Český trh s novými auty v roce 2007: úplné pořadí značek a jejich tržní podíly

Český trh s novými auty v roce 2007: úplné pořadí značek a jejich tržní podíly

 

Asi 195 tisíc nových aut, zaregistrovaných do provozu v roce 2007, představuje 12% meziroční nárůst. Nejprodávanější značkou zůstává Škoda, nejúspěšnějším dovozcem je Ford. Více než 10 tisíc aut prodal ještě Volkswagen a Renault. Skokan roku je Kia.

V roce 2007 bylo registrováno v ČR celkem 132.542 ks nových osobních, 62.038 ks lehkých užitkových a 11.587 ks nákladních automobilů, 949 ks autobusů a 24.947 ks motocyklů a to včetně mopedů. Za srovnatelné období předchozího roku to bylo 123.987 ks osobních, 49.491 ks lehkých užitkových, 9.927 ks nákladních automobilů, 944 ks autobusů a 19.617 ks motocyklů.

Pokud bychom hodnotili osobní automobily a lehké užitkové automobily společně, pak bylo registrováno v roce 2007 celkem 194.580 ks osobních a lehkých užitkových vozidel, což je o 21.102 ks vozidel (+12,16 %) více než v roce 2006.

Nejprodávanější značkou roku 2007 byla opět Škoda s 63.406 automobily. Meziročně jí sice klesl odbyt osobních vozů, ale výrazně vzrostl podíl lehkých užitkových automobilů, díky modelu Roomster a Praktik. Dramatický vzestup zaznamenal v první desítce značek Ford. Z loňského čtvrtého místa se vyšvihl díky třetinovému nárůstu prodeje na druhé místo mezi značkami, když prodal na českém trhu 14.658 aut. Třetí Volkswagen ztrácí na Ford asi tisícovku prodaných aut, ale možná by bylo vše jinak, kdyby nemuseli na některé modely zákazníci čekat až do roku 2008.

Český trh v roce 2007 rostl, ale to rozhodně neplatí o všech značkách působících na českém trhu. Renault jako čtvrtá značka českého trhu a třetí největší dovozce vládl i nadále hlavně díky menším autům, ale jako jeden z mála dovozců zaznamenal v roce 2007 meziroční pokles odbytu o jedno procento, ačkoli trh jako celek rostl o 12 %. Podobně na tom byl také SEAT, který meziročně ztratil 2,5 % svého odbytu na českém trhu.

Ostatní velcí v první třicítce rostli. Na pátém a šestém místě výročního žebříku jsou značky PSA Peugaot a Citroen, které prodaly prakticky stejný počet aut. Za nimi jsou pak seřazeny korejské automobilové značky Hyundai a Kia, pro které byl rok 2007 zlomový, díky novým posilám v nižší střední třídě. Odbyt Kia Motors v České republice díky tomu vzrostl meziročně o 74 %! 2667 vozů z celkového prodeje Kie mělo na zádi nápis Cee'd.

Devátá Toyota, přestože měla v loňském ohni želízko v podobě Aurise, rostla přibližně stejně jako celý trh, naopak Fiat (+31 %) předstihl Opel a uzavírá první desítku automobilek na českém trhu.

Pořadí prvních registrací dle značek za rok 2007, OA + LUV
poř.značkaOA 2007OA 2006LUV 2007LUV 2006OA+LUV 2007OA+LUV 2006rozdíl mezi- ročně [ks]rozdíl mezi- ročně [%]
1.Škoda4909451833152121183564306636686381,00%
2.Ford84745414618455751465810989366933,39%
3.Volkswagen704471166640601813684131345504,19%
4.Renault74778156424236741171911830-111-0,94%
5.Peugeot653257723393268199258453147217,41%
6.Citroën609253483831335399238701122214,04%
7.Hyundai6528602820361910856479386267,89%
8.Kia45262711168083962063550265674,82%
9.Toyota4997450611959346192544075213,82%
10.Fiat343430482269129957034347135631,19%
11.Opel416532381486139656514634101721,95%
12.Mercedes-Benz17891415280823194597373486323,11%
13.Suzuki3562236445842140202785123544,34%
14.Audi16211650171911543340280453619,12%
15.Honda258122256282963209252168827,29%
16.Chevrolet275623343941213150245569528,31%
17.BMW1355110513238072678191276640,06%
18.Nissan14161170109110152507218532214,74%
19.Seat2009207336736623762439-63-2,58%
20.Mazda146013864983491958173522312,85%
21.Dacia16581535254161912155136123,28%
22.Volvo8136018275671640116847240,41%
23.Mitsubishi8757876282561503104346044,10%
24.Subaru452476492417944893515,71%
25.Land Rover1389348236262045516536,26%
26.Iveco1161746661846715132,33%
27.Alfa Romeo246269492329529231,03%
28.Lexus18619477362632303314,35%
29.Jeep12170112992331696437,87%
30.Lada17012732312021584427,85%
31.Ssangyong5462118126172188-16-8,51%
32.Porsche897881391701175345,30%
33.Dodge114604021546292148,39%
34.Renault Trucks723140111147134139,70%
35.Jaguar13182513136954143,16%
36.Chrysler901373421124158-34-21,52%
37.Mitsubishi Fuso00103501035053106,00%
38.Mini91681092682435,29%
39.Smart911120091112-21-18,75%
40.Saab5541271282532954,72%
41.Santana10836634671-25-35,21%
42.Ferrari2316002316743,75%
43.Lancia2160021615250,00%
44.Maserati1810001810880,00%
45.Kaipan780078-1-12,50%
46.Rover780078-1-12,50%
-Jiné značky162223429419591642-51-7,94%
-Celkem13254212398762038494911945801734782110212,16%

