Červenec 2014 na Veterán.auto.cz: Americká krása a italský sportovec

Červenec 2014 na Veterán.auto.cz: Americká krása a italský sportovec

V červenci jste si na serveru Veterán.auto.cz mohli přečíst zejména o amerických vozech. Jakýmsi bonusem byla historie italského sporťáku.

New Yorker (Newyorčan) byl součástí výrobního programu Chrysleru přes půl století a jeho produkci přerušila pouze druhá světová válka. Řadové osmiválce zprvu doplnily a od poloviny 50. let zcela nahradily vidlicové agregáty. My jsme se ve dvou dílech zabývali jeho životopisem do roku 1981. Krátce poté přešel na pohon předních kol, dostal alternativně řadový šestiválec a ve dvanácté generaci dokonce i čtyřválce! S linkami se rozloučil až v sezóně 1996 po celkem čtrnácti generacích a dnes patří ke klasice milovníků amerik, byť se jedná vlastně o „lidovku“ a není tak proslulý jako jiné čtyřkolové ikony zpoza Atlantiku.

Totéž lze vlastně říci i o Lincolnu Town Car, tedy kromě oné lidovosti. Evropané si auto do města představují trochu jinak než jako pětiapůlmetrovou limuzínu. Ale název má trochu jiné kořeny. Prestižní značka koncernu Ford vyráběla tento model po tři dekády ve trojici generací. Ve srovnání s výše popisovaným produktem Chrysleru trochu málo, ale stejně... i on je legendou. My jsme se věnovali jen té první, vozy zpočátku produkce už dokonce spadají do veteránského věku. Měly rovněž typické motory V8 a někomu byly prostě tradiční zámořské proporce a rozměry málo. Přestavbám na ještě delší „jezevčíky“ se v USA věnovalo několik firem a tato tradice trvá dodnes. I když Town Car odešel 15, září 2011 do automobilového důchodu.

Italské Maserati letos slaví New Yorker své existence. 1. prosince 1914 (některé prameny uvádějí 14. 12.) si čtveřice bratří s tímto příjmením, Alfieri, Bindo, Ernesto a Ettore, založila v Boloni mechanickou dílnu. Vlastní automobily přišly ovšem na řadu až po dvanácti letech. Od Tipo 26 se jednalo vždy o stroje určené k závodění. Mnozí bohatí majitelé si je nechali překarosovat – včetně unikátního vidlicového šestnáctiválce Tipo V4 (ne, opravdu to nebyl čtyřválec!) z počátku 30. let. Klasické silniční vozy se objevily až po válce, kdy se Neptunův trojzubec naopak začal stahovat z okruhů i přes tituly mistra světa formule 1. Nedostávalo se peněz... Až do nedávné doby to byla manufaktura, počet vyrobených kusů za jediný rok nepřesáhl čtyřcifernou hodnotu. V 70. a 80. letech minulého věku objem tvořily maximálně stovky – a právě do tohoto období patří kupé Khamsin.

Dnes se Maserati, které už dávno sídlí v Modeně, obchodně velmi dobře daří. Před potácením se na hraně bankrotu jej v roce 1993 zachránil Fiat, který v poslední době začal do značky investovat nemalé peníze. Bohužel na úkor Alfy Romeo a zejména Lancie, kterou prakticky odsoudil k smrti. Ale bez něj by staroslavná společnost s mnoha vítězstvími ve Velkých cenách přežila jen těžko! Trojzubec ve znaku je skutečně Neptunův a nikoli Poseidonův, jak bývá mnohdy uváděno. Druhý jmenovaný byl přece bohem moře v řecké, nikoli římské antické mytologii! A perlička na závěr: grafickou podobu emblému vytvořil šestý z bratrů: malíř Mario.

Chrysler New Yorker – americká trvalka (1. část: 1940-59)

Chrysler New Yorker se vyráběl s tříletou válečnou přestávkou v letech 1940–1996. Poháněly jej nejdříve řadové a později vidlicové osmiválce. Jen málo automobilů se může pochlubit tak dlouhou dobou nepřetržité výroby a tolika generacemi jednoho typu. Chrysler New Yorker se vyráběl s tříletou válečnou přestávkou v letech 1940–1996 a během této doby procházel častými změnami. S přimhouřením oka se dá napočítat...

Celý článek: Chrysler New Yorker – americká trvalka (1. část: 1940-59)

 [600×350]

Chrysler New Yorker – americká trvalka (2. část: 1960-81)

Až do začátku osmdesátých let dvacátého století se modely Chrysler New Yorker vyznačovaly velkými rozměry a silnými motory V8. Po recesi v roce 1958 vstoupily Spojené státy na začátku šedesátých let minulého století do období stálého hospodářského růstu. Americké automobily dál poháněly silné a žíznivé motory a jejich délka většinou o hodně překračovala pětimetrovou hranici. V druhé části tohoto článku...

Celý článek: Chrysler New Yorker – americká trvalka (2. část: 1960-81)

 [600×317]

Lincoln Town Car (1981–89) – luxusní krabice

První generace luxusního sedanu Lincoln Town Car se vyznačovala velkými rozměry prostorné krabicové karoserie a bohatou výbavou interiéru. V Severní Americe se názvem Town Car tradičně označovaly velké luxusní čtyřdveřové vozy s otevřeným prostorem nad předními sedadly a zadními sedadly pod pevnou střechou. V Evropě se pro tento typ vozu používal termín Coupe de Ville, případně Sedan (nebo Sedanca)...

Celý článek: Lincoln Town Car (1981–89) – luxusní krabice

 [600×308]

Maserati Khamsin – skleněný zadek

V letech 1974 až 1982 vyrobila italská automobilka Maserati přes 400 sportovních kupé Khamsin s motorem V8 vpředu a karoserií Bertone. Bratři Maserati založili 1. prosince 1914 v italské Boloni továrnu na výrobu automobilů a dali ji název Società Anonima Officine Alfieri Maserati. Letos tedy tato slavná italská značka (od roku 1993 patřící Fiatu) slaví sté výročí od svého založení. Naším příspěvkem...

Celý článek: Maserati Khamsin – skleněný zadek

 [600×325]

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Bohumila Pečinky: Udej svého živnostníka Komentář Bohumila Pečinky: Udej svého živnostníka

Od poloviny letošního roku odstartuje ministerstvo…

Ludvík chce čtrnáct úředníků na elektronizaci. Za námi už je jen Rumunsko, tvrdí Ludvík chce čtrnáct úředníků na elektronizaci. Za námi už je jen Rumunsko, tvrdí

Elektronizace zdravotnictví vázne. Poslanci uvažují…

Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 






 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Chystáte se na páteční flám? Dejte si pozor na otravu alkoholem

Chystáte se na páteční flám? Dejte si pozor na…

Přibližně čtvrtina mužů a pět procent žen pije v Česku pravidelně přes míru. Akutní otrava alkoholem ale nehrozí…

Očima Františky: Deset důvodů proč Barťáka milovat

Očima Františky: Deset důvodů proč Barťáka milovat

Barťákem je samozřejmě myšlen jedinečný filmový a divadelní herec, také producent a ředitel Mezinárodního…

 

iSport.cz

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal ruku, ztratil respekt

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal…

 Sezona již skončila, ale z hlavy to jen tak vyhnat opravdu nejde. Doping. Ostatně když Ondřej Moravec s…

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

 

Reflex.cz

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Jako liberál málokdy tleskám, když se něco řeší represivně. V případě prodejců bezcenných plíšků vydávaných za…

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…