Český trh s novými auty v roce 2007: úplné pořadí značek a jejich tržní podíly

Český trh s novými auty v roce 2007: úplné pořadí značek a jejich tržní podíly

 

Asi 195 tisíc nových aut, zaregistrovaných do provozu v roce 2007, představuje 12% meziroční nárůst. Nejprodávanější značkou zůstává Škoda, nejúspěšnějším dovozcem je Ford. Více než 10 tisíc aut prodal ještě Volkswagen a Renault. Skokan roku je Kia.

V roce 2007 bylo registrováno v ČR celkem 132.542 ks nových osobních, 62.038 ks lehkých užitkových a 11.587 ks nákladních automobilů, 949 ks autobusů a 24.947 ks motocyklů a to včetně mopedů. Za srovnatelné období předchozího roku to bylo 123.987 ks osobních, 49.491 ks lehkých užitkových, 9.927 ks nákladních automobilů, 944 ks autobusů a 19.617 ks motocyklů.

Pokud bychom hodnotili osobní automobily a lehké užitkové automobily společně, pak bylo registrováno v roce 2007 celkem 194.580 ks osobních a lehkých užitkových vozidel, což je o 21.102 ks vozidel (+12,16 %) více než v roce 2006.

Nejprodávanější značkou roku 2007 byla opět Škoda s 63.406 automobily. Meziročně jí sice klesl odbyt osobních vozů, ale výrazně vzrostl podíl lehkých užitkových automobilů, díky modelu Roomster a Praktik. Dramatický vzestup zaznamenal v první desítce značek Ford. Z loňského čtvrtého místa se vyšvihl díky třetinovému nárůstu prodeje na druhé místo mezi značkami, když prodal na českém trhu 14.658 aut. Třetí Volkswagen ztrácí na Ford asi tisícovku prodaných aut, ale možná by bylo vše jinak, kdyby nemuseli na některé modely zákazníci čekat až do roku 2008.

Český trh v roce 2007 rostl, ale to rozhodně neplatí o všech značkách působících na českém trhu. Renault jako čtvrtá značka českého trhu a třetí největší dovozce vládl i nadále hlavně díky menším autům, ale jako jeden z mála dovozců zaznamenal v roce 2007 meziroční pokles odbytu o jedno procento, ačkoli trh jako celek rostl o 12 %. Podobně na tom byl také SEAT, který meziročně ztratil 2,5 % svého odbytu na českém trhu.

Ostatní velcí v první třicítce rostli. Na pátém a šestém místě výročního žebříku jsou značky PSA Peugaot a Citroen, které prodaly prakticky stejný počet aut. Za nimi jsou pak seřazeny korejské automobilové značky Hyundai a Kia, pro které byl rok 2007 zlomový, díky novým posilám v nižší střední třídě. Odbyt Kia Motors v České republice díky tomu vzrostl meziročně o 74 %! 2667 vozů z celkového prodeje Kie mělo na zádi nápis Cee'd.

Devátá Toyota, přestože měla v loňském ohni želízko v podobě Aurise, rostla přibližně stejně jako celý trh, naopak Fiat (+31 %) předstihl Opel a uzavírá první desítku automobilek na českém trhu.

Pořadí prvních registrací dle značek za rok 2007, OA + LUV
poř.značkaOA 2007OA 2006LUV 2007LUV 2006OA+LUV 2007OA+LUV 2006rozdíl mezi- ročně [ks]rozdíl mezi- ročně [%]
1.Škoda4909451833152121183564306636686381,00%
2.Ford84745414618455751465810989366933,39%
3.Volkswagen704471166640601813684131345504,19%
4.Renault74778156424236741171911830-111-0,94%
5.Peugeot653257723393268199258453147217,41%
6.Citroën609253483831335399238701122214,04%
7.Hyundai6528602820361910856479386267,89%
8.Kia45262711168083962063550265674,82%
9.Toyota4997450611959346192544075213,82%
10.Fiat343430482269129957034347135631,19%
11.Opel416532381486139656514634101721,95%
12.Mercedes-Benz17891415280823194597373486323,11%
13.Suzuki3562236445842140202785123544,34%
14.Audi16211650171911543340280453619,12%
15.Honda258122256282963209252168827,29%
16.Chevrolet275623343941213150245569528,31%
17.BMW1355110513238072678191276640,06%
18.Nissan14161170109110152507218532214,74%
19.Seat2009207336736623762439-63-2,58%
20.Mazda146013864983491958173522312,85%
21.Dacia16581535254161912155136123,28%
22.Volvo8136018275671640116847240,41%
23.Mitsubishi8757876282561503104346044,10%
24.Subaru452476492417944893515,71%
25.Land Rover1389348236262045516536,26%
26.Iveco1161746661846715132,33%
27.Alfa Romeo246269492329529231,03%
28.Lexus18619477362632303314,35%
29.Jeep12170112992331696437,87%
30.Lada17012732312021584427,85%
31.Ssangyong5462118126172188-16-8,51%
32.Porsche897881391701175345,30%
33.Dodge114604021546292148,39%
34.Renault Trucks723140111147134139,70%
35.Jaguar13182513136954143,16%
36.Chrysler901373421124158-34-21,52%
37.Mitsubishi Fuso00103501035053106,00%
38.Mini91681092682435,29%
39.Smart911120091112-21-18,75%
40.Saab5541271282532954,72%
41.Santana10836634671-25-35,21%
42.Ferrari2316002316743,75%
43.Lancia2160021615250,00%
44.Maserati1810001810880,00%
45.Kaipan780078-1-12,50%
46.Rover780078-1-12,50%
-Jiné značky162223429419591642-51-7,94%
-Celkem13254212398762038494911945801734782110212,16%

