Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh za leden a únor 2015: Volkswagen má podíl 12,4 %, vládne ale Škoda

Aleš Dragoun
Diskuze (14)
Český trh s osobními auty roste o necelých 22 procent, Škodovka zvyšuje svůj podíl. Skvělou formu má na počátku roku ale i její majitel Volkswagen.

Velmi pozitivní trend v růstu registrací nových osobních automobilů na českém trhu pokračuje.

Za první dva měsíce se zvýšily oproti totožnému období letopočtu 2014 o 21,55 %. Zatímco loni si domácí zákazníci pořídili 26.417 aut, letos už 32.110, tedy o 5.693 kusů více. Data vyplývají ze statistik SDA, reexporty v nich nejsou zahrnuty.

Vůz značky Škoda si zvolilo celkem 10.234 českých firemních i soukromých klientů, což je o 22,1 % více než před rokem. Okřídlený šíp ukousl z pomyslného tržního koláče 31,87 %. Jak jsou na tom ostatní? Volkswagenu náleží průběžné stříbro za takřka 4 tisíce přírůstků, chybělo mu do nich jen 17 aut. Okupuje navíc výrazných 12,4 %. Zdomácnělý jihokorejský Hyundai s továrnou ve slezských Nošovicích se bohužel k desítce nepřiblížil, aktuálně má jen 9,03 %. To znamená rovných 2.900 nových vozů. VW mu tedy odskočil již o více než tisícovku, což je po pouhých dvou měsících opravdu hodně.

Bramborová“ medaile patří Fordu díky 1.896 kusům. Zdatně mu ovšem sekunduje agilní Dacia (1.680), která už vlastně tradičně uzavírá nejlepší pětici. Neuvěřitelně vyrovnaný boj se rozhořel mezi značkami na šestém až devátém místě, situace zde je zatím velmi napínavá. Posuďte sami: Kia se dostala na 1.096 registrací, Seat jich má zatím 1.061, Renault o jedenáct méně, tedy 1.050 a Opel 1.007. Peugeot už s 929 jednotkami nestačí, přesto se alespoň vešel do desítky. Díky úspěšnému lednu je jedenácté BMW (804), Citroën (743) najdeme až za ním na dvanáctém místě. Zbytek Top 15 tvoří Toyota coby nejúspěšnější z Japonců, respektive německé luxusní značky. Mercedes-Benz v tuto chvíli Audi překonává.

Importérem, který si oproti počátku roku 2014 nejvíce procentně polepšil, je Volkswagen, překročil dokonce polovinu (+55,9 %), Následuje jej Opel, kterému se v poslední době daří nadmíru dobře (+43,7 %). Třetí je v této statistice Mercedes-Benz (+38,4 %) následovaný jen těsně španělským Seatem (+38 %) a rumunskou Dacií (+37,1 %). Zbylá konkurence se dostala nejvýše těsně nad třicet procent (Renault a Kia), ostatní mají méně. Absolutní nárůst registrací Škody činí 1.849 kusů oproti období loňského ledna a února. A tady nikoho lepšího prostě nenajdeme. Druhý je opět mateřský VW (+ 1.428). Hyundai hlásí o 603 fluidních vozů více, Dacia se zvedla o 455 aut, modrý ovál vykazuje v tuto chvíli o 322 lepší čísla než v uplynulém roce. Zaznamenáníhodný je ještě výsledek Opelu, který si pomohl o 306 registrací.

Český trh v lednu a únoru 2015 – pořadí značek (Top 15)
 KategorieOATržní podílOAZměna (rok)změna (rok)
 Období1-2/20151-2/20151-2/2014[ks][%]
1.Škoda10 23431,9%8 3851 84922,1%
2.Volkswagen3 98312,4%2 5551 42855,9%
3.Hyundai2 9009,0%2 29760326,3%
4.Ford1 8965,9%1 57432220,5%
5.Dacia1 6805,2%1 22545537,1%
6.Kia1 0963,4%84025630,5%
7.Seat1 0613,3%76929238,0%
8.Renault1 0503,3%80224830,9%
9.Opel1 0073,1%70130643,7%
10.Peugeot9292,9%1 073-144-13,4%
11.BMW8042,5%7277710,6%
12.Citroën7432,3%951-208-21,9%
13.Toyota6562,0%638182,8%
14.Mercedes-Benz5771,8%41716038,4%
15.Audi5321,7%4607215,7%
Ostatní značky-2 9629,2%3 003-41-1,4%
CELKEM-32 110100,0%26 4175 69321,6%

Propadáky najdeme v celkovém pořadí pouze dva, shodou okolností oba z řad francouzského koncernu PSA. Citroën si pohoršil více, ztratil 208 kusů a takřka 22 %. Peugeot prodal o 144 aut méně (-13,4 %). Situace obou sesterských automobilek není na českém trhu bohužel nikterak růžová, propadají se hlouběji a hlouběji. Dokonce i Toyotě, která je loni doplňovala, se daří lépe, je v mírném zisku.

Pojďme se podívat alespoň krátce také na kategorii lehkých užitkových aut do 3,5 tuny. Jejich registrace v období 1-2/2015 vzrostly oproti loňskému roku ještě výrazněji než osobní: o 40,89 %, z 1.707 na 2.405 kusů, tedy o 698 „pracantů“.

Zde Škodovku mezi nejlepšími nenajdeme, až na dodávkový Roomster (Praktik) žádný jiný model v nabídce nemá. První mezi značkami v dodávkách a pick-upech je Fiat (434 aut), následují Peugeot (394), Ford (327), Volkswagen (316), Renault (209), Citroën (164) a Mercedes-Benz, který má jako poslední přes stovku (145). Fiatu patří 18 % trhu, ještě VW má dvouciferný podíl (13,13 %), Renault už je hluboko pod devíti.

Aleš Dragoun
Diskuze (14)
9. 3. 2015 20:24
Re: PSA
Ten Cactus možná někoho zaujme svým nevšedním designem, ale to je tak vše. Jinak je to poměrně drahé auto, které je ale na výbavě pořádně ošizené - chybí mu tak základní věci, jako dělené zadní sedadlo, otáčkoměr, stahování oken zadních dveří (v segmentu C!), a našly by se i další drobnější "optimalizace" výbavy...
9. 3. 2015 20:22
Re: PSA
Moje řeč, marketing je věc, kterou musí každý výrobce zmáknout jako první. Jako druhou výrobu a až jako třetí reklamu. U Francouzů mě připadá, že to míchají jak je momentálně napadne. Viz např. palubka v P308, tam evidentně marketing nebyl.
Avatar - dal
9. 3. 2015 20:14
Re: PSA tradičně již jako jediní s mínusem
Čest vyjímce, vem to od spodu a porovnej si ceny s konkurencí!
9. 3. 2015 19:37
Je to ale novinek..
A hlavně bšude čteme jak prodávaj čím dál víc autobazary. Ten největší toho prodá nejvíc, ten druhej hnedka nejvíc hned po něm. No, jsem zvědav s čím přijde Dacia tak příští rok. ...
Avatar - white label
9. 3. 2015 18:47
Re: Fleet
Nákup na IČO není zdaleka jen o fleetu...