Český trh v březnu 2012: Nejprodávanější automobily vyšší střední třídy
Celý březnový trh ztratil, a to 7,1 %. Loni bylo nově zaregistrováno 294 vozů vyšší střední třídy, letos 273, tedy o 21 méně. Není to ale nijak dramatické číslo.
Audi A6 měsíční triumf neobhájilo, muselo se spokojit se stříbrem. Překonal jej jeho bavorský soupeř z Mnichova, kdo také jiný? Další si o nejvyšší příčce mohou nechat jen zdát. Pětková řada BMW si na konto připsala 83 registrací (30,4 %). Úspěšnější ze dvou ingolstadtských zástupců ve vyšší střední skončil na 76 přírůstcích včetně dvojice poloterénních kombi Allroad (27,8 %), které se již také nabízí v nové generaci.
Jejich aktuálně nejbližší konkurent, jmenovitě Mercedes-Benz E, rozšířil své řady o dalších 35 nových aut (12,8 %). Švédské Volvo obsadilo s příbuznými modely S80, V70 a XC70 čtvrté pořadí, dohromady se jich prodalo slušných 26 (9,5 %), ale bývá i mnohem úspěšnější. Sportback A7 je až pátý (22, 8,1 %). Žebříček se rozrostl na dvanáct příček, všechny modely se ovšem vešly do poněkud širší Top 10. Převaha německých výrobců a Volva je stále drtivá a určitě se hned tak nezmění.
V meziročním srovnání s březnem 2012 získalo z první pětky pouze Audi A6, ostatní čtveřice nejlepších porovnatelných soků má naopak ztrátu. Například vítěz s modrobílým logem si pohoršil o 8,8 %, před dvanácti měsíci jich bylo 91 (meziročně -8). Jedinou kladnou hodnotu mezi nejlepšími hlásí již zmiňované Audi A6: značných +105,4 %! Loni totiž našlo své majitele jen 37 aut, letos však o 39 více. Navýšení mu zcela dostačuje k titulu Skokan roku v absolutních počtech. Mercedes E má naopak o 31,4 % méně (-16 kusů). Volva S80, V70 a XC70 spadla dolů o drastických 63,4 %, což u nich znamená -45 aut. Tento výsledek jim zároveň přinesl nelichotivou nálepku propadáku. Řady Audi A5 se ztenčily o pět registrací, respektive 18,5 %.
Největším procentním šplhounem je ovšem Jaguar XF, který vyskočil z jediného auta na šest, tedy o 500 %. Možná perlička, ale nezapomínejme, že v tomto segmentu má přes desítku přírůstků měsíčně jen první šestka. Nejmenší čtyřdveřová šelma v aktuální nabídce prestižního britského výrobce skončila sedmá. Jen o místo nad ní je Mercedes-Benz CLS, který získal osm exemplářů oproti třem v březnu 2011 (+366,7 %). Tím máme postupy za sebou, více jich v tabulce není. A co poklesy? O velkých Volvech již řeč byla a o E-Klasse též, výraznou ztrátu utrpěl rovněž Renault Latitude (-45 %, z 11 na šest).
Jak si vede český trh ve vyšší střední třídě po prvním čtvrtletí?Jeho objem se oproti úvodním třem měsícům uplynulého letopočtu zvýšil, a to o 160 vozů, tedy z 586 na 746. V procentním vyjádření tento údaj představuje nárůst o 27,3 %. Po únoru to bylo sice ještě +62 %, i tak se jedná o optimistický údaj.
Pojďme se podívat, jak aktuální pořadí zamávalo s žebříčkem od ledna. Na čele máme opět změnu. Řada 5 se vrátila na vedoucí příčku, byť s rozdílem jediného kusu. BMW má tedy 227 jednotek a 30,4 %, Audi A6 pak 226 a podíl o desetinku procenta menší. Volvo 70/80 (85, 11,4 %) prozatímní bronz udrželo před dotírající trojcípou hvězdou, jmenovitě Mercedesem E (78, 10,5 %). První pětku uzavírá Audi A7 (49, 6,6 %), od druhého místa se tedy oproti února nezměnilo.
V meziročním srovnání zůstává vedoucí BMW 5 v kladných číslech, má o 41 registrací více (+22 %). Druhá A6 pochopitelně opět značně polepšila: o 147 vozů, respektive 186,1 %. Éčkový Mercedes se propadl z minulé nuly do mínusu, zatím o 17 % (ztráta šestnácti kusů). Volva 70 a 80 byla po únoru lepší oproti loňsku o takřka 80 %, teď mají opačných -19 aut a -18,3 %. Audi A7 hlásí úbytek 29 %. Aktuálně zlákalo o rovnou dvacítku Čechů méně.
Jinak je hodný zaznamenání ještě výsledek třídy CLS, která získala takřka 124 %. O nejvíce aut si polepšila samozřejmě A6. Opačným statistikám vévodí kromě kusových záležitostí její sportovnější kolega s číslem v označení o jedno vyšším.
Bavorské pětky s malým d na zádi si v březnu postavilo do garáže 72 nových majitelů, což představuje 86,8 %. Audi A6 s agregáty TDI si zákazníci odvezli celkem sedm desítek (92,1 % z celkového počtu). Mercedes-Benz E má na kontě 33 turbodieselů (94,3 %), velká osobní Volva pak 25, tedy 96,2 %. A7 Sportback si jich připsal 19 (86,4 %). Prodal se také jeden hybridní Lexus GS a jediný Renault Latitude, který spaluje kromě benzinu i bioethanol E85.
Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v březnu 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 3/2012 | 1-3/2012 | 3/2012 | 1-3/2012 | |
BMW 5 | 83 | 227 | 30,4% | 30,4% | |
Audi A6 | 76 | 226 | 27,8% | 30,3% | |
Mercedes-Benz E | 35 | 78 | 12,8% | 10,5% | |
Volvo S80/V70/XC70 | 26 | 85 | 9,5% | 11,4% | |
Audi A7 | 22 | 49 | 8,1% | 6,6% | |
Mercedes-Benz CLS | 14 | 38 | 5,1% | 5,1% | |
Jaguar XF | 6 | 12 | 2,2% | 1,6% | |
Renault LATITUDE | 6 | 21 | 2,2% | 2,8% | |
Hyundai GENESIS | 2 | 4 | 0,7% | 0,5% | |
Infiniti M | 1 | 2 | 0,4% | 0,3% | |
Lexus GS | 1 | 1 | 0,4% | 0,1% | |
Saab 9-5 | 1 | 2 | 0,4% | 0,3% | |
Ostatní modely | 0 | 1 | 0,0% | 0,1% | |
CELKEM | 273 | 746 | 100,0% | 100,0% |