Červen 2014 na Veterán.auto.cz: Auta z Le Mans i Velkých cen

Červen 2014 na Veterán.auto.cz: Auta z Le Mans i Velkých cen

V červnu 2014 jsme se na stránkách serveru Veterán.auto.cz podívali do historie závodních vozů z různých kategorií a neopomněli ani britskou a americkou sériovou produkci.

Indie byla až do roku 1947 britskou kolonií. Není tedy divu, že i u počátku výroby automobilů v této asijské zemi stáli Britové. Společnost Hindustan Motors začínala s licenčními Morrisy už v roce 1942. Ambassador, dvojče modelu Oxford III. série, přišel o patnáct let později. Svého staršího anglického sourozence přežil přesně o 55 roků, výroba byla ukončena až letos v květnu. Možná na neurčito, spíše však definitivně. Za skoro šest dekád se změnil zvenčí jen pramálo, revolucí prošel akorát interiér. Motory od BMC postupně nahradily japonské čtyřválce Isuzu. Legendární „Amby“ se stal oblíbencem vlády i taxikářů. Nikdy však nevynikal kvalitou, která byla doslova katastrofální.

Víte, jak dlouho čeká Ferrari na absolutní vítězství v Le Mans? Padesát let! Posledním vozem, kterému se to podařilo, byl sportovní prototyp 250 LM. Možná se ho dočká v blízké budoucnosti, spekulativní počítačové snímky a kresby údajně chystaného prototypu třídy LMP1 už internetem proběhly. Indianapolis třeba vzpínající se koník nezvítězil nikdy, byť tam v 50. letech minulého věku tyto vozy startovaly. To Mercedes, ať už bez Benzu, nebo i po sloučení obou konkurenčních automobilek vyhrával na všech frontách. A v současnosti dominuje formuli 1. Závody Grand Prix opanoval ale už v roce 1934, tato sezóna byla počátkem nadvlády stříbrných šípů. Prvním typem, který tuto (nacistickou propagandou dost zneužívanou) slavnou éru započal, byl W25.

Mladoboleslavská Škoda se musela za bývalého režimu spokojit s účastí jen na domácích podnicích a spřátelených zemích. Kupé 180 a 200 RS postrádala mezinárodní homologaci, ale posloužila jako vývojové laboratoře. A přinesla písmena RS, která u nich byla použita vůbec poprvé. Sága pokračovala slavnou stotřicítkou, která byla také odvozena z kupé 110 R. Ta už dobývala vavříny i na mezinárodním poli, i když se zrodilo jen 38 originálů a nikoli celý tisíc, jak vyžadovala tehdejší pravidla FIA... 130 RS uspěla v náročných soutěžích typu Rallye Monte Carlo či řecké Acropolis. Korunou pak byl titul značkového mistra Evropy v cestovních vozech. V roce 2000 se okřídlený šíp k písmenům RS vrátil, ale už v sériové produkci.

Lincoln Continental vznikal v mnoha generacích a byl i vozem amerických prezidentů. Jeden z nich, John F. Kennedy, v něm nalezl dokonce smrt. Od té doby se jeho nástupci vozí v limuzínách a kabriolety jsou jim zapovězeny. Lincolny z koncernu Ford však v Bílém domě nahradily Cadillacy. Také Pontiac patřil do koncernu GM a před padesáti lety uvedl na trh první muscle car GTO s vidlicovými osmiválci. Následovaly jej další generace, ta první je ale nejklasičtější a proto jsme se věnovali právě jí. Navíc slaví kulaté padesátiny. Samostatným modelem se však stala až v roce 1966, kdy vypadl původní název Tempest Le Mans a zůstala pouze ona zkratka. Na rozdíl od Lincolnu Pontiac nepřežil poslední bankrot konkurenčního General Motors a dnes je tato značka již čtyři roky opravdovou historií.

Hindustan Ambassador (1957-2014): Britský velvyslanec v Indii

Hindustan Ambassador odešel na zasloužený odpočinek. Vyráběl se sedmapadesát let a v domovské Indii je kultem. Do výslužby jej poslala nízká poptávka, ale i kvalita výroby. Hindustan Ambassador (velvyslanec) byl licenční verzí britského Morrisu Oxford třetí série a poprvé se ukázal v roce 1957. Automobilka Hindustan Motors ale v té době existovala už patnáct let. Založil ji B. M. Birla, jeden člen věhlasné rodiny...

Celý článek: Hindustan Ambassador (1957-2014): Britský velvyslanec v Indii

Ferrari 250 LM (1964-66): poslední vítězství v Le Mans

Před padesáti lety začala kusová výroba závodního kupé Ferrari 250 LM, poháněného vzadu umístěným motorem V12. Jeho vítězství v Le Mans bylo pro Ferrari poslední. První polovina šedesátých let minulého století byla pro Ferrari časem bohatých žní na závodních okruzích. Připomeňme si například souvislou řadu vítězství ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans: 1960 – první a druhé místo, 1961, 1962 a 1964 – první tři...

