Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh od ledna do října 2014: Škoda vévodí pěti segmentům z osmi

Aleš Dragoun
Diskuze (28)
Domácí výrobce má v současném výrobním programu sedm modelových řad. Pět z nich vládne svým kategoriím českého trhu a zahraniční konkurence je poráží pouze jednou.

Jak vypadá situace na domácím trhu po deseti měsících letošního roku mezi modely? Seřadili jsme od každého segmentu pětici dosud nejprodávanějších aut. Škoda nezvítězila pouze v MPV, kde ji dlouhodobě překonává Hyundai. Ale ix20 je vlastně taky tak trochu domácí, když se vyrábí v Nošovicích. Ve vyšší střední a luxusní třídě okřídlený šíp zastoupen není. I když v první jmenované oficiálně dle SDA ano, ale zde se samozřejmě držíme osvědčeného členění, Superb (i Octavia) jsou tak vždy o segment níže.

Minivozy

Diblík z Bratislavy se škodováckým logem na masce nedává od svého nástupu na trh šanci vůbec nikomu. Nová generace kolínských trojčat díky svým cenám (kromě Toyoty) zatím do žebříčku výrazněji nepromluvila. Doslova na dračku jde ale nový Hyundai i10, v roce 2013 se prodával ještě předchůdce. Procentní údaj jeho nárůstu je naprosto všeříkající. Volkswagen i Fiat se tak musí před jihokorejským sokem sklonit. Panda si navíc v meziročním srovnání pohoršila. Top 5 uzavírá nejmenší ford z Polska, kterému pomáhají akční ceny. Příští rok očekáváme atak z Francie v podobě třetího Twinga s motorem vzadu.

Nejprodávanější minivozy
PořadíModel1-10/2014 [ks]1-10/2013 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.ŠKODA CITIGO2 7172 6031144,4 %
2.HYUNDAI i10833118227472,7 %
3.VOLKSWAGEN UP!391368236,3 %
4.FIAT PANDA308333-25-7,5 %
5.FORD KA24088152172,7 %

Malé vozy

Zajímavý je říjnový výsledek Fabie. První příčku sice uhájila, ale před Hyundaiem i20 jen těsně (498:491 kusům). Od začátku roku na tom není malá škodovka tak bledě, ztratila jen 12 %. Takže generační obměna se příliš neprojevila. V celkovém pořadí se ovšem mezi oba soky vklínila Fiesta, která u nás zažívá renesanci, polepšila si o více než 70 %. Tureckého Jihokorejce také čeká střídání stráží, novinka se stejným názvem zamíří do Čech ještě letos. Nesmíme zapomenout na Opel Corsa E, který jistě bude chtít mezi malými auty pořádně rozčeřit vody.

Nejprodávanější malé vozy
PořadíModel1-10/2014 [ks]1-10/2013 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.ŠKODA FABIA7 4108 454-1 044-12,3 %
2.FORD FIESTA4 0962 3931 70371,2 %
3.HYUNDAI i203 0813 415-334-9,8 %
4.VOLKSWAGEN POLO2 1441 75151729,5 %
5.SEAT IBIZA1 9531 62720212,4 %

Nižší střední třída

Octavia je suverénně nejprodávanějším autem českého trhu a patří jí logicky i první příčka jejího segmentu. Z nejlepší pětky však posiluje nejméně. Nejvíce naopak Seat Leon, který ji uzavírá a doplňuje o třídu výše svou menší sestru Ibizu. Zajímavé jsou i výsledky i30 a Golfu, přes 5 tisíc kusů za deset měsíců je hodně. Nesmíme zapomínat na stříbrný Rapid, který se letos hodně vzmohl, o více než polovinu oproti letopočtu 2013.

Nejprodávanější auta nižší střední třídy
PořadíModel1-10/2014 [ks]1-10/2013 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.ŠKODA OCTAVIA16 99814 6232 37516,2 %
2.ŠKODA RAPID10 5206 8653 65553,2 %
3.VOLKSWAGEN GOLF5 5333 7891 57841,6 %
4.HYUNDAI i305 1983 9551 40935,6 %
5.SEAT LEON2 6361 4461 19082,3 %

Střední třída

Střední třída je doménou Superbu, který se příští rok objeví v nové podobě inspirované konceptem VisionC. Jeho pozice je neotřesitelná vzhledem k Passatu. Ten má sice proměnu už za sebou, ale pořád jen polovinu registrací největší škodovky. Hyundai i40 objevili fleetoví manažeři. Mondeo kvůli dva roky přesluhujícímu modelu opustilo dříve běžný bronz, oproti loňsku však zůstalo na stejných počtech. Snad s nimi konečně hne již známý nástupce. Vzhledem k cenovému postavení BMW je čtyřka pro příbuzné řady 3 a 4 neuvěřitelným úspěchem.

