Červen 2015 na Veterán.auto.cz: Počátky a konce

Červen 2015 na Veterán.auto.cz: Počátky a konce

Stěžejním tématem červnových článků na Veterán.auto.cz byly první generace dodnes oblíbených modelů. V jediném případě se naopak jednalo o labutí píseň.

Výjimku představuje francouzská Simca 1307/1308. Ta stála naopak na konci existence značky, která se z náruče koncernu Chrysler přesunula na přelomu 70. a 80 let pod křídla PSA. Záhy dostala změněnou identitu na znovuvzkříšený Talbot, ale bohužel jen nakrátko. Veskrze moderní vůz debutoval před čtyřiceti lety, dal se koupit také v bývalém Československu, samozřejmě si ho mohli dovolit pouze vyvolení. Získal prestižní titul evropského Automobilu roku (Car Of The Year) 1976. Není od věci si také připomenout, že stál u zrodu moderního Moskviče s předním pohonem: řady 2141 Aleko, která z něj do velké míry vycházela.

Volkswagen Golf se stal etalonem nižší střední třídy, vždyť jí hrdí Němci říkají „Golf-Klasse“. Debutoval v roce 1974 coby nástupce slavného Brouka, ten však pokračoval dále, hlavně v Latinské Americe a přestal se vyrábět v Mexiku až před dvanácti lety! „Jedničkový golfík“ si také prožil dlouhou kariéru. Kabriolet přežil základní modely o deset let a jihoafrická produkce Citi Golfu, ke konci mimochodem s interiérem z první Fabie, byla zastavena až v listopadu 2009! Do Wolfsburgu přinesl koncepci „vše vpředu“. Z tří- a pětidveřových hatchbacků byly kromě otevřeného modelu odvozeny i pick-up Caddy a sedan Jetta. Úspěšná sága pokračuje dodnes.

Také španělský Seat (nebo chcete-li oficiálně SEAT) je dnes součástí koncernu Volkswagen a Ibiza čtvrté generace sdílí jeho aktuální techniku pro malé vozy. U první řady 021A tomu tak však rozhodně nebylo. Z velké části šlo o dílo samotných Španělů jako první auto značky vůbec, i když si zachovala dědictví po Fiatu. Většinu motorů pomáhali vyvíjet technici od Porsche, na vzniku se podílel i německý Karmann. Hranaté, ale úhledné hatchbacky měly stejně jako první Golf design od Giugiara a vlastně byly podobně velké, jen o něco menší. Zajímavost představoval kabriolet, který se do výroby nedostal a dále soutěžní auto se dvěma motory! Španělský Anibal na jejich podvozku stavěl kupé Podadera s výklopnými světlomety.

Toyota Camry zaznamenala úspěch hlavně ve Spojených státech, dodnes je nejprodávanějším klasickým sedanem amerického trhu. Má za sebou celkem deset generací, což je na 33 let nepřetržité výroby hodně. Některé byly určeny jen pro Japonsko, jiné pro celý svět. Druhou variantu představovala hned ta úvodní V10 (1982-1986). Měla již přední pohon a po otevření hranic před čtvrtstoletím se sedany a liftbacky objevily i na našich silnicích, šlo veskrze o ojetiny dovezené z Německa.

SEAT Ibiza 1. generace: Italský design a německá technika

SEAT Ibiza je už přes třicet let nejprodávanějším španělským vozem. První generace měla italskou karoserii a s technikou pomohly Karmann a Porsche. Automobilku SEAT (Sociedad Española de Automóviles de Turismo) byla založena v květnu 1950 jako společný podnik španělského státu a italské společnosti Fiat. V roce 1953 vyjel z barcelonské továrny Zona Franca první automobil značky SEAT, licenčně vyráběný Fiat 1400. Následovaly další...

Celý článek: SEAT Ibiza 1. generace: Italský design a německá technika

 [600×340]

Simca 1307–1309: Před čtyřiceti lety...

Titul Evropské auto roku 1975/1976 získala Simca 1307/1308 s motorem vpředu napříč, předním pohonem a moderní pětidveřovou karoserií. Nástupcem i u nás oblíbených sedanů Simca 1301/1501 se před čtyřiceti lety stala modelová řada Simca 1307/1308. Byla to trefa do černého a po zásluze získala titul Evropské auto roku 1975/1976 (dnes se uvádí rok 1976) se ziskem 192 bodů. Nechala přitom za sebou BMW 3. série (144 bodů)...

