Červen 2014 na Veterán.auto.cz: Auta z Le Mans i Velkých cen

Červen 2014 na Veterán.auto.cz: Auta z Le Mans i Velkých cen

V červnu 2014 jsme se na stránkách serveru Veterán.auto.cz podívali do historie závodních vozů z různých kategorií a neopomněli ani britskou a americkou sériovou produkci.

Indie byla až do roku 1947 britskou kolonií. Není tedy divu, že i u počátku výroby automobilů v této asijské zemi stáli Britové. Společnost Hindustan Motors začínala s licenčními Morrisy už v roce 1942. Ambassador, dvojče modelu Oxford III. série, přišel o patnáct let později. Svého staršího anglického sourozence přežil přesně o 55 roků, výroba byla ukončena až letos v květnu. Možná na neurčito, spíše však definitivně. Za skoro šest dekád se změnil zvenčí jen pramálo, revolucí prošel akorát interiér. Motory od BMC postupně nahradily japonské čtyřválce Isuzu. Legendární „Amby“ se stal oblíbencem vlády i taxikářů. Nikdy však nevynikal kvalitou, která byla doslova katastrofální.

Víte, jak dlouho čeká Ferrari na absolutní vítězství v Le Mans? Padesát let! Posledním vozem, kterému se to podařilo, byl sportovní prototyp 250 LM. Možná se ho dočká v blízké budoucnosti, spekulativní počítačové snímky a kresby údajně chystaného prototypu třídy LMP1 už internetem proběhly. Indianapolis třeba vzpínající se koník nezvítězil nikdy, byť tam v 50. letech minulého věku tyto vozy startovaly. To Mercedes, ať už bez Benzu, nebo i po sloučení obou konkurenčních automobilek vyhrával na všech frontách. A v současnosti dominuje formuli 1. Závody Grand Prix opanoval ale už v roce 1934, tato sezóna byla počátkem nadvlády stříbrných šípů. Prvním typem, který tuto (nacistickou propagandou dost zneužívanou) slavnou éru započal, byl W25.

Mladoboleslavská Škoda se musela za bývalého režimu spokojit s účastí jen na domácích podnicích a spřátelených zemích. Kupé 180 a 200 RS postrádala mezinárodní homologaci, ale posloužila jako vývojové laboratoře. A přinesla písmena RS, která u nich byla použita vůbec poprvé. Sága pokračovala slavnou stotřicítkou, která byla také odvozena z kupé 110 R. Ta už dobývala vavříny i na mezinárodním poli, i když se zrodilo jen 38 originálů a nikoli celý tisíc, jak vyžadovala tehdejší pravidla FIA... 130 RS uspěla v náročných soutěžích typu Rallye Monte Carlo či řecké Acropolis. Korunou pak byl titul značkového mistra Evropy v cestovních vozech. V roce 2000 se okřídlený šíp k písmenům RS vrátil, ale už v sériové produkci.

Lincoln Continental vznikal v mnoha generacích a byl i vozem amerických prezidentů. Jeden z nich, John F. Kennedy, v něm nalezl dokonce smrt. Od té doby se jeho nástupci vozí v limuzínách a kabriolety jsou jim zapovězeny. Lincolny z koncernu Ford však v Bílém domě nahradily Cadillacy. Také Pontiac patřil do koncernu GM a před padesáti lety uvedl na trh první muscle car GTO s vidlicovými osmiválci. Následovaly jej další generace, ta první je ale nejklasičtější a proto jsme se věnovali právě jí. Navíc slaví kulaté padesátiny. Samostatným modelem se však stala až v roce 1966, kdy vypadl původní název Tempest Le Mans a zůstala pouze ona zkratka. Na rozdíl od Lincolnu Pontiac nepřežil poslední bankrot konkurenčního General Motors a dnes je tato značka již čtyři roky opravdovou historií.

Hindustan Ambassador (1957-2014): Britský velvyslanec v Indii

Hindustan Ambassador odešel na zasloužený odpočinek. Vyráběl se sedmapadesát let a v domovské Indii je kultem. Do výslužby jej poslala nízká poptávka, ale i kvalita výroby. Hindustan Ambassador (velvyslanec) byl licenční verzí britského Morrisu Oxford třetí série a poprvé se ukázal v roce 1957. Automobilka Hindustan Motors ale v té době existovala už patnáct let. Založil ji B. M. Birla, jeden člen věhlasné rodiny...

Celý článek: Hindustan Ambassador (1957-2014): Britský velvyslanec v Indii

Ferrari 250 LM (1964-66): poslední vítězství v Le Mans

Před padesáti lety začala kusová výroba závodního kupé Ferrari 250 LM, poháněného vzadu umístěným motorem V12. Jeho vítězství v Le Mans bylo pro Ferrari poslední. První polovina šedesátých let minulého století byla pro Ferrari časem bohatých žní na závodních okruzích. Připomeňme si například souvislou řadu vítězství ve čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans: 1960 – první a druhé místo, 1961, 1962 a 1964 – první tři...

Celý článek: Ferrari 250 LM (1964-66): poslední vítězství v Le Mans

Lincoln Continental (1961–69): čtvrtá osudová

Stylovou karoserii čtvrté generace Lincolnu Continental navrhl Elwood Engel. V prodloužené verzi tohoto modelu našel smrt prezident Kennedy. Typové jméno Continental se u amerických automobilů Lincoln objevilo poprvé už na konci třicátých let minulého století. Tehdy se syn Henryho Forda Edsel společně s designerem Bobem Gregorie pustili do návrhu luxusního kabrioletu v evropském, tedy “kontinentálním” stylu. Vyšli...

