Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český dovozce Subaru vstupuje do rallye

Ondřej Láník
Diskuze (20)
Pouhý týden po světové premiéře na Švédské rallye uvidí diváci na startovní rampě 40. ročníku Rallye Šumava nejnovější zbraň japonské automobilky Subaru – model Impreza Spec C.

Pouhý týden po světové premiéře na Švédské rallye uvidí diváci na startovní rampě 40. ročníku Rallye Šumava nejnovější zbraň japonské automobilky Subaru – model Impreza Spec C.

Nadvláda Mitsubishi by měla tímto rozhodnutím minimálně oslabena. Polotovární Subaru českého týmu podporovaného dovozcem a vydavatelem deníku Blesk se už brzy vydá na maraton českých rallye. Za jeho volantem uvidíme „létajícího novináře“ a prioritního jezdce Federace automobilového sportu AČR Vojtěcha Štajfa, jehož bude na tratích mezinárodního mistrovství ČR navigovat zlínský Jiří Černoch.

První více méně zkušební sezónu se budou všichni s novým autem učit a cílem pro letošní rok je tak "jen" pravidelné umístění na stupních vítězů v kategorii produkčních vozů. V příštím roce již chce nový tým útočit na mistrovský titul.

Už tento víkend na první soutěži tým hodlá představit zbrusu nový závodní speciál, vyzkoušet jej v náročných podmínkách zimní soutěže a nasbírat co nejvíce poznatků. Na důkladné odzkoušení a testování nezbyl vzhledem k termínu dodávky vozu od britského dodavatele Prodrive prakticky žádný čas. Manažer týmu a někdejší spolujezdec Vojtěcha Štajfa, Pavel Janoušek, blíže vysvětluje okolnosti: „Na voze jsme pracovali nepřetržitě od poloviny ledna a dokončili jsme je prakticky několik hodin před odjezdem do Klatov. Poděkování patří zejména zlínské společnosti APID, v jejíchž dílnách se vůz stavěl. Odměnou za úsilí všech bude start na Šumavě, neboť to bude vůbec poprvé, kdy se tento speciál objeví na startu automobilové soutěže mimo mistrovství světa. I když tedy nemůžeme od syrového vozu očekávat nějaké zázraky, přesto celý tým věří, že se jeho potenciál projeví již v Klatovech.“

Subaru Impreza Spec. C je závodním automobilem, do kterého značka Subaru vkládá velké naděje zejména v souboji s konkurenčním Mitsubishi o nejlepší vůz v kategorii produkčních vozů s pohonem všech kol a přeplňovaným motorem. Proti dosavadnímu modelu WRX STi doznal nový speciál mnoha změn, které by se měly projevit na zlepšení celkové ovladatelnosti vozu i výkonu motoru. Namátkou můžeme zmínit novou konstrukci zadní nápravy, turbodmychadla, nábojů kol, bezvýznamné není ani snížení celkové hmotnosti vozu díky použití hliníkového víka kufru a tenčích skel.

Motor upraveného vozu má pro Subaru klasickou konstrukci s protilehlými písty a přeplňováním turbodmychadlem. Díky uložení hřídele turbodmychadla v kuličkových ložiskách se turbina snadno roztáčí a dodává maximální plnící tlak 1,6 bar již kolem 1700 otáček za minutu.

Nejvyšší výkon motoru o objemu 1994 cm3 činí 202 kW již při 4300 ot./min, maximum točivého momentu 480 Nm je k dispozici při 4150 ot./min. Specialitou tohoto modelu je aktivní mezinápravový direfenciál, který však byl proti sériové verzi upraven. Pohotovostní hmotnost činí 1335 kg.

Cena vozu Subaru Impreza WRX STi Spec. C 1,25 milionu Kč po provedených úpravách vzrostla na 2,35 milionu korun. V současné době je podle vyjádření jezdců obdobných vozů jen 10 v Evropě, dva z nich se minulý víkend představily na Švédské rallye, kde ve své třídě obsadily první a druhé místo.

První start nového vozu na Rallye Šumava se neobejde také bez náležité podpory společnosti STI, dceřinné společnosti koncernu Fuji Heavy Industries, jež má na starosti sportovní aktivity značky Subaru. Do Klatov totiž v pátek zavítá samotný evropský šéf STI, pan George Donaldson. Ten z Velké Británie přiletí v doprovodu manažerů společnosti Prodrive, jenž zajišťuje účast značky Subaru ve světovém šampionátu.

Impreza WRX STi s aktivním mezinápravovým diferenciálem se na našem trhu prodává za 1,241 milionu korun.

Ondřej Láník
Diskuze (20)