeje, jsou vyhodnoceny navrhované ceny nového modelu ve srovnání s konkurenty.

Ne každá automobilka využívá Car Clinic ve všech fázích, například v Německu je během vývoje běžně používáno tří až čtyř šetření, která jsou prováděna v různých stádiích přípravy nového vozu.

Samotná tvorba cen bývá velkým oříškem a na aktuálním příkladu Volkswagenu Golf jsme měli možnost vidět, že ani VW se nevyhnulo chybám v této oblasti plánování (akce klimatizace zdarma u zcela nového modelu, není standardní přístup k produktové politice VW). Účastníci výzkumu jsou zpravidla dotazováni přímými otázkami na čtyři ceny. Cílem je zjistit hranice oblastí, které vymezují (1) velmi nízké ceny, které vzbuzují podezření a pochybnosti zákazníků o kvalitě produktu, (2) přijatelně nízké ceny, které jsou vnímány jako atraktivní nabídka pro kvalitní produkt. Cena (3), která je vnímána jako vyšší, ale ospravedlnitelná vyšší kvalitou, resp. nabízenou protihodnotou a konečně (4) cena, která je příliš vysoká a za kterou by již zákazník konkrétní model (s danou motorizací a výbavou) nekoupil. Jak asi tušíte, rozpětí se budou lišit u každého jedince a ani početná skupina vážných zájemců o automobil dané třídy neurčí přesnou reakci trhu. Do hry vstupuje řada konkurentů, kteří přirozeně dělají podobná šetření a mají podobné informace.

Zohlednit je třeba i různá národní specifika, takže dovozci, kteří přicházejí na český trh musejí nejdříve srovnat svůj model se Škodovkou, která stále drží dominantní postavení na trhu malých a středně velkých vozů. Teprve po důkladné analýze toho co nabízí velcí konkurenti a průzkumu zájmu zákazníků o jednotlivé modely a výbavy přichází na řadu vyjednávání s výrobcem a samotné nasazení cen. O výrobní náklady automobilky jde často až v poslední řadě. Důležitější je co trh "snese", jaký je cíl, image a ambice značky nebo jaký chce značka získat nebo držet podíl na trhu. Český trh nových automobilů v tomto směru nabízí řadu odlišných přístupů k tvorbě cen, což je pak neodmyslitelnou součástí image jednotlivých značek.

Zpracováno podle Ebel: Automotive management (ISBN: 3409121994)

Spolupracujeme s TipCars.com
Německé automobilky jsou pro zrušení cel mezi Evropskou unií a Spojenými státy Německé automobilky jsou pro zrušení cel mezi Evropskou unií a Spojenými státy

Přední německé automobilky podporují zrušení všech…

Český zahraniční dluh klesl o 50 miliard Český zahraniční dluh klesl o 50 miliard

Zahraniční dluh Česka v letošním prvním čtvrtletí klesl o…

Komentář Bohumila Pečinky: Sbohem? Spochem! Komentář Bohumila Pečinky: Sbohem? Spochem!

V Česku koluje vtip: „Víte, jak se dnes řekne sbohem?…

 

Štítky Golf Technika

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent Hyundai vyvíjí zajímavou novinku. Naznačuje to zaregistrovaný patent

Korejský koncern pravděpodobně pracuje na dvojitém…

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu? TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu…

 





 
Něco na léto: Pět tipů na kabriolet do 200.000 korun!

Něco na léto: Pět tipů na kabriolet do 200.000 korun!

Dnes 08:00

Co od ojetin s otevřenou karosérií a cenou do dvou set tisíc čekat? Přinášíme pět modelů, které do uvedené částky bez problémů seženete.




Blesk.cz

Dovolenkový ráj vyhlásil válku neukázněným turistům: Tvrdé pokuty za alkohol a rvačky!

Dovolenkový ráj vyhlásil válku neukázněným turistům:…

Místní úřady na oblíbeném španělském ostrově Mallorca vyvěsily plakáty varující před vysokými pokutami za…

Japonské šílenství: Firma potrestala zaměstnance, který si odbíhal pro jídlo

Japonské šílenství: Firma potrestala zaměstnance,…

Japonská společnost zajišťující vodovodní služby se veřejně omluvila svým klientům za svého zaměstnance, který…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Zrušená euforie? Íránec skončil v nemocnici. Španěly štvalo simulování

Zrušená euforie? Íránec skončil v nemocnici. Španěly…

Po neuznaném gólu skončil jeden z členů realizačního týmu Íránu na fotbalovém mistrovství světa v nemocnici.…

 

Reflex.cz

Merkelová udělala katastrofální kroky. Přijdou další migrační vlny a ona je nezastaví, říká Daniel Kaiser

Merkelová udělala katastrofální kroky. Přijdou další…

„Angela Merkelová přežije, bude to ale takové politické vegetování.“ Komentátor Daniel Kaiser už konec německé…

Soud zamítl stížnost extremisty Breivika na „nelidské“ podmínky ve vězení

Soud zamítl stížnost extremisty Breivika na…

Evropský soud pro lidská práva dnes zamítl stížnost pravicového extremisty Anderse Behringa Breivika na podmínky…