Červencové prodeje: letní sezóna v plném proudu
Ani tentokrát se červencové prodeje nevymanily z každoročního letního propadu. Podíl lehkých užitkových vozidel (LUV) vzrostl meziměsíčně o půl procenta, nejprodávanější dováženou značkou je Renault.
Český trh se na začátku léta tradičně propadá o desítky procent a jinak tomu nebylo ani v roce 2005. Oproti červnu se prodalo téměř o tři tisíce vozů méně a červenec je proto třetím nejslabším měsícem roku, po únoru a lednu.
Vytrvale rostoucí trend podílů lehkých užitkových automobilů se ani tentokrát nezastavil, podíl LUV vzrostl v červenci o půl procentního bodu na 22,3 %.
Registrace nových automobilů v ČR po měsících [ks], Zdroj dat: SDA | |||||||
OA+LUV | leden | únor | březen | duben | květen | červen | červenec |
2004 | 9417 | 10268 | 14611 | 14260 | 14269 | 15022 | 12743 |
2005 | 11135 | 9860 | 13872 | 15812 | 16831 | 16894 | 12925 |
Podíl lehkých užitkových automobilů na registr. [%], Zdroj dat: SDA | |||||||
Podíl LUV | leden | únor | březen | duben | květen | červen | červenec |
2004 | 17,4% | 15,7% | 16,0% | 15,9% | 16,9% | 18,7% | 19,3% |
2005 | 19,7% | 20,4% | 20,3% | 19,9% | 20,5% | 21,8% | 22,3% |
Tradiční tabulka značek je seřazena podle počtu prvních registrací nových osobních automobilů a lehkých užitkových automobilů za sedm měsíců letošního roku. Oproti pololetním výsledkům se na pořadí mnoho nezměnilo, desítka nejlepších má stejnou konstelaci, v čele se Škodou a Renaultem, jako nejprodávanější dováženou značkou. Francouzská automobilka vděčí za své postavení ojedinělému meziročnímu nárůstu prodejů ve výši 28,3 %. Závěr pořadí značek obsahuje také většinu exotických automobilů, zaregistrovaných na území ČR.
Pořadí prvních registací 1-7/2005 dle značek OA+LUV | |||||
leden-červenec 2005 | leden-červenec 2004 | rozdíl meziročně [ks] | rozdíl meziročně [%] | ||
1. | Škoda | 37983 | 35962 | +2021 | 5,6% |
2. | Renault | 6859 | 5348 | +1511 | 28,3% |
3. | Volkswagen | 6630 | 6061 | +569 | 9,4% |
4. | Ford | 6224 | 6463 | -239 | -3,7% |
5. | Peugeot | 5081 | 5635 | -554 | -9,8% |
6. | Hyundai | 4352 | 3235 | +1117 | 34,5% |
7. | Citroën | 3545 | 3492 | +53 | 1,5% |
8. | Opel | 3225 | 3218 | +7 | 0,2% |
9. | Toyota | 2752 | 2740 | +12 | 0,4% |
10. | Fiat | 2288 | 2508 | -220 | -8,8% |
11. | Kia | 1677 | 1114 | +563 | 50,5% |
12. | Dacia | 1673 | 453 | +1220 | 269,3% |
13. | Mercedes-Benz | 1664 | 1703 | -39 | -2,3% |
14. | Seat | 1647 | 1932 | -285 | -14,8% |
15. | Audi | 1511 | 1114 | +397 | 35,6% |
16. | Nissan | 1454 | 1678 | -224 | -13,3% |
17. | Chevrolet | 1401 | 1585 | -184 | -11,6% |
18. | Mazda | 1199 | 1654 | -455 | -27,5% |
19. | Honda | 1170 | 965 | +205 | 21,2% |
20. | BMW | 1038 | 707 | +331 | 46,8% |
