Český trh v březnu 2013: Nejprodávanější velké terénní vozy, SUV a pick-upy
Trh největších SUV a off-roadů meziročně v únoru ztratil, konkrétně 8,1 %. Pohoršil si z 296 na 272 aut (-24).
Na prvním místě měsíčního žebříčku najdeme Mercedes-Benz ML, a to díky 37 exemplářům a podílu 13,6 %. Stříbrnou příčku pro sebe urvalo BMW X6 (34, 12,5 %). Volkswagen Touareg se aktuálně musí spokojit s atypickým bronzem (27, 9,9 %). Čtvrtý je druhý Mercedes, třída GL (23, 8,5 %). Do Top 5 se ještě vešlo Audi Q7 (22, 8,1 %). Kompletní první pětka je tak čistě v německé režii.
V meziročním srovnání se třetím měsícem letopočtu 2013 vykazuje ML ztrátu 24,5 %, loni měl na kontě jen velice hezkých 49 aut. BMW X6 hlásí pro změnu zisk 61,9 %. U sportovnějšího modrobílého SUV to představuje +13 exemplářů. Registrace Touaregu jsou naopak horší o 15 (-35,7 %). Třída GL si polepšila o 11 kusů z 12 loňských (+91,7 %). U Q7 najdeme pozitivních 5 jednotek (+29,4 %).
Titul meziměsíčního procentního šplhouna mezi první dvacítkou získal Range Rover, který se zvedl o rovných 500 %, konkrétně ze dvou na 12 registrací. Druhý je již výše vzpomínaný Mercedes GL, třetí pak BMW X6. Legendární Toyota Land Cruiser se vyšplhala ze sedmi na 11 aut (+57,1 %) a Grand Cherokee má o polovinu více (21 místo 14). Absolutním postupům dominuje pro změnu X6 před GLkem a Range Roverem (+10).
Opačné nelichotivé prvenství putuje do Japonska, získal jej Lexus RX se ztrátou 87,5 %. Jeho registrace se propadly o sedm, z osmi na jednu. Druhý je výprodejový Hyundai ix55 (-72,7 %, -8 z 11) a třetí Infiniti FX, které se poroučelo dolů o 62.5 % (-5 z 8). V kusových ztrátách je v čele úplně jiný vůz: BMW X5 (-18, -52,9 %) před Touaregem a třídou ML (-12). Volvo XC90 má také ne zrovna optimistických -9, jinak o 56,3 % méně.
Český trh v této kategorii se oproti úvodnímu čtvrtletí minulého roku nachází v záporných číslech. Ztratil 9 %, vykazuje 757 exemplářů na rozdíl od 832. Pohoršil si tak o 75 aut.
Celkové pořadí na stupních vítězů je stále velmi vyrovnané, byť rozdíly se natáhly a došlo i ke změně v umístění. V jeho čele je třída M díky 91 registracím (podíl 12 %). Stříbrné BMW X6 má o pět exemplářů méně (86, 11,4 %). Touareg klesl na bronz (80 přírůstků, 10,6 %). Na čtvrtém místě je Audi Q7 (59, 7,8 %) a Top 5 uzavírá nově Mercedes-Benz GL (54, 7,1 %).
Nejúspěšnější Mercedes z velkých teréňáků si oproti loňsku pohoršil, a to o 7,1 %, z 98 o sedmičku kusů. BMW X6 je naopak v kladných hodnotách, a to výrazně. Získalo 30 vozů, respektive 53,6 %. Počty Touaregu klesly o 23,1 % (-24 aut ze 104). Q7 se naopak drží stále v černých číslech, navíc už o šest exemplářů (+11,3 %). GL se vyšplhalo vzhůru o 80 %, respektive 24 registrací.
V meziročním srovnání skokanů vede znovu Range Rover, má o 266,7 %, respektive 24 vozů více (z devíti). Jeho značkový kolega Land Rover Discovery se zlepšil o 106,7 % (+16), třetí je v této statistice GL. Co do počtů vyskočilo nejvíce BMW X6, stříbrný stupínek okupují společně Mercedes GL a „Range“, který nastupuje ve čtvrté generaci. „Discu“ patří čtyřka.
A poklesy? Zde kraluje Mercedes-Benz G (-73,3 %) před finišujícím Hyundaiem ix55 (-72,2 %) a Lexusem RX (-47,4 %). Ještě BMW X5, Defender a Infiniti FX hlásí úbytek přes 40 %. V absolutních počtech spadlo nejvíce právě X5 (o 40 jednotek, respektive přesně 45,5 %). Druhé místo obsadil Hyundai ix55 (-26), ale vzhledem ke konci jeho kariéry není divu, Třetí je v nelichotivé statistice Touareg, čtvrté Volvo XC90 má -23 (jinak -35,9 %).
Nejprodávanějším turbodieselem se v březnu stalo BMW X6 (33 kusů a podíl 97,1 %). „Klapající“ Mercedesy ML CDI si postavilo do garáží 32 majitelů, tedy 86,5 %. Touaregů se zkratkou TDI bylo 27, Audi Q7 pak vykazuje 22 naftových agregátů pod kapotami nových přírůstků. V obou případech se jedná o úplně všechny. Pátí jsou společně Jeep Grand Cherokee s Mercedesem GL. Těch si se vznětovým motorem domácí klienti koupili po devatenácti. Jeep má jejich podíl na 90,5 %, Mercedes hlásí 82,6 %. Hybridní Lexus RX se prodal jeden, jiný alternativní pohon v současných statistikách SDA nehledejme.
Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v březnu 2013 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 3/2013 | 1-3/2013 | 3/2013 | 1-3/2013 | |
1. | Mercedes-Benz ML | 37 | 91 | 13,6% | 12,0% |
2. | BMW X6 | 34 | 86 | 12,5% | 11,4% |
3. | Volkswagen TOUAREG | 27 | 80 | 9,9% | 10,6% |
4. | Mercedes-Benz GL | 23 | 54 | 8,5% | 7,1% |
5. | Audi Q7 | 22 | 59 | 8,1% | 7,8% |
6. | Jeep GRAND CHEROKEE | 21 | 51 | 7,7% | 6,7% |
7. | BMW X5 | 16 | 48 | 5,9% | 6,3% |
7. | RANGE ROVER | 12 | 33 | 4,4% | 4,4% |
9. | Mitsubishi PAJERO | 11 | 18 | 4,0% | 2,4% |
9. | Toyota LAND CRUISER | 11 | 40 | 4,0% | 5,3% |
11. | Land Rover DISCOVERY | 10 | 31 | 3,7% | 4,1% |
11. | RANGE ROVER SPORT | 10 | 23 | 3,7% | 3,0% |
13. | Porsche CAYENNE | 9 | 22 | 3,3% | 2,9% |
14. | Jeep WRANGLER | 7 | 18 | 2,6% | 2,4% |
14. | Volvo XC90 | 7 | 41 | 2,6% | 5,4% |
16. | Nissan PATHFINDER | 4 | 12 | 1,5% | 1,6% |
17. | Hyundai ix55 | 3 | 10 | 1,1% | 1,3% |
17. | Infiniti FX | 3 | 10 | 1,1% | 1,3% |
19. | Land Rover DEFENDER | 2 | 7 | 0,7% | 0,9% |
20. | Lexus RX | 1 | 10 | 0,4% | 1,3% |
20. | Mercedes-Benz G | 1 | 4 | 0,4% | 0,5% |
20. | Nissan MURANO | 1 | 7 | 0,4% | 0,9% |
Ostatní modely | - | 0 | 2 | 0,0% | 0,3% |
CELKEM | - | 272 | 757 | 100,0% | 100,0% |
Terénní pick-upy
Okrajové, ale zajímavé terénní pick-upy našly v březnu jen 37 zájemců, což značí hluboký pokles o 67,3 %, respektive 76 kusů z loňských vysokých 113.
Nejvíce se prodalo Hiluxů, celkem 19, Toyotě tak náleží podíl přes 51 %. Před druhým Amarokem od Volkswagenu (9, 24,3 %) získala náskok celé desítky registrací. Na Ford Ranger (5, 13,5 %) zbyl tak až poslední stupínek vítězů. Čtvrtí jsou Mitsubishi L200 a minule sloučené modely Nissanu: NP300 s příbuznou luxusnější Navarou. Oba mají po dvou kusech, respektive 5,4%. A to je vše, nikdo další nebodoval. Měsíčního šplhouna v obou sledovaných kategoriích, tentokrát postrádáme, propadáky představují L200 (-86,7 %), respektive Amarok (-45 kusů).
V porovnání s březnem 2012 se trh nachází rovněž v minusu, vykazuje už 40,6 % ztráty (114 místo 192 „náklaďáků“, tedy -78).
Od ledna mu vévodí Hilux, koupilo si jej takřka 44 % všech zákazníků, konkrétně rovných 50. Za ním je v Hannoveru vyráběný Volkswagenem Amarok (26 aut, necelých 23 %). Přes desítku se přehouply ještě L200 (17, zhruba 15 %) a Ford Ranger (12, 10,5 %). Nissany NP300/Navara hlásí 6 kusů. Čínský Gonow a Isuzu D-Max jsou jen do počtu.
Oproti minulému roku si polepšil jen Hilux má o 19 % více, zatímco Mitsubishi L200 naopak o totožný údaj méně. Ranger se opačnými -40 % rozhodně chlubit nemůže, Nissany jsou na tom ale ještě hůře (-57,1 %). Volkswagen svými -72,6 % v případě Amaroku už určitě není vůbec „nadšený“. Kusovým skokanem je pochopitelně pouze Toyota (+8), propadákem pro změnu pick-up se dvěma véčky (-69).
Třída terénních pick-upů, registrace na českém trhu v březnu 2013 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 3/2013 | 1-3/2013 | 3/2013 | 1-3/2013 | |
1. | Toyota HILUX | 19 | 50 | 51,4% | 43,9% |
2. | Volkswagen AMAROK | 9 | 26 | 24,3% | 22,8% |
3. | Ford RANGER | 5 | 12 | 13,5% | 10,5% |
4. | Mitsubishi L200 | 2 | 17 | 5,4% | 14,9% |
4. | Nissan NAVARA | 2 | 6 | 5,4% | 5,3% |
Ostatní modely | - | 0 | 3 | 0,0% | 2,6% |
CELKEM | - | 37 | 114 | 100,0% | 100,0% |