Československé dálnice slaví 40. narozeniny

Československé dálnice slaví 40. narozeniny

 

Stavba první české dálnice začala v roce 1939, první auta se na ní projela až v roce 1971.

Dne 12. července 1971 byl v Československu otevřen první dálniční úsek, který vedl mezi Prahou a Mirošovicemi. Stavba dálnice spojující Prahu s východní částí republiky byla zahájena 2. května 1939, kvůli druhé světové válce a poválečné hospodářsko-politické situaci ale byla na dlouhá léta zastavena.

Podle prvotních plánů měla tato dálnice spojovat Prahu s Podkarpatskou Rusí, její stavbu však 30. dubna 1942 zastavila německá okupační správa. Na dálnici se tak začalo opět pracovat až po válce, kdy byl například dostavěn most přes Zlatý potok. Ten však byl při pozdějších pracích nahrazen násypem.

Stavební ruch na dálnici opět utichl na začátku padesátých let, dálnice totiž nebyla zařazena do prvního pětiletého hospodářského plánu. Opuštěná silnice tak začala zarůstat vegetací.

O dálnicích se v Československu nemluvilo až do roku 1963, kdy československá vláda zareagovala na narůstající silniční provoz a zveřejnila Koncepci dlouhodobého rozvoje silniční sítě a místních komunikací. Ta upravila původní plány z roku 1939 podle tehdejších hospodářských potřeb a státoprávních poměrů v Evropě.

Československá dálniční síť měla být podle této koncepce dlouhá 1.711 km, páteřní dálnicí měla být D1 dlouhá 712 km. Ta měla podle těchto plánů pokračovat z Brna přes Uherské Hradiště a hraniční přechod Starý Hrozenkov na Slovensko až do Košic. O tom, že D1 povede přes Ostravu do Polska, se rozhodlo až v polovině devadesátých let.

Souhlas s obnovením stavby mezi Prahou a Brnem byl dán v roce 1966, o rok později byla na Spořilově slavnostně znovuzahájena výstavba dálnice. Jako první se začal stavět 21 kilometrů dlouhý úsek mezi Prahou a Mirošovicemi. Mezi Spořilovem a Čestlicemi začaly stavět Vojenské stavby, na zbývající části pak Stavby silnic a železnic.

Úsek mezi Prahou a Mirošovicemi byl za účasti Čestmíra Gregora, tehdejšího místopředsedy federální vlády, uveden do provozu 12. července 1971.

Dálnice spojila Prahu s Brnem 8. listopadu 1980, kdy byl zprovozněn poslední úsek u Humpolce. Tento úsek vedl jinou trasou než původně stavěná dálnice, dodnes jsou tak k vidění nedaleko vodní nádrže Švihov na řece Želivce nepoužívané mosty vystavěné ve čtyřicátých letech.

Původně byl úsek mezi Prahou a Mirošovicemi čtyřproudový, kvůli vzrůstajícímu provozu byl v polovině devadesátých let rozšířen na šest pruhů.

Nejdelší český dálniční tah má být po dokončení dlouhý 377 km a vést z Prahy přes Brno a Ostravu do Polska. Zatím poslední úsek dálnice D1 byl zprovozněn tento týden. Díky nově otevřenému sedmikilometrovému úseku mezi Hulínem a Říkovicemi na hranicích Zlínského a Olomouckého kraje je v současnosti v provozu 346 km dálnice D1.

Do budoucna je také plánována mohutná oprava 160 km této dálnice. D1 bude opravována po částech, vedle nového povrchu bude doplněna modernějšími svodidly a bezpečnějšími sjezdy, s rozšířením do tří pruhů po celé délce se zatím nepočítá. Modernizace D1 má trvat deset let, nejvíce poškozené úseky by mohly být opravené do tří let.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Marka Schwarzmanna: Idolové Zápisník Marka Schwarzmanna: Idolové

Znáte Dalibora? Toho s houslemi. Ve své době kradl, až se…

Letiště Praha nakoupí až 20 autobusů Cobus 3000 Letiště Praha nakoupí až 20 autobusů Cobus 3000

Do soutěže se přihlásila pouze společnost GSE Services…

Produktivita české práce klesá Produktivita české práce klesá

Růst tuzemské zaměstnanosti jde primárně na vrub profesí…

Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi

Podivný vztah dcery Donalda Trumpa Ivanky a ředitele…

 
Zdroj: ŘSD

Štítky Dálnice

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 






 
GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

Včera

O uplynulém víkendu proběhl u rakouského jezera Wörthersee již 36. ročník legendárního srazu. Podívejte se, jak to tam vypadalo!




Blesk.cz

Slovenští filmaři po mejdanu v Cannes: Opilí se porvali s policií a skončili v base!

Slovenští filmaři po mejdanu v Cannes: Opilí se…

Po premiéře slovenského snímku Out na filmovém festivalu v Cannes se jeho tvůrci tak opili, až skončili v…

Divočina jménem Slovenský ráj: Jeden z nejkrásnějších koutů našich sousedů!

Divočina jménem Slovenský ráj: Jeden z…

Rokliny a kaňony, které jsou opatřeny žebříky, stupničkami a podobně, to je Slovenský ráj, místo, kde můžete…

 

iSport.cz

Šafářová po ošklivé prohře: Jsem na dně. Z něj vede jen cesta vzhůru

Šafářová po ošklivé prohře: Jsem na dně. Z něj vede…

PŘÍMO Z PAŘÍŽE | Nádherné tažení do pařížského finále z před dvou let vystřídal zlý sen, který Lucie Šafářová…

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a pozval mě na zápas

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a…

Když bývalý výborný útočník Slavie Pavel Kuka vidí, jak se z titulu radují kouč „sešívaných“ Jaroslav Šilhavý a…

 

Reflex.cz

Zákaz kouření ano, ale povolme kuřárny!

Zákaz kouření ano, ale povolme kuřárny!

Nikoliv od prvního června, jak se mylně mnozí domnívají, ale od posledního května (tedy od středy) v celé krásné…

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví predátoři, je třeba mít se na pozoru!

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví…

Botswanské léto se zbavuje posledního listí a vše začíná žloutnout. Příroda se mění a smutný pohled na…