Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v roce 2012: Nejprodávanější velké terénní automobily, pick-upy a SUV

Aleš Dragoun
Diskuze (18)
Velká terénní auta a SUV se loni stala kořistí Mercedes-Benzu M. V pick-upech byl neohroženým králem Amarok od Volkswagenu.

Český trh v této kategorii se oproti letopočtu 2011 udržel v kladných číslech. Získal 10,4 % navíc, vykázal 3.459 exemplářů na rozdíl od 3.132. Polepšil si tedy o 327 aut.

V čele celkového pořadí zůstala třída M díky 547 registracím (podíl 15,8 %). Stříbrný skončil Volkswagen Touareg (461, 13,3 %), Mercedes tak svůj náskok bez problémů udržel. Lepším z modrobílé dvojice byla X6 (347 přírůstků a 10 %) před X5 (326, 9,4 %). Top 5 uzavírá Audi Q7 (247, 7,1 %). Před Jeepem Grand Cherokee (213) mělo náskok dostatečný. První desítku ještě doplňují Volvo XC90, Porsche Cayenne, Toyota Land Cruiser a Land Rover Discovery.

Nejúspěšnější trojcípá hvězda z velkých teréňáků (vždyť Untertürkheim zde nabízí tři modely) si v porovnání s rokem 2011 polepšila. A to o výrazných 214,4 %, ze 174 o 373 kusů. Počty Touaregu naopak klesly o 6,3 % (-31 aut ze 492). BMW X6 je v kladných hodnotách, získalo 62 jednotek a 21,8 %. X5 se z mínusu nevyhrabala, ztratila 3,8 %, respektive 13 registrací. Q7 se v černých číslech neudržela, nakonec spadla o dvojici exemplářů do ztráty (-0,8 %).

V meziročním srovnání skokanů bylo jasným lídrem ML. Jeep Grand Cherokee pak vylétl o 159,8 %, respektive 131 vozů. Jeho značkový kolega Wrangler se v této statistice umístil na bronzu (+70,7 %, +41 kusů). Co do počtů vyskočila nejvíce třída M, druhý je Grand Cherokee a třetí BMW X6.

A poklesy? Zde kraluje finišující Hyundai ix55 (-43,9 %) před Nissanem Pathfinder (-42,9 %) a Range Roverem, který hlásí rovných -42 %.Velký Jihokorejec spadl v absolutních počtech o 86 jednotek, což je nešťastný rekord, ale jeho kariéra se zkrátka chýlí ke konci. Pomyslné nelichotivé stříbro obsadilo Volvo XC90 (-55, jinak o 22,6 % méně) a bronzový je výše vzpomenutý Touareg.

Nejprodávanějším turbodieselem se v uplynulém roce stal Mercedes-Benz ML (508 kusů, podíl 92,9 %). „Klapající“ Touaregy TDI si postavilo do garáží 458 majitelů (99,3 %). BMW X6 s malým d bylo 338 (97,4 %). X5 vykazuje pro změnu 319 naftových agregátů pod kapotou nových přírůstků (97,9 %). Páté je opět Audi Q7, těch si se vznětovým motorem domácí klienti koupili 243 (98,4 %). Jeepů Grand Cherokee spalujících bioethanol E85 se prodalo 15. Nových hybridních Lexusů RX u nás jezdí 63, Porsche Cayenne s elektromotorem pak jediné.

Mercedes-Benz M znovu najdeme na prvním místě měsíčního žebříčku díky 69 exemplářům (podíl 19,3 %). Druhé je BMW X6, má jich 55 (15,4 %). Na bronzu se nachází X5 (37, 10,3 %), za ní je Toyota Land Cruiser (27, 7,5 %). Do Top 5 se protlačil už potřetí za sebou i Grand Cherokee (25, 7 %). Trh největších SUV a offroadů meziročně v prosinci získal 13,7 %. Polepšil si z 315 na 358 registrací (+43).

Titul meziměsíčního procentního šplhouna mezi první dvacítkou nehledejme v lídrovi, ale v jeho ?„stájovém kolegovi“ GL. Ten se zvedl o 700 %, konkrétně ze dvou na 16 registrací. ML si však polepšilo o 45 aut, takže je premiantem absolutních postupů. Opačné nelichotivé prvenství putuje do Británie, získal jej Range Rover Sport (-86,7 %). Jeho registrace se propadly o 13, z 15 na dvě, což mu zaručilo i vedení v kusových ztrátách.