Absolutní čísla jsou zrádná: tržní podíly řeknou, kdo ovlivňuje trh
První tabulku s absolutními výsledky značek jsme převedli na tržní podíly. Množství čísel rozkryje některé důležité informace, které firmy působící v odvětví sledují. Pojďme se na ně podívat blíže.

Postavení Škody Auto na domácím trhu vytrvale slábne. V roce 2007 domácí automobilka ztratila díky malému jednoprocentnímu růstu odbytu, 3,65 % českého trhu. To je podíl na trhu, který v minulém roce měla například Kia Motors! Současné postavení Škody lze vyjádřit tak, že ovládá takřka ideální třetinu všeho obchodu s novými osobními a lehkými užitkovými automobily na českém území.

Kdyby tržní síle Škody chtěli konkurovat soustředěným úsilím další dovozci, bylo by třeba spojit prodaný objem Fordu, Volkswagenu, Renaultu, Peugeotu, Citroenu a Hyundaie dohromady.

Mnohem vyrovnanější je situace na trhu užitkových vozů, kam Škoda posílá Praktika a verze vozů v kategorii N1. Kupodivu není na tomto poli ani zdaleka tak úspěšná jako některé jiné značky.

Když se vrátíme do pořadí žebříčku tržního vlivu, vidíme, že alespoň 2 procenta českého trhu ovládají značky až do 13. místa, alespoň jednoprocentní podíl mají všichni od 14. do 20. místa. Zbývající konkurenční pásmo méně než jednoprocentních značek (od 21. do 46.místa) lze z hlediska celkové konkurence přehlížet, společně totiž ročně prodají jen 10.200 aut a tvoří jen 5 % trhu.

Tržní podíl dle značek za rok 2007, OA + LUV
poř.značkaOA 2007OA 2006LUV 2007LUV 2006OA+LUV 2007OA+LUV 2006rozdíl meziročně [%]
1.Škoda37,04%41,81%24,52%23,91%33,05%36,70%-3,65%
2.Ford6,39%4,37%9,97%11,26%7,53%6,33%1,20%
3.Volkswagen5,31%5,74%10,70%12,16%7,03%7,57%-0,54%
4.Renault5,64%6,58%6,84%7,42%6,02%6,82%-0,80%
5.Peugeot4,93%4,66%5,47%5,42%5,10%4,87%0,23%
6.Citroën4,60%4,31%6,18%6,77%5,10%5,02%0,08%
7.Hyundai4,93%4,86%3,28%3,86%4,40%4,58%-0,17%
8.Kia3,41%2,19%2,71%1,70%3,19%2,05%1,14%
9.Toyota3,77%3,63%1,93%1,89%3,18%3,14%0,05%
10.Fiat2,59%2,46%3,66%2,62%2,93%2,51%0,43%
11.Opel3,14%2,61%2,40%2,82%2,90%2,67%0,23%
12.Mercedes-Benz1,35%1,14%4,53%4,69%2,36%2,15%0,21%
13.Suzuki2,69%1,91%0,74%0,85%2,07%1,61%0,46%
14.Audi1,22%1,33%2,77%2,33%1,72%1,62%0,10%
15.Honda1,95%1,79%1,01%0,60%1,65%1,45%0,20%
16.Chevrolet2,08%1,88%0,64%0,24%1,62%1,42%0,20%
17.BMW1,02%0,89%2,13%1,63%1,38%1,10%0,27%
18.Nissan1,07%0,94%1,76%2,05%1,29%1,26%0,03%
19.Seat1,52%1,67%0,59%0,74%1,22%1,41%-0,18%
20.Mazda1,10%1,12%0,80%0,71%1,01%1,00%0,01%
21.Dacia1,25%1,24%0,41%0,03%0,98%0,89%0,09%
22.Volvo0,61%0,48%1,33%1,15%0,84%0,67%0,17%
23.Mitsubishi0,66%0,63%1,01%0,52%0,77%0,60%0,17%
24.Subaru0,34%0,38%0,79%0,84%0,49%0,51%-0,03%
25.Land Rover0,10%0,08%0,78%0,73%0,32%0,26%0,06%
26.Iveco0,00%0,00%0,99%0,94%0,32%0,27%0,05%
27.Alfa Romeo0,19%0,22%0,08%0,05%0,15%0,17%-0,02%
28.Lexus0,14%0,16%0,12%0,07%0,14%0,13%0,00%
29.Jeep0,09%0,06%0,18%0,20%0,12%0,10%0,02%
30.Lada0,13%0,10%0,05%0,06%0,10%0,09%0,01%
31.Ssangyong0,04%0,05%0,19%0,25%0,09%0,11%-0,02%
32.Porsche0,07%0,06%0,13%0,08%0,09%0,07%0,02%
33.Dodge0,09%0,05%0,06%0,00%0,08%0,04%0,04%
34.Renault Trucks0,01%0,02%0,23%0,22%0,08%0,08%0,00%
35.Jaguar0,10%0,07%0,01%0,03%0,07%0,05%0,02%
36.Chrysler0,07%0,11%0,05%0,04%0,06%0,09%-0,03%
37.Mitsubishi Fuso0,00%0,00%0,17%0,10%0,05%0,03%0,02%
38.Mini0,07%0,05%0,00%0,00%0,05%0,04%0,01%
39.Smart0,07%0,09%0,00%0,00%0,05%0,06%-0,02%
40.Saab0,04%0,03%0,04%0,02%0,04%0,03%0,01%
41.Santana0,01%0,01%0,06%0,13%0,02%0,04%-0,02%
42.Ferrari0,02%0,01%0,00%0,00%0,01%0,01%0,00%
43.Lancia0,02%0,00%0,00%0,00%0,01%0,00%0,01%
44.Maserati0,01%0,01%0,00%0,00%0,01%0,01%0,00%
45.Kaipan0,01%0,01%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%
46.Rover0,01%0,01%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%
-Jiné značky0,12%0,18%0,69%0,85%0,30%0,37%-0,07%
-Celkem100,00%100,00%100,00%100,00%100,00%100,00%-

