Český trh od ledna do října 2014: Škoda vévodí pěti segmentům z osmi
Jak vypadá situace na domácím trhu po deseti měsících letošního roku mezi modely? Seřadili jsme od každého segmentu pětici dosud nejprodávanějších aut. Škoda nezvítězila pouze v MPV, kde ji dlouhodobě překonává Hyundai. Ale ix20 je vlastně taky tak trochu domácí, když se vyrábí v Nošovicích. Ve vyšší střední a luxusní třídě okřídlený šíp zastoupen není. I když v první jmenované oficiálně dle SDA ano, ale zde se samozřejmě držíme osvědčeného členění, Superb (i Octavia) jsou tak vždy o segment níže.
Minivozy
Diblík z Bratislavy se škodováckým logem na masce nedává od svého nástupu na trh šanci vůbec nikomu. Nová generace kolínských trojčat díky svým cenám (kromě Toyoty) zatím do žebříčku výrazněji nepromluvila. Doslova na dračku jde ale nový Hyundai i10, v roce 2013 se prodával ještě předchůdce. Procentní údaj jeho nárůstu je naprosto všeříkající. Volkswagen i Fiat se tak musí před jihokorejským sokem sklonit. Panda si navíc v meziročním srovnání pohoršila. Top 5 uzavírá nejmenší ford z Polska, kterému pomáhají akční ceny. Příští rok očekáváme atak z Francie v podobě třetího Twinga s motorem vzadu.
Nejprodávanější minivozy | |||||
Pořadí | Model | 1-10/2014 [ks] | 1-10/2013 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] |
1. | ŠKODA CITIGO | 2 717 | 2 603 | 114 | 4,4 % |
2. | HYUNDAI i10 | 833 | 11 | 822 | 7472,7 % |
3. | VOLKSWAGEN UP! | 391 | 368 | 23 | 6,3 % |
4. | FIAT PANDA | 308 | 333 | -25 | -7,5 % |
5. | FORD KA | 240 | 88 | 152 | 172,7 % |
Malé vozy
Zajímavý je říjnový výsledek Fabie. První příčku sice uhájila, ale před Hyundaiem i20 jen těsně (498:491 kusům). Od začátku roku na tom není malá škodovka tak bledě, ztratila jen 12 %. Takže generační obměna se příliš neprojevila. V celkovém pořadí se ovšem mezi oba soky vklínila Fiesta, která u nás zažívá renesanci, polepšila si o více než 70 %. Tureckého Jihokorejce také čeká střídání stráží, novinka se stejným názvem zamíří do Čech ještě letos. Nesmíme zapomenout na Opel Corsa E, který jistě bude chtít mezi malými auty pořádně rozčeřit vody.
Nejprodávanější malé vozy | |||||
Pořadí | Model | 1-10/2014 [ks] | 1-10/2013 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] |
1. | ŠKODA FABIA | 7 410 | 8 454 | -1 044 | -12,3 % |
2. | FORD FIESTA | 4 096 | 2 393 | 1 703 | 71,2 % |
3. | HYUNDAI i20 | 3 081 | 3 415 | -334 | -9,8 % |
4. | VOLKSWAGEN POLO | 2 144 | 1 751 | 517 | 29,5 % |
5. | SEAT IBIZA | 1 953 | 1 627 | 202 | 12,4 % |
Nižší střední třída
Octavia je suverénně nejprodávanějším autem českého trhu a patří jí logicky i první příčka jejího segmentu. Z nejlepší pětky však posiluje nejméně. Nejvíce naopak Seat Leon, který ji uzavírá a doplňuje o třídu výše svou menší sestru Ibizu. Zajímavé jsou i výsledky i30 a Golfu, přes 5 tisíc kusů za deset měsíců je hodně. Nesmíme zapomínat na stříbrný Rapid, který se letos hodně vzmohl, o více než polovinu oproti letopočtu 2013.
Nejprodávanější auta nižší střední třídy | |||||
Pořadí | Model | 1-10/2014 [ks] | 1-10/2013 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] |
1. | ŠKODA OCTAVIA | 16 998 | 14 623 | 2 375 | 16,2 % |
2. | ŠKODA RAPID | 10 520 | 6 865 | 3 655 | 53,2 % |
3. | VOLKSWAGEN GOLF | 5 533 | 3 789 | 1 578 | 41,6 % |
4. | HYUNDAI i30 | 5 198 | 3 955 | 1 409 | 35,6 % |
5. | SEAT LEON | 2 636 | 1 446 | 1 190 | 82,3 % |
Střední třída
Střední třída je doménou Superbu, který se příští rok objeví v nové podobě inspirované konceptem VisionC. Jeho pozice je neotřesitelná vzhledem k Passatu. Ten má sice proměnu už za sebou, ale pořád jen polovinu registrací největší škodovky. Hyundai i40 objevili fleetoví manažeři. Mondeo kvůli dva roky přesluhujícímu modelu opustilo dříve běžný bronz, oproti loňsku však zůstalo na stejných počtech. Snad s nimi konečně hne již známý nástupce. Vzhledem k cenovému postavení BMW je čtyřka pro příbuzné řady 3 a 4 neuvěřitelným úspěchem.
