Český trh: okurková sezona přesunuta na září

Český trh: okurková sezona přesunuta na září

 

Po optimisticky vyhlížejícím létě zřejmě dopadla na řidiče deprese z vysokých cen paliv, která se odrazila v rekordně nízkém počtu zářiových registrací. Prodej automobilů za prvních letošních 9 měsíců je ale stále o 6% vyšší než v roce minulém.

Po optimisticky vyhlížejícím létě zřejmě dopadla na řidiče deprese z vysokých cen paliv, která se odrazila v rekordně nízkém počtu zářiových registrací. Prodej automobilů za prvních letošních 9 měsíců je ale stále o 6% vyšší než v roce minulém.

Podle představitelů Sdružení dovozců automobilů je český trh přibližně stejnými díly tvořen firemími a soukromými zákazníky. Zejména ta druhá skupina zareagovala na vývoj cen paliv pozdržením nákupů vozidel, což podpořilo další růst podílu lehkých užitkových vozidel (LUV) na celkovém počtu registrací.

Zářiový žebříček značek je tvořen na prvních pěti místech známými jmény. První čtyři značky ztrácely v meziročním srovnání, jen Hyundai v prodejně neúspěšném září zvýšilo odbyt meziročně o 25 %!

Výrazně se propadal prodej Opelu, Mazdě i Nissanu.

Poslední sloupec prvních dvou tabulek ukazuje jak moc jsou prodejní čísla postavena na užitkových automobilech, nebo LUV odvozených z osobních automobilů (statistika bohužel tyto případy nerozlišuje).

Pořadí prvních registrací dle značek, září 2005, OA + LUV
Poř.značkaOA+LUV 9/2005OA+LUV 9/2004rozdíl meziročně [ks]rozdíl meziročně [%]podíl LUV [%]
1.Škoda50915351-260-5,1%16,3%
2.Volkswagen826960-134-16,2%36,6%
3.Ford757859-102-13,5%43,7%
4.Renault549602-53-9,7%25,5%
5.Hyundai52739513225,0%14,4%
6.Peugeot468621-153-32,7%37,0%
7.Citroën36936720,5%31,7%
8.Opel302444-142-47,0%43,4%
9.Fiat27226841,5%31,6%
10.Toyota247288-41-16,6%17,4%
11.Mercedes-Benz229208219,2%65,5%
12.Kia2001762412,0%29,0%
13.Chevrolet180169116,1%0,0%
14.Suzuki1736011365,3%12,7%
15.Audi157205-48-30,6%31,8%
16.Seat148188-40-27,0%12,8%
17.Mazda137203-66-48,2%21,2%
18.Honda133136-3-2,3%30,1%
19.Nissan128249-121-94,5%32,8%
20.BMW119952420,2%26,9%
21.Dacia104238177,9%1,9%
22.Mitsubishi81364555,6%17,3%
23.Volvo79108-29-36,7%34,2%
24.Subaru4334920,9%51,2%
25.Iveco2936-7-24,1%100,0%
26.Land Rover1819-1-5,6%77,8%
27.Chrysler1712529,4%11,8%
28.Lada1611531,3%6,3%
29.Porsche131300,0%69,2%
30.Alfa Romeo1113-2-18,2%0,0%
31.Lexus115654,5%0,0%
32.Smart105550,0%0,0%
33.Mini913-4-44,4%0,0%
34.Jeep56-1-20,0%60,0%
35.Ferrari303100,0%0,0%
celkem trh září 1151212230-718-6,2%24,3%

Druhá tabulka ukazuje situaci v počtech prvních registrací ze prvních 9 měsíců roku 2005. Nejprodávanější značka trhu je nadále Škoda (jejímu postavení na domácím trhu se budeme věnovat brzy v samostatném článku), zahraniční značky u nás vede francouzský Renault, především díky výraznému úspěchu ve třídě malých vozů. Zlepšuje se pozice Volkswagenu, který v poslední době inovoval klíčové modely, výrazným krokem vpřed je +28,8 % v prodejích Hyundaie.

