Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Červen 2015 na Veterán.auto.cz: Počátky a konce

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Stěžejním tématem červnových článků na Veterán.auto.cz byly první generace dodnes oblíbených modelů. V jediném případě se naopak jednalo o labutí píseň.

Výjimku představuje francouzská Simca 1307/1308. Ta stála naopak na konci existence značky, která se z náruče koncernu Chrysler přesunula na přelomu 70. a 80 let pod křídla PSA. Záhy dostala změněnou identitu na znovuvzkříšený Talbot, ale bohužel jen nakrátko. Veskrze moderní vůz debutoval před čtyřiceti lety, dal se koupit také v bývalém Československu, samozřejmě si ho mohli dovolit pouze vyvolení. Získal prestižní titul evropského Automobilu roku (Car Of The Year) 1976. Není od věci si také připomenout, že stál u zrodu moderního Moskviče s předním pohonem: řady 2141 Aleko, která z něj do velké míry vycházela.

Volkswagen Golf se stal etalonem nižší střední třídy, vždyť jí hrdí Němci říkají „Golf-Klasse“. Debutoval v roce 1974 coby nástupce slavného Brouka, ten však pokračoval dále, hlavně v Latinské Americe a přestal se vyrábět v Mexiku až před dvanácti lety! „Jedničkový golfík“ si také prožil dlouhou kariéru. Kabriolet přežil základní modely o deset let a jihoafrická produkce Citi Golfu, ke konci mimochodem s interiérem z první Fabie, byla zastavena až v listopadu 2009! Do Wolfsburgu přinesl koncepci „vše vpředu“. Z tří- a pětidveřových hatchbacků byly kromě otevřeného modelu odvozeny i pick-up Caddy a sedan Jetta. Úspěšná sága pokračuje dodnes.

Také španělský Seat (nebo chcete-li oficiálně SEAT) je dnes součástí koncernu Volkswagen a Ibiza čtvrté generace sdílí jeho aktuální techniku pro malé vozy. U první řady 021A tomu tak však rozhodně nebylo. Z velké části šlo o dílo samotných Španělů jako první auto značky vůbec, i když si zachovala dědictví po Fiatu. Většinu motorů pomáhali vyvíjet technici od Porsche, na vzniku se podílel i německý Karmann. Hranaté, ale úhledné hatchbacky měly stejně jako první Golf design od Giugiara a vlastně byly podobně velké, jen o něco menší. Zajímavost představoval kabriolet, který se do výroby nedostal a dále soutěžní auto se dvěma motory! Španělský Anibal na jejich podvozku stavěl kupé Podadera s výklopnými světlomety.

Toyota Camry zaznamenala úspěch hlavně ve Spojených státech, dodnes je nejprodávanějším klasickým sedanem amerického trhu. Má za sebou celkem deset generací, což je na 33 let nepřetržité výroby hodně. Některé byly určeny jen pro Japonsko, jiné pro celý svět. Druhou variantu představovala hned ta úvodní V10 (1982-1986). Měla již přední pohon a po otevření hranic před čtvrtstoletím se sedany a liftbacky objevily i na našich silnicích, šlo veskrze o ojetiny dovezené z Německa.

SEAT Ibiza 1. generace: Italský design a německá technika

SEAT Ibiza je už přes třicet let nejprodávanějším španělským vozem. První generace měla italskou karoserii a s technikou pomohly Karmann a Porsche. Automobilku SEAT (Sociedad Española de Automóviles de Turismo) byla založena v květnu 1950 jako společný podnik španělského státu a italské společnosti Fiat. V roce 1953 vyjel z barcelonské továrny Zona Franca první automobil značky SEAT, licenčně vyráběný Fiat 1400. Následovaly další...

Celý článek: SEAT Ibiza 1. generace: Italský design a německá technika

seat toyota vw malevozy nizsistredni strednitrida vyssistredni seat toyota vw malevozy nizsistredni strednitrida vyssistredni

Simca 1307–1309: Před čtyřiceti lety...

Titul Evropské auto roku 1975/1976 získala Simca 1307/1308 s motorem vpředu napříč, předním pohonem a moderní pětidveřovou karoserií. Nástupcem i u nás oblíbených sedanů Simca 1301/1501 se před čtyřiceti lety stala modelová řada Simca 1307/1308. Byla to trefa do černého a po zásluze získala titul Evropské auto roku 1975/1976 (dnes se uvádí rok 1976) se ziskem 192 bodů. Nechala přitom za sebou BMW 3. série (144 bodů)...

Celý článek: Simca 1307–1309: Před čtyřiceti lety...

seat toyota vw malevozy nizsistredni strednitrida vyssistredni seat toyota vw malevozy nizsistredni strednitrida vyssistredni

Toyota Camry V10: Americký úspěch

Toyota Camry je nejprodávanějším sedanem v USA. Úspěšné tažení zahájila první generace V10, vyráběná v letech 1982 až 1986. Název „Camry“ je anglickým fonetickým přepisem japonského slova kanmuri, což znamená korunu. Toyota používala tradičně korunu pro názvy svých modelů, počínaje Toyotou Crown (1955). Následovaly Corona (1957), což je latinský výraz pro korunu a Corolla (1966) znamenající malou korunu. Označení „Camry“...

Celý článek: Toyota Camry V10: Americký úspěch

seat toyota vw malevozy nizsistredni strednitrida vyssistredni seat toyota vw malevozy nizsistredni strednitrida vyssistredni

Volkswagen Golf I (1974–1983): Zrod etalonu

Nástupcem legendárního Volkswagenu Brouk se stal hatchback Golf s motorem vpředu napříč a předním pohonem. Karoserii navrhl Giorgetto Giugiaro. Volkswagen Käfer neboli Brouk završil svoji 36 let dlouhou kariéru 1. července 1974, kdy ve Wolfsburgu vyrobili poslední vůz (jeho výroba pak pokračovala v Mexiku a Brazílii). Ještě předtím, v květnu téhož roku představila automobilka Volkswagen nástupce nazvaného Golf. Šéf koncernu VW...

Celý článek: Volkswagen Golf I (1974–1983): Zrod etalonu

seat toyota vw malevozy nizsistredni strednitrida vyssistredni seat toyota vw malevozy nizsistredni strednitrida vyssistredni

Aleš Dragoun
Diskuze (0)