Český trh v březnu 2012: Nejprodávanější automobily střední třídy
Celkový trh stoupl, získal sice jen 4,8 %, ale i to je pozitivní výsledek. Před rokem bylo nově zaregistrováno 1.267 vozů, ve třetím měsíci letošního roku 1.328, tedy o 61 více.
Největší škodovka v současné nabídce, Superb, si aktuálně připsala vysokých 439 kusů, což jí zajistilo podíl v segmentu 33,1 %. Stříbrné sedany a kombi se dvěma véčky ve znaku (nebo vlastně třemi?) dosáhly na 252 aut (rovných 19 %). Stabilní třetí místo Fordu Mondeo stále nikdo neohrožuje, má na kontě 141 kusů (10,6 %). Čtvrté patří pro změnu již v titulku zmíněnému Opelu Insignia se 64 novými registracemi (4,8 %). Pátý je francouzský Peugeot 508 s 49 exempláři (3,7 %).
Hyundai i40 se tentokrát mezi nejlepší nevešel, překvapením je určitě desátá příčka a hlavně počet kusů (31) u Genesisu Coupé. Ten sice SDA řadí mezi sportovní, ale přece jen je spíše konkurentem Laguny ve stejném karosářském provedení a vlastně i Audi A5 (byť nikoli cenově) než typickým sportovním automobilem.
První Superb si oproti březnu 2011 pohoršil o 4,4 %, loni bylo zaregistrováno 459 aut. Passat si před rokem vybralo 199 Čechů, letos si tedy polepšil o 26,6 %, respektive 53 exemplářů. Mondeo bohužel jako jediné z Top 5 vykazuje snížení počtů o 10,8 % ze 158 kusů (-17). Opel Insignia je na tom o 10,3 % lépe. Loni rozšířilo vozový park na domácích silnicích 58 aut, aktuálně +6. Také Peugeot 508 už můžeme porovnávat, byť má jen o trojici vozů více (+6,5 %).
Největším šplhounem aktuálního žebříčku podle absolutních čísel je VW Passat. V procentech jej ovšem drtí celkově šestá Toyota Avensis. Loni se pro ni rozhodlo třiadvacet klientů, současné navýšení o 19 kusů znamená +82,6 %. Dalším modelem s velkým postupem je desáté Volvo série 60 (+55 %, z dvacítky na 31). Trojciferní skokani tentokrát chybí - s jednou výjimkou. Honda Accord je ovšem vyloženě kusovou záležitostí, byť nárůst z 2 na 10 exemplářů (+400 %) potěší určitě jak importéra, tak i mnohého fanouška značky.
Subaru Legacy si pohoršilo z 38 aut na 18 (-52,6 %), je tak jasným propadákem. Aktuálně ovšem prošlo modernizací, takže se možná vrátí tam, kde jsme jej byli zvyklí vídat ještě předloni. Mimochodem, o dvacítku aut méně, což je tentokrát nejvyšší hodnota kusového pádu, mají ještě lídr Superb a Audi A4. V procentech Legacy následují BMW řady 3 (-41 %, -16) a právě A4 (-36,4 %).
Objem českého trhu ve střední třídě se oproti prvnímu čtvrtletí roku 2011 zvýšil o 7,2 %, z 3.142 na 3.367 jednotek. Letos tedy zákazníci zatím odebrali o 225 vozů více. Po únoru vykazoval +8,7 %, takže v tuto chvíli mírně klesá.
V celkovém pořadí od ledna vede jasně Superb s 1.046 exempláři (podíl vzrostl na 31,1 %) před Passatem (634, 18,8 %). S tradiční třetí příčkou se musí spokojit Mondeo (385, 11,4 %). Dále je ovšem doslova nabito. Na čtyřku se vrátila z minulé osmičky (!) Insignia (140, 4,2 %). Na pátém sice znovu najdeme Hyundai i40 (131, 3,9 %), ale doplnil jej zde ještě Avensis, který má úplně stejně. Sedmý je Peugeot 508 (128, 3,8 %) a osmé BMW 3 (124, 3,7), které si tak prohodilo místo s opelem. Mezi touto pěticí panuje ovšem lítý boj, jak je ostatně z minimálních rozdílů vidět.
