Český trh s novými auty v roce 2007: úplné pořadí značek a jejich tržní podíly

Český trh s novými auty v roce 2007: úplné pořadí značek a jejich tržní podíly

 

Asi 195 tisíc nových aut, zaregistrovaných do provozu v roce 2007, představuje 12% meziroční nárůst. Nejprodávanější značkou zůstává Škoda, nejúspěšnějším dovozcem je Ford. Více než 10 tisíc aut prodal ještě Volkswagen a Renault. Skokan roku je Kia.

V roce 2007 bylo registrováno v ČR celkem 132.542 ks nových osobních, 62.038 ks lehkých užitkových a 11.587 ks nákladních automobilů, 949 ks autobusů a 24.947 ks motocyklů a to včetně mopedů. Za srovnatelné období předchozího roku to bylo 123.987 ks osobních, 49.491 ks lehkých užitkových, 9.927 ks nákladních automobilů, 944 ks autobusů a 19.617 ks motocyklů.

Pokud bychom hodnotili osobní automobily a lehké užitkové automobily společně, pak bylo registrováno v roce 2007 celkem 194.580 ks osobních a lehkých užitkových vozidel, což je o 21.102 ks vozidel (+12,16 %) více než v roce 2006.

Nejprodávanější značkou roku 2007 byla opět Škoda s 63.406 automobily. Meziročně jí sice klesl odbyt osobních vozů, ale výrazně vzrostl podíl lehkých užitkových automobilů, díky modelu Roomster a Praktik. Dramatický vzestup zaznamenal v první desítce značek Ford. Z loňského čtvrtého místa se vyšvihl díky třetinovému nárůstu prodeje na druhé místo mezi značkami, když prodal na českém trhu 14.658 aut. Třetí Volkswagen ztrácí na Ford asi tisícovku prodaných aut, ale možná by bylo vše jinak, kdyby nemuseli na některé modely zákazníci čekat až do roku 2008.

Český trh v roce 2007 rostl, ale to rozhodně neplatí o všech značkách působících na českém trhu. Renault jako čtvrtá značka českého trhu a třetí největší dovozce vládl i nadále hlavně díky menším autům, ale jako jeden z mála dovozců zaznamenal v roce 2007 meziroční pokles odbytu o jedno procento, ačkoli trh jako celek rostl o 12 %. Podobně na tom byl také SEAT, který meziročně ztratil 2,5 % svého odbytu na českém trhu.

Ostatní velcí v první třicítce rostli. Na pátém a šestém místě výročního žebříku jsou značky PSA Peugaot a Citroen, které prodaly prakticky stejný počet aut. Za nimi jsou pak seřazeny korejské automobilové značky Hyundai a Kia, pro které byl rok 2007 zlomový, díky novým posilám v nižší střední třídě. Odbyt Kia Motors v České republice díky tomu vzrostl meziročně o 74 %! 2667 vozů z celkového prodeje Kie mělo na zádi nápis Cee'd.

Devátá Toyota, přestože měla v loňském ohni želízko v podobě Aurise, rostla přibližně stejně jako celý trh, naopak Fiat (+31 %) předstihl Opel a uzavírá první desítku automobilek na českém trhu.

Pořadí prvních registrací dle značek za rok 2007, OA + LUV
poř.značkaOA 2007OA 2006LUV 2007LUV 2006OA+LUV 2007OA+LUV 2006rozdíl mezi- ročně [ks]rozdíl mezi- ročně [%]
1.Škoda4909451833152121183564306636686381,00%
2.Ford84745414618455751465810989366933,39%
3.Volkswagen704471166640601813684131345504,19%
4.Renault74778156424236741171911830-111-0,94%
5.Peugeot653257723393268199258453147217,41%
6.Citroën609253483831335399238701122214,04%
7.Hyundai6528602820361910856479386267,89%
8.Kia45262711168083962063550265674,82%
9.Toyota4997450611959346192544075213,82%
10.Fiat343430482269129957034347135631,19%
11.Opel416532381486139656514634101721,95%
12.Mercedes-Benz17891415280823194597373486323,11%
13.Suzuki3562236445842140202785123544,34%
14.Audi16211650171911543340280453619,12%
15.Honda258122256282963209252168827,29%
16.Chevrolet275623343941213150245569528,31%
17.BMW1355110513238072678191276640,06%
18.Nissan14161170109110152507218532214,74%
19.Seat2009207336736623762439-63-2,58%
20.Mazda146013864983491958173522312,85%
21.Dacia16581535254161912155136123,28%
22.Volvo8136018275671640116847240,41%
23.Mitsubishi8757876282561503104346044,10%
24.Subaru452476492417944893515,71%
25.Land Rover1389348236262045516536,26%
26.Iveco1161746661846715132,33%
27.Alfa Romeo246269492329529231,03%
28.Lexus18619477362632303314,35%
29.Jeep12170112992331696437,87%
30.Lada17012732312021584427,85%
31.Ssangyong5462118126172188-16-8,51%
32.Porsche897881391701175345,30%
33.Dodge114604021546292148,39%
34.Renault Trucks723140111147134139,70%
35.Jaguar13182513136954143,16%
36.Chrysler901373421124158-34-21,52%
37.Mitsubishi Fuso00103501035053106,00%
38.Mini91681092682435,29%
39.Smart911120091112-21-18,75%
40.Saab5541271282532954,72%
41.Santana10836634671-25-35,21%
42.Ferrari2316002316743,75%
43.Lancia2160021615250,00%
44.Maserati1810001810880,00%
45.Kaipan780078-1-12,50%
46.Rover780078-1-12,50%
-Jiné značky162223429419591642-51-7,94%
-Celkem13254212398762038494911945801734782110212,16%

