Car Clinic není nemocnice pro auta

Car Clinic není nemocnice pro auta

 

Automobilky pravidelně používají různé studie a koncepty k tomu, aby lépe poznaly, co by zákazníci v budoucnu rádi koupili, za co by mohli utratit více peněz, nebo aby odhalily dosud skryté okrajové segmenty...

Automobilky pravidelně používají různé studie a koncepty k tomu, aby lépe poznaly, co by zákazníci v budoucnu rádi koupili, za co by mohli utratit více peněz, nebo aby odhalily skryté okrajové segmenty, ve kterých by nebyla žádná srovnatelná konkurence.

Veřejnost vidí studii na obrázcích v časopisech, na internetu a pak se za několik let představí nový model, nová koncepce nebo nové řešení skupiny automobilu, která byla dříve použita jen na prototypech. Co je ale skryto očím běžných smrtelníků jsou rozhodovací mechanismy, které nakonec přivedou výrobce k tomu, že se z prototypu stane sériový model. Management automobilek samozřejmě nespoléhá jen na pocity předsedy představenstva, který pak pak poskytuje rozhovory tisku, ze kterých jakoby samozřejmě plyne, že ten a ten model je dítětem toho a toho nejvyššího...Do rozhodování o převedení snu do série zasahují také všelijaké výzkumy a šetření, prováděné na omezeném vzorku potenciálních zákazníků. Jednou ze stále více používaných metod je výrobková klinika, v případě automobilů se často mluví o Car Clinic.

Car Clinic je metoda šetření názorů potenciálních zákazníků, kterou úspěšně používal koncern General Motors už v padesátých letech, při uvádění nových modelů. Slovo "Clinic" v názvu metody symbolizuje neutrální prostředí, ve kterém jsou prezentovány současné vozy s novým vyvíjeným konkurentem pod jednou střechou. Automobilky často najímají externí poradenské firmy, v jejichž režii celý výzkum probíhá a tak běžný zákazník ani nemusí poznat, který výrobce se jej snažil vyzpovídat (prototypy mívají zakrytá loga a další identifikační znaky).

Jak vlastně Car Clinic probíhá? Firma najatá na výzkum trhu osloví desítky až stovky majitelů automobilů obdobné třídy, kteří jsou pak pozváni k účasti na šetření. Po úvodu a seznámení s programem probíhá podrobná prezentace a srovnávání 4-6 skutečných automobilů, které budou konkurenty na trhu. Jde vlastně o simulaci situací, kdy se zákazník rozhoduje mezi jednotlivými vozy. Po přibližně hodinové prezentaci jsou zákazníci vyzpovídáni při osobních interview s podporou počítače.

Klasický přístup k podobnému výzkumu názorů zákazníků spočívá v prezentaci prototypů pouze na fotografiích, videozáznamech nebo srovnání dat a cen. Interaktivnější Car Clinic je podle zveřejněné studie Brandemburské univerzity objektivnější a bližší skutečnému chování trhu, o které jde v těchto výzkumech především.

Vývoj nového automobilu dnes trvá 3 až 5 let a v každé z fází vývoje se najde místo pro ověření reakcí zákazníků. V první (koncepční) fázi vývoje jsou prezentovány pouze zmenšené modely v různých variantách, používána bývá také virtuální realita a moderní prezentační technika. Ve druhé fázi - plánování výrobků - jsou prezentovány první modely v měřítku 1:1, často pouze makety bez interiéru, hodnotí se přijetí nového designu, rozměry a proporce, příslušnost ke značce, image aj. Dva až tři roky před uvedením na trh jsou k dispozici první prototypy, probíhá šetření zaměřené nejen na exteriér, ale také interiér a vybrané prvky výbavy, barvy exteriéru, volby materiálů, pakety výbav. Jeden až dva roky před uvedením na trh je připraven plně funkční prototyp, úplně srovnatelný s budoucím sériovým automobilem. V této fázi jsou vystavovány podobné prototypy na autosalonech, žádné zásadní konstrukční změny se v této fázi již zpravidla nedělají. Vyhodnocuje se postavení na trhu (který se samozřejmě také vyvíví), zaměření na cílové skupiny zákazníků a akceptování nového výrobku zákazníky. V konečné fázi, několik měsíců před začástkem prodeje, jsou vyhodnoceny navrhované ceny nového modelu ve srovnání s konkurenty.

Ne každá automobilka využívá Car Clinic ve všech fázích, například v Německu je během vývoje běžně používáno tří až čtyř šetření, která jsou prováděna v různých stádiích přípravy nového vozu.