21. | Suzuki | 983 | 589 | +394 | 66,9% |
22. | Volvo | 661 | 494 | +167 | 33,8% |
23. | Subaru | 437 | 257 | +180 | 70,0% |
24. | Mitsubishi | 369 | 368 | +1 | 0,3% |
25. | Iveco | 241 | 183 | +58 | 31,7% |
26. | Alfa Romeo | 233 | 91 | +142 | 156,0% |
27. | Lada | 107 | 163 | -56 | -34,4% |
28. | Chrysler | 93 | 61 | +32 | 52,5% |
29. | Smart | 86 | 100 | -14 | -14,0% |
30. | Porsche | 79 | 50 | +29 | 58,0% |
31. | Jeep | 50 | 46 | +4 | 8,7% |
32. | Land Rover | 45 | 33 | +12 | 36,4% |
33. | Mini | 44 | 38 | +6 | 15,8% |
34. | Renault Trucks | 40 | 59 | -19 | -32,2% |
35. | Lexus | 30 | 41 | -11 | -26,8% |
36. | Jaguar | 29 | 41 | -12 | -29,3% |
37. | Ferrari | 13 | 10 | +3 | 30,0% |
38. | Ssangyong | 13 | 0 | +13 | - |
39. | Saab | 7 | 25 | -18 | -72,0% |
40. | Cadillac | 7 | 1 | +6 | - |
41. | Kaipan | 6 | 2 | +4 | - |
41. | Maserati | 6 | 10 | -4 | -40,0% |
43. | Bentley | 5 | 5 | 0 | - |
44. | Lamborghini | 5 | 6 | -1 | - |
45. | Hummer | 4 | 3 | +1 | - |
46. | Aston Martin | 2 | 0 | +2 | - |
47. | Lincoln | 1 | 0 | +1 | - |
Celkem - Jiné značky | 304 | 252 | +52 | +20,1% | |
Celkem trh | 97329 | 90590 | +6739 | +7,4% | |
Třída nejmenších automobilů má momentálně velmi nízký věkový průměr. Prodávají se zde sice velmi mladá auta, ale význam segmentu je stále spíše symbolický. Cenová konkurence větších vozů vítězí nad novou, ale svými rozměry malou produkcí původem z Asie nebo Evropy. Hitparádu kolínských vozů vede Peugeot 107. Tabulky jsou seřazeny podle počtu registrací za červenec 2005, ale sledovat lze také kumulativní počty registrací za leden-červenec 2005.
Mini vozy (OA+LUV), červenec 2005, Zdroj dat: SDA | |||||||
OA | LUV | OA+LUV | |||||
7/2005 | 1-7/2005 | 7/2005 | 1-7/2005 | 7/2005 | 1-7/2005 | ||
1. | Chevrolet SPARK | 113 | 187 | 0 | 0 | 113 | 187 |
2. | Fiat PANDA | 87 | 662 | 0 | 0 | 87 | 662 |
3. | Hyundai ATOS | 54 | 374 | 0 | 0 | 54 | 374 |
4. | Kia PICANTO | 46 | 493 | 0 | 0 | 46 | 493 |
5. | Peugeot 107 | 44 | 105 | 0 | 0 | 44 | 105 |
6. | Renault TWINGO | 21 | 127 | 0 | 2 | 21 | 129 |
7. | Toyota AYGO | 18 | 45 | 0 | 0 | 18 | 45 |
8. | Suzuki WAGON | 16 | 135 | 1 | 8 | 17 | 143 |
9. | Ford KA | 16 | 73 | 0 | 0 | 16 | 73 |
10. | Citroën C2 | 6 | 83 | 6 | 32 | 12 | 115 |
11. | Citroën C1 | 11 | 28 | 0 | 0 | 11 | 28 |
Značný rozruch vyvolávající Thalia je sice nejprodávanějším dováženým vozem mezi malými, ale v červenci to nebyla ta nejostřejší zbraň Renaultu. Více totiž šel na odbyt zvýhodněný Mégane, kterých se prodalo 324 ks! Ve třídě malých vozů lze čekat mezi nejprodávanejšími několik novinek: podzim přinese facelift Hyundaie Getz, Citroënu C3, Fordu Fiesta. Na obzoru je také výměna Toyoty Yaris za větší a modernější provedení.
