Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ceny nafty: V Česku zase něco extra

David Šprincl
Diskuze (22)

Průměrné ceny dieselu v EU rostou. U nás naopak klesají, přitom jsou vyšší než ve většině sousedních států.

Nafta v Evropské unii se začátkem podzimu zdražila. Takže i Češi, kteří na sklonku září tankovali u zahraničních sousedů, si v porovnání s koncem léta museli připlatit.

Na druhou stranu u nás dieselové palivo v rozporu s evropským trendem zlevňuje. Přesto řidiči tankující doma nemají příliš důvod k radosti. „I přes výrazný pokles cen u nás a naopak růst u většiny našich sousedů domácí průměrné ceny motorové nafty zůstávají vyšší než ve všech sousedních státech s výjimkou Německa,“ říká ředitel nákupní aliance Axigon Damir Duraković.

Stále se tak vyplatí pro levnější naftu zamířit do zahraničí. Při tankování v Polsku řidiči na každém litru ušetří skoro tři koruny. „Kousek od Ostravy je tak k dostání třetí nejlevnější nafta v evropské osmadvacítce. I ceny v Rakousku jsou téměř o korunu nižší než v Česku a řidiči uspoří i na Slovensku.

svetmotoru svetmotoru

Co sousedé?

Ze všech okolních států se ceny za poslední týdny nejvíce zvedly na Slovensku, měsíčně zhruba o korunu. V Rakousku je růst o půl koruny nad úrovní z předešlého měsíce, v Německu asi o třicet haléřů. Jediným ze sousedních států, kde ceny poslední dobou poklesly, je Polsko.

O metodice srovnání

Evropské komisi data prostřednictvím Českého statistického úřadu reportuje každé pondělí 1475 čerpaček v Česku, tedy vzorek 40 % veškerých veřejně

dostupných stanic u nás. Jde o vážené průměry (tedy zohledňující, jaké množství paliva bylo čerpáno na jednotlivých čerpacích stanicích za jeden rok).

Srovnání cen nafty
1. Lucembursko 26,47 82,5 %
2. Lotyšsko 27,31 85,1 %
3. Polsko 27,46 85,6 %
4. Estonsko 27,82 86,7 %
5. Litva 28,14 87,7 %
6. Španělsko 29,15 90,9 %
7. Rakousko 29,29 91,3 %
8. Bulharsko 29,48 91,9 %
9. Maďarsko 29,72 92,6 %
10. Slovensko 29,72 92,7 %
11. Francie 30,06 93,7 %
12. Česko 30,19 94,1 %
13. Německo 30,49 95,0 %
14. Chorvatsko 30,49 95,1 %
15. Belgie 30,58 95,3 %
16. Řecko 30,76 95,9 %
17. Slovinsko 31,19 97,3 %
18. Rumunsko 31,38 97,8 %
19. Portugalsko 31,49 98,2 %
  EU 32,07 100,0 %
20. Irsko 32,09 100,1 %
21. Kypr 32,20 100,4 %
22. Nizozemsko 32,28 100,6 %
23. Dánsko 33,64 104,9 %
24. Finsko 33,78 105,3 %
25. Malta 34,30 106,9 %
26. Švédsko 35,97 112,1 %
27. Itálie 36,81 114,8 %
28. Velká Británie 40,89 127,5 %
Zdroj: EK a Axigon

S daněmi nehneme, ani kdyby u Neratovic vytryskl ropný gejzír

Ve srovnání se závěrem prázdnin spadla během září cena benzinu přibližně o korunu padesát, zatímco nafta ani ne o sedmdesát haléřů. V říjnu je to podobné – natural zlevnil dvakrát tolik co diesel. Co stojí za podivným trendem? O tom jsme si povídali s Lukášem Váchou, analytikem ze společnosti Conseq Investment Management.

Proč nafta zlevňuje podstatně pomaleji?

Jedná se o klasický podzimní vývoj. Benzin tankujeme spíš do osobních aut, pro něž končí hlavní motoristická sezona. Zato většina nafty je na silnicích spotřebována v nákladní dopravě, jejíž intenzita v průběhu roku skoro nekolísá.

Proč jde ale Česko proti trendu jiných zemí?

