Český trh s novými auty v roce 2007: úplné pořadí značek a jejich tržní podíly

Český trh s novými auty v roce 2007: úplné pořadí značek a jejich tržní podíly

 

Asi 195 tisíc nových aut, zaregistrovaných do provozu v roce 2007, představuje 12% meziroční nárůst. Nejprodávanější značkou zůstává Škoda, nejúspěšnějším dovozcem je Ford. Více než 10 tisíc aut prodal ještě Volkswagen a Renault. Skokan roku je Kia.

V roce 2007 bylo registrováno v ČR celkem 132.542 ks nových osobních, 62.038 ks lehkých užitkových a 11.587 ks nákladních automobilů, 949 ks autobusů a 24.947 ks motocyklů a to včetně mopedů. Za srovnatelné období předchozího roku to bylo 123.987 ks osobních, 49.491 ks lehkých užitkových, 9.927 ks nákladních automobilů, 944 ks autobusů a 19.617 ks motocyklů.

Pokud bychom hodnotili osobní automobily a lehké užitkové automobily společně, pak bylo registrováno v roce 2007 celkem 194.580 ks osobních a lehkých užitkových vozidel, což je o 21.102 ks vozidel (+12,16 %) více než v roce 2006.

Nejprodávanější značkou roku 2007 byla opět Škoda s 63.406 automobily. Meziročně jí sice klesl odbyt osobních vozů, ale výrazně vzrostl podíl lehkých užitkových automobilů, díky modelu Roomster a Praktik. Dramatický vzestup zaznamenal v první desítce značek Ford. Z loňského čtvrtého místa se vyšvihl díky třetinovému nárůstu prodeje na druhé místo mezi značkami, když prodal na českém trhu 14.658 aut. Třetí Volkswagen ztrácí na Ford asi tisícovku prodaných aut, ale možná by bylo vše jinak, kdyby nemuseli na některé modely zákazníci čekat až do roku 2008.

Český trh v roce 2007 rostl, ale to rozhodně neplatí o všech značkách působících na českém trhu. Renault jako čtvrtá značka českého trhu a třetí největší dovozce vládl i nadále hlavně díky menším autům, ale jako jeden z mála dovozců zaznamenal v roce 2007 meziroční pokles odbytu o jedno procento, ačkoli trh jako celek rostl o 12 %. Podobně na tom byl také SEAT, který meziročně ztratil 2,5 % svého odbytu na českém trhu.

Ostatní velcí v první třicítce rostli. Na pátém a šestém místě výročního žebříku jsou značky PSA Peugaot a Citroen, které prodaly prakticky stejný počet aut. Za nimi jsou pak seřazeny korejské automobilové značky Hyundai a Kia, pro které byl rok 2007 zlomový, díky novým posilám v nižší střední třídě. Odbyt Kia Motors v České republice díky tomu vzrostl meziročně o 74 %! 2667 vozů z celkového prodeje Kie mělo na zádi nápis Cee'd.

Devátá Toyota, přestože měla v loňském ohni želízko v podobě Aurise, rostla přibližně stejně jako celý trh, naopak Fiat (+31 %) předstihl Opel a uzavírá první desítku automobilek na českém trhu.

Pořadí prvních registrací dle značek za rok 2007, OA + LUV
poř.značkaOA 2007OA 2006LUV 2007LUV 2006OA+LUV 2007OA+LUV 2006rozdíl mezi- ročně [ks]rozdíl mezi- ročně [%]
1.Škoda4909451833152121183564306636686381,00%
2.Ford84745414618455751465810989366933,39%
3.Volkswagen704471166640601813684131345504,19%
4.Renault74778156424236741171911830-111-0,94%
5.Peugeot653257723393268199258453147217,41%
6.Citroën609253483831335399238701122214,04%
7.Hyundai6528602820361910856479386267,89%
8.Kia45262711168083962063550265674,82%
9.Toyota4997450611959346192544075213,82%
10.Fiat343430482269129957034347135631,19%
11.Opel416532381486139656514634101721,95%
12.Mercedes-Benz17891415280823194597373486323,11%
13.Suzuki3562236445842140202785123544,34%
14.Audi16211650171911543340280453619,12%
15.Honda258122256282963209252168827,29%
16.Chevrolet275623343941213150245569528,31%
17.BMW1355110513238072678191276640,06%
18.Nissan14161170109110152507218532214,74%
19.Seat2009207336736623762439-63-2,58%
20.Mazda146013864983491958173522312,85%
21.Dacia16581535254161912155136123,28%
22.Volvo8136018275671640116847240,41%
23.Mitsubishi8757876282561503104346044,10%
24.Subaru452476492417944893515,71%
25.Land Rover1389348236262045516536,26%
26.Iveco1161746661846715132,33%
27.Alfa Romeo246269492329529231,03%
28.Lexus18619477362632303314,35%
29.Jeep12170112992331696437,87%
30.Lada17012732312021584427,85%
31.Ssangyong5462118126172188-16-8,51%
32.Porsche897881391701175345,30%
33.Dodge114604021546292148,39%
34.Renault Trucks723140111147134139,70%
35.Jaguar13182513136954143,16%
36.Chrysler901373421124158-34-21,52%
37.Mitsubishi Fuso00103501035053106,00%
38.Mini91681092682435,29%
39.Smart911120091112-21-18,75%
40.Saab5541271282532954,72%
41.Santana10836634671-25-35,21%
42.Ferrari2316002316743,75%
43.Lancia2160021615250,00%
44.Maserati1810001810880,00%
45.Kaipan780078-1-12,50%
46.Rover780078-1-12,50%
-Jiné značky162223429419591642-51-7,94%
-Celkem13254212398762038494911945801734782110212,16%

