Český trh v dubnu 2012: Nejprodávanější luxusní automobily
Celý trh v této třídě zaznamenal přesný čtvrtinový pokles. Zatímco před rokem našlo nové majitele 36 luxusních vozů, letos pouhých 27, tedy o 9 méně.
V žebříčku se ve čtvrtém měsíci roku 2012 objevila sedmička modelů, šest z nich se vtěsnalo do tentokrát poněkud širší Top 5. Palmu vítězství si do Ingolstadtu odvezlo Audi A8, které má na kontě stylových 8 registrací. Patří mu tak aktuálně skoro 30 % segmentu. Druhý Mercedes-Benz S jich zaznamenal šest (22,2 %). Třetí BMW sedmičkové řady má na kontě jen pět kusů (18,5 %), čtvrté Porsche Panamera pak tři (11,1 %). První pětku uzavírají společně japonský Lexus LS kupé CL od Mercedesu (2, 7,4 %).
Žebříček by nebyl kompletní bez Jaguaru XJ, který si odvezl domů jediný zákazník. Minulá novinka Hyundai Equus a Volkswagen Phaeton mají tentokrát nulu, Maybach už zřejmě žádný nepřibude. Stále platí to, že ve statistikách SDA jsou vedeny samostatně jen některé modely. Třeba Maserati Quattroporte, nebo Aston Martin Rapide byste v nich hledali marně, což je, pravda, poněkud zkresluje.
Ve srovnání s loňskem Audi A8 vyšplhalo vzhůru o 4 registrace, jenže v jeho případě to znamená dvojnásobek, tedy +100 %. Limuzína třídy S si naopak pohoršila o 62,5 %. Ztratila totiž rovných deset aut ze 16. BMW řady 7 má úplně stejně jako v dubnu 2011. Panamery byly před rokem čtyři, u ní to znamená -1, respektive -25 %. Lexus LS hlásí stejně jako Audi dvakrát tolik, ale v jeho případě se tento údaj týká jednoho jediného exempláře, o který se jeho počty zvýšily. CL má o třetinu méně, luxusní kupé se zhoršilo o jeden kus. Doplňme ještě výsledek XJ, byť je až sedmý: -50 % a -1. Titul skokana tedy náleží A8, loserem je naopak S-Klasse.
Celkový trh v prestižní kategorii za první třetinu roku klesl oproti stejnému období letopočtu 2011 ze 160 na 102 registrací, tedy o 36,3 %. Ani to není příliš lichotivé číslo, byť se z minulých -39,5 % obrátilo směrem vzhůru.
Audi A8 navýšilo svůj náskok před úhlavním bavorským nepřítelem z Mnichova už na čtyři kusy. Má jich 31 (30,4 %), zatímco „sedmička“ 27 (26,5 %). I takový drobný náskok může být ve finále rozhodující, do prosince je ovšem ještě daleko. Bronz udržel Mercedes S, ale ten už ztrácí (18, 17,6 %). Panameře se o další tři exempláře z minulého jednoho vzdálil, ta zůstává čtvrtá (14, 13,7 %). Nejlepší pětku doplňuje kupé CL s trojcípou hvězdou (4, 3,9 %). Jaguar XJ s Lexusem LS mají po třech a Hyundai Equus s Phaetonem jen jediný kousek.
A8 si pohoršila o 18,4 % za první čtyři měsíce předchozího roku bylo zaregistrováno 38 vozů, letos o sedm méně. BMW řady 7 spadlo o 30,8 % (z 39 kusů). Mercedes S má -60 % (již zmíněných 18 aut místo 45). Loni se touto dobou dostal do čela. Panamera se nezlepšila ani nezhoršila, Mercedes CL vykazuje nelichotivých -66,7 % (-8). Šplhouna v aktuálních výsledcích nemáme žádného. Dvoutřetinový pád má na kontě kromě CL ještě Phaeton, na kusy ztratila nejvíce třídy S (-27).
Mezi vznětovými motory zvítězilo A8 se šesti kusy (75 % ze všech). Série 7 se s „eskem“ rozešla smírně, oba modely si připsaly pět kusů. Ovšem zatímco BMW se s benzinovým agregátem neprodalo ani jedno, Mercedes právě jeden, takže podíl CDI činí 83,3 %. Panamery spalovaly naftu dvě (66,7 %), i jediný nový Jaguar XJ poháněl turbodiesel. Neměli bychom zapomenout na dvojici hybridních Lexusů LS.
Luxusní třída, registrace na českém trhu v dubnu 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 4/2012 | 1-4/2012 | 4/2012 | 1-4/2012 | |
Audi A8 | 8 | 31 | 29,6% | 30,4% | |
Mercedes-Benz S | 6 | 18 | 22,2% | 17,6% | |
BMW 7 | 5 | 27 | 18,5% | 26,5% | |
Porsche PANAMERA | 3 | 14 | 11,1% | 13,7% | |
Lexus LS | 2 | 3 | 7,4% | 2,9% | |
Mercedes-Benz CL | 2 | 4 | 7,4% | 3,9% | |
Jaguar XJ | 1 | 3 | 3,7% | 2,9% | |
Ostatní modely | 0 | 2 | 0,0% | 2,0% | |
CELKEM | 27 | 102 | 100,0% | 100,0% |