Třída velkých terénních vozů, registrace na českém trhu v roce 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
 Období1-12/20121-12/2011[ks][%]1-12/2012
1.Mercedes-Benz ML547174373214,4%15,8%
2.Volkswagen TOUAREG461492-31-6,3%13,3%
3.BMW X63472856221,8%10,0%
4.BMW X5326339-13-3,8%9,4%
5.Audi Q7247249-2-0,8%7,1%
6.Jeep GRAND CHEROKEE21382131159,8%6,2%
7.Volvo XC90188243-55-22,6%5,4%
8.Porsche CAYENNE1501193126,1%4,3%
9.Toyota LAND CRUISER1491311813,7%4,3%
10.Land Rover DISCOVERY1361112522,5%3,9%
11.Hyundai ix55110196-86-43,9%3,2%
11.Mercedes-Benz GL100124-24-19,4%2,9%
13.Jeep WRANGLER99584170,7%2,9%
14.Lexus RX746957,2%2,1%
14.Mitsubishi PAJERO7483-9-10,8%2,1%
16.RANGE ROVER SPORT5484-30-35,7%1,6%
17.Nissan PATHFINDER4070-30-42,9%1,2%
18.Mercedes-Benz G3957-18-31,6%1,1%
19.Infiniti FX3238-6-15,8%0,9%
20.RANGE ROVER2950-21-42,0%0,8%
Ostatní modely-4478-34-43,6%1,3%
CELKEM-3459313232710,4%100,0%

Terénní pick-upy

V porovnání s rokem 2011 se specifická kategorie terénních pracantů dostala do plusu, skončila na 15 % zisku (820 místo 713 „náklaďáků“).

Suverénně jí vévodil VW Amarok, koupilo si jej 38,7 % všech zákazníků, konkrétně 317. Za v Hannoveru vyráběným volkswagenem následují v celkovém pořadí Toyota Hilux (219, 26,7 %), Ford Ranger (101, 12,3 %) a Mitsubishi L200, které hlásí 79 kusů (9,6 %). Za nimi jsou už s odstupem oba Nissany: NP300 s 31 exempláři, luxusnějších Navar na stejném základě se prodalo třicet. Isuzu D-Max má 29 aut a Gonow GA200 třináct. Mazda BT-50 druhé generace si nakonec připsala jediné auto.

Čínský Gonow si polepšil oproti roku 2011 o 225 %, Amarok má o takřka 80 % více. Hilux je na +14,7 %, Ranger vykazuje +7,4 % a Isuzu D-Max +3,6 %. Nissan NP300 se opačnými -22,5 % rozhodně chlubit nemůže, Mitsubishi výsledkem -36,8 % v případě L200 určitě také není nijak „nadšené“. Navara hlásí -38,8 % a Mazda BT se propadla o 80 procent. Největší kusový přírůstek má Amarok (+140), úbytek naopak L200 (-46).

Volkswagenů Amarok se v prosinci 2012 prodalo 47 (38,5 %), druhý je Hilux od Toyoty (27, 22,1 %). Isuzu D-Max skončilo vysoko, bronzové (16, 13,1 %). Čtvrtý je Ford Ranger (10, 8,2 %) a pátý Nissan Navara (9, 7,4 %). Bodovaly všechny modely. V posledním měsíci uplynulého roku našly pick-upy 122 zájemců, což značí slušný vzestup o 43,5 %, respektive 37 kusů z 85. Procentním šplhounem se stalo Isuzu D-Max (+700 %), jednotkovým pak Amarok (+22 aut). Propadákem je v obou sledovaných kritériích jasně Nissan NP300 (-86,7 %, -13 vozů).

Třída velkých terénních pick-upů, registrace na českém trhu v roce 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVZměna (rok)změna (rok)Tržní podíl ve tř.
 Období1-12/20121-12/2011[ks][%]1-12/2012
1.Volkswagen AMAROK31717714079,1%38,7%
2.Toyota HILUX2191912814,7%26,7%
3.Ford RANGER1019477,4%12,3%
4.Mitsubishi L20079125-46-36,8%9,6%
5.Nissan NP3003140-9-22,5%3,8%
6.Nissan NAVARA3049-19-38,8%3,7%
7.Isuzu D-MAX292813,6%3,5%
8.GONOW GA2001349225,0%1,6%
9.Mazda BT15-4-80,0%0,1%
CELKEM-82071310715,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (18)
Avatar - PeterLuk
31. 1. 2013 10:27
Bolo by zaujímavé...
...porovnanie pick-upov. Tieto autá sú podľa mňa štýlovejšie než SUV, praktickejšie a sú aj do terénu. Po pick-upe ako Hilux či Ranger túžim. Neviete niekto o niakom porovnávacom teste? ;-)
Avatar - PeterLuk
31. 1. 2013 10:25
By ma zaujímalo...
...kto si kupuje tie čínske zlepence. :-|
Avatar - PeterLuk
31. 1. 2013 10:25
Re: Winner is GrandCherokee
:yes: :yes:
Avatar - happy_driver
30. 1. 2013 13:54
Re: Jeep
zisti si fakty..... :no:
Avatar - Barrichello
30. 1. 2013 09:36
Re: Jeep
>:D >:D >:D
Klasika, u VW se připlácí i za kola, zatímco u Jeepu je v nejvyšší výbavě Overland vše v základu