Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

CarInsurance: Auta bez řidiče chce plná pětina Američanů

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
Pro většinu řidičů, kteří mají tuhle činnost v oblibě, je asi nepředstavitelné, aby jí nechávali na vyspělé elektronice. Někteří Američané to ovšem vidí jinak.

Dnešní auta jsou elektronikou nacpaná a už se zdaleka netýká jen vstřikování paliva. Máme všemožné informační systémy, navigace, elektronické plynové pedály, asistenty při jízdách do kopce i z kopce, hlídače mrtvých úhlů, automatické pomocníky při parkování, samočinné brzdění a další a další vychytávky. Někdy život usnadní, jindy spíše obtěžují. Snahou výrobců je takřka zpříjemnit obsluhu vozidla – mnohdy na úkor spolehlivosti, o té však dnes řeč nebude. Co takhle automatické řízení? Piloti moderních velkých dopravních i nákladních letadel už bez něj nemohou prakticky existovat, ale také „auta bez řidiče“ jsou už doslova na spadnutí. Pokud si třeba bohatý zákazník vybaví novou S-Klasse od Mercedesu kompletním seznamem příplatkových prvků, jeho zásahy do řízení zejména na dálnicích budou beztak omezeny na samotné minimum...

Většina benzinem posedlých fandů si ale řízení svého miláčka užívá a nekoupila by si takový vůz za nic na světě, a to ani tehdy, žije-li ve velkých městech s věčnými zácpami. Americký server CarInsurance.com však provedl studii a došel k překvapivému řízení: jedna pětina (tedy 20 %) dotázaných by klidně přenechala řízení automatu, případně by o tom velmi vážně uvažovala, pokud by si takové auto mohla běžně koupit. Ano, průzkumu, který probíhal v září 2013, se zúčastnily pouhé dvě tisícovky respondentů, což je opravdu nepatrný zlomek populace v USA, ale i tak výsledky o něčem vypovídají. Server CarInsurance.com pochopitelně počítá s tím, že zavedením autonomních vozidel by se radikálně snížily sazby pojistného, protože ubude nehod. A na to uslyší řidiči určitě nejen za mořem...

Američané také věří, že tradiční výrobci automobilů si s vývojem tohoto druhu vozidel poradí nejlépe, pro se jich vyjádřilo 54 %. Producentům elektromobilů dalo svůj hlas 18 %, zbytek se rozhodl pro výrobce mobilních telefonů a spotřební elektroniky, softwarové firmy a telekomunikace. A jakou činností se chtějí zabývat, nebudou-li muset řídit? Žijeme v době vyspělé komunikace, internetu a mobilů, takže nepřekvapuje, že 26 % by posílalo textovky, telefonovalo nebo chatovalo s přáteli. Mezi dotázanými držiteli řidičských průkazů najdeme také 21 % čtenářů a 10 % spáčů. 15 % se chce dívat na filmy, případně hrát hry, práci by se věnovalo pouhých 7 %. Zbytek se prostě a jen touží kochat krajinou a sledovat silnici.

Jenže na druhou stranu si tři čtvrtiny respondentů myslí, že elektronika nedokáže řídit tak dobře jako oni a rovněž 75 % by takovému autu vůbec nevěřilo, pokud by do něj posadilo ráno své školou povinné děti a nechalo je samotné odvézt. Tady také vyvstává otázka nutných právních úprav, přece jen se řidičské průkazy mohou vydávat od určitého věku (v USA od 16, jinak většinou od 18 let).

Nissan chce uvést na trh plně automatizované řízení, ovšem zatím jen za ideálních povětrnostních podmínek do roku 2020. Již nyní testuje jeho nejnovější generaci prototypech elektromobilů Leaf. Podobné plány má i vzpomínaná trojcípá hvězda. Elektronika, která zvládne jízdu i za deště a sněhu, by se měla objevit o nějaký ten rok později. Ale pořád jsou to jenom stroje, které vyvíjejí pouze lidé. A ti jsou omylní. Není přece jen lepší sednout do svého benzin (či naftu) spalujícího plechového oblíbence a spolehnout se při řízení hlavně na sebe? Vždyť pořád ještě (naštěstí!) existuje řada z nás, kteří za sebe nenechávají počítače ani řadit.

Aleš Dragoun
Diskuze (8)
12. 11. 2013 14:16
Re: Návod na samovraždu ....
A aby toho nebylo malo, tak prevoz tech deti bude probihat 20 km/h a kdyz se priblizi k jakemukoliv jinemu vozidlu, tak oba zpomali na 20 (nebo min). Bezpecnost zejmena deti nade vse. >:D
12. 11. 2013 13:48
Re: Návod na samovraždu ....
Hrozná představa. Když si k tomu přihodím, co dělá EASA v letectví, tak dost dobře budeme v budoucnosti sedět doma na zadku a hnít. :-!
12. 11. 2013 13:41
Re: Návod na samovraždu ....
Zavede se maximalni rychlost 30, spoustu lidi nebude bavit za techto podminek ridit, tak se radi nechaji odvezt chytrym autem. Ti co nebudou dodrzovat 30, prijdou o ridicak, takze zase jim nezbyde nic jineho nez se nechat vozit, pokud nebudou chtit hnit v base. A ty havarky v techto rychlostech nebudou smrtelne, navic, kdyz ty auta o sobe budou vedet. I tak muze vypadat nase budoucnost. ;-)
12. 11. 2013 09:40
Re: Návod na samovraždu ....
Ještě k řízení letového provozu. Také neví všechno. Může se stát, že letadlo piloty varuje před možnou kolizí a ATC o tomto riziku neví. Takže se stává, že se sejdou instrukce s varováním a piloti předpokládají, že řízení o situaci ví a řeší ji za ně. Ve skutečnosti o tom vědět nemusí a správně má pilot v takové situaci instrukce ignorovat a řešit narušitele jeho prostoru. A při nejbližší příležitosti situaci ATC oznámit.

Stává se také, že letadla bez povolení kontrolovaný prostor narušují. A to je značný problém.
12. 11. 2013 00:14
Re: Návod na samovraždu ....
Dokud bude potřeba dohled, tak nemám zájem. A že dohled bude potřeba, je celkem logické. Alespoň ze začátku. Než ho hlídat, tak radši budu řídit sám. Pozornost tomu musím stejně věnovat a takhle ji udržím snáz.

U letadel je to trochu jiné. Je tam ten stejný problém, s autopilotem je létání celkem hračka. Je to o to horší, že je ke sledování více informací. Teoreticky by tě to mělo více zabavit, ale spíš ti toho akorát víc spadne na hlavu, až se něco pokazí, a není tak lehké se zorientovat. Ale letadlo bez autopilota bych nechtěl. Pilotování je dost často velmi náročné. Létat delší trasy manuálně by dalo pořádně zabrat. Jsou pak potřeba početnější posádky.

Jinak létání je rozhodně těžší než řízení. A vzduch je nevyspitatelnější než silnice. Jen letadla mají kolem sebe více prostoru než auta. Ne veškerý prostor je hlídaný radarem a kolize ve vzduchu se stávají. Stejně tak piloti kolikrát vletí do terénu (CFIT). Autopilot tady sám o sobě nepomůže. Nejsou autonomní. Pilot přemýšlí, autopilot vykonává. Díky tomu má pilot více času na to, aby zastoupil chybějícího inženýra a navigátora.

Pokud si něco můžeme z letectví odnést, tak zkušenost, že je potřeba často řídit, pokud máš být připravený na nouzové situace.