Absolutní čísla jsou zrádná: tržní podíly řeknou, kdo ovlivňuje trh
První tabulku s absolutními výsledky značek jsme převedli na tržní podíly. Množství čísel rozkryje některé důležité informace, které firmy působící v odvětví sledují. Pojďme se na ně podívat blíže.

Postavení Škody Auto na domácím trhu vytrvale slábne. V roce 2007 domácí automobilka ztratila díky malému jednoprocentnímu růstu odbytu, 3,65 % českého trhu. To je podíl na trhu, který v minulém roce měla například Kia Motors! Současné postavení Škody lze vyjádřit tak, že ovládá takřka ideální třetinu všeho obchodu s novými osobními a lehkými užitkovými automobily na českém území.

Kdyby tržní síle Škody chtěli konkurovat soustředěným úsilím další dovozci, bylo by třeba spojit prodaný objem Fordu, Volkswagenu, Renaultu, Peugeotu, Citroenu a Hyundaie dohromady.

Mnohem vyrovnanější je situace na trhu užitkových vozů, kam Škoda posílá Praktika a verze vozů v kategorii N1. Kupodivu není na tomto poli ani zdaleka tak úspěšná jako některé jiné značky.

Když se vrátíme do pořadí žebříčku tržního vlivu, vidíme, že alespoň 2 procenta českého trhu ovládají značky až do 13. místa, alespoň jednoprocentní podíl mají všichni od 14. do 20. místa. Zbývající konkurenční pásmo méně než jednoprocentních značek (od 21. do 46.místa) lze z hlediska celkové konkurence přehlížet, společně totiž ročně prodají jen 10.200 aut a tvoří jen 5 % trhu.

Tržní podíl dle značek za rok 2007, OA + LUV
poř.značkaOA 2007OA 2006LUV 2007LUV 2006OA+LUV 2007OA+LUV 2006rozdíl meziročně [%]
1.Škoda37,04%41,81%24,52%23,91%33,05%36,70%-3,65%
2.Ford6,39%4,37%9,97%11,26%7,53%6,33%1,20%
3.Volkswagen5,31%5,74%10,70%12,16%7,03%7,57%-0,54%
4.Renault5,64%6,58%6,84%7,42%6,02%6,82%-0,80%
5.Peugeot4,93%4,66%5,47%5,42%5,10%4,87%0,23%
6.Citroën4,60%4,31%6,18%6,77%5,10%5,02%0,08%
7.Hyundai4,93%4,86%3,28%3,86%4,40%4,58%-0,17%
8.Kia3,41%2,19%2,71%1,70%3,19%2,05%1,14%
9.Toyota3,77%3,63%1,93%1,89%3,18%3,14%0,05%
10.Fiat2,59%2,46%3,66%2,62%2,93%2,51%0,43%
11.Opel3,14%2,61%2,40%2,82%2,90%2,67%0,23%
12.Mercedes-Benz1,35%1,14%4,53%4,69%2,36%2,15%0,21%
13.Suzuki2,69%1,91%0,74%0,85%2,07%1,61%0,46%
14.Audi1,22%1,33%2,77%2,33%1,72%1,62%0,10%
15.Honda1,95%1,79%1,01%0,60%1,65%1,45%0,20%
16.Chevrolet2,08%1,88%0,64%0,24%1,62%1,42%0,20%
17.BMW1,02%0,89%2,13%1,63%1,38%1,10%0,27%
18.Nissan1,07%0,94%1,76%2,05%1,29%1,26%0,03%
19.Seat1,52%1,67%0,59%0,74%1,22%1,41%-0,18%
20.Mazda1,10%1,12%0,80%0,71%1,01%1,00%0,01%
21.Dacia1,25%1,24%0,41%0,03%0,98%0,89%0,09%
22.Volvo0,61%0,48%1,33%1,15%0,84%0,67%0,17%
23.Mitsubishi0,66%0,63%1,01%0,52%0,77%0,60%0,17%
24.Subaru0,34%0,38%0,79%0,84%0,49%0,51%-0,03%
25.Land Rover0,10%0,08%0,78%0,73%0,32%0,26%0,06%
26.Iveco0,00%0,00%0,99%0,94%0,32%0,27%0,05%
27.Alfa Romeo0,19%0,22%0,08%0,05%0,15%0,17%-0,02%
28.Lexus0,14%0,16%0,12%0,07%0,14%0,13%0,00%
29.Jeep0,09%0,06%0,18%0,20%0,12%0,10%0,02%
30.Lada0,13%0,10%0,05%0,06%0,10%0,09%0,01%
31.Ssangyong0,04%0,05%0,19%0,25%0,09%0,11%-0,02%
32.Porsche0,07%0,06%0,13%0,08%0,09%0,07%0,02%
33.Dodge0,09%0,05%0,06%0,00%0,08%0,04%0,04%
34.Renault Trucks0,01%0,02%0,23%0,22%0,08%0,08%0,00%
35.Jaguar0,10%0,07%0,01%0,03%0,07%0,05%0,02%
36.Chrysler0,07%0,11%0,05%0,04%0,06%0,09%-0,03%
37.Mitsubishi Fuso0,00%0,00%0,17%0,10%0,05%0,03%0,02%
38.Mini0,07%0,05%0,00%0,00%0,05%0,04%0,01%
39.Smart0,07%0,09%0,00%0,00%0,05%0,06%-0,02%
40.Saab0,04%0,03%0,04%0,02%0,04%0,03%0,01%
41.Santana0,01%0,01%0,06%0,13%0,02%0,04%-0,02%
42.Ferrari0,02%0,01%0,00%0,00%0,01%0,01%0,00%
43.Lancia0,02%0,00%0,00%0,00%0,01%0,00%0,01%
44.Maserati0,01%0,01%0,00%0,00%0,01%0,01%0,00%
45.Kaipan0,01%0,01%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%
46.Rover0,01%0,01%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%
-Jiné značky0,12%0,18%0,69%0,85%0,30%0,37%-0,07%
-Celkem100,00%100,00%100,00%100,00%100,00%100,00%-