Absolutní čísla jsou zrádná: tržní podíly řeknou, kdo ovlivňuje trh
První tabulku s absolutními výsledky značek jsme převedli na tržní podíly. Množství čísel rozkryje některé důležité informace, které firmy působící v odvětví sledují. Pojďme se na ně podívat blíže.

Postavení Škody Auto na domácím trhu vytrvale slábne. V roce 2007 domácí automobilka ztratila díky malému jednoprocentnímu růstu odbytu, 3,65 % českého trhu. To je podíl na trhu, který v minulém roce měla například Kia Motors! Současné postavení Škody lze vyjádřit tak, že ovládá takřka ideální třetinu všeho obchodu s novými osobními a lehkými užitkovými automobily na českém území.

Kdyby tržní síle Škody chtěli konkurovat soustředěným úsilím další dovozci, bylo by třeba spojit prodaný objem Fordu, Volkswagenu, Renaultu, Peugeotu, Citroenu a Hyundaie dohromady.

Mnohem vyrovnanější je situace na trhu užitkových vozů, kam Škoda posílá Praktika a verze vozů v kategorii N1. Kupodivu není na tomto poli ani zdaleka tak úspěšná jako některé jiné značky.

Když se vrátíme do pořadí žebříčku tržního vlivu, vidíme, že alespoň 2 procenta českého trhu ovládají značky až do 13. místa, alespoň jednoprocentní podíl mají všichni od 14. do 20. místa. Zbývající konkurenční pásmo méně než jednoprocentních značek (od 21. do 46.místa) lze z hlediska celkové konkurence přehlížet, společně totiž ročně prodají jen 10.200 aut a tvoří jen 5 % trhu.