V meziročním srovnání si vedoucí Superb pohoršil o 314 vozů (nejvíce ze všech, ale na procenta jen -23,1 %). Passat je na tom naopak stále velmi dobře, získal 85,9 % (o 293 kusů více). Prodeje Mondea vzrostly o 58 automobilů (+17,7 %). Ani Insignia není výjimkou, také si polepšila (+18,6 %, loni 118, letos +22). Na výsledky Hyundaie i40 si budeme muset ještě počkat, alespoň telegraficky zmiňme Avensis, který vykazuje slušných +87,1 %, zvedl se ze sedmi desítek na 131 kusů).
Trošku raritou čtvrtletního porovnání je Genesis Coupé (+1.000 %), pochopitelně je to díky aktuálním výsledkům. Také Accord má +400 % a Lexus IS +125 %, ale to jsou spíše perličky. Procentním skokanům dominují již zmíněný Avensis těsně před Passatem. Oblíbené volkswageny střední velikosti stále táhnou, model je navíc premiantem v kusovém navýšení. A loseři? Mazda 6 spadla o 44,4 % a Audi A4 o 42,5 %, bůhvíjak dobře na tom není ani Legacy (-37,5 %).
Velké limuzíny a kombíky výrobce z Mladé Boleslavi vládly též počtům vznětových motorizací, bylo jich 378 (86,1 % z celkových registrací). Pro Passaty s motory TDI se rozhodlo 227 zákazníků (90,1 %). Naftové Mondeo má na kontě 90 kusů (jen 63,8 %, ale u něj není toto číslo nijak výjimečné). Opel Insignia hlásí 62 aut, které ke svému chodu nepotřebují benzin (vysokých 96,9 %, běžnější benzin poháněl jen dvě). Také u Peugeotu 508 převažují agregáty spalující naftu. Jsou zastoupeny 46 exempláři (93,9 %).
Úroda vozů na alternativní paliva a zdroje energie je tentokrát docela bohatá. Kromě desítky Passatů na CNG si zákazníci koupili také dvě Laguny spalující kromě benzinu i bioethanol E85. Hybridy zastupuje trojice Toyot Prius a horká novinka Citroën DS (dle SDA jeden z celkových 12).
Střední třída, registrace na českém trhu v březnu 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 3/2012 | 1-3/2012 | 3/2012 | 1-3/2012 | |
Škoda SUPERB | 439 | 1046 | 33,1% | 31,1% | |
Volkswagen PASSAT | 252 | 634 | 19,0% | 18,8% | |
Ford MONDEO | 141 | 385 | 10,6% | 11,4% | |
Opel INSIGNIA | 64 | 140 | 4,8% | 4,2% | |
Peugeot 508 | 49 | 128 | 3,7% | 3,8% | |
Toyota AVENSIS | 42 | 131 | 3,2% | 3,9% | |
Hyundai i40 | 40 | 131 | 3,0% | 3,9% | |
Audi A4 | 35 | 77 | 2,6% | 2,3% | |
Renault LAGUNA | 34 | 87 | 2,6% | 2,6% | |
Hyundai GENESIS | 31 | 33 | 2,3% | 1,0% | |
Volvo S/V60 | 31 | 73 | 2,3% | 2,2% | |
Audi A5 | 26 | 61 | 2,0% | 1,8% | |
BMW 3 | 23 | 124 | 1,7% | 3,7% | |
Citroën C5 | 21 | 62 | 1,6% | 1,8% | |
Mazda 6 | 20 | 35 | 1,5% | 1,0% | |
Subaru LEGACY | 18 | 63 | 1,4% | 1,9% | |
Mercedes-Benz C | 17 | 55 | 1,3% | 1,6% | |
Citroën DS5 | 12 | 12 | 0,9% | 0,4% | |
Honda ACCORD | 10 | 20 | 0,8% | 0,6% | |
Seat EXEO | 6 | 27 | 0,5% | 0,8% | |
Ostatní modely | 17 | 43 | 1,3% | 1,3% | |
CELKEM | 1328 | 3367 | 100,0% | 100,0% |