Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v dubnu 2012: Nejprodávanější vozy střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (58)
Kromě tradiční velké trojky mají momentálně slušnou formu i Peugeot 508 a Toyota Avensis. Renault Laguna ji naopak ztratil.

Celkový trh mírně stoupl, získal 7,7 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 1.189 vozů, ve čtvrtém měsíci letošního roku 1.281, tedy o 92 více.

Superb si připsal další vítězství za 478 získaných kusů, což představuje podíl 37,3 %. Sedany a kombi z Wolfsburgu (respektive z Emdenu) zvolilo tentokrát 261 zákazníků (20,4 %). Mondeo má na kontě 116 vozů (9,1 %) a musí se tradičně spokojit s bronzovým stupínkem. Čtvrté místo patří Peugeotu 508 se 63 novými registracemi (4,9 %). Pátá je Toyota Avensis se 44 exempláři a patří jí 3,4 %. Zbytek první desítky je plně v režii německých výrobců, až v samém závěru se do ní vešel i Hyundai i40, který se po nedávných úspěších trochu „uskrovnil“. Nedávná novinka Kia Optima to poprvé dotáhla do nejlepší dvacítky, je ale až na 17. místě.

První Superb si oproti loňskému dubnu polepšil o 26,8 %, tehdy bylo zaregistrováno 377 aut (meziročně +101). Husarský kousek se podařil druhému Passatu, který má úplně stejně jako před rokem (!), což je při jeho počtech opravdu zajímavé. Vůz s modrým oválem ve znaku si ve čtvrtém měsíci letopočtu 2011 vybralo 158 Čechů, aktuálně si bohužel pohoršil o 26,6 %, respektive 42 exemplářů. Peugeot 508 vykazuje opačné zvýšení cifer o 43,2 % ze 44 kusů (+19). Toyota Avensis je na tom o 450 % lépe. Nejedná se o překlep, loni totiž rozšířilo vozový park na domácích silnicích pouhých osm aut.

Poněkud usedlejší, ale momentálně velmi úspěšné Toyotě tak patří titul největšího šplhouna současnosti. Rozhodlo se pro ni o 36 lidí více, což znamená prvenství v procentech i kusech. Pravda, Hyundai i40 má +2.500 %, ale před rokem se ve statistikách objevil první exemplář, takže jej ještě nepočítejme. Vynechme i raritky typu Infiniti G a Priusu. Pak následuje BMW řady 3, které dosáhlo relevantnějšího postupu (+100 %, z 21 logicky na 42) a za ním najdeme již vzpomínanou 508. Avensis tedy rozšířil své řady o 36 kusů, Hyundai i40 má +25, trojkové BMW +21 a Peugeot 508 +19.

Mezi propadáky nás bude zajímat hlavně v pořadí až patnáctý (!) Renault Laguna. Ten spadl z 58 aut na pouhých 17 (-70,7 %). Dalším nešťastníkem je Mazda 6 (-56 %, z 25 na 11) a hned za ní Mondeo, kterému jsme se věnovali již výše. To má ale ze všech největší kusovou ztrátu, o jeden exemplář v ní trumflo i Lagunu.

Objem českého trhu ve střední třídě se oproti první třetině roku 2011 zvýšil o 7,3 %, ze 4.331 na 4.648 kusů. Letos tedy zákazníci zatím odebrali o 317 vozů více.

V celkovém pořadí od ledna vede samozřejmě Superb s 1.524 exempláři, jeho podíl dosahuje 32,8 %. Na druhém místě setrvává Passat (895, 19,3 %) a Mondeo je třetí (501, 10,8 %). Za nimi je ale žebříček velmi napínavý. Čtvrtou příčku totiž okupuje Peugeot 508 (191, 4,1 %) a pátou Opel Insignia (177, 3,8 %). S minimálním odstupem dvou aut následuje Toyota Avensis, za ní se seřadily BMW 3 a Hyundai i40, všechny tyto modely mají přes 150 kusů. Stovku překročilo i Audi A4 a desátá Laguna, ty ale už jen těsně.

V meziročním srovnání si vedoucí Superb pohoršil o 213 vozů (-12,3 %). Passat je na tom o skoro polovinu lépe (+48,7 %, získal 293 kusů). Prodeje největšího evropského čistě osobního Fordu mírně stouply (o 16 aut, respektive 3,3 %). Peugeot 508 zaznamenal výraznější posun kupředu (+54 %, loni 124, letos +67). Insignia vykazuje stále pozitivních 14,2 % (+22).

Astronomický skok Hyundaie i40 zatím vynechejme také v tomto porovnání, stejný případ je rovněž jeho sportovnější kolega Genesis Coupé. Možná bychom mohli zmínit Hondu Accord, která se vyšvihla o 200 % (z 8 na 24), byť bestsellerem zrovna není. Určitě se ale zaměřme na Toyotu Avensis, razantně se vydala směrem vzhůru: o 97 kusů ze 78 (+124,4 %). Absolutní počty se staly kořistí Passatu (+293) před i40 (+156) a právě Avensisem.