Celý článek: Ferrari 250 LM (1964-66): poslední vítězství v Le Mans

Lincoln Continental (1961–69): čtvrtá osudová

Stylovou karoserii čtvrté generace Lincolnu Continental navrhl Elwood Engel. V prodloužené verzi tohoto modelu našel smrt prezident Kennedy. Typové jméno Continental se u amerických automobilů Lincoln objevilo poprvé už na konci třicátých let minulého století. Tehdy se syn Henryho Forda Edsel společně s designerem Bobem Gregorie pustili do návrhu luxusního kabrioletu v evropském, tedy “kontinentálním” stylu. Vyšli...

Celý článek: Lincoln Continental (1961–69): čtvrtá osudová

Mercedes-Benz W25: Stříbrné šípy slaví 80 let

V roce 1934 započala slavná éra závodů Grand Prix, které dominovaly až na výjimky německé vozy Mercedes-Benz a Auto Union. Právě trojcípá hvězda si ono kulaté výročí připomíná. Německé monoposty (Auto Uniony měly motory před zadní nápravou) scénu Velkých cen ovládaly až do vypuknutí druhé světové války. Staly se sice nástrojem nacistické propagandy a hlavně trumfem v rukávu pro Adolfa...

Celý článek: Mercedes-Benz W25: Stříbrné šípy slaví 80 let

Pontiac GTO - svatokrádež

Před padesáti lety debutoval jeden z nejvíce prodávaných amerických muscle cars Pontiac GTO, poháněný výkonnými motory V8. Počátkem roku 1963 se vedení koncernu General Motors rozhodlo zakázat svým divizím další angažovanost na automobilových závodech. V té době se Pontiac zaměřoval na sportovně laděné, výkonné modely a úspěchy na závodech byly jejich účinnou propagací. Když musel být zrušen projekt...

Celý článek: Pontiac GTO - svatokrádež

Škoda 180/200 RS: Legendární označení se objevilo před 40 lety

Mladoboleslavskou automobilku proslavila hlavně Škoda 130 RS. Dvě důležitá písmena však měla premiéru ještě o rok dříve u speciálů 180 a 200 RS. V dobách původní Octavie používaly tehdejší AZNP (Automobilové závody, národní podnik) zkratku TS, tedy Touring Sport. Před čtyřiceti lety se však objevila písmena RS. Výrobce je dnes vykládá jako Rally Sport, používá tedy anglický přepis místo u nás obvyklejšího...

Celý článek: Škoda 180/200 RS: Legendární označení se objevilo před 40 lety

Spolupracujeme s TipCars.com
Český pracovní trh je pro firmy nejatraktivnější z okolí Český pracovní trh je pro firmy nejatraktivnější z okolí

V Česku je velký potenciál pro zřizování vývojových…

Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy Z Bruselu zaznívá kritika americké daňové reformy

Evropská komise varovala amerického ministra financí…

Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic Ropný gigant Saudi Aramco chystá zvýšení investic

Saúdskoarabský ropný koncern Saudi Aramco zvýšil plán…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod…

Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku! Toto je šílený křiženec Škody 130L a Audi TT. Má 220 koní a čtyřkolku!

Může se Škoda 130L spojit s Audi TT? Takovou otázku si…

 





 
Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Přednost zprava: Kde všude platí? A co parkoviště nebo podzemní garáže?

Včera

V dnešní uspěchané době řidiči často zapomínají na základní pravidlo v silničním provozu na pozemních komunikacích, jímž je pravidlo pravé ruky, resp. přednost zprava.




Blesk.cz

Odvrácená tvář Karibiku: Moře kolem poklidných ostrovů pohltily lidské odpadky

Odvrácená tvář Karibiku: Moře kolem poklidných…

Tohle je opravdu děsivé! Fotografka zachytila nechutnou záplavu lidského odpadu, která doslova pozřela moře…

Moderátor se vysmál obličeji Jožo Ráže po nehodě: Vypadá jako z filmu Hory mají oči, pardon oko!

Moderátor se vysmál obličeji Jožo Ráže po nehodě:…

Sedmnáct let po ošklivé autonehodě, při níž známý slovenský zpěvák Jožo Ráž (63) málem přišel o život, se našel…

 

iSport.cz

SOUHRN LM: Liberec s Třincem slaví postup do semifinále, Kometa padla

SOUHRN LM: Liberec s Třincem slaví postup do…

SOUHRN | Úřadující český mistr dotahoval, ale marně. Hokejisté Komety Brno prohráli domácí odvetu čtvrtfinále…

Volba šéfa fotbalu: Malík se stal předsedou, uspěli opět Berbr a Zlámal

Volba šéfa fotbalu: Malík se stal předsedou, uspěli…

Novým šéfem českého fotbalu se stal Martin Malík. Již v 1. kole ho zvolili delegáti na mimořádné valné hromadě,…

 

Reflex.cz

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není vhodný pro děti

Prezidentský kandidát Fischer: Miloš Zeman není…

Diplomat Pavel Fischer by se jako prezident nebál bouchnout do stolu. Miloš Zeman je podle něj málo aktivní.…

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…