Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v dubnu 2012: Nejprodávanější minivozy

Aleš Dragoun
Diskuze (77)
Citigo sice stále dominuje kategorii minivozů, ale v dubnu zvítězilo jen tak tak. Nejmenší škodovka se musela bát velkého překvapení – Fordu Ka!

Ve čtvrtém měsíci letošního roku bylo v této třídě zaregistrováno 561 nových aut. Oproti dubnu 2011 je tento výsledek znovu výrazně lepší, a to o rovných 68 % (+227 jednotek). Loni tedy našlo nové majitele jen 334 exemplářů.

První místo mezi městskými přibližovadly není žádným překvapením, patří nejmenší Škodě z Bratislavy, tentokrát si připsala na konto 114 kusů (20,3 % ze všech) ze všech. Druhou příčku okupuje Ford Ka, který uplynulý měsíc zakončil na 105 registracích (18,7 %) a zaostal tak jen o devět kusů. Italský „medvídek“ nabízený ve dvou generacích obsadil třetí pozici (76, 13,5 %). První pětku kompletují čtvrtá Kia Picanto (64, 11,4 %) a hned za ním následuje Toyota Aygo (52, 9,3 %).

Druhá generace Ka se prodává od konce roku 2008 a teprve loni se začala zlepšovat. Dvojka je ale jejím zatímním maximem. Ceník začíná na 179.900,- Kč, tato verze je poháněna motorem 1,2 Duratec/51 kW se standardním systémem Stop-Start. Výbava Trend nabídne jen dva airbagy, ABS, elektrický posilovač řízení, palubní počítač, výškově nastavitelný volant a přípravu pro rádio, ale nenáročným motoristům to stačí. Příplatek za Titanium (navíc manuální klimatizace, boční vaky, CD/MP3 rádio, elektrická okna a zrcátka, dálkové centrální zamykání, mlhovky atd...) činí nemalých 70 tisíc, což už je hodně velký rozdíl, agregát pod kapotou je přitom totožný.

Žebříček z dubna 2011 (Panda - 107 - Spark - Splash – Alto) je tak dávnou minulostí a aktuálně se až na Pandu zcela změnil, čemuž odpovídají i meziroční rozdíly. „Káčko“ si dost radikálně polepšilo (+3.400 %), před rokem se prodaly jen tři 148 kusů (+102). Ostatní zástupci aktuální Top 5 jsou na tom rovněž velmi dobře. Fiat Panda se chlubí navýšením o 13 aut, tedy o 20,6 %. Že by pozitivní změna? Picanto se letos vyšvihlo o 392,3 %, získalo 51 registrací. Je to důsledkem generační výměny, řada TA se začala nabízet loni v květnu. Počty středočeského Japonce Toyoty Aygo stouply o vysokých 205,9 %. V dubnu 2011 bylo nově přihlášeno do provozu v naší republice pouhých 17 vozů, po dvanácti měsících jich tedy jedno ze tří kolínských mikroaut získalo 35. Modernizovaný model je tudíž velmi úspěšný. Lídr Citigo ještě porovnatelný není.

Skokanem podle maximálního procentního i kusového navýšení je Ford Ka, za ním následují Picanto a právě naposledy zmíněné Aygo. Raritkou je Fiat 500 (+80 %, ale jen z pěti na devět). Z postupů je to vše, žádný další není hoden obdivu. Mezi propadáky je v nejlepší patnáctce „jedničkou“ Peugeot 107 (-70,2 %, ze 47 na čtrnáct, tedy o 33 méně). Před rokem mu patřila druhá příčka za Pandou. Mimo pořadí se ocitlo Alto od Suzuki (-92,9 %, -26). Ještě vzpomeňme alespoň Smart ForTwo, který ztratil jen devět registrací, ovšem ze třinácti. Letos je na tom tudíž o 69,2 % hůře.

Celý trh za první třetinu roku 2012 pochopitelně stoupl, a to o radikálních 988 jednotek. Procentní nárůst je na hodnotě +80,4 %, místo loňských 1.229 se prodalo pěkných 2.217 miniaut.

V celkovém pořadí od ledna vede Škoda Citigo s 583 registracemi, její podíl ve třídě je momentálně 26,3 %. Dále je opravdu nabito, rozdíl mezi druhým a pátým je pouhých 42 aut! Druhé je Picanto (249, 11,2 %). třetí místo patří nejúspěšnějšímu kolíněti, jmenovitě Toyotě Aygo (232, 10,5 %). Panda je zatím čtvrtá (219) a podíl má těsně pod deseti procenty (konkrétně 9,9 %). Průběžnou poslední příčku v Top 5 okupuje sourozenec Ayga s dvojitým šípem, tedy Citroën C1 (207 kusů a 9,3 % k tomu).

