Česká dálniční síť bude kompletní do roku 2025, bude to stát 499 mld.korun
Budou sloužit také jako podklad pro přípravu plánu do roku 2025. Jednotlivým dopravním stavbám a tahům byla tedy přiřazena důležitost a potřebnost výstavby. Zároveň byl na MD a SFDI zpracován model financování výstavby dopravní infrastruktury.
Z něj vyplývá, že například na dokončení staveb páteřní sítě dálnic a rychlostních silnic jsou potřeba investice v celkové výši 499 mld. Kč, zatímco při nezměněném způsobu financování by do roku 2020 bylo k dispozici pouhých 96 mld. Kč. To by odsunulo termín dobudování prakticky do nekonečna, konkrétně do roku 2223!
Realistický scénář ale počítá s dokončením celé sítě v roce 2025, oproti původnímu výhledu z konce minulého století se posunul o dalších pět let. Roční dotace do systému by měly zpočátku činit 100 až 125 mld. Kč, během následujících patnácti let by měly poklesnout pod 80 miliard.
V současné době měří domácí dálniční síť 1.113 km, v realizaci je dalších 171 km. Zbylých 869 km je součástí zmíněného plánu. Po dokončení v roce 2025 tedy budeme moci využívat 2.153 km rychlostních komunikací.
Nejvyšší prioritu má momentálně severní část tzv. Pražského okruhu, R35 z Hradce Králové směrem na Olomouc, D3 do Českých Budějovic a některé části severomoravské R48.
Ti, kteří volají po dostavbě například rychlostní komunikace R6 z Prahy do Karlových Varů a Chebu, si budou muset počkat. Rovněž nejzazší termín dokončení má R55 ze Zlína na jihozápad, jenž bude napojena na dálnici D2 Brno-Bratislava. Podobný osud čeká i R7 od Slaného severozápadním směrem, R49 na Slovensko, nebo R11 od Hradce Králové na sever k polským hranicím.
Mimochodem, naši polští sousedé budují dálnice, rychlostní silnice a obchvaty měst daleko rychlejším tempem. Jen v letech 2008-2009 otevřeli takřka 700 km a stejnou porci mají ve výstavbě. Současná délka komunikací dálničního typu je přitom jen o něco vyšší než ta naše: 1.300 km. Do roku 2015 by přitom měla vzrůst minimálně o dalších 2.500 km.