Absolutní čísla jsou zrádná: tržní podíly řeknou, kdo ovlivňuje trh
První tabulku s absolutními výsledky značek jsme převedli na tržní podíly. Množství čísel rozkryje některé důležité informace, které firmy působící v odvětví sledují. Pojďme se na ně podívat blíže.

Postavení Škody Auto na domácím trhu vytrvale slábne. V roce 2007 domácí automobilka ztratila díky malému jednoprocentnímu růstu odbytu, 3,65 % českého trhu. To je podíl na trhu, který v minulém roce měla například Kia Motors! Současné postavení Škody lze vyjádřit tak, že ovládá takřka ideální třetinu všeho obchodu s novými osobními a lehkými užitkovými automobily na českém území.

Kdyby tržní síle Škody chtěli konkurovat soustředěným úsilím další dovozci, bylo by třeba spojit prodaný objem Fordu, Volkswagenu, Renaultu, Peugeotu, Citroenu a Hyundaie dohromady.

Mnohem vyrovnanější je situace na trhu užitkových vozů, kam Škoda posílá Praktika a verze vozů v kategorii N1. Kupodivu není na tomto poli ani zdaleka tak úspěšná jako některé jiné značky.

Když se vrátíme do pořadí žebříčku tržního vlivu, vidíme, že alespoň 2 procenta českého trhu ovládají značky až do 13. místa, alespoň jednoprocentní podíl mají všichni od 14. do 20. místa. Zbývající konkurenční pásmo méně než jednoprocentních značek (od 21. do 46.místa) lze z hlediska celkové konkurence přehlížet, společně totiž ročně prodají jen 10.200 aut a tvoří jen 5 % trhu.

Tržní podíl dle značek za rok 2007, OA + LUV
poř.značkaOA 2007OA 2006LUV 2007LUV 2006OA+LUV 2007OA+LUV 2006rozdíl meziročně [%]
1.Škoda37,04%41,81%24,52%23,91%33,05%36,70%-3,65%
2.Ford6,39%4,37%9,97%11,26%7,53%6,33%1,20%
3.Volkswagen5,31%5,74%10,70%12,16%7,03%7,57%-0,54%
4.Renault5,64%6,58%6,84%7,42%6,02%6,82%-0,80%
5.Peugeot4,93%4,66%5,47%5,42%5,10%4,87%0,23%
6.Citroën4,60%4,31%6,18%6,77%5,10%5,02%0,08%
7.Hyundai4,93%4,86%3,28%3,86%4,40%4,58%-0,17%
8.Kia3,41%2,19%2,71%1,70%3,19%2,05%1,14%
9.Toyota3,77%3,63%1,93%1,89%3,18%3,14%0,05%
10.Fiat2,59%2,46%3,66%2,62%2,93%2,51%0,43%
11.Opel3,14%2,61%2,40%2,82%2,90%2,67%0,23%
12.Mercedes-Benz1,35%1,14%4,53%4,69%2,36%2,15%0,21%
13.Suzuki2,69%1,91%0,74%0,85%2,07%1,61%0,46%
14.Audi1,22%1,33%2,77%2,33%1,72%1,62%0,10%
15.Honda1,95%1,79%1,01%0,60%1,65%1,45%0,20%
16.Chevrolet2,08%1,88%0,64%0,24%1,62%1,42%0,20%
17.BMW1,02%0,89%2,13%1,63%1,38%1,10%0,27%
18.Nissan1,07%0,94%1,76%2,05%1,29%1,26%0,03%
19.Seat1,52%1,67%0,59%0,74%1,22%1,41%-0,18%
20.Mazda1,10%1,12%0,80%0,71%1,01%1,00%0,01%
21.Dacia1,25%1,24%0,41%0,03%0,98%0,89%0,09%
22.Volvo0,61%0,48%1,33%1,15%0,84%0,67%0,17%
23.Mitsubishi0,66%0,63%1,01%0,52%0,77%0,60%0,17%
24.Subaru0,34%0,38%0,79%0,84%0,49%0,51%-0,03%
25.Land Rover0,10%0,08%0,78%0,73%0,32%0,26%0,06%
26.Iveco0,00%0,00%0,99%0,94%0,32%0,27%0,05%
27.Alfa Romeo0,19%0,22%0,08%0,05%0,15%0,17%-0,02%
28.Lexus0,14%0,16%0,12%0,07%0,14%0,13%0,00%
29.Jeep0,09%0,06%0,18%0,20%0,12%0,10%0,02%
30.Lada0,13%0,10%0,05%0,06%0,10%0,09%0,01%
31.Ssangyong0,04%0,05%0,19%0,25%0,09%0,11%-0,02%
32.Porsche0,07%0,06%0,13%0,08%0,09%0,07%0,02%
33.Dodge0,09%0,05%0,06%0,00%0,08%0,04%0,04%
34.Renault Trucks0,01%0,02%0,23%0,22%0,08%0,08%0,00%
35.Jaguar0,10%0,07%0,01%0,03%0,07%0,05%0,02%
36.Chrysler0,07%0,11%0,05%0,04%0,06%0,09%-0,03%
37.Mitsubishi Fuso0,00%0,00%0,17%0,10%0,05%0,03%0,02%
38.Mini0,07%0,05%0,00%0,00%0,05%0,04%0,01%
39.Smart0,07%0,09%0,00%0,00%0,05%0,06%-0,02%
40.Saab0,04%0,03%0,04%0,02%0,04%0,03%0,01%
41.Santana0,01%0,01%0,06%0,13%0,02%0,04%-0,02%
42.Ferrari0,02%0,01%0,00%0,00%0,01%0,01%0,00%
43.Lancia0,02%0,00%0,00%0,00%0,01%0,00%0,01%
44.Maserati0,01%0,01%0,00%0,00%0,01%0,01%0,00%
45.Kaipan0,01%0,01%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%
46.Rover0,01%0,01%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%
-Jiné značky0,12%0,18%0,69%0,85%0,30%0,37%-0,07%
-Celkem100,00%100,00%100,00%100,00%100,00%100,00%-

Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament Německé dálnice se v roce 2019 zpoplatní, rozhodl parlament

Řidiči osobních aut budou muset od roku 2019 platit za…

Tomáš Šebek: Když jsem v Súdánu brečel, nikdo mi to nevyčetl Tomáš Šebek: Když jsem v Súdánu brečel, nikdo mi to nevyčetl

Chirurg Tomáš Šebek se vrátil z mise Lékařů bez hranic…

Restaurace stále podvádějí, účtují vyšší ceny cizincům Restaurace stále podvádějí, účtují vyšší ceny cizincům

Česká obchodní inspekce (ČOI) loni zjistila při…

Zeman zkomplikoval život exportérům, kurzové zajištění zdražilo Zeman zkomplikoval život exportérům, kurzové zajištění zdražilo

Prezident po většinu týdne zdražil exportérům náklady…

 
Zdroj: SDA
 

Přidat názorDiskuse: Český trh s novými auty v roce 2007: úplné…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 






 
Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

TEST: Toyota C-HR 1.2T vs Audi Q2 1.4 TSI: #nepostradatelní

Dnes 08:00

Tahle dvě auta jsou pro budoucí image obou značek naprosto klíčová. Ale který z těchto stylových crossoverů je lepší?




Blesk.cz

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné smoothie!

Připravte si vitamínovou bombu: 3 recepty na výborné…

Smoothie je nápojem dneška. Nejde však jen »obyčejný« džus. Kromě šťávy jsou ve smoothie rozmixované celé kusy…

15 tipů na víkend: Bitva u Sudoměře, klenoty Lucemburků i vlak legionářů!

15 tipů na víkend: Bitva u Sudoměře, klenoty…

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam vyrazit, nechte…

 

iSport.cz

Hemský dal dva góly, Palát tři asistence. Florida vykřesala naději

Hemský dal dva góly, Palát tři asistence. Florida…

SOUHRN | Aleš Hemský vstřelil ve čtvrtečním utkání NHL obě branky Dallasu, které podlehlo na ledě Chicaga 2:3 po…

Expert vysvětluje: Proč se netrestaly (nejen) plzeňské ruce na Slavii?

Expert vysvětluje: Proč se netrestaly (nejen)…

Přou se o to i sami rozhodčí. Byla, nebo nebyla ruka? Tady jsou čtyři situace z jarní části ePojisteni.cz ligy,…

 

Reflex.cz

Rusko blíž k fašismu: Hon na svědky Jehovovy zahájen!

Rusko blíž k fašismu: Hon na svědky Jehovovy zahájen!

Svědkové Jehovovi jsou celkově nesympatickým společenstvím, které nemám rád a kterému zazlívám, že svým dětem…

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Jako liberál málokdy tleskám, když se něco řeší represivně. V případě prodejců bezcenných plíšků vydávaných za…