Samotná tvorba cen bývá velkým oříškem a na aktuálním příkladu Volkswagenu Golf jsme měli možnost vidět, že ani VW se nevyhnulo chybám v této oblasti plánování (akce klimatizace zdarma u zcela nového modelu, není standardní přístup k produktové politice VW). Účastníci výzkumu jsou zpravidla dotazováni přímými otázkami na čtyři ceny. Cílem je zjistit hranice oblastí, které vymezují (1) velmi nízké ceny, které vzbuzují podezření a pochybnosti zákazníků o kvalitě produktu, (2) přijatelně nízké ceny, které jsou vnímány jako atraktivní nabídka pro kvalitní produkt. Cena (3), která je vnímána jako vyšší, ale ospravedlnitelná vyšší kvalitou, resp. nabízenou protihodnotou a konečně (4) cena, která je příliš vysoká a za kterou by již zákazník konkrétní model (s danou motorizací a výbavou) nekoupil. Jak asi tušíte, rozpětí se budou lišit u každého jedince a ani početná skupina vážných zájemců o automobil dané třídy neurčí přesnou reakci trhu. Do hry vstupuje řada konkurentů, kteří přirozeně dělají podobná šetření a mají podobné informace.

Zohlednit je třeba i různá národní specifika, takže dovozci, kteří přicházejí na český trh musejí nejdříve srovnat svůj model se Škodovkou, která stále drží dominantní postavení na trhu malých a středně velkých vozů. Teprve po důkladné analýze toho co nabízí velcí konkurenti a průzkumu zájmu zákazníků o jednotlivé modely a výbavy přichází na řadu vyjednávání s výrobcem a samotné nasazení cen. O výrobní náklady automobilky jde často až v poslední řadě. Důležitější je co trh "snese", jaký je cíl, image a ambice značky nebo jaký chce značka získat nebo držet podíl na trhu. Český trh nových automobilů v tomto směru nabízí řadu odlišných přístupů k tvorbě cen, což je pak neodmyslitelnou součástí image jednotlivých značek.

Zpracováno podle Ebel: Automotive management (ISBN: 3409121994)

Spolupracujeme s TipCars.com
Číňané zprovoznili největší teleskop na světě. V průměru má půl kilometru Číňané zprovoznili největší teleskop na světě. V průměru má půl kilometru

Čína dnes uvedla do provozu největší teleskop na světě,…

Pomůžeme vám dobýt Rakku, ale bez Kurdů, slíbil Erdogan USA Pomůžeme vám dobýt Rakku, ale bez Kurdů, slíbil Erdogan USA

Turecko se chce po boku Spojených států podílet na boji s…

Z nejhorších na světě. Index PX letos klesl o téměř devět procent Z nejhorších na světě. Index PX letos klesl o téměř devět procent

Českým akciím se letos nedaří. Podle podle indexu PX…

Johnson: Za prodlužování války v Sýrii může Rusko Johnson: Za prodlužování války v Sýrii může Rusko

Za prodlužování války v Sýrii je zodpovědné Rusko, řekl…

 

Štítky Golf Technika

 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Renault Scénic a Grand Scénic: MPV s příchutí crossoveru [první jízdní dojmy] Renault Scénic a Grand Scénic: MPV s příchutí crossoveru [první jízdní dojmy]

Renault v první polovině letošního roku představil novou…

Bentley Bentayga má diesel. Tady je důvod, proč to není špatně Bentley Bentayga má diesel. Tady je důvod, proč to není špatně

Copak je to za Bentaygu? Má černou masku chladiče a čtyři…

 






 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Dnes 11:20

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Pohublý syn skladatele Karla Svobody: Prozradil, proč si změnil jméno!

Pohublý syn skladatele Karla Svobody: Prozradil,…

Po Ondřeji Brzobohatém (33) si další potomek české legendy změnil jméno! Podle slovenského serveru Pluska.sk se…

Pozor na gaye, varovaly příručky. František se bál, aby z něj nebylo monstrum

Pozor na gaye, varovaly příručky. František se bál,…

V době jeho dospívání byla sexualita absolutní tabu. Vše se mladí dozvídali pouze od svých starších kamarádů.…

 

iSport.cz

Krpálek hodil Koukalovou na žíněnku, pak potkal zlatého paralympika

Krpálek hodil Koukalovou na žíněnku, pak potkal…

Emotivní setkání zažili judista Lukáš Krpálek a paralympijský plavec Arnošt Petráček. Během plzeňského dílu…

PŘÍMÝ PŘENOS: Sparta - Slavia, sledujte derby ŽIVĚ na iSport.cz

PŘÍMÝ PŘENOS: Sparta - Slavia, sledujte derby ŽIVĚ…

Ať jsou na tom v tabulce jakkoliv, když ve fotbalové lize přijde čas na velké pražské derby, všichni jsou na…

 

Reflex.cz

Orbán navrhl funkční řešení migrační krize

Orbán navrhl funkční řešení migrační krize

Východní postkomunistická Evropa působí v časech migrační krize rozumněji a efektivněji než totálně…

Česká čtvrť v Iowě se bojí záplav, lidé musí opustit domovy

Česká čtvrť v Iowě se bojí záplav, lidé musí opustit domovy

Českou čtvrť ve městě Cedar Rapids v americkém státě Iowa znovu ohrožují záplavy. Téměř všechny podniky jsou tam…