CarInsurance: Auta bez řidiče chce plná pětina Američanů

CarInsurance: Auta bez řidiče chce plná pětina Američanů

Pro většinu řidičů, kteří mají tuhle činnost v oblibě, je asi nepředstavitelné, aby jí nechávali na vyspělé elektronice. Někteří Američané to ovšem vidí jinak.

Dnešní auta jsou elektronikou nacpaná a už se zdaleka netýká jen vstřikování paliva. Máme všemožné informační systémy, navigace, elektronické plynové pedály, asistenty při jízdách do kopce i z kopce, hlídače mrtvých úhlů, automatické pomocníky při parkování, samočinné brzdění a další a další vychytávky. Někdy život usnadní, jindy spíše obtěžují. Snahou výrobců je takřka zpříjemnit obsluhu vozidla – mnohdy na úkor spolehlivosti, o té však dnes řeč nebude. Co takhle automatické řízení? Piloti moderních velkých dopravních i nákladních letadel už bez něj nemohou prakticky existovat, ale také „auta bez řidiče“ jsou už doslova na spadnutí. Pokud si třeba bohatý zákazník vybaví novou S-Klasse od Mercedesu kompletním seznamem příplatkových prvků, jeho zásahy do řízení zejména na dálnicích budou beztak omezeny na samotné minimum...

Většina benzinem posedlých fandů si ale řízení svého miláčka užívá a nekoupila by si takový vůz za nic na světě, a to ani tehdy, žije-li ve velkých městech s věčnými zácpami. Americký server CarInsurance.com však provedl studii a došel k překvapivému řízení: jedna pětina (tedy 20 %) dotázaných by klidně přenechala řízení automatu, případně by o tom velmi vážně uvažovala, pokud by si takové auto mohla běžně koupit. Ano, průzkumu, který probíhal v září 2013, se zúčastnily pouhé dvě tisícovky respondentů, což je opravdu nepatrný zlomek populace v USA, ale i tak výsledky o něčem vypovídají. Server CarInsurance.com pochopitelně počítá s tím, že zavedením autonomních vozidel by se radikálně snížily sazby pojistného, protože ubude nehod. A na to uslyší řidiči určitě nejen za mořem...

Američané také věří, že tradiční výrobci automobilů si s vývojem tohoto druhu vozidel poradí nejlépe, pro se jich vyjádřilo 54 %. Producentům elektromobilů dalo svůj hlas 18 %, zbytek se rozhodl pro výrobce mobilních telefonů a spotřební elektroniky, softwarové firmy a telekomunikace. A jakou činností se chtějí zabývat, nebudou-li muset řídit? Žijeme v době vyspělé komunikace, internetu a mobilů, takže nepřekvapuje, že 26 % by posílalo textovky, telefonovalo nebo chatovalo s přáteli. Mezi dotázanými držiteli řidičských průkazů najdeme také 21 % čtenářů a 10 % spáčů. 15 % se chce dívat na filmy, případně hrát hry, práci by se věnovalo pouhých 7 %. Zbytek se prostě a jen touží kochat krajinou a sledovat silnici.

Jenže na druhou stranu si tři čtvrtiny respondentů myslí, že elektronika nedokáže řídit tak dobře jako oni a rovněž 75 % by takovému autu vůbec nevěřilo, pokud by do něj posadilo ráno své školou povinné děti a nechalo je samotné odvézt. Tady také vyvstává otázka nutných právních úprav, přece jen se řidičské průkazy mohou vydávat od určitého věku (v USA od 16, jinak většinou od 18 let).

Nissan chce uvést na trh plně automatizované řízení, ovšem zatím jen za ideálních povětrnostních podmínek do roku 2020. Již nyní testuje jeho nejnovější generaci prototypech elektromobilů Leaf. Podobné plány má i vzpomínaná trojcípá hvězda. Elektronika, která zvládne jízdu i za deště a sněhu, by se měla objevit o nějaký ten rok později. Ale pořád jsou to jenom stroje, které vyvíjejí pouze lidé. A ti jsou omylní. Není přece jen lepší sednout do svého benzin (či naftu) spalujícího plechového oblíbence a spolehnout se při řízení hlavně na sebe? Vždyť pořád ještě (naštěstí!) existuje řada z nás, kteří za sebe nenechávají počítače ani řadit.

