CarInsurance: Auta bez řidiče chce plná pětina Američanů
Dnešní auta jsou elektronikou nacpaná a už se zdaleka netýká jen vstřikování paliva. Máme všemožné informační systémy, navigace, elektronické plynové pedály, asistenty při jízdách do kopce i z kopce, hlídače mrtvých úhlů, automatické pomocníky při parkování, samočinné brzdění a další a další vychytávky. Někdy život usnadní, jindy spíše obtěžují. Snahou výrobců je takřka zpříjemnit obsluhu vozidla – mnohdy na úkor spolehlivosti, o té však dnes řeč nebude. Co takhle automatické řízení? Piloti moderních velkých dopravních i nákladních letadel už bez něj nemohou prakticky existovat, ale také „auta bez řidiče“ jsou už doslova na spadnutí. Pokud si třeba bohatý zákazník vybaví novou S-Klasse od Mercedesu kompletním seznamem příplatkových prvků, jeho zásahy do řízení zejména na dálnicích budou beztak omezeny na samotné minimum...
Většina benzinem posedlých fandů si ale řízení svého miláčka užívá a nekoupila by si takový vůz za nic na světě, a to ani tehdy, žije-li ve velkých městech s věčnými zácpami. Americký server CarInsurance.com však provedl studii a došel k překvapivému řízení: jedna pětina (tedy 20 %) dotázaných by klidně přenechala řízení automatu, případně by o tom velmi vážně uvažovala, pokud by si takové auto mohla běžně koupit. Ano, průzkumu, který probíhal v září 2013, se zúčastnily pouhé dvě tisícovky respondentů, což je opravdu nepatrný zlomek populace v USA, ale i tak výsledky o něčem vypovídají. Server CarInsurance.com pochopitelně počítá s tím, že zavedením autonomních vozidel by se radikálně snížily sazby pojistného, protože ubude nehod. A na to uslyší řidiči určitě nejen za mořem...
Američané také věří, že tradiční výrobci automobilů si s vývojem tohoto druhu vozidel poradí nejlépe, pro se jich vyjádřilo 54 %. Producentům elektromobilů dalo svůj hlas 18 %, zbytek se rozhodl pro výrobce mobilních telefonů a spotřební elektroniky, softwarové firmy a telekomunikace. A jakou činností se chtějí zabývat, nebudou-li muset řídit? Žijeme v době vyspělé komunikace, internetu a mobilů, takže nepřekvapuje, že 26 % by posílalo textovky, telefonovalo nebo chatovalo s přáteli. Mezi dotázanými držiteli řidičských průkazů najdeme také 21 % čtenářů a 10 % spáčů. 15 % se chce dívat na filmy, případně hrát hry, práci by se věnovalo pouhých 7 %. Zbytek se prostě a jen touží kochat krajinou a sledovat silnici.
Jenže na druhou stranu si tři čtvrtiny respondentů myslí, že elektronika nedokáže řídit tak dobře jako oni a rovněž 75 % by takovému autu vůbec nevěřilo, pokud by do něj posadilo ráno své školou povinné děti a nechalo je samotné odvézt. Tady také vyvstává otázka nutných právních úprav, přece jen se řidičské průkazy mohou vydávat od určitého věku (v USA od 16, jinak většinou od 18 let).
Nissan chce uvést na trh plně automatizované řízení, ovšem zatím jen za ideálních povětrnostních podmínek do roku 2020. Již nyní testuje jeho nejnovější generaci prototypech elektromobilů Leaf. Podobné plány má i vzpomínaná trojcípá hvězda. Elektronika, která zvládne jízdu i za deště a sněhu, by se měla objevit o nějaký ten rok později. Ale pořád jsou to jenom stroje, které vyvíjejí pouze lidé. A ti jsou omylní. Není přece jen lepší sednout do svého benzin (či naftu) spalujícího plechového oblíbence a spolehnout se při řízení hlavně na sebe? Vždyť pořád ještě (naštěstí!) existuje řada z nás, kteří za sebe nenechávají počítače ani řadit.