Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Celosvětový podíl dieselů vzroste na 26 %, Evropa se zastaví na 60 %

Ondřej Láník
Diskuze (97)
Prognóza firmy J.D. Power Automotive Forecasting předpovídá zlaté časy výrobcům vznětových motorů. Poptávka má mezi roky 2005 a 2015 vzrůst z 15 milionů automobilů na 29 milionů automobilů ročně.

Prognóza firmy J.D. Power Automotive Forecasting předpovídá zlaté časy výrobcům vznětových motorů. Poptávka má mezi roky 2005 a 2015 vzrůst z 15 milionů automobilů na 29 milionů automobilů ročně. Celosvětově to představuje nárůst podílu vznětových motorů z 18 % v roce 2005 na 26 % v roce 2015.

Zatímco v posledních deseti letech to byla Evropa, která táhla poptávku po vznětových motorech, v následujících letech se růst evropské poptávky zpomalí a hlavní přírůstky budou generovat čínský, korejský, indický a severoamerický trh.

Podíl automobilových dieselů na největším trhu světa v USA činil v roce 2005 jen 3,2 %, ale o 10 let později to bude již celých 10 %. Na druhou stranu podobný vývoj J.D. Power neočekává na japonském trhu, kde jsou zatím překážky jak ve vnímání vznětových motorů mezi zákazníky, tak v legislativní úpravě. Přesto budou patřit právě japonské automobilky k nejrychleji rostoucím producentům vznětových motorů a již dnes lze mezi nimi nalézt nové motory, které jsou na špičce současného technického poznání v této oblasti.

J.D. Power očekává nasycení některých významných evropských vznětových trhů v nejbližších letech. Připravovaná emisní norma Euro 5 ještě nepromluví výrazně do ekonomiky rozhodování zákazníků mezi naftovým a benzinovým motorem, ale ještě přísnější požadavky Euro 6 již tento potenciál mít můžou. Nákladné technologie, které budou tlačit produkci emisí motorů dolů, ve svém důsledku zvýší jejich cenu a část zákazníků se možná vrátí zpět k zážehovým motorům.

V roce 2015 je očekáván podíl vznětových motorů v Evropě kolem 60 %.

Největším světovým dodavatelem vznětových motorů do automobilů zůstane skupina Volkswagen, následovaná Fordem.

Podle údajů Sdružení evropských výrobců automobilů ACEA byl tržní podíl dieselových automobilů v západní Evropě v roce 1995 22 %, v roce 2000 již 32,1 % a v roce 2005 pak 49,3 %. Nejdieselovější zemí bývalé evropské patnáctky je Lucembursko (podíl 75,4 % dieselů), následované trhem Belgie (72,6 %), Francie (69,1 %) a Španělska (67,8 %). Sousední Německo mělo v roce 2005 podíl nově zaregistrovaných dieselů 42 %. V České republice se podle údajů SDA tvoří podíl vznětových motorů asi třetinu registrací.

Ondřej Láník
Diskuze (97)