Pořadí prvních registrací dle značek, leden-září 2005, OA + LUV
Poř.značkaOA+LUV 1-9/2005OA+LUV 1-9/2004rozdíl meziročně [ks]rozdíl meziročně [%]podíl LUV [%]
1.Škoda477724550322694,7%10,5%
2.Renault86816810187121,6%22,0%
3.Volkswagen851379575566,5%38,8%
4.Ford78778110-233-3,0%44,1%
5.Peugeot62707017-747-11,9%30,5%
6.Hyundai56974057164028,8%12,9%
7.Citroën441343061072,4%32,1%
8.Opel39504145-195-4,9%28,1%
9.Toyota33533332210,6%16,6%
10.Fiat29203063-143-4,9%30,3%
11.Mercedes-Benz22042133713,2%56,4%
12.Kia2143150463929,8%36,0%
13.Seat20152335-320-15,9%13,3%
14.Dacia2014514150074,5%0,9%
15.Audi1919149742222,0%21,9%
16.Chevrolet18512021-170-9,2%0,1%
17.Nissan17402200-460-26,4%35,6%
18.Honda1477123724016,2%18,3%
19.Mazda14462061-615-42,5%14,2%
20.Suzuki132673559144,6%12,4%
21.BMW132593539029,4%29,5%
22.Volvo77966411514,8%49,0%
23.Mitsubishi5374459217,1%19,0%
24.Subaru52031820238,8%46,7%
25.Iveco3162546219,6%100,0%
26.Alfa Romeo25712213552,5%0,0%
27.Land Rover21320852,3%74,2%
28.Lada144181-37-25,7%8,3%
29.Chrysler117843328,2%10,3%
30.Smart98130-32-32,7%0,0%
31.Porsche97673030,9%52,6%
32.Jeep666069,1%24,2%
33.Mini605823,3%0,0%
34.Renault Trucks4874-26-54,2%95,8%
35.Lexus4749-2-4,3%19,1%
36.Jaguar4347-4-9,3%9,3%
37.Ferrari1912736,8%0,0%
38.Saab931-22-244,4%0,0%
39.Kaipan74342,9%0,0%
40.Celkem - Jiné značky3723195314,2%72,3%
Celkem trh leden-září12266011460480566,6%21,4%

Přehled registrací v jednotlivých měsících roku 2004 a 2005 je v následující tabulce. Sečteme-li prodeje za prvních 9 měsíců, zjistíme, že i přes zářiový propad je na tom český trh lépe než v minulém roce a to o 6,6 %. Zatím se prodalo 122 660 nových osobních a lehkých užitkových automobilů.

Počty prvních registrací dle měsíců, leden-září 2005, OA+LUV
rokledenúnorbřezendubenkvětenčervenčervncsrpenzářícelkem
200494171026814611142601426915022127431178412230114604
200511135986013872158121683116894129251381911512122660

Až na zanedbatelné výjimky platí i nadále pravidlo o růstu podílu lehkých užitkových automobilů na celkovém objemu českého trhu. Není to ani tak kvůli zvýšení počtu podnikatelů, kteří by potřebovali skutečné dodávkové automobily, nýbrž jde o výsledek stále širší nabídky odvozených LUV z osobních automobilů, které mají pro podnikatele lákavou možnost odpočtu DPH. V září se podíl LUV vyšplhal až k hranici 25 %.

Podíl LUV v měsících leden-září 2005
LUVledenúnorbřezendubenkvětenčervenčervenecsrpenzáří
200417,4%15,7%16,0%15,9%16,9%18,7%19,3%19,1%18,7%
200519,7%20,4%20,3%19,9%20,5%21,8%22,3%23,8%24,6%

Nejžádanějším miniautem byla v září Kia Picanto, celkově letos vede v září třetí Fiat Panda. Kolínská auta uvádí každý výrobce pod svým jménem, celkem se v září na českých slinicích zvýšil počet kolínčat o 54, což znamená absolutně pátou příčku za Pandou.

Mini vozy (OA+LUV), září 2005, Zdroj dat: SDA
poř.modelzáříleden-září
1.Kia PICANTO73657
2.Chevrolet SPARK65367
3.Fiat PANDA59891
4.Fiat SEICENTO5783
5.Hyundai ATOS35467
6.Peugeot 10728171
7.Citroën C11558
8.Renault TWINGO12167
9.Citroën C214138
10.Ford KA11104
10.Toyota AYGO1178

Solitérem, který bez ohledu na konkurenci a její vývoj pravidelně deklasuje nejen třídu ale celý trh, je Škoda Fabia. V září se jí nejvíce přiblížil Hyundai Getz (těsně před faceliftem), koncernový Volkswagen Polo (čerstvě po faceliftu), z trochu jiného soudku pak bestseller s tureckým původem - Renault Thalia. S napětím budeme sledovat jak se odrazí ve třídě malých vozů příchod nové generace přerostlých malých vozů Renault Clio a Fiat Punto.