Celý článek: Lincoln Continental (1961–69): čtvrtá osudová

Mercedes-Benz W25: Stříbrné šípy slaví 80 let

V roce 1934 započala slavná éra závodů Grand Prix, které dominovaly až na výjimky německé vozy Mercedes-Benz a Auto Union. Právě trojcípá hvězda si ono kulaté výročí připomíná. Německé monoposty (Auto Uniony měly motory před zadní nápravou) scénu Velkých cen ovládaly až do vypuknutí druhé světové války. Staly se sice nástrojem nacistické propagandy a hlavně trumfem v rukávu pro Adolfa...

Celý článek: Mercedes-Benz W25: Stříbrné šípy slaví 80 let

Pontiac GTO - svatokrádež

Před padesáti lety debutoval jeden z nejvíce prodávaných amerických muscle cars Pontiac GTO, poháněný výkonnými motory V8. Počátkem roku 1963 se vedení koncernu General Motors rozhodlo zakázat svým divizím další angažovanost na automobilových závodech. V té době se Pontiac zaměřoval na sportovně laděné, výkonné modely a úspěchy na závodech byly jejich účinnou propagací. Když musel být zrušen projekt...

Celý článek: Pontiac GTO - svatokrádež

Škoda 180/200 RS: Legendární označení se objevilo před 40 lety

Mladoboleslavskou automobilku proslavila hlavně Škoda 130 RS. Dvě důležitá písmena však měla premiéru ještě o rok dříve u speciálů 180 a 200 RS. V dobách původní Octavie používaly tehdejší AZNP (Automobilové závody, národní podnik) zkratku TS, tedy Touring Sport. Před čtyřiceti lety se však objevila písmena RS. Výrobce je dnes vykládá jako Rally Sport, používá tedy anglický přepis místo u nás obvyklejšího...

Celý článek: Škoda 180/200 RS: Legendární označení se objevilo před 40 lety

Spolupracujeme s TipCars.com
Senát v prvním kole předsedu nevybral. Ve finále jsou Kubera a Hampl Senát v prvním kole předsedu nevybral. Ve finále jsou Kubera a Hampl

Senát podle očekávání svého předsedu v prvním kole ze tří…

Komentář Roberta Maleckého: Palermský atentát Komentář Roberta Maleckého: Palermský atentát

V roce 2018 se „Sarajevo“ proměnilo v „Palermo“. Premiér…

Růst české ekonomiky zpomaluje Růst české ekonomiky zpomaluje

Česká ekonomika ve třetím čtvrtletí zpomalila meziroční…

ONLINE: Okamura chce ve vládě vystřídat ČSSD ONLINE: Okamura chce ve vládě vystřídat ČSSD

Předseda hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD) Tomio…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda chystá modelovou smršť. Víme, jaká auta čekat v roce 2019 Škoda chystá modelovou smršť. Víme, jaká auta čekat v roce 2019

Příchod Škody Scala je na spadnutí. V příštím roce se…

Nejvyhledávanější automobilky podle Googlu: Vítěz v Česku vás překvapí Nejvyhledávanější automobilky podle Googlu: Vítěz v Česku vás překvapí

Se zajímavou statistikou přišla britská pojišťovna Veygo.…

 





 
Retro-EV nabízí klasické modely Rolls-Royce a Bentley s čistě elektrickým pohonem

Retro-EV nabízí klasické modely Rolls-Royce a Bentley s čistě elektrickým pohonem

Dnes 11:54

Čistě elektřinou poháněné modely těchto britských značek koupíte už teď. Za jejich vývojem a výrobou stojí společnost Retro-EV.




Blesk.cz

VIDEO: Parfémový zlodějíček dvakrát na místě činu. Košík vyměnil za své kapsy u kalhot

VIDEO: Parfémový zlodějíček dvakrát na místě činu.…

Milovník vůní neodolal a ani nezaplatil. V listopadu si parfémový zlodějíček vybral lahvičky v parfumerii v…

Fantastická zvířata podruhé: Lákají na efekty a hrdiny, které chceme vidět

Fantastická zvířata podruhé: Lákají na efekty a…

Fantastická zvířata: Grindelwaldovy zločiny jsou v kinech. Nový příběh J. K. Rowlingové se staronovými postavami…

 

iSport.cz

Semenyaová o sporu kvůli hormonům: Není fér, že po mě chtějí, abych se změnila

Semenyaová o sporu kvůli hormonům: Není fér, že po…

Dvojnásobná olympijská vítězka a trojnásobná mistryně světa Caster Semenyaová o konci kariéry neuvažuje.…

Šilhavý vysvětluje: Jak vybral Dočkala za lídra?  Vrátil se i ke konci ve Slavii

Šilhavý vysvětluje: Jak vybral Dočkala za lídra?…

Dostal do ruky rozháraný národní tým pochybující ve vlastní schopnosti. Během osmi pracovních dnů zatočil…

 

Reflex.cz

Ovčáček: Prezident měl už několikrát zemřít, královsky se tím bavíme, novináři jsou prostě svině

Ovčáček: Prezident měl už několikrát zemřít,…

Chraň bůh, že bych někoho urazil, říká mluvčí prezidenta republiky Jiří Ovčáček. Tvrdí, že jen nazývá věci…

Hon na kolaboranta Pétaina pokračuje, neznámý pachatel se vyřádil na jeho hrobce

Hon na kolaboranta Pétaina pokračuje, neznámý…

Dosud neznámý pachatel navštívil v noci z 10. na 11. listopadu hřbitov, kde leží maršál Philippe Pétain. Zlomil…