Nejprodávanější auta střední třídy | |||||
Pořadí | Model | 1-10/2014 [ks] | 1-10/2013 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] |
1. | ŠKODA SUPERB | 3 704 | 3 197 | 507 | 15,9 % |
2. | VOLKSWAGEN PASSAT | 1 802 | 1 982 | -180 | -9,1 % |
3. | HYUNDAI i40 | 878 | 785 | 93 | 11,8 % |
4. | BMW 3 / 4 | 826 | 769 | 57 | 7,4 % |
5. | FORD MONDEO | 661 | 656 | 5 | 0,8 % |
Vyšší střední
Mnichov drtí konkurenci z Ingolstadtu i Untertürkheimu také ve vyšší střední. Zde má v Top 5 dokonce dva zástupce, čímž se úhlavní nepřátelé rozhodně pochlubit nemohou. I řada 6 coby sportovnější odpověď na Audi A7 a Mercedes-Benz CLS nad nimi vyhrává na celé čáře. Tradiční formu si udržuje Volvo se svými velkými vozy sérií 70 a 80. Švéd v čínských rukách je milým zpestřením statistikám jinak dominujících německých automobilek.
Nejprodávanější auta vyšší střední třídy | |||||
Pořadí | Model | 1-10/2014 [ks] | 1-10/2013 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] |
1. | BMW 5 | 779 | 725 | 54 | 7,4 % |
2. | AUDI A6/ALLROAD | 519 | 530 | -11 | -2,1 % |
3. | MERCEDES-BENZ E | 317 | 242 | 75 | 31,0 % |
4. | VOLVO 70/80 | 251 | 211 | 40 | 19,0 % |
5. | BMW 6 | 136 | 76 | 60 | 78,9 % |
Luxusní vozy
Luxusní automobily jsou sice malou, ale prestižní třídou. Zde platí totéž, jen se dvěma výjimkami. Na vrcholu zde není BMW, nýbrž trojcípá hvězda a „vetřelcem“ vzdorujícím germánské přesile místo Skandinávců britský Jaguar. Mercedes si s třídou S W222 pomohl neuvěřitelně, blíží se třem stovkám registrací, zatímco oba bavorští výrobci nedosáhli ještě ani stovky. V jeho případě pak hovoří jasně i takřka šestinásobek objemů z roku 2013. Byť o Audi A8 je také značný zájem.
Nejprodávanější luxusní vozy | |||||
Pořadí | Model | 1-10/2014 [ks] | 1-10/2013 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] |
1. | MERCEDES-BENZ S | 289 | 50 | 239 | 478,0 % |
2. | BMW 7 | 94 | 76 | 18 | 23,7 % |
3. | AUDI A8 | 88 | 25 | 63 | 252,0 % |
4. | PORSCHE PANAMERA | 23 | 27 | -4 | -14,8 % |
5. | JAGUAR XJ | 17 | 8 | 9 | 112,5 % |
Terénní vozy
Yeti se ve srovnání s prvními deseti měsíci letopočtu 2013 zlepšil o polovinu, totéž lze říci o stříbrné Dacii Duster. Na levné SUV, které si i po faceliftu zachovalo svůj chlapácký vzhled, zákazníci slyší. Soupeři od Hyundaie, VW a Kie si víceméně udržují loňská čísla, jen Tiguan si polepšil skoro o čtvrtinu. Mezi stále oblíbenějšími malými crossovery je nejlepší Renault Captur (Suzuki SX4 nepočítáme, to SDA řadí do nižší střední a S-Cross ještě navíc řádně vyrostl).
Nejprodávanější terénní vozy a SUV | |||||
Pořadí | Model | 1-10/2014 [ks] | 1-10/2013 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] |
1. | ŠKODA YETI | 3 843 | 2 537 | 1 306 | 51,5 % |
2. | DACIA DUSTER | 2 206 | 1 469 | 737 | 50,2 % |
3. | HYUNDAI ix35 | 1 826 | 1 710 | 116 | 6,8 % |
4. | VOLKSWAGEN TIGUAN | 1 738 | 1 405 | 333 | 23,7 % |
5. | KIA SPORTAGE | 1 386 | 1 298 | 88 | 6,8 % |
MPV
Mezi MPV tradičně chybí osobní dodávky. Z nich je mimochodem letos zatím nejúspěšnější Citroën Berlingo (1.113 kusů). Čistokrevným minivanům pak vládnou ty nejmenší. Roomster už se svým nošovickým soupeřem krok nedrží. Zajímavé je zmrtvýchvstání Opelu. Meriva obsadila sice až čtvrté místo, pokořil ji modrý ovál, ale zlepšila se oproti loňsku skoro o 80 %. A to tu ještě chybí Zafira, která se nevešla jen těsně. Znamená to také, že větší „blesk“ je nejoblíbenějším ze střední kategorie.
Nejprodávanější MPV | |||||
Pořadí | Model | 1-10/2014 [ks] | 1-10/2013 [ks] | Změna [ks] | Změna [%] |
1. | HYUNDAI ix20 | 3 609 | 3 146 | 463 | 14,7 % |
2. | ŠKODA ROOMSTER | 2 825 | 2 639 | 186 | 7,0 % |
3. | FORD B-MAX | 1 063 | 1 229 | -166 | -13,5 % |
4. | OPEL MERIVA | 1 053 | 589 | 464 | 78,8 % |
5. | FIAT 500L | 914 | 631 | 283 | 44,8 % |