Nejprodávanější auta střední třídy
PořadíModel1-10/2014 [ks]1-10/2013 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.ŠKODA SUPERB3 7043 19750715,9 %
2.VOLKSWAGEN PASSAT1 8021 982-180-9,1 %
3.HYUNDAI i408787859311,8 %
4.BMW 3 / 4826769577,4 %
5.FORD MONDEO66165650,8 %

Vyšší střední

Mnichov drtí konkurenci z Ingolstadtu i Untertürkheimu také ve vyšší střední. Zde má v Top 5 dokonce dva zástupce, čímž se úhlavní nepřátelé rozhodně pochlubit nemohou. I řada 6 coby sportovnější odpověď na Audi A7 a Mercedes-Benz CLS nad nimi vyhrává na celé čáře. Tradiční formu si udržuje Volvo se svými velkými vozy sérií 70 a 80. Švéd v čínských rukách je milým zpestřením statistikám jinak dominujících německých automobilek.

Nejprodávanější auta vyšší střední třídy
PořadíModel1-10/2014 [ks]1-10/2013 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.BMW 5779725547,4 %
2.AUDI A6/ALLROAD519530-11-2,1 %
3.MERCEDES-BENZ E3172427531,0 %
4.VOLVO 70/802512114019,0 %
5.BMW 6136766078,9 %

Luxusní vozy

Luxusní automobily jsou sice malou, ale prestižní třídou. Zde platí totéž, jen se dvěma výjimkami. Na vrcholu zde není BMW, nýbrž trojcípá hvězda a „vetřelcem“ vzdorujícím germánské přesile místo Skandinávců britský Jaguar. Mercedes si s třídou S W222 pomohl neuvěřitelně, blíží se třem stovkám registrací, zatímco oba bavorští výrobci nedosáhli ještě ani stovky. V jeho případě pak hovoří jasně i takřka šestinásobek objemů z roku 2013. Byť o Audi A8 je také značný zájem.

Nejprodávanější luxusní vozy
PořadíModel1-10/2014 [ks]1-10/2013 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.MERCEDES-BENZ S28950239478,0 %
2.BMW 794761823,7 %
3.AUDI A8882563252,0 %
4.PORSCHE PANAMERA2327-4-14,8 %
5.JAGUAR XJ1789112,5 %

Terénní vozy

Yeti se ve srovnání s prvními deseti měsíci letopočtu 2013 zlepšil o polovinu, totéž lze říci o stříbrné Dacii Duster. Na levné SUV, které si i po faceliftu zachovalo svůj chlapácký vzhled, zákazníci slyší. Soupeři od Hyundaie, VW a Kie si víceméně udržují loňská čísla, jen Tiguan si polepšil skoro o čtvrtinu. Mezi stále oblíbenějšími malými crossovery je nejlepší Renault Captur (Suzuki SX4 nepočítáme, to SDA řadí do nižší střední a S-Cross ještě navíc řádně vyrostl).

Nejprodávanější terénní vozy a SUV
PořadíModel1-10/2014 [ks]1-10/2013 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.ŠKODA YETI3 8432 5371 30651,5 %
2.DACIA DUSTER2 2061 46973750,2 %
3.HYUNDAI ix351 8261 7101166,8 %
4.VOLKSWAGEN TIGUAN1 7381 40533323,7 %
5.KIA SPORTAGE1 3861 298886,8 %

MPV

Mezi MPV tradičně chybí osobní dodávky. Z nich je mimochodem letos zatím nejúspěšnější Citroën Berlingo (1.113 kusů). Čistokrevným minivanům pak vládnou ty nejmenší. Roomster už se svým nošovickým soupeřem krok nedrží. Zajímavé je zmrtvýchvstání Opelu. Meriva obsadila sice až čtvrté místo, pokořil ji modrý ovál, ale zlepšila se oproti loňsku skoro o 80 %. A to tu ještě chybí Zafira, která se nevešla jen těsně. Znamená to také, že větší „blesk“ je nejoblíbenějším ze střední kategorie.

Nejprodávanější MPV
PořadíModel1-10/2014 [ks]1-10/2013 [ks]Změna [ks]Změna [%]
1.HYUNDAI ix203 6093 14646314,7 %
2.ŠKODA ROOMSTER2 8252 6391867,0 %
3.FORD B-MAX1 0631 229-166-13,5 %
4.OPEL MERIVA1 05358946478,8 %
5.FIAT 500L91463128344,8 %

Aleš Dragoun
Diskuze (28)
Avatar - grifith
12. 11. 2014 20:17
Re: mpv
No já s tím nezačal... ;-)
Avatar - _Karel_
12. 11. 2014 20:06
Re: mpv
A k titulu používá chlapecké jméno Bil, někdy po matce Ment >:-[]
Avatar - grifith
12. 11. 2014 19:38
Re: mpv
Myslím, že není problém auta, když majitel neví, jakou kategorii vozu si pořídil.
Jinak s tím šlechticem fakt bavíš. A máš titul de nebo nějakej jinej? >:D
Avatar - grifith
12. 11. 2014 19:27
Re: mpv
Neměl by ses prohlašovat za všechny, to nevypadá dobře. Ač je Roomster nezvyklým zástupcem, tak stále není problém jej řadit mezi malá MPV.
Avatar - _Karel_
12. 11. 2014 19:11
Re: mpv
Aha.Dík.Myslel jsem, že se dělí do kategorií.No, myslet znamená ......