Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v březnu 2012: Nejprodávanější automobily střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (36)
První trojka zůstává neměnná, spodní patra Top 5 se ale přelévají. Místo BMW a Hyundaie na nich v březnu najdeme želízka Opelu a Peugeotu.

Celkový trh stoupl, získal sice jen 4,8 %, ale i to je pozitivní výsledek. Před rokem bylo nově zaregistrováno 1.267 vozů, ve třetím měsíci letošního roku 1.328, tedy o 61 více.

Největší škodovka v současné nabídce, Superb, si aktuálně připsala vysokých 439 kusů, což jí zajistilo podíl v segmentu 33,1 %. Stříbrné sedany a kombi se dvěma véčky ve znaku (nebo vlastně třemi?) dosáhly na 252 aut (rovných 19 %). Stabilní třetí místo Fordu Mondeo stále nikdo neohrožuje, má na kontě 141 kusů (10,6 %). Čtvrté patří pro změnu již v titulku zmíněnému Opelu Insignia se 64 novými registracemi (4,8 %). Pátý je francouzský Peugeot 508 s 49 exempláři (3,7 %).

Hyundai i40 se tentokrát mezi nejlepší nevešel, překvapením je určitě desátá příčka a hlavně počet kusů (31) u Genesisu Coupé. Ten sice SDA řadí mezi sportovní, ale přece jen je spíše konkurentem Laguny ve stejném karosářském provedení a vlastně i Audi A5 (byť nikoli cenově) než typickým sportovním automobilem.

První Superb si oproti březnu 2011 pohoršil o 4,4 %, loni bylo zaregistrováno 459 aut. Passat si před rokem vybralo 199 Čechů, letos si tedy polepšil o 26,6 %, respektive 53 exemplářů. Mondeo bohužel jako jediné z Top 5 vykazuje snížení počtů o 10,8 % ze 158 kusů (-17). Opel Insignia je na tom o 10,3 % lépe. Loni rozšířilo vozový park na domácích silnicích 58 aut, aktuálně +6. Také Peugeot 508 už můžeme porovnávat, byť má jen o trojici vozů více (+6,5 %).

Největším šplhounem aktuálního žebříčku podle absolutních čísel je VW Passat. V procentech jej ovšem drtí celkově šestá Toyota Avensis. Loni se pro ni rozhodlo třiadvacet klientů, současné navýšení o 19 kusů znamená +82,6 %. Dalším modelem s velkým postupem je desáté Volvo série 60 (+55 %, z dvacítky na 31). Trojciferní skokani tentokrát chybí - s jednou výjimkou. Honda Accord je ovšem vyloženě kusovou záležitostí, byť nárůst z 2 na 10 exemplářů (+400 %) potěší určitě jak importéra, tak i mnohého fanouška značky.

Subaru Legacy si pohoršilo z 38 aut na 18 (-52,6 %), je tak jasným propadákem. Aktuálně ovšem prošlo modernizací, takže se možná vrátí tam, kde jsme jej byli zvyklí vídat ještě předloni. Mimochodem, o dvacítku aut méně, což je tentokrát nejvyšší hodnota kusového pádu, mají ještě lídr Superb a Audi A4. V procentech Legacy následují BMW řady 3 (-41 %, -16) a právě A4 (-36,4 %).

Objem českého trhu ve střední třídě se oproti prvnímu čtvrtletí roku 2011 zvýšil o 7,2 %, z 3.142 na 3.367 jednotek. Letos tedy zákazníci zatím odebrali o 225 vozů více. Po únoru vykazoval +8,7 %, takže v tuto chvíli mírně klesá.

V celkovém pořadí od ledna vede jasně Superb s 1.046 exempláři (podíl vzrostl na 31,1 %) před Passatem (634, 18,8 %). S tradiční třetí příčkou se musí spokojit Mondeo (385, 11,4 %). Dále je ovšem doslova nabito. Na čtyřku se vrátila z minulé osmičky (!) Insignia (140, 4,2 %). Na pátém sice znovu najdeme Hyundai i40 (131, 3,9 %), ale doplnil jej zde ještě Avensis, který má úplně stejně. Sedmý je Peugeot 508 (128, 3,8 %) a osmé BMW 3 (124, 3,7), které si tak prohodilo místo s opelem. Mezi touto pěticí panuje ovšem lítý boj, jak je ostatně z minimálních rozdílů vidět.

V meziročním srovnání si vedoucí Superb pohoršil o 314 vozů (nejvíce ze všech, ale na procenta jen -23,1 %). Passat je na tom naopak stále velmi dobře, získal 85,9 % (o 293 kusů více). Prodeje Mondea vzrostly o 58 automobilů (+17,7 %). Ani Insignia není výjimkou, také si polepšila (+18,6 %, loni 118, letos +22). Na výsledky Hyundaie i40 si budeme muset ještě počkat, alespoň telegraficky zmiňme Avensis, který vykazuje slušných +87,1 %, zvedl se ze sedmi desítek na 131 kusů).

