Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Červen 2013 na Veterán.auto.cz: Ve znamení Ameriky

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
V červnu jsme se na stránkách serveru věnovali převážně historii amerických automobilů. Se dvěma výjimkami z Itálie a z domova.

Buicku je letos 110 let. Hlavním trhem pro něj již není ten americký, ale čínský, výrobní program vychází většinou z německých Opelů. Nestal se však tak úplně obětí globalizace, vždyť jej založil rodilý Skot! Nejen moderní historie této pro nás exotické automobilky je plná paradoxů. Sám výrobce k výročí vybral jedenáctku pro něj důležitých modelů. Přehled začíná prvním alespoň trochu sériovým typem B, nezapomnělo se na první šestiválce a osmiválce, legendární Roadmastery a Riviery, ani na Skylark z padesátých let. Znáte Buick GNX? Ač nevypadal jako sportovní auto, zrychloval z klidu na stovku pod pět vteřin! V samostatném článku jsme se věnovali modelům Super. Ty se objevily již před druhou světovou válkou a dokonce v tehdy oblíbeném provedení station wagon s částečně dřevěnou karoserií. Pokračovaly i po ní a naše historické ohlédnutí spadá do 50. let.

V hierarchii přeživších značek koncernu General Motors ční nad Buickem ještě prestižnější Cadillac. Většině z nás se při vyslovení jména Eldorado vybaví růžový kabriolet Biarritz modelu 1959 s metrovými ploutvemi a zadními světly ve tvaru raket. Ano, tento vůz, ač původně růžový nebyl, hrál v mnoha filmech a vlastní jej hollywoodská studia. Ale i on měl své předchůdce, název samotný je totiž ještě o sedm let starší. Ti první byli mnohem baculatější než jejich následovníci. Nakonec strávilo Eldorado na linkách bez přestávky plných padesát let a dočkalo se jedenácti generací.

A když už jsme tu měli prestižnější odnože GM, zbývá nám ta poslední, která je zaměřena spíše na levnější vozy: Chevrolet. Corvette byla ovšem vždycky trochu jiná. Stále se jedná o legendu mezi sportovními auty. Má za sebou kulatých šedesát let života, generací se však v jejím případě zrodilo pouhých sedm, ta poslední navíc relativně nedávno. První řada C1 byla zámořskou odpovědí na evropskou produkci stejného zaměření. Mladí Američané chtěli domácí sporťák a jejich prosby byly vyslyšeny. „Vetta“ se léty měnila, ale jedno jí zůstalo: laminátová karoserie.

Studebaker Avanti stihl mnohem smutnější osud. Pod původní značkou se vyráběl jen krátce, firma s více než stoletou tradici výroby vozů (ano, nejdříve je tahali koně a také lokomotivy) zanikla. Byl však veledílem Raymonda Loewyho a zároveň, jedním z nejoriginálněji tvarovaných amerických aut všech dob. Po krachu převzala produkci nově vzniklá Avanti Motor Corporation, která z dvoudveřového kupé odvodila další karosářské verze včetně sedanu! Prošla mnoha peripetiemi, změnami názvů i vlastníků a také bankrotem. Modernizované automobily se značkou Avanti však vznikaly až do roku 2007.

Maserati zvolilo název Ghibli pro nový sedan. Je to vůbec poprvé, co se toto jméno objevuje na čtyřdveřovém autě, vždy ho nesla dvoudveřová kupé, v první generaci Tipo 115 také otevřené roadstery, pardon, spydery. Právě osudy krásné „jedničky“ z pera Giorgetta Giugiara jsme si připomněli. S většinou zde popisovaných amerických automobilů měla přece jen něco společného: vidlicové osmiválce v útrobách.

Poslední vozidlo našeho přehledu se trochu vymyká. Nemělo ani osmiválec, ani americký, či italský původ a navíc jde o užitkového (a užitečného) pracanta. Vyvíjel se přes deset let a dalších pětačtyřicet se vyrábí. Škodu 1203 mnozí nenávidí pro mnoho nectností, jiní jí přesto (nebo právě proto?) milují. Dnes už se stala objektem zájmu sběratelů a fanoušků, kteří se však nemusejí pídit po starých exemplářích. Mohou si totiž objednat prakticky nové auto!

