Český trh v dubnu 2013: Mercedes CL je propadákem luxusní třídy
Trh si v této miniaturní, avšak prestižní kategorii oproti stejnému měsíci loni odečetl znovu naprosté minimum: 3,7 %. Zatímco v dubnu 2012 našlo nové majitele 27 luxusních vozů, letos 26 (-1).
Vítězem aktuálního žebříčku se stalo BMW 7 s jedenácti novými vozy a podílem na celkových registracích 42,3 %. Na stříbro dosáhlo díky osmi kusům Audi A8, patří mu tak 30,8 % segmentu. Na bronzu se nachází Porsche Panamera s pouhými třemi novými supersporty pro čtyři pasažéry (11,5 %). Pomyslná bramborová medaile náleží Lexusu LS, který si připsal dvojici nových registrací (11,5 %). Širší Top 5 doplňuje duo Mercedes-Benzu: kupé třídy CL a sedany S, oba s jediným přírůstkem (3,8 %). Více modelů nebodovalo.
Porovnání s dubnem 2012 dopadlo následovně: sedmičková řada hlásí jako jediná ze všech zisk: a to 120 %, jinými slovy o šest aut více z pěti. Audi, Porsche i Lexus vykazují zajímavý výsledek, všichni mají totiž úplně stejně jako loni. Byť při objemu nových vozů to není nic překvapivého, jedná se o výjimku. Mercedes-Benz CL ztratil polovinu, konkrétně jeden kus. Třída S si však svých -83,3 % určitě nezarámuje, pohoršila si o pětici jednotek.
Z výše napsaného tedy vyplývá, že skokanem je jednoznačně sedmičková řada mnichovské automobilky, jiného koneckonců ani nemáme. „Loserem“ v procentech i v jednotkách vyhlašujeme trojcípou hvězdu s písmenem S, která se před nedávnem představila v nové generaci, tu však příchod na světové trhy včetně českého teprve čeká. Za ním v obou kritériích následuje ze stejného základu vzešlé kupé CL.
Celkový trh meziročně klesl razantně: ze 102 na 73 vozů (-29), tedy o 28,4 %. Po březnu měl -37,3 %, přičemž v únoru ještě hlubokých -54 %, takže se pomalu, ale jistě vzmáhá.
Žebříček od počátku letopočtu 2013 vede BMW 7 s celkem 27 exempláři a podílem 37 %, soupeřům značně odskočilo. Audi A8 se vyšplhalo na dvojku, zatím se pro něj rozhodlo 16 Čechů (21,9 %). Vyměnilo si pořadí s Lexusem LS, který má na kontě dvanáct exemplářů (9,6 %). „Esková“ trojcípá hvězda je se sedmi registracemi a podílem 9,6 % čtvrtá, Porsche Panamera se na ni však dotáhlo, má shodný počet jednotek.
„Sedmička“ vykazuje totožný objem registrací jako za třetinu loňského roku. Audi A8 je na tom špatně, hlásí o 48,4 % méně registrací. Ve stejném období sezóny 2012 našlo majitele 31 vozů Audi, tehdy byly v čele. Letos jejich počty spadly o 15. Lexus LS má aktuálně o 300 % více (+9). Mercedes S je na hodnotě -61,1 %, zákazníci si loni koupili o 11 exemplářů více. Porsche Panamera vykazuje o rovněž nepříliš nelichotivou polovinu méně (-7).
V globálním pořadí vzestup už nepostrádáme, Lexus s modelem LS je však zatím jediným, kdo jej dosáhl. Titul procentního propadáku patří Mercedes-Benzu CL (-75 %, -3). Za ním následují třída S a Porsche Panamera. V absolutních počtech nelichotivému přehledu vládne Audi A8, znovu před stuttgartským „eskem“ a Porsche se čtveřicí (vlastně spíše pěticí) dveří.
„Sedmičky“ pohánělo také nejvíce naftových agregátů, konkrétně deset (90,9 % ze všech). Palivo, které leckomu nevoní, spalovala i pětice A8 (62,5 %) a dále jediný Mercedes-Benz S. Toť vše. Lexus LS najdeme ve statistikách SDA mezi hybridy, a to oba dva přírůstky.
Luxusní třída, registrace na českém trhu v dubnu 2013 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 4/2013 | 1-4/2013 | 4/2013 | 1-4/2013 | |
1. | BMW 7 | 11 | 27 | 42,3% | 37,0% |
2. | Audi A8 | 8 | 16 | 30,8% | 21,9% |
3. | Porsche PANAMERA | 3 | 7 | 11,5% | 9,6% |
4. | Lexus LS | 2 | 12 | 11,5% | 9,6% |
5. | Mercedes-Benz CL | 1 | 1 | 3,8% | 1,4% |
5. | Mercedes-Benz S | 1 | 7 | 3,8% | 9,6% |
Ostatní modely | - | 0 | 3 | 0,0% | 4,1% |
CELKEM | - | 26 | 73 | 100,0% | 100,0% |