Tržní podíl dle značek za rok 2007, OA + LUV
poř.značkaOA 2007OA 2006LUV 2007LUV 2006OA+LUV 2007OA+LUV 2006rozdíl meziročně [%]
1.Škoda37,04%41,81%24,52%23,91%33,05%36,70%-3,65%
2.Ford6,39%4,37%9,97%11,26%7,53%6,33%1,20%
3.Volkswagen5,31%5,74%10,70%12,16%7,03%7,57%-0,54%
4.Renault5,64%6,58%6,84%7,42%6,02%6,82%-0,80%
5.Peugeot4,93%4,66%5,47%5,42%5,10%4,87%0,23%
6.Citroën4,60%4,31%6,18%6,77%5,10%5,02%0,08%
7.Hyundai4,93%4,86%3,28%3,86%4,40%4,58%-0,17%
8.Kia3,41%2,19%2,71%1,70%3,19%2,05%1,14%
9.Toyota3,77%3,63%1,93%1,89%3,18%3,14%0,05%
10.Fiat2,59%2,46%3,66%2,62%2,93%2,51%0,43%
11.Opel3,14%2,61%2,40%2,82%2,90%2,67%0,23%
12.Mercedes-Benz1,35%1,14%4,53%4,69%2,36%2,15%0,21%
13.Suzuki2,69%1,91%0,74%0,85%2,07%1,61%0,46%
14.Audi1,22%1,33%2,77%2,33%1,72%1,62%0,10%
15.Honda1,95%1,79%1,01%0,60%1,65%1,45%0,20%
16.Chevrolet2,08%1,88%0,64%0,24%1,62%1,42%0,20%
17.BMW1,02%0,89%2,13%1,63%1,38%1,10%0,27%
18.Nissan1,07%0,94%1,76%2,05%1,29%1,26%0,03%
19.Seat1,52%1,67%0,59%0,74%1,22%1,41%-0,18%
20.Mazda1,10%1,12%0,80%0,71%1,01%1,00%0,01%
21.Dacia1,25%1,24%0,41%0,03%0,98%0,89%0,09%
22.Volvo0,61%0,48%1,33%1,15%0,84%0,67%0,17%
23.Mitsubishi0,66%0,63%1,01%0,52%0,77%0,60%0,17%
24.Subaru0,34%0,38%0,79%0,84%0,49%0,51%-0,03%
25.Land Rover0,10%0,08%0,78%0,73%0,32%0,26%0,06%
26.Iveco0,00%0,00%0,99%0,94%0,32%0,27%0,05%
27.Alfa Romeo0,19%0,22%0,08%0,05%0,15%0,17%-0,02%
28.Lexus0,14%0,16%0,12%0,07%0,14%0,13%0,00%
29.Jeep0,09%0,06%0,18%0,20%0,12%0,10%0,02%
30.Lada0,13%0,10%0,05%0,06%0,10%0,09%0,01%
31.Ssangyong0,04%0,05%0,19%0,25%0,09%0,11%-0,02%
32.Porsche0,07%0,06%0,13%0,08%0,09%0,07%0,02%
33.Dodge0,09%0,05%0,06%0,00%0,08%0,04%0,04%
34.Renault Trucks0,01%0,02%0,23%0,22%0,08%0,08%0,00%
35.Jaguar0,10%0,07%0,01%0,03%0,07%0,05%0,02%
36.Chrysler0,07%0,11%0,05%0,04%0,06%0,09%-0,03%
37.Mitsubishi Fuso0,00%0,00%0,17%0,10%0,05%0,03%0,02%
38.Mini0,07%0,05%0,00%0,00%0,05%0,04%0,01%
39.Smart0,07%0,09%0,00%0,00%0,05%0,06%-0,02%
40.Saab0,04%0,03%0,04%0,02%0,04%0,03%0,01%
41.Santana0,01%0,01%0,06%0,13%0,02%0,04%-0,02%
42.Ferrari0,02%0,01%0,00%0,00%0,01%0,01%0,00%
43.Lancia0,02%0,00%0,00%0,00%0,01%0,00%0,01%
44.Maserati0,01%0,01%0,00%0,00%0,01%0,01%0,00%
45.Kaipan0,01%0,01%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%
46.Rover0,01%0,01%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%
-Jiné značky0,12%0,18%0,69%0,85%0,30%0,37%-0,07%
-Celkem100,00%100,00%100,00%100,00%100,00%100,00%-

Rallye Dakar 2018
Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí

Předseda ANO Andrej Babiš je jediným kandidátem hnutí na…

Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydala další soukromá raketa Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydala další soukromá raketa

Na trh soukromých kosmických letů vstoupil nový hráč.…

 
 

Přidat názorDiskuse: Český trh s novými auty v roce 2007: úplné…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

 





 
Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky,  brali bychom je i v Evropě!

Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky, brali bychom je i v Evropě!

Dnes 18:53

Luxusní sedan s retro vzhledem, MPV navržené bývalým šéfdesignérem Alfy Romeo nebo líbivé SUV... Čína už nabízí zajímavá auta!




Blesk.cz

Konec nudy v Brně! Vědecký park VIDA! zabaví děti i dospělé

Konec nudy v Brně! Vědecký park VIDA! zabaví děti i dospělé

Odpálit vodíkovou raketu, zmrazit vlastní stín nebo rozpoutat tornádo, to vše můžete zažít v zábavním vědeckém…

V Čechách hrozí ledovka, varují řidiče i chodce meteorologové. Na Jizerce bylo –17 °C

V Čechách hrozí ledovka, varují řidiče i chodce…

Na západě a jihozápadě Čech bude v pondělí pozdě odpoledne a večer sněžení místy přecházet v mrznoucí srážky s…

 

iSport.cz

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen problémy s lýtky

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen…

Gabriela Koukalová bez účasti na olympiádě? V Česku jedna z hlavních zpráv, ohlas má ale rozhodnutí české…

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v Koreji, co a kdy sledovat?

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v…

Zimní olympijské hry v korejském Pchjongčchangu odstartují v pátek 9. února 2018 slavnostním zahájením. Už v…

 

Reflex.cz

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem plakátů: Vede Miloš Zeman kampaň?!

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem…

Igor Chaun natočil video s bohorovným lepičem plakátů právě ve chvíli, kdy byl v Praze vylepován jeden z nových…

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my díky rozvoji technologií. Na bitcoin nesázím

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my…

Miliardář a investor Warren Buffett v prvním letošním vydání časopisu Time apeloval na mladé Američany, aby…