A loseři? Mazda 6 spadla o 47,7 %, Renault Laguna o 37,3 %, Subaru Legacy o 34,7 %, bůhvíjak dobře na tom není ani Legacy (-34,3 %). Alfu 159 jsme vynechali, neb se již ani nevyrábí. Nejvíce aut ztratil Superb (-213), druhá je Laguna (-62), třetí A4 (-58), následují Legacy (-43) a Mazda 6 (-42).

Velké limuzíny a kombíky výrobce z Mladé Boleslavi vládly též počtům vznětových motorizací, bylo jich 443 (92,7 % z celkových registrací). Pro Passaty s motory TDI se rozhodlo 242 zákazníků, takže mají zaokrouhlený podíl totožný se Superbem! Naftové Mondeo si připsalo na konto 74 kusů (v jeho případě běžných 63,8 %). U Peugeotu 508 agregáty spalující naftu nepřevažují, jsou zastoupeny 63 exempláři, což je 100 % všech registrací. Mezi nejprodávanější se protlačilo i trojkové BMW, které hlásí 39 aut s malým d na zádi (92,9 %).

Alternativní paliva a zdroje energie tvoří naprostou minoritu. Kromě sedmičky Passatů na CNG si zákazníci koupili také jeden Ford Mondeo spalující bioethanol E85. Toto palivo se objevuje dokonce v nádrži jediného nového Superbu. Hybridy zastupuje pouze trojice Toyot Prius.

Střední třída, registrace na českém trhu v dubnu 2012
KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
Období4/20121-4/20124/20121-4/2012
Škoda SUPERB478152437,3%32,8%
Volkswagen PASSAT26189520,4%19,3%
Ford MONDEO1165019,1%10,8%
Peugeot 508631914,9%4,1%
Toyota AVENSIS441753,4%3,8%
BMW 3421663,3%3,6%
Opel INSIGNIA371772,9%3,8%
Audi A4341112,7%2,4%
Mercedes-Benz C31862,4%1,9%
Audi A526872,0%1,9%
Hyundai i40261572,0%3,4%
Volvo S/V6024971,9%2,1%
Citroën C519811,5%1,7%
Subaru LEGACY18811,4%1,7%
Renault LAGUNA171041,3%2,2%
Mazda 611460,9%1,0%
Kia OPTIMA6100,5%0,2%
Honda ACCORD4240,3%0,5%
Infiniti G330,2%0,1%
Lancia DELTA3130,2%0,3%
Lexus IS3120,2%0,3%
Seat EXEO3300,2%0,6%
Suzuki KIZASHI3100,2%0,2%
Toyota PRIUS3100,2%0,2%
Ostatní modely6570,5%1,2%
CELKEM12814648100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (58)
21. 5. 2012 12:31
Re: i40 - nejkvalitnější český vůz střední třídy
Hlavně je to v té ceně. Budou muset zlevnit, jinak se u nás nechytí.
18. 5. 2012 17:30
Re: střední třída
Pokud vím, tak auta si takhle tídí dovozce - v řadě případů to je marketingový tah, když se to auto přihlásí do "nevhodné" kategorie (níž...), tak tam zcela zapadne, protože je to o tisíce aut víc a nevejde se řekněme na dvacáté místo, ale až na padesáté. Totéž platí o Alfě Romeo Guilletta a Lancii.
18. 5. 2012 17:27
Re: Delta
Jenže o třídu níž je to o tisícovkách aut a tím pádem by se tam ztratila v tabulce v poslední kolonce Ostatní. Tak ji dovozce nacpe sem, aby aspoň byla trochu vidět.....
18. 5. 2012 17:21
Re: VÝBORNĚ, 508 !!!
508 je narozdíl od ohavného a funkčně problematického Priusu krásný, pohodlný a plně funkční auto. Už srovnávat Priuse s 50á je vůči frantíkovi urážka. Navíc tnhle (PSA)
hybrid má smysl a nedělá ze silničního dopravního prostředku autíčko do sousedství kolotočů. Ne vše, co Japonec vymyslí je geniální, nicméně je dobře, že se ukazuje, že "masírka" Toyotou vedla jiné výrobce k tomu, aby začali dělat auta, která jsou skutečně ekologičtější, aniž by to vedlo k omezování jejich funkčnosti, nebo jí vracelo desítky let nazpět.

V Priusu jsem pouze seděl a stačilo mi to, stejně jako řvavá propaganda v tom nejpokleslejším totailtním stylu na stánku Toyoty ve Frankfurtu cca před třemi čtyřmi roky. Jedním Prousem zachráníme jednoho plaměňáka! To byl slogan jako noha....

Ale zpět k 508, zejména v combi verzi je to nádhera a dává zapomenout na svého poněkud nepovedeného předchůdce.
18. 5. 2012 14:14
Re: střední třída
seděl jsem v obou, ale když vám zrovna toto srovnání vadi, tak řekněme např. Lexus IS, to je ještě menší než Prius (opravdu minimalni prostor na zadnich sedadlech i v kufru).... Nicméně otázka zněla jestli mi můžete někdo vysvětlit kdo a podle čeho ty auta rozděluje, snad někde musí existovat nějaká daná kritéria. Vaše odpověď sice disponuje hodně smajlíky, ale žádnými přínosnými fakty