Malé vozy (OA+LUV), září 2005, Zdroj dat: SDA
poř.modelzáříleden-září
1.Škoda FABIA296429465
2.Hyundai GETZ2092297
3.Volkswagen POLO1361512
4.Renault THALIA1182940
5.Peugeot 2061132462
6.Ford FIESTA1071313
7.Citroën C31021442
8.Suzuki IGNIS96620
9.Toyota YARIS811408
10.Chevrolet KALOS67827

Nelítostný souboj svádí v nižší střední třídě německé trio Focus-Golf-Astra. Opelu vypomáhá starší a levnější Astra Classic, Focus přichází v posledních měsících s atraktivní nabídkou akčního modelu Forte.

Nižší střední třída (OA+LUV), září 2005, Zdroj dat: SDA
poř.modelzáříleden-září
1.Škoda OCTAVIA191916215
2.Volkswagen GOLF1971679
3.Ford FOCUS1931874
4.Opel ASTRA1832022
5.Peugeot 3071281531
6.Hyundai ACCENT1161219
7.Renault MEGANE1121971
8.Dacia Logan1021954
9.Toyota COROLLA67743
10.Citroën C457608

Volkswagenu Passat se v září na dostřel přiblížil Ford Mondeo, v celoročním měřítku je však již zřejmě o vítězi manažerské střední třídy rozhodnuto. Za první dvojicí ve třídě je navíc výrazný odstup, takže také o druhém nejoblíbenějším voze této třídy je již rozhodnuto.

Střední třída (OA+LUV), září 2005, Zdroj dat: SDA
poř.modelzáříleden-září
1.Volkswagen PASSAT1401590
2.Ford MONDEO129959
3.Audi A444523
4.Peugeot 40736574
5.Toyota AVENSIS30357
6.Mazda 627438
7.Subaru LEGACY27228
8.BMW 323270
9.Renault LAGUNA23368
10.Opel VECTRA20314

Vyšší střední třída je tradičně obsazena domácím Superbem, Audi se jednoznačně prosazuje s největším dováženým vozem třídy, který příspívá k výborným prodejním výsledků značky.

Vyšší střední třída (OA+LUV), září 2005, Zdroj dat: SDA
poř.modelzáříleden-září
1.Škoda SUPERB1841751
2.Audi A662625
3.Mercedes-Benz E24165
4.BMW 519277
5. Volvo 801054

Luxusnímu segmentu vévodí Mercedes-Benz CLS (v září 14 ks, celkově letos 116 ks), následován Audi A8 (v září 4 ks, letos 75 ks), Mercedesem S (v září 4 ks, letos 17 ks) a BMW 7 (v září 1, letos 67 ks).

Sportovním vozům dominovalo v září Hyundai Coupé (6 ks), prodaly se také 3 Mercedesy CLK, 3 Peugeoty 307 CC, 3 Renaulty MEGANE CC a dva kabriolety Audi A4

Nejprodávanějšími terénními vozy jsou přirozeně automobily do lehčího terénu. Lídrem měsíce i celého roku je Hyundai Tucson, výrazněji začíná do pořadí promlouvat zbrusu nové Suzuki Grand Vitara, daří se také dalším korejským SUV, která registrovanými počty převyšují podstatně dražší a větší SUV Mercedesu a BMW.

Terénní vozy (OA+LUV), září 2005, Zdroj dat: SDA
poř.modelzáříleden-září
1.Hyundai TUCSON54559
2.Honda CR-V52440
3.Suzuki GRAND VITARA32253
4.Toyota RAV432299
5.Volkswagen TOUAREG28250
6.Kia SPORTAGE22329
7.Hyundai SANTAFE20208
8.Kia SORENTO19278
9.Mercedes-Benz ML1959
10.BMW X 518188

Relativní klid je ve vodách MPV. To je třída s největším počtem modelů, takže absolutní čísla jednotlivých zástupců nejsou příliš vysoká. Nejžádanějším tentokrát nebyl Megane Scenic, ale Focus C-MAX, následovaný Touranem a novou Mazdou5.

MPV (OA+LUV), září 2005, Zdroj dat: SDA
poř.modelzáříleden-září
1.Ford Focus C MAX44388
2.Renault MEGANE SCENIC43431
3.Volkswagen TOURAN30353
4.Mazda 52438
5.Renault MODUS19263
6.Citroën XSARA PICASSO18253

Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za multikulti toleranci

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za…

Teroristické útoky v Evropě jsou dílem naší zbabělosti, která je vydávána za multikulturní toleranci, řekl…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik zvedl Tvrdíka ze židle

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik…

Pekelná atmosféra, rány z dělobuchů a především radost. Stadion Evžena Rošického na Strahově se otřásal v…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…