Malé vozy (OA+LUV), červenec 2005, Zdroj dat: SDA | |||||||
OA | LUV | OA+LUV | |||||
7/2005 | 1-7/2005 | 7/2005 | 1-7/2005 | 7/2005 | 1-7/2005 | ||
1. | Škoda FABIA | 2803 | 22292 | 322 | 1363 | 3125 | 23655 |
2. | Renault THALIA | 274 | 2434 | 0 | 0 | 274 | 2434 |
3. | Hyundai GETZ | 239 | 1796 | 1 | 8 | 240 | 1804 |
4. | Peugeot 206 | 235 | 1972 | 3 | 151 | 238 | 2123 |
5. | Citroën C3 | 190 | 1164 | 0 | 0 | 190 | 1164 |
6. | Ford FUSION | 129 | 596 | 41 | 86 | 170 | 682 |
7. | Toyota YARIS | 164 | 1186 | 0 | 0 | 164 | 1186 |
8. | Ford FIESTA | 146 | 1045 | 7 | 62 | 153 | 1107 |
9. | Volkswagen POLO | 139 | 1183 | 0 | 2 | 139 | 1185 |
10. | Chevrolet KALOS | 84 | 660 | 0 | 0 | 84 | 660 |
11. | Renault CLIO | 67 | 531 | 4 | 26 | 71 | 557 |
12. | Seat IBIZA | 60 | 462 | 1 | 4 | 61 | 466 |
13. | Suzuki IGNIS | 50 | 439 | 0 | 0 | 50 | 439 |
14. | Seat CORDOBA | 48 | 400 | 0 | 0 | 48 | 400 |
15. | Nissan MICRA | 44 | 306 | 0 | 0 | 44 | 306 |
V nižší střední třídě zamíchaly kartami prodejní akce Renaultu a Fordu, které odsunuly Logan z medailových pozic. Kumulativní výsledek letošního roku ale ukazuje, že nová Dacia je pořád třetím nejprodávanějším vozem této třídy po Škodě Octavia a Opelu Astra. Volkswagen Golf je dva roky po své premiéře na šestém místě českého žebříčku za rok 2005 (leden-červenec) s 1227 prodanými vozy, jen těšně za ním skončil Peugeot 307.
Nižší střední třída (OA+LUV), červenec 2005, Zdroj dat: SDA | |||||||
OA | LUV | OA+LUV | |||||
7/2005 | 1-7/2005 | 7/2005 | 1-7/2005 | 7/2005 | 1-7/2005 | ||
1. | Škoda OCTAVIA | 1269 | 10480 | 389 | 2129 | 1658 | 12609 |
2. | Renault MEGANE | 272 | 1020 | 52 | 436 | 324 | 1456 |
3. | Ford FOCUS | 117 | 934 | 135 | 553 | 252 | 1487 |
4. | Dacia Logan | 222 | 1616 | 0 | 0 | 222 | 1616 |
5. | Hyundai ACCENT | 175 | 837 | 0 | 0 | 175 | 837 |
6. | Peugeot 307 | 136 | 888 | 28 | 337 | 164 | 1225 |
7. | Opel ASTRA | 116 | 1326 | 27 | 304 | 143 | 1630 |
8. | Volkswagen GOLF | 109 | 1134 | 32 | 93 | 141 | 1227 |
9. | Citroën C4 | 62 | 468 | 0 | 0 | 62 | 468 |
10. | Mazda 3 | 61 | 487 | 0 | 0 | 61 | 487 |
11. | Audi A3 | 54 | 361 | 0 | 0 | 54 | 361 |
12. | Toyota COROLLA | 54 | 604 | 0 | 0 | 54 | 604 |
13. | Seat ALTEA | 22 | 181 | 21 | 146 | 43 | 327 |
14. | Fiat STILO | 39 | 362 | 2 | 33 | 41 | 395 |
15. | Chevrolet LACETTI | 37 | 285 | 0 | 0 | 37 | 285 |
Střední třída je pod dlouhodobou nadvládou Passatu, firemní vozové parky se právě v těchto měsících, čerstvě po uvedení na trh, třesou na obměnu za nový a neokoukaný model. Další konkurenti jen přihlíží. Jediný kdo je schopen aspoň trochu držet krok je Ford s jeho Mondeem. Podzim přinese facelift Vectry, nové silné diesely pro Avensis, začíná se prodávat faceliftovaná Mazda6 i Renault Laguna...
