Češi opět obracejí svou pozornost na ojetiny
Máme za sebou prvních pět měsíců letošního roku a s nimi i čísla o situaci na českém trhu. Ten, stejně jako téměř všechny ostatní v Evropě klesá a to s poměrně velkými rozdíly mezi jednotlivými měsíci. V lednu letošního roku se český trh propadl o 6,6 %, v únoru však o masivních 22 % a v březnu o 19 %. V dubnu však pád činil už jen 9 procent a v květnu se snížil dokonce na 7,2 %, což určitě není špatný výsledek, těžko však z výsledku posledních dvou měsíců lze asi dělat nějaké závěry o možném zpomalení propadu, případně dokonce o otočení trendu do kladných čísel.
Jako celek zatím trh s novými auty v České republice padá o více než 12 % a pokles zaznamenává i trh s importovanými ojetými automobily, avšak výrazně menší, což znamená, že se nám opět zvyšuje na silnicích počet starších vozů. Ten padá pouze o 3 % a většina těchto ojetin je nyní starší deseti let, což je kategorie, kterou úřady chtěly naopak postupně snižovat. Tato kategorie dnes tvoří 35 % všech vozů na českých silnicích.
Trošku paradoxní situace vznikla v segmentu lehkých užitkových automobilů, jenž v rozporu se zbytkem trhu naopak rapidně stoupl a to o třetinu. Jenže v tomto případě se bohužel nejedná o pozitivní očekávání konce krize v podnikatelské sféře, bližší zkoumání totiž odhalí, že je to zásluha jediného vozu - Fiatu Doblo, kterých bylo registrováno pět set, čímž italská dodávka ovládla téměř polovinu trhu. A také zásluha jediné firmy - Česká pošta totiž realizovala část své plánované obnovy vozového parku...