Ve srovnání s minulým rokem si Picanto polepšilo o 207,4 % (+168 registrací). Aygo zaznamenalo ještě větší skok směrem vzhůru (+307 %), letos se prodalo o 175 aut více. Pokračujme poněkud negativnějším výsledkem. Počty Fiatu Panda totiž klesly o 23,2 %, rozhodlo se pro něj o 66 domácích zákazníků či spíše zákaznic méně. Citroën C1 pro změnu získal 78,4 % a 91 vozů ze 116. Citigo nelze pochopitelně porovnávat ani v tomto prozatímním účtování.

Největší procentní nárůst po jedné třetině, respektive čtyřech měsících letopočtu 2012 má Ford Ka. Ten vykazuje +168 registrací, což představuje +2.400 % (loni se jich prodalo za stejné období jen sedm). Na druhém místě je již zmíněné Aygo, které ovšem vévodí kusovým postupům. Třetí je Picanto. Imageový „diblík“ z britského Cowley, novodobý Mini, si polepšil ještě alespoň o 153,1 %, respektive 49 vozů. Naopak nejhorší je Alto s pádem skoro 79 % (-56 aut). Elektromobil Citroën C-Zero je kusovou záležitostí, má ale -62,5 %. Důležitější je Peugeot 107 (-47,3 %, ze 129 exemplářů na 68). Nových Pand jezdí po našich silnicích o takřka 66 méně než před rokem. Následuje „stosedmička“ (-61) a Alto, které je tentokrát skryto v rubrice Ostatní modely.

Aktuální přírůstky mezi turbodiesely představuje pětice Mini Cooperů D, přidala se také jedna (novinářská) Panda a taktéž jeden Smart ForTwo. Mezi elektromobily triumfoval Citroën C-Zero, objevily se další tři kousky na domácích značkách. Vítězství bylo jednoznačné, nikdo jiný si totiž žádný vůz v uplynulém měsíci do této statistiky nepřipsal.

Třída mini, registrace na českém trhu v dubnu 2012
KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
Období4/20121-4/20124/20121-4/2012
Škoda CITIGO11458320,3%26,3%
Ford KA10517518,7%7,9%
Fiat PANDA7621913,5%9,9%
Kia PICANTO6424911,4%11,2%
Toyota AYGO522329,3%10,5%
Chevrolet SPARK291335,2%6,0%
Suzuki SPLASH25974,5%4,4%
Citroën C1242074,3%9,3%
Renault TWINGO18693,2%3,1%
Peugeot 10714682,5%3,1%
MINI12812,1%3,7%
Hyundai i1010361,8%1,6%
Fiat 5009231,6%1,0%
Smart FORTWO4240,7%1,1%
Citroën C-ZERO330,5%0,1%
Ostatní modely2180,4%0,8%
CELKEM5612217100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (77)
14. 5. 2012 23:27
Re: Zase ti čééši
Jaký máš číslo diagnózy?
14. 5. 2012 23:25
Re: ČESKÁ KOLÍŇATA BIJÍ SHITYGO
Tak to seš vedle a dost vyjímečně s tebou musím nesouhlasit. Wolffův mozek, dokonce ani mozeček vypnout nejde. Kde nic není, tam ani smrt nebere. Wolff má asi takový mozek jako žebřiňák motor......
8. 5. 2012 20:36
Re: Reexport Citigo
Přesně tak, tenhle segment je hodně malý na to, abychom tyhle auta potkávali denně. Stačí jenom počítat ostatní auta segmentu A, moc jich za den nevidím.
8. 5. 2012 20:33
Re: vyzera to tak ze boom menom citigo pomaly uticha
No tím to nezachráníš...a nějakýma debilníma smajlíkama už vůbec ne...
8. 5. 2012 08:26
Re: ČESKÁ KOLÍŇATA BIJÍ SHITYGO
Milý blbe, já jsem sem žádnou tabulku nedával a ani můj příspěvěk nesrovnával prodeje Pandy a CitiGo. Ten byl o podílu cen dílů od dodavatelů a ceny za finální montáž.

A tedy poslední poznámku, o těch dodavatelích to máš odkud? Protože o automotive v ČR víš kulový, tak by mne zajímalo z čeho jsis to vycucal. Klidně to sem vylep, zajímat to bude určitě dost lidí.

Ale jinak jseš mi celkem jedno. :-!

PS: Opět ukazuješ, že jakmile se Fiatu nedaří, tvůj mozeček vypne a bez náznaku sebemenšího přemýšlení sem začneš psát jednu kravinu za druhou.