Skončily časy silných vítězů? Připomeňte si, jak dopadly volby v předchozích letech Skončily časy silných vítězů? Připomeňte si, jak dopadly volby v předchozích letech

Letos se konají již sedmé volby do Poslanecké sněmovny.…

Online: Probíhá sčítání hlasů, SPD zavolala na novináře ve svém štábu policii Online: Probíhá sčítání hlasů, SPD zavolala na novináře ve svém štábu policii

Volby do Poslanecké sněmovny skončily, probíhá sčítání…

 
 

Přidat názorDiskuse: Český trh s novými auty v roce 2007: úplné…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 





 
Lada Samara za cenu, kterou nečekáte: Kolik najela do dnešních dnů?

Lada Samara za cenu, kterou nečekáte: Kolik najela do dnešních dnů?

Dnes 14:29

Na Ladu Samaru, první ruské auto s pohonem předních kol, dnes častěji narazíte snad jen v zemích bývalého Sovětského svazu. Nyní je však na prodej mimořádně zachovalý kus v sousedním Německu. Na kolik si jej Němci cení?




Blesk.cz

Pražské restaurace pomáhají bezdomovcům. Pro teplé jídlo zdarma si jen musí přijít včas

Pražské restaurace pomáhají bezdomovcům. Pro teplé…

Restaurace v Praze 2 pomáhají lidem bez domova integrovat se do společnosti skrze projekt Stůl pro jednoho. Šest…

S kým půjde Babiš do koalice? A co ČSSD, ODS nebo Piráti? Podívejte se

S kým půjde Babiš do koalice? A co ČSSD, ODS nebo…

Lídři největších politických stran se v průběhu kampaně vyjadřovali k možné povolební spolupráci. Kdo s kým by…

 

iSport.cz

Olomoucký Buchta po sporném zákroku: Jasný faul, Baroš je chytrej

Olomoucký Buchta po sporném zákroku: Jasný faul,…

Měl jasno. A pěkně ho to štvalo. Olomoucký brankář Miloš Buchta byl přesvědčený, že trefa Baníku neměla platit…

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň. Liberec má první výhru venku

VIDEO: Brno padlo s Hradcem, v čele je Plzeň.…

VIDEO | Páteční 15. kolo hokejové Tipsport extraligy pořadí na čele tabulky nezměnilo. Plzeň zůstala i přes…

 

Reflex.cz

Ve volební štábu Tomia Okamury zasahuje policie. SPD vyhání nepohodlné novináře včetně reportéra Info.cz

Ve volební štábu Tomia Okamury zasahuje policie. SPD…

Hnutí Svoboda a přímá demokracie Tomio Okamury odmítá vpustit do svého štábu novináře některých médií. Mezi…

Expremiér Topolánek: Nejvíc se krade před volbami a po nich. Když není ministr, rezorty si dělají, co chtějí

Expremiér Topolánek: Nejvíc se krade před volbami a…

Boj o novou vládu rozhodně nekončí s lístky, které voliči vhodí do uren ve volebních místnostech. Jakmile Češi…