Trošku raritou čtvrtletního porovnání je Genesis Coupé (+1.000 %), pochopitelně je to díky aktuálním výsledkům. Také Accord má +400 % a Lexus IS +125 %, ale to jsou spíše perličky. Procentním skokanům dominují již zmíněný Avensis těsně před Passatem. Oblíbené volkswageny střední velikosti stále táhnou, model je navíc premiantem v kusovém navýšení. A loseři? Mazda 6 spadla o 44,4 % a Audi A4 o 42,5 %, bůhvíjak dobře na tom není ani Legacy (-37,5 %).

Velké limuzíny a kombíky výrobce z Mladé Boleslavi vládly též počtům vznětových motorizací, bylo jich 378 (86,1 % z celkových registrací). Pro Passaty s motory TDI se rozhodlo 227 zákazníků (90,1 %). Naftové Mondeo má na kontě 90 kusů (jen 63,8 %, ale u něj není toto číslo nijak výjimečné). Opel Insignia hlásí 62 aut, které ke svému chodu nepotřebují benzin (vysokých 96,9 %, běžnější benzin poháněl jen dvě). Také u Peugeotu 508 převažují agregáty spalující naftu. Jsou zastoupeny 46 exempláři (93,9 %).

Úroda vozů na alternativní paliva a zdroje energie je tentokrát docela bohatá. Kromě desítky Passatů na CNG si zákazníci koupili také dvě Laguny spalující kromě benzinu i bioethanol E85. Hybridy zastupuje trojice Toyot Prius a horká novinka Citroën DS (dle SDA jeden z celkových 12).

Střední třída, registrace na českém trhu v březnu 2012
KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
Období3/20121-3/20123/20121-3/2012
Škoda SUPERB439104633,1%31,1%
Volkswagen PASSAT25263419,0%18,8%
Ford MONDEO14138510,6%11,4%
Opel INSIGNIA641404,8%4,2%
Peugeot 508491283,7%3,8%
Toyota AVENSIS421313,2%3,9%
Hyundai i40401313,0%3,9%
Audi A435772,6%2,3%
Renault LAGUNA34872,6%2,6%
Hyundai GENESIS31332,3%1,0%
Volvo S/V6031732,3%2,2%
Audi A526612,0%1,8%
BMW 3231241,7%3,7%
Citroën C521621,6%1,8%
Mazda 620351,5%1,0%
Subaru LEGACY18631,4%1,9%
Mercedes-Benz C17551,3%1,6%
Citroën DS512120,9%0,4%
Honda ACCORD10200,8%0,6%
Seat EXEO6270,5%0,8%
Ostatní modely17431,3%1,3%
CELKEM13283367100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (36)
Avatar - Ronault.
22. 4. 2012 13:58
Re: DS5
Dobře víš, jak to funguje. Neříkal jsem, že jsou, ale dle oficiálních vyjádření mají být. Byl jsem v jednom Showroomu Citroenu a měli tam hned dvě DS5, jednu uvnitř, druhá jezdila, ale ani jedna nestála na značkách, čili se ani jedna do statistik SDA nepromítla.
Záleží jen na tom, co je v ten moment výhodnější pro leckteré prodejce. Někdy je lepší auto neregistrovat a předváděčku prodat s čistopisem TP, což je taky ceněná věc pro kupujícího, jindy, když na tebe bude třeba VV tlačit kvůli statistiky, tak se prodá auto za nižší cenu předem a zaregistruje na budoucího majitele nebo ne prodejce.

Takže opravdu záleží, kdo to jak má. Ty počty DS5 těch 12 ks měsíčně do budoucnosti nepřesáhnou, ale kdo ví... Každopádně ČR pro tyto auta není vhodný trh, tady je to samý Pepa.
Avatar - Uhlik
20. 4. 2012 19:26
Re: A kde mame auto roku, Opel Ampera ?
:-) Ampera je nizsia stredna a s takou cenovkou je nepredajna, nech by to auto bolo akekolvek.
20. 4. 2012 19:06
Re: Kia snáď nepôjde cestou i40...
uz davno doslo...ved ponukaju zlavy od 1000 v zaklade do 2000 v premium...to znamena,ze i40 je uz tesne pod 20kou...a so zlavami predajcov sa da ešte lacnejsie.
20. 4. 2012 18:20
Re: Kia snáď nepôjde cestou i40...
Podľa mna strááášne precenili u i40 fleetovych klientov a dúfali, že miesto superbov ,passatov a monedi prehovoria firmy na i40...lebo majú v tej cene super nabitú výbavu. Prišli ale na to, že to nestačí a zákaznik je značne konzervatívny. U predajov súkromným osobám nehraje až takú rolu výbava, pokiaľ nie je s kvalitným motorom - jednotlivec totiž nepotrebuje v našich podmienkach plne vybavené auto, radšej volí lacnejší model s menšou výbavou. Hyundai strelila cenu vysoko a myslím, že im to zanedlho dôjde... Osobne má má moje väčšie sympatie kia - najmä kvôli viac konzervatívnejšiemu dizajnu a netradičným palubovkám... Momentálne by som sa ja rozhodol pre superba alebo avensisa... Lutujem hondu - co je super bomba auto, ale je na nase pomery drahá a má malý kufor - inak kvalita u hondy :yes: .
20. 4. 2012 14:55
Re: Genesis
Není to náhodou něco jako "nejkvalitnější české SUV"? 8-s