Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Česká republika vede automobilovou střední Evropu. Zatím.

Ondřej Láník
Diskuze (15)
I když roční produkce domácí automobilky meziročně poklesla, zůstává Česká republika nejsilnější automobilovou zemí střední Evropy, díky Škodě Auto. Za pár let se vše může změnit…

I když roční produkce domácí automobilky meziročně poklesla, zůstává Česká republika nejsilnější automobilovou zemí střední Evropy, díky Škodě Auto. Za pár let se vše může změnit…

I když konečná čísla světové produkce automobilů za rok 2003 zatím ještě nejsou k dispozici, nic zásadního se zřejmě již nepřihodí. Celosvětová produkce v minulém roce vzrostla o 1,75% na rekordních 47,5 milionu automobilů, novou automobilovou zemí číslo jedna se stalo Japonsko (8 884 024 ks), které předstihlo USA (8 828 465 ks). Poprvé bylo také vyrobeno více automobilů v Asii (15 955 446 ks) než v západní Evropě (14 993 574 ks).

V Asii hrají klíčovou roli Japonsko, Korea (2 819 431 ks), Čína (1 955 729 ks) a Indie (815 787 ks). Západní Evropě vládně Německo (4 817 366 ks) za ním pak Francie (3 323 460 ks), Španělsko (2 660 588 ks), Velká Britanie (1 659 690 ks), Itálie (1 033 144 ks) a Belgie (808 617 ks). Za těmito zeměmi se zařadila Česká republika (436 297 ks-započítáno do východoevropské produkce) a teprve pak jsou zde Švédsko (287 745 ks), Nizozemsko (164 956 ks), Portugalsko (150 808 ks) a Rakousko (87 200 ks).

Pokud nepočítáme Rusko (1 026 095 ks), vede středoevropský a východoevropský žebříček Česká republika (436 297 ks, z toho 3 ks Kaipan), za ní se umístilo Polsko (294 450 ks – Fiat, Opel, Daewoo-FSO), Slovensko (237 000 ks, VW, Seat), Maďarsko (122 350 ks-Suzuki, Subaru, Audi), Slovinsko (118 199 ks-Renault), Rumunsko (73 648 ks-Dacia-Renault, Daewoo, Aro) a Ukrajina (41 621 ks-ZAZ, Daewoo, LuAZ).

Výše uvedené počty se již brzy změní. Kolínská automobilka zvýší produkci České republiky o dalších 300 tisíc vozů (100 tisíc Toyot, 200 tisíc Peugeotů-zřejmě model 107 a Citroënů-pravděpodobně menší model než současná C2).

Slovensko získalo minulý týden investici jihokorejského Hyundaie, který bude od roku 2006 vyrábět automobily Kia, ještě před tím začne vyrábět automobily trnavská automobilka PSA (zřejmě půjde o Peugeot 207). Spekuluje se o nové východoevropské výrobní kapacitě britského Roveru. Koncern VW zřejmě kolem roku 2005 ukončí výrobu automobilů v Maďarsku (zůstane jen motorárna), naopak rozšíření se dočká továrna Suzuki.

Ondřej Láník
Diskuze (15)