Střední třída (OA+LUV), červenec 2005, Zdroj dat: SDA | |||||||
OA | LUV | OA+LUV | |||||
7/2005 | 1-7/2005 | 7/2005 | 1-7/2005 | 7/2005 | 1-7/2005 | ||
1. | Volkswagen PASSAT | 192 | 992 | 34 | 274 | 226 | 1266 |
2. | Ford MONDEO | 66 | 455 | 51 | 276 | 117 | 731 |
3. | Audi A4 | 47 | 298 | 23 | 103 | 70 | 401 |
4. | Peugeot 407 | 31 | 270 | 30 | 202 | 61 | 472 |
5. | Renault LAGUNA | 19 | 219 | 16 | 114 | 35 | 333 |
6. | Mazda 6 | 29 | 260 | 4 | 123 | 33 | 383 |
7. | BMW 3 | 32 | 209 | 0 | 0 | 32 | 209 |
8. | Toyota AVENSIS | 22 | 179 | 10 | 110 | 32 | 289 |
9. | Opel VECTRA | 19 | 168 | 5 | 102 | 24 | 270 |
10. | Seat TOLEDO | 10 | 131 | 11 | 38 | 21 | 169 |
11. | Mercedes-Benz C | 16 | 131 | 4 | 36 | 20 | 167 |
12. | Hyundai SONATA | 18 | 119 | 0 | 0 | 18 | 119 |
13. | Citroën C5 | 8 | 150 | 8 | 64 | 16 | 214 |
14. | Subaru LEGACY | 8 | 95 | 7 | 91 | 15 | 186 |
15. | Nissan PRIMERA | 5 | 67 | 5 | 37 | 10 | 104 |
Nabízet ve vyšší střední třídě model bez vznětového motoru znamená neuspět. Podíl nafty je díky nadvládě Superbu přes 88 %, ale třeba Audi A6, které má v portfoliu také silné vznětové šestiválce, se prodává v 85% případů se vznětovým motorem, u sportovněji střiženého BMW 5 je tento podíl 76 % a u Peugeotu 607 pak 94 %.
Vyšší střední třída (OA+LUV), červenec 2005, Zdroj dat: SDA | |||||||
OA | LUV | OA+LUV | |||||
7/2005 | 1-7/2005 | 7/2005 | 1-7/2005 | 7/2005 | 1-7/2005 | ||
1. | Škoda SUPERB | 179 | 1431 | 0 | 0 | 179 | 1431 |
2. | Audi A6 | 48 | 374 | 24 | 92 | 72 | 466 |
3. | BMW 5 | 26 | 170 | 6 | 50 | 32 | 220 |
4. | Mercedes-Benz E | 16 | 104 | 1 | 10 | 17 | 114 |
5. | Audi ALLROAD QUATTRO | 3 | 19 | 11 | 100 | 14 | 119 |
6. | Peugeot 607 | 11 | 103 | 0 | 0 | 11 | 103 |
7. | Volvo 80 | 7 | 42 | 0 | 0 | 7 | 42 |
Ani mezi luxusními vozy už nenacházejí milovníci vůně benzínu zastání. Když už diesel v nabídce je, jde na odbyt, jako například u Audi A8 (73 % nafty). Nejprodávanějším luxusním vozem letošního roku je Mercedes-Benz CLS, který se zatím s dieselem neprodává, ale až to příjde, bude jistě ještě atraktivnějším konkurentem...