General Motors klesl zisk o 42 procent, ztráty způsobil prodej Opelu i Jihoafrických aktivit General Motors klesl zisk o 42 procent, ztráty způsobil prodej Opelu i Jihoafrických aktivit

Největší americké automobilce General Motors (GM) klesl…

Dešťovka rozhýbe trh s jímkami na vodu. Ministerstvo připravilo dotace Dešťovka rozhýbe trh s jímkami na vodu. Ministerstvo připravilo dotace

V srpnu bude ministerstvo životního prostředí na systémy…

Mitsubishi se daří, zisk překonal odhady Mitsubishi se daří, zisk překonal odhady

Japonská automobilka Mitsubishi Motors v prvním fiskálním…

Peníze z Vysočiny pomáhají v Zakarpatí. Investice jdou do škol Peníze z Vysočiny pomáhají v Zakarpatí. Investice jdou do škol

Od zahájení spolupráce v roce 2007 už Vysočina podpořila…

 
 

Přidat názorDiskuse: Český trh s novými auty v roce 2007: úplné…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 





 
Modernizovaný Nissan Qashqai má české ceny. Dá vám slevu i na akční ceny

Modernizovaný Nissan Qashqai má české ceny. Dá vám slevu i na akční ceny

Dnes 13:51

Za základní dvanáctistovku s výkonem 115 koní dáte po aktuální slevě 437.500 korun. Novinkou je linie Tekna+, která platí za absolutní vrchol nabídky.




Blesk.cz

Padesát odstínů temnoty: Tohle vám v kině neukázali!

Padesát odstínů temnoty: Tohle vám v kině neukázali!

Mysleli jste, že vám filmová podoba bestselleru Padesát odstínů ukázala vše? Doma si ale můžete užít ještě o…

Smrt zpěváka Linkin Park: Děsivý hovor na policii, když našli jeho tělo

Smrt zpěváka Linkin Park: Děsivý hovor na policii,…

Rodinu, přátele i fanoušky nu-metalu po celém světě zdrtila zpráva o smrti frontmana skupiny Linkin Park.…

 

iSport.cz

Berbr mě napadl, tvrdí jeho kritik Černý. Bojí se, že ho někdo zmydlí

Berbr mě napadl, tvrdí jeho kritik Černý. Bojí se,…

Strach, výhružky. Otakar Černý, bývalý šéf sportu České televize, popsal šokující jednání Romana Berbra a…

Jágr nevyloučil extraligu. Mohl by ho lákat Růžička, zájem má Třinec

Jágr nevyloučil extraligu. Mohl by ho lákat Růžička,…

Vlasy smotané do culíku, na hlavě zastaralá „skořápka“. Na ní nezaměnitelné číslo 68. Jaromír Jágr se včera…

 

Reflex.cz

Arabská modelka se prošla na veřejnosti v minisukni a vzbudila obrovský rozruch

Arabská modelka se prošla na veřejnosti v minisukni…

Orgány náboženské policie v Saúdské Arábii vyšetřují mladou ženu, která na videu ukazuje, jak na veřejnosti…

Příběh nejbohatší ženy světa: Vybudovala L'Oréal, nyní žije v ústraní a dcera ji nechala zbavit svéprávnosti

Příběh nejbohatší ženy světa: Vybudovala L'Oréal,…

Každá rodina má svá tajemství, vnitřní sváry a neshody, které se snaží držet za každou cenu za zavřenými dveřmi.…