JAKE.AUTO.CZ: Nissan Leaf (přehled všech článků)

Spolupracujeme s TipCars.com
Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky Itálie vystavila účet Amazonu: chce 2,6 miliardy za daňové nedoplatky

Italský daňový úřad se dohodl s americkým internetovým…

K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon K Mezinárodní vesmírné stanici vyrazila nákladní loď Dragon

Z floridského Mysu Canaveral po několika odkladech…

Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán Za skladování munice ve Vrběticích nebude nikdo potrestán

Osvobozující rozsudek v případu skladování údajně…

Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR Trump: Rusko by nám mělo víc pomáhat v tlaku na KLDR

Rusko by mělo Spojeným státům více pomáhat ve snaze…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Dacia Duster II dorazila na Slovensko. Skvělé ceny si zachovala Dacia Duster II dorazila na Slovensko. Skvělé ceny si zachovala

Český ceník Dacie Duster zatím není k dispozici, a podle…

Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík Takto vypadá nejlevnější Lamborghini Urus. Přitažlivé není, přesto stojí balík

Konfigurátor Lamborghini Urus ukazuje poměrně zajímavé…

 



Nissan Leaf dorazil na český trh. Má lepší dojezd, chytrý tempomat a první cenovku Nissan Leaf dorazil na český trh. Má lepší dojezd, chytrý tempomat a první cenovku

Druhá generace elektrického hatchbacku značky Nissan byla…

Nissan Leaf Nismo Concept odhaluje sportovnější tvář elektromobilu Nissan Leaf Nismo Concept odhaluje sportovnější tvář elektromobilu

Automobilka Nissan si pro autosalon v Tokiu připravila…

 



 
Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4  – Cena za půl sekundy

Škoda Kodiaq 2.0 TDI 110 kW AT 4x4 vs. Škoda Kodiaq 2.0 TDI 140 kW AT 4x4 – Cena za půl sekundy

Včera

Postavili jsem proti sobě dva exempláře Kodiaqu s 2.0 TDI se 110 a 140 kW. Má slabší verze vůbec nějakou šanci?




Blesk.cz

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není. Horáček na to dohlédl

Ondráček šéfem komise pro kontrolu GIBS není.…

Představa komunisty Zdeňka Ondráčka v čele kontrolní komise pro Generální inspekci bezpečnostních sborů opět…

Globus dostal pokutu 183 milionů. Úřad: „Zaklekl“ na dodavatele potravin

Globus dostal pokutu 183 milionů. Úřad: „Zaklekl“ na…

Řetězec Globus dostal od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) pokutu 183 milionů korun, a to za porušení…

 

iSport.cz

Bojovník! Kouč Sevilly 16 dní po operaci rakoviny překvapil na lavičce

Bojovník! Kouč Sevilly 16 dní po operaci rakoviny…

Trenér fotbalistů Sevilly Eduardo Berizzo, bojující s rakovinou prostaty, se pouhých 16 dnů po operaci vrátil ke…

SESTŘIH: Raffael s Hazardem řádili, Mönchengladbach porazil Hamburk

SESTŘIH: Raffael s Hazardem řádili, Mönchengladbach…

Na spolupráci se slavnějším bratrem Edenem v Chelsea nedošlo, Thorgan Hazard si ale získává jméno v německém…

 

Reflex.cz

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Rozhovor: František Kinský, zpovědník šlechticů

Dokumentární cyklus Modrá krev patřil každý jarní týden mezi nejpopulárnější programy na ČT2 se sledovaností…

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko pořádné železnice a silnice jsou hrozné

O čem sním, když náhodou spím: Proč nemá Česko…

V roce 2011 se objevily zprávy, že kolem roku 2016 budeme jezdit vlakem z Prahy do Plzně díky novým železničním…