Luxusní vozy (OA), červenec 2005, Zdroj dat: SDA | |||
OA | |||
7/2005 | 1-7/2005 | ||
1. | Audi A8 | 9 | 67 |
2. | Mercedes-Benz CLS | 8 | 90 |
3. | BMW 7 | 5 | 55 |
4. | Volkswagen PHAETON | 2 | 18 |
5. | Jaguar XJ | 0 | 5 |
6. | Mercedes-Benz S | 0 | 13 |
Letní sezona redukovala prodej aut pro radost jen na drahé nebo vyloženě luxusní modely, které se prodávají za všech okolností, bez ohledu na aktuální situaci. Výjimkou je snad jen lidové kupé-kabrio Renaultu, na které se také vztahovala akce na podporu prodeje.
Sportovní vozy (OA), červenec 2005, Zdroj dat: SDA | |||
OA | |||
7/2005 | 1-7/2005 | ||
1. | Renault MEGANE CC | 9 | 57 |
2. | Mercedes-Benz SLK | 6 | 42 |
3. | Mercedes-Benz CLK | 5 | 21 |
4. | Nissan 350 Z | 5 | 30 |
5. | BMW 6 | 4 | 24 |
6. | BMW Z 4 | 4 | 15 |
7. | Peugeot 206 CABRIO | 3 | 18 |
Tucson na čele žebříčku offroadů vystřídala Honda CR-V s vyspělým dieselem 2.2 i-CTDI, další rošády můžeme čekat jakmile se k nám dostane nová generace Toyoty RAV4, ohlášená na frankfurtský autosalon.
Terénní vozy (OA+LUV), červenec 2005, Zdroj dat: SDA | |||||||
OA | LUV | OA+LUV | |||||
7/2005 | 1-7/2005 | 7/2005 | 1-7/2005 | 7/2005 | 1-7/2005 | ||
1. | Honda CR-V | 20 | 126 | 32 | 200 | 52 | 326 |
2. | Hyundai TUCSON | 25 | 202 | 23 | 238 | 48 | 440 |
3. | Kia SPORTAGE | 9 | 94 | 23 | 162 | 32 | 256 |
4. | BMW X 3 | 11 | 50 | 20 | 130 | 31 | 180 |
5. | Toyota RAV4 | 18 | 108 | 11 | 127 | 29 | 235 |
6. | BMW X 5 | 5 | 31 | 20 | 123 | 25 | 154 |
7. | Nissan X-TRAIL | 10 | 62 | 15 | 136 | 25 | 198 |
8. | Suzuki GRAND VITARA | 10 | 90 | 15 | 89 | 25 | 179 |
9. | Volvo XC90 | 3 | 38 | 17 | 147 | 20 | 185 |
10. | Volkswagen TOUAREG | 4 | 28 | 15 | 171 | 19 | 199 |
Velkoprostorovým vozům stále kraluje Renault Scénic, v červenci mu sekundoval Citroën s Xsarou Picasso. Novinkou léta je Opel Zafira, který promluví poprvé do srpnových prodejů a více lze od něj čekat během podzimu, až se zase naplno rozběhne nákupní sezóna...
MPV (OA+LUV), červenec 2005, Zdroj dat: SDA | |||||||
OA | LUV | OA+LUV | |||||
7/2005 | 1-7/2005 | 7/2005 | 1-7/2005 | 7/2005 | 1-7/2005 | ||
1. | Renault MEGANE SCENIC | 34 | 256 | 24 | 163 | 58 | 419 |
2. | Citroën XSARA PICASSO | 21 | 138 | 8 | 67 | 29 | 205 |
3. | Mercedes-Benz A | 29 | 169 | 0 | 0 | 29 | 169 |
4. | Ford Focus C MAX | 10 | 156 | 16 | 149 | 26 | 305 |
5. | Opel MERIVA | 20 | 157 | 6 | 44 | 26 | 201 |
6. | Renault MODUS | 22 | 177 | 2 | 35 | 24 | 212 |
7. | Hyundai MATRIX | 17 | 90 | 6 | 8 | 23 | 98 |
8. | Toyota COROLLA VERSO | 11 | 95 | 9 | 86 | 20 | 181 |