Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Česká dálniční síť bude kompletní do roku 2025, bude to stát 499 mld.korun

Aleš Dragoun
Diskuze (27)
Ministerstvo dopravy spolu se Státním fondem dopravní infrastruktury vypracovalo sektorové strategie pro nastavení priorit výstavby dálniční sítě v krátkodobém horizontu do roku 2013.

Budou sloužit také jako podklad pro přípravu plánu do roku 2025. Jednotlivým dopravním stavbám a tahům byla tedy přiřazena důležitost a potřebnost výstavby. Zároveň byl na MD a SFDI zpracován model financování výstavby dopravní infrastruktury.

Z něj vyplývá, že například na dokončení staveb páteřní sítě dálnic a rychlostních silnic jsou potřeba investice v celkové výši 499 mld. Kč, zatímco při nezměněném způsobu financování by do roku 2020 bylo k dispozici pouhých 96 mld. Kč. To by odsunulo termín dobudování prakticky do nekonečna, konkrétně do roku 2223!

Realistický scénář ale počítá s dokončením celé sítě v roce 2025, oproti původnímu výhledu z konce minulého století se posunul o dalších pět let. Roční dotace do systému by měly zpočátku činit 100 až 125 mld. Kč, během následujících patnácti let by měly poklesnout pod 80 miliard.

V současné době měří domácí dálniční síť 1.113 km, v realizaci je dalších 171 km. Zbylých 869 km je součástí zmíněného plánu. Po dokončení v roce 2025 tedy budeme moci využívat 2.153 km rychlostních komunikací.

Nejvyšší prioritu má momentálně severní část tzv. Pražského okruhu, R35 z Hradce Králové směrem na Olomouc, D3 do Českých Budějovic a některé části severomoravské R48.

Ti, kteří volají po dostavbě například rychlostní komunikace R6 z Prahy do Karlových Varů a Chebu, si budou muset počkat. Rovněž nejzazší termín dokončení má R55 ze Zlína na jihozápad, jenž bude napojena na dálnici D2 Brno-Bratislava. Podobný osud čeká i R7 od Slaného severozápadním směrem, R49 na Slovensko, nebo R11 od Hradce Králové na sever k polským hranicím.

Mimochodem, naši polští sousedé budují dálnice, rychlostní silnice a obchvaty měst daleko rychlejším tempem. Jen v letech 2008-2009 otevřeli takřka 700 km a stejnou porci mají ve výstavbě. Současná délka komunikací dálničního typu je přitom jen o něco vyšší než ta naše: 1.300 km. Do roku 2015 by přitom měla vzrůst minimálně o dalších 2.500 km.

Aleš Dragoun
Diskuze (27)
22. 5. 2010 15:30
Re: by mě stejně zajímalo
Silnice jsou drahé, protože se na nich pakují soukromé firmy i úředníci. A taky není snaha stavět levněji. Třeba všichni známe betonové části D1 - je to jak tankodrom jak na nich auto skáče. Ale proč to tak je? Není to tím, že to komunisti špatně vymysleli, akorát bylo v plánu, že každých 10 let se ten povrch přebrousí a dálnice tak bude naprosto rovná a bez výtluků 100 let. Přebroušení 1 kilometru by dnes stálo pod 40 tisíc Kč. Ale ŘSD na tuto předpokládanou údržbu kašle, raději tyto úseky za miliardy korun rozbourá a udělá asfalt co se za rok projezdí a je plný výtluků kvůli schválně nekvalitní pokládce a směsi. A mají zase co opravovat...
Avatar - Blue Sun
19. 5. 2010 17:23
Re: ..
To jsem si myslel taky :-( Asi budu tedy muset koupit Dustera.
19. 5. 2010 15:42
Re: financovani
Jasne, melo se cerpat lepe, to je bez debat, to vi verim i ti nahore, ale jen jsem chtel rict, ze ten problem neni jen na strane necerpani, ale docela casto na hadkach, soudech atd. Kazdopadne penize z EU brzo skonci a pak buh sud
19. 5. 2010 15:03
Re: financovani
No ale to se dostavame k tomu co sem napsal v tom uplne prvnim prispevku. V dobe kdy ekonomika rostla a penize byli, tak se stejne nic nedelalo. V te dobe mel mit SFDI minimalne 5x vetsi rozpocet (nebo nejlip vsechny zisky ze spotrebni dane). A mohl by mit i dnes.
Priklad je prave to polsko, krize je sejmula vic nez nas, ale doslo jim, ze co nepostavi ted budou muset jednou zaplatit cele sami. To je pak lepsi se i zadluzit. Kdyz uz rostl statni dluh, tak aspon kvuli nejakemu smysluplnemu duvodu, jako treba tento.
Ty chyby se staly v minulosti, ted uz se neda nic delat, ale aspon vytahnout z tech fondu posledni penize by stalo za to (i pres dalsi zadluzeni nebo seskrtani rozpoctu nekde jinde).
Je to vsechno o penezich, bud se zadluzit a celkove zaplatit jen cast nebo vsechno zaplatit a rozlozit to do mnoha desetileti (je to bez dluhu, ale vyjde to mnohem draz). Kdyt to je to co nam tady predhazovali pred vstupem do unie jako jednu z hlavnich vyhod, jak budem moct cerpat velke penize. Pak to prislo a moc se necerpalo, protoze to vyzaduje spoluucast.
Prave kvuli te moznosti platit jen cast nakladu se mely nejdrazsi stavby stavet za pomoci evropskych fondu. Protoze to dela ten zisk pro CR nejvetsi.
Sem psal, ze o dopravni koncepci rozhoduje reditelstvi :-), ale kdyz je sprava investorem neceho, tak sedi na penezich a muze si taky o leccems rozhodnout.
19. 5. 2010 14:32
Re: financovani
Ono nejde o penize za projekci, to jsou nejake procenta z cele zakazky, ale jde o to, co s tou dokumentaci. Pokud se vypracuje stavebni povojeni, okej, ale do dvou let se musi kopnout, pak stavebni povoleni propada a muze se odznova, to je duvod, proc to stavebko nikdo nepovoli, protoze na naslednou stavbu nejsou penize. Taky stat si musi cast zafinancovat sam, az pak dostane penize z EU, a ten startovni balik stat na vschny stavby proste nema, takze si peclive vybira, co se postavi a co ne. Je to na pytel, co si budem povidat.

A ohledne tech prejezdu, jasne, zalezi, kde prejezd je, je to na domluve s drahama, co povoli a co ne, je to holt vsechno slozite :-)

jo a jeste to RSD, sprava je opravdu jen od toho, aby spravovala, vyjadrovala se u projektu k budouci udrzbe apod, ale pouze spravuje, nerozhoduje o vedeni trasy, o krizovatkach atd, to maji na starosti papalasi v praze a brne :)