Celý článek: Simca 1307–1309: Před čtyřiceti lety...

 [600×332]

Toyota Camry V10: Americký úspěch

Toyota Camry je nejprodávanějším sedanem v USA. Úspěšné tažení zahájila první generace V10, vyráběná v letech 1982 až 1986. Název „Camry“ je anglickým fonetickým přepisem japonského slova kanmuri, což znamená korunu. Toyota používala tradičně korunu pro názvy svých modelů, počínaje Toyotou Crown (1955). Následovaly Corona (1957), což je latinský výraz pro korunu a Corolla (1966) znamenající malou korunu. Označení „Camry“...

Celý článek: Toyota Camry V10: Americký úspěch

 [600×295]

Volkswagen Golf I (1974–1983): Zrod etalonu

Nástupcem legendárního Volkswagenu Brouk se stal hatchback Golf s motorem vpředu napříč a předním pohonem. Karoserii navrhl Giorgetto Giugiaro. Volkswagen Käfer neboli Brouk završil svoji 36 let dlouhou kariéru 1. července 1974, kdy ve Wolfsburgu vyrobili poslední vůz (jeho výroba pak pokračovala v Mexiku a Brazílii). Ještě předtím, v květnu téhož roku představila automobilka Volkswagen nástupce nazvaného Golf. Šéf koncernu VW...

Celý článek: Volkswagen Golf I (1974–1983): Zrod etalonu

 [600×312]

Psali jsme: Květen 2015 na Veterán.auto.cz: Karosářští mistři (nejen) z Itálie a USA

Spolupracujeme s TipCars.com
Banky vyprodávaly státní dluhopisy za rekordní ceny Banky vyprodávaly státní dluhopisy za rekordní ceny

Tuzemské bankovní domy využily rekordních cen státních…

Průměrná sazba hypoték v září stoupla na 2,04 procenta Průměrná sazba hypoték v září stoupla na 2,04 procenta

Průměrná úroková sazba hypoték v září mírně stoupla na…

Zápisník Jana Stuchlíka: Co se šunty Zápisník Jana Stuchlíka: Co se šunty

České a slovenské potravinové fňukání pokračuje. Další…

Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační

Federální soud v Honolulu dnes zablokoval zářijový…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 





 
Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Včera

Japonští zákazníci si v první polovině 90. let mohli pořídit zvláštní maličké kupé od Mazdy a Suzuki s křídlovými dveřmi. Dnes jde o skutečnou raritu...




Blesk.cz

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli, jaké by si určitě nekoupili

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli,…

Brambory jsou nedílná součást jídelníčku většiny Čechů. Jíme je vařené, pečené a nejen o Vánocích je přidáváme…

Vysíláme živě od 14 hodin: Superdebata Blesku! 7 lídrů proti sobě, všichni v horkém křesle

Vysíláme živě od 14 hodin: Superdebata Blesku! 7…

Zatím jediná debata, kam přijdou všichni lídři sedmi velkých stran. Blesk Volební souboj s podtitulem BITVA O…

 

iSport.cz

Rybár po 245 minutách bez gólu: Nikdy jsem neměl ani dvě nuly po sobě

Rybár po 245 minutách bez gólu: Nikdy jsem neměl ani…

Patrik Rybár si dál drží vynikající formu. Maže jednoho soupeře za druhým. A že se přesekla jeho série…

Stramaccioni o nás mluvil jako kretén, zuřil starosta v Itálii. Kouč se omluvil

Stramaccioni o nás mluvil jako kretén, zuřil…

Věty z tiskové konference po nedělním šlágru mezi Spartou a Plzní (0:1) vyvolaly poprask až v Itálii. Letenský…

 

Reflex.cz

Babiš zaútočil na Sobotku silou estébáka, ale pobili se navzájem

Babiš zaútočil na Sobotku silou estébáka, ale pobili…

Ještě žádná z našich nepovedených koalic (což byly všechny) se dobrovolně nepředvedla v tak ošklivém světle jako…

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Je málo profesí, jejichž služeb užívám opakovaně a dlouhá léta. Na prvním z míst asi — kromě řidičů tramvají —…