Buick 1903-2013: Jedenáct nejdůležitějších modelů historie značky

Americký Buick slaví kulatých 110 let existence a má se za čím ohlížet. Sama automobilka vybrala ze stovek modelů pouhou jedenáctku z jednotlivých dekád. Právě ty jsou pro ni v její historii nejdůležitější a nejvýznamnější. Buick je dnes pro Evropany hodně exotický. Mezi světovými válkami a ještě krátce po té druhé se však tyto vozy hojně objevovaly také na evropských silnicích...

Celý článek: Buick 1903-2013: Jedenáct nejdůležitějších modelů historie značky

Buick Super (1951–1958): klasika na pokračování

V padesátých letech minulého století Buick Super postupně vyrostl až na délku přes 5,5 m. V roce 1953 dostal nový motor V8. Buick, jeden ze tří zbývajících amerických výrobců osobních automobilů v rámci koncernu General Motors (Oldsmobile skončil v roce 2004, Pontiac a Saturn v roce 2010) byl vždy považován za prémiovou značku a v rámci koncernu se řadil hned za prestižní Cadillac...

Celý článek: Buick Super (1951–1958): klasika na pokračování

Cadillac Eldorado (1953–1956) - Zlatá horečka

Historie modelu Cadillac Eldorado začala před šedesáti lety. Kromě sériové produkce se proslavily koncepty Eldorado Brougham. Jméno Eldorádo je odvozené ze španělského "el dorado", což znamená pozlacený nebo zlatý. Podle pověsti dostal toto jméno náčelník jihoamerického indiánského kmene, jehož tělo bylo po smrti posypáno zlatým prachem. Ponořením těla do posvátného...

Celý článek: Cadillac Eldorado (1953–1956) - Zlatá horečka

Chevrolet Corvette C1 – šedesátiletá ikona

Letos jsme mohli v Detroitu obdivovat sedmou generaci Chevroletu Corvette (C7). Připomeňme si tu první, která vznikla před šedesáti lety. Chevrolet Corvette byl první sériově vyráběný čistě sportovní vůz v USA a dodnes se v sedmé generaci vyrábí. U zrodu této legendy stál šéfstylista koncernu General Motors Harley Earl. Oblíbil si malé evropské sportovní vozy a proto pověřil mladého designéra Roberta McLeana, aby navrhl dvousedadlový sportovní automobil s podobnými...

Celý článek: Chevrolet Corvette C1 – šedesátiletá ikona

Maserati Ghibli – krása podle Giugiara

Itálie je zaslíbenou zemí sportovních automobilů Gran Turismo. Jedním z nejkrásnějších bylo Maserati Ghibli (Tipo 115) s motorem V8 a karoserií Ghia, mistrovským dílem Giorgetta Giugiara. Po letech se objevila druhá generace a nyní i třetí, ale to už se jedná o zcela jiné vozy, které nemají s původním Ghibli nic společného. Oblíbeným předváděcím molem italských karosářů byl tradičně...

Celý článek: Maserati Ghibli – krása podle Giugiara

Studebaker Avanti – marný pokus

Karoserii čtyřmístného kupé Studebaker Avanti s motorem V8 navrhl známý designér Raymond Loewy. Prodalo se jich přes 4600 kusů. Americká automobilka Studebaker byla založena v South Bend (stát Indiana) už v roce 1852 a zabývala se výrobou železničních vagónů a povozů pro farmáře nebo armádu. Pověstné byly její kryté vozy Conestoga, hojně používané při osidlování...

Celý článek: Studebaker Avanti – marný pokus

Škoda 1203 – Raz, dva, tři... pětačtyřicet!

Provázela nás při narození i na poslední cestě. Sloužila bezpečnostním složkám, vozila všemožný náklad i lidi. A dvanáctsettrojka je tu s námi dál, stále totiž vznikají nová auta. Rodila se v křečích, vývoj od prvních skic do zahájení produkce trval dlouhých dvanáct let. Když se začaly konečně rodit první sériové vozy, nikdo nemohl tušit, že se ve výrobě udrží pětačtyřicet let. A nenáviděna...

Celý článek: Škoda 1203 – Raz, dva, tři... pětačtyřicet!

Aleš Dragoun
Diskuze (0)