Český trh v lednu 2012: Nejprodávanější vozy vyšší střední třídy
Trh v této kategorii oproti lednu roku 2011 skutečně razantně stoupl. Zatímco loni našlo nové majitele 127 aut, letos 251 (+124 kusů, +97,6 %).
První měsíční triumf letopočtu 2012 si tedy odváží do Mnichova BMW řady 5 za 74 registrací (podíl na trhu 29,5 %). Audi A6 najdeme na druhém místě s 71 kusy (28,3 %), z nich plných 67 připadá na běžné sedany a kombi, Allroady byly pouze čtyři. Volvo řad 70 a 80 obsadilo v celkovém pořadí velmi uspokojivou bronzovou příčku (46, 18,3 %). Nejprodávanější bylo poloterénní XC70, které zvolilo 25 Čechů. Limuzín S80 bylo třináct, zbylých osm připadá na V70. Čtvrtý skončil Mercedes-Benz E s 19 novými přírůstky (7,6 %), dva z nich SDA uvádí mezi sportovními, takže jde nejspíše o kupé. Třída CLS to se 14 exempláři a podílem 5,6 % dotáhla na pětku.
Do aktuální hitparády se sice protlačilo celkem jedenáct modelů, od osmého místa níže počínaje Hyundaiem Genesis ale paběrkují, ještě Renault Latitude má alespoň desítku nových aut.. Na dominantním postavení německých výrobců se nic nezměnilo. Ve značkách je zatím nejúspěšnější Audi (32,7 %) před BMW. Mercedes je až čtvrtý (13,2 %), zatím je před ním Volvo.
Ostatní mají dohromady jen 6,4 %, jmenovitě se jedná o Renault, Hyundai, Jaguar, Infiniti a Lancii. Zatím nebodoval Citroën a ani Lexus nemá nic. Peugeot již tento segment opustil v roce 2010, Honda svůj Legend z evropské nabídky stáhla, Chrysler skončil s výjimkou Albionu na starém kontinentu úplně a smutný osud Saabu se bohužel naplnil. I když se možná blýská na lepší časy.
BMW 5 v meziročním srovnání získalo, před rokem si zákazníci koupili 33 vozů, letos o 41 více (+124,2 %). Skokanem roku ale není, tady ho překonaly čtyři kruhy. Audi A6 má totiž v porovnání s prvním měsícem předchozího roku o 343,8 % (!), respektive 55 exemplářů více. Volva 70 a 80 zaznamenala oproti lednu 2011 vzestup o 23 aut, polepšila si tedy dvojnásobně. Mercedes-Benz E má jako jediný z Top 5 zápornou hodnotu: -13,6 % (-3 z 22). CLS se oproti tomu zvedlo o 180 %, respektive devět jednotek.
Šplhouna jsme si již odbyli, pojďme se tedy rychle podívat na opačnou statistiku. Největším loserem v kusech je Audi A7 (-9, -45 %). Jaguar XF sice ztratil polovinu, ale jeho výsledek není zrovna relevantní, neboť se propadl ze čtyř na dvě registrace.
Jak vypadá pořadí nejprodávanějších modelů s naftovými turbomotory? V lednu si noví majitelé odvezli 69 BMW s malým d na zádi (podíl (93,2 %). Audi A6 se symbolem TDI bylo 66, tedy podobných 93 %. Volvo 70/80 má podíl turbodieselů o něco menší: 87 % (40 z celkových 46). Mercedes E dosáhl na 18 aut s agregáty CDI, benzinové bylo tedy pouze jedno éčko (94,7 %). Nová generace CLS má na kontě 12 kusů s přeplňovanými vznětovými pohonnými jednotkami (85,7 %), zážehové byly dva.
Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v lednu 2012 | |||
Kategorie | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 1/2012 | 1/2012 | |
BMW 5 | 74 | 29,5% | |
Audi A6 | 71 | 28,3% | |
Volvo S80/V70/XC70 | 46 | 18,3% | |
Mercedes-Benz E | 19 | 7,6% | |
Mercedes-Benz CLS | 14 | 5,6% | |
Audi A7 | 11 | 4,4% | |
Renault LATITUDE | 10 | 4,0% | |
Hyundai GENESIS | 2 | 0,8% | |
Jaguar XF | 2 | 0,8% | |
Infiniti M | 1 | 0,4% | |
Lancia THEMA | 1 | 0,4% | |
CELKEM | 251 | 100,0% |