Způsobuje to více faktorů. Jedním z nich je kurzový vývoj. Nesmíme zapomenout, že ropa se obchoduje v dolarech. Euro vůči dolaru v posledních měsících posiluje, zatímco koruna spíše stagnuje. Pro motoristy platící eurem tedy ropné produkty zlevňují. My korunoví ostrouháme. Navíc v Česku je pumpa skoro na každém rohu, hustota čerpacích stanic patří k největším v Evropě. Pokles poptávky se tak do cen promítá více než v jiných zemích.

Ovlivní nějak cenu aféra Dieselgate?

Nafta jen do kamen už minimálně dvě desetiletí nepatří. Bude tomu tak i nadále. Jak se nyní ukazuje, lepivá mastnota aféry neulpí pouze na logu

VW. Problémy s reálným plněním limitů mají dieselové agregáty i jiných automobilek. Černý Petr tak v rukou Volkswagenu nezůstane a přesune se

k dlaním evropských byrokratů, kteří jsou autory emisních norem.

Litují teď majitelé dieselů rozhodnutí koupit je o to víc?

Myslím si, že většina motoristů, kteří si pořizují naftová auta, si je nevybírá kvůli zázračně nízkým emisím, ale díky jejich spotřebě a solidnímu zátahu. Na tom aféra nic nezmění a trh s osobními naftovými auty se kvůli tomu podstatně nescvrkne.

Takže se poptávka po naftě nesníží?

Ne. České ceny budou nadále ovlivňovat daně, cena ropy a kurz dolaru. I kdybych se v tomto ohledu náhodou spletl, pak stále platí, že většinu poptávky po naftě generuje nákladní doprava – a ta nemá za současného stavu technologií objektivně jinou alternativu.

Jak se budou ceny vyvíjet ve zbytku roku?

Moje křišťálová koule říká, že nás čeká spíše stabilita cen. Cenám ropy začaly přitápět turbíny ruských bombardérů nad Sýrií, avšak ty sehrají v cenovém vývoji pouze epizodní roli. Na druhé straně ropa nyní roste z velmi nízkých hodnot, při kterých už neudržitelně krvácejí méně efektivní producenti. Další pokles směrem ke čtyřiceti dolarům, respektive pod tuto hranici, už by mohl omezit nabídku, což podle mého ropu okolo této úrovně podepře.

Potenciál pro významnější pohyb ani jedním, ani druhým směrem tedy nevidíte?

To opravdu nevidím. Pro ty z nás, kteří sentimentálně vzpomínají na ceny pohonných hmot hluboko pod třiceti korunami, mám špatnou zprávu

i od našeho eráru. Stačí porovnat sazby DPH a spotřebních daní tehdy a teď. Se současnými sazbami se o moc níže než nyní nedostaneme, ani kdyby nám u Neratovic vytryskl ropný gejzír.

David Šprincl
Diskuze (22)
26. 10. 2015 13:16
Re: tank ono Brno - 26.90 diesel / BA95 - 25.10
Máš ty ceny nějak pomotané, v Brně u Tank ONO jsem tankoval včera a Natural 95 tam stál 26.90,- a diesel taky 26.90,-. Pouze Eko diesel tam stojí 25.50,-.
26. 10. 2015 09:03
tank ono Brno - 26.90 diesel / BA95 - 25.10
ja som nadseny.. cena super. Bohuzial na vystavisti (a vseobecne v centre Brna) akosi zaspali a diesel pod 30.90 nie je. natural stoji nad 31 kc. V brne sa asi oplati igorovat "znackove pumpy: a riesit bud Globus na severe alebo Tank ono na juhu. Ved oni tie Shellky, Moly, Eurooily a Benziny budu musiet zlacniet
Avatar - Barrichello
26. 10. 2015 01:33
Re: :-))
Ado tobe zas dosly prasky vid. Hned je to znat:)
Avatar - Individualita
25. 10. 2015 12:30
Re: :-))
Přesně tak. A pokud zreální měření emisí, budou sazomety ještě dražší a už to bude úplně o ničem.
Avatar - Ada je zase tady
25. 10. 2015 09:56
Re: :-))
Benzínový motor se hodí jen tam, kde specificky vadí vyšší hmotnost dieselu ve srovnání s benzínovým motorem. Tedy do sekaček na trávu, ručních motorových pil a přenosných elektroagregátů. V dopravních prostředcích jeho smysluplné využití žádné není!