reklama


Český trh s novými auty v roce 2007: úplné pořadí značek a jejich tržní podíly

Český trh s novými auty v roce 2007: úplné pořadí značek a jejich tržní podíly

 

Asi 195 tisíc nových aut, zaregistrovaných do provozu v roce 2007, představuje 12% meziroční nárůst. Nejprodávanější značkou zůstává Škoda, nejúspěšnějším dovozcem je Ford. Více než 10 tisíc aut prodal ještě Volkswagen a Renault. Skokan roku je Kia.

V roce 2007 bylo registrováno v ČR celkem 132.542 ks nových osobních, 62.038 ks lehkých užitkových a 11.587 ks nákladních automobilů, 949 ks autobusů a 24.947 ks motocyklů a to včetně mopedů. Za srovnatelné období předchozího roku to bylo 123.987 ks osobních, 49.491 ks lehkých užitkových, 9.927 ks nákladních automobilů, 944 ks autobusů a 19.617 ks motocyklů.

Pokud bychom hodnotili osobní automobily a lehké užitkové automobily společně, pak bylo registrováno v roce 2007 celkem 194.580 ks osobních a lehkých užitkových vozidel, což je o 21.102 ks vozidel (+12,16 %) více než v roce 2006.

Nejprodávanější značkou roku 2007 byla opět Škoda s 63.406 automobily. Meziročně jí sice klesl odbyt osobních vozů, ale výrazně vzrostl podíl lehkých užitkových automobilů, díky modelu Roomster a Praktik. Dramatický vzestup zaznamenal v první desítce značek Ford. Z loňského čtvrtého místa se vyšvihl díky třetinovému nárůstu prodeje na druhé místo mezi značkami, když prodal na českém trhu 14.658 aut. Třetí Volkswagen ztrácí na Ford asi tisícovku prodaných aut, ale možná by bylo vše jinak, kdyby nemuseli na některé modely zákazníci čekat až do roku 2008.

Český trh v roce 2007 rostl, ale to rozhodně neplatí o všech značkách působících na českém trhu. Renault jako čtvrtá značka českého trhu a třetí největší dovozce vládl i nadále hlavně díky menším autům, ale jako jeden z mála dovozců zaznamenal v roce 2007 meziroční pokles odbytu o jedno procento, ačkoli trh jako celek rostl o 12 %. Podobně na tom byl také SEAT, který meziročně ztratil 2,5 % svého odbytu na českém trhu.

Ostatní velcí v první třicítce rostli. Na pátém a šestém místě výročního žebříku jsou značky PSA Peugaot a Citroen, které prodaly prakticky stejný počet aut. Za nimi jsou pak seřazeny korejské automobilové značky Hyundai a Kia, pro které byl rok 2007 zlomový, díky novým posilám v nižší střední třídě. Odbyt Kia Motors v České republice díky tomu vzrostl meziročně o 74 %! 2667 vozů z celkového prodeje Kie mělo na zádi nápis Cee'd.

Devátá Toyota, přestože měla v loňském ohni želízko v podobě Aurise, rostla přibližně stejně jako celý trh, naopak Fiat (+31 %) předstihl Opel a uzavírá první desítku automobilek na českém trhu.

Pořadí prvních registrací dle značek za rok 2007, OA + LUV
poř.značkaOA 2007OA 2006LUV 2007LUV 2006OA+LUV 2007OA+LUV 2006rozdíl mezi- ročně [ks]rozdíl mezi- ročně [%]
1.Škoda4909451833152121183564306636686381,00%
2.Ford84745414618455751465810989366933,39%
3.Volkswagen704471166640601813684131345504,19%
4.Renault74778156424236741171911830-111-0,94%
5.Peugeot653257723393268199258453147217,41%
6.Citroën609253483831335399238701122214,04%
7.Hyundai6528602820361910856479386267,89%
8.Kia45262711168083962063550265674,82%
9.Toyota4997450611959346192544075213,82%
10.Fiat343430482269129957034347135631,19%
11.Opel416532381486139656514634101721,95%
12.Mercedes-Benz17891415280823194597373486323,11%
13.Suzuki3562236445842140202785123544,34%
14.Audi16211650171911543340280453619,12%
15.Honda258122256282963209252168827,29%
16.Chevrolet275623343941213150245569528,31%
17.BMW1355110513238072678191276640,06%
18.Nissan14161170109110152507218532214,74%
19.Seat2009207336736623762439-63-2,58%
20.Mazda146013864983491958173522312,85%
21.Dacia16581535254161912155136123,28%
22.Volvo8136018275671640116847240,41%
23.Mitsubishi8757876282561503104346044,10%
24.Subaru452476492417944893515,71%
25.Land Rover1389348236262045516536,26%
26.Iveco1161746661846715132,33%
27.Alfa Romeo246269492329529231,03%
28.Lexus18619477362632303314,35%
29.Jeep12170112992331696437,87%
30.Lada17012732312021584427,85%
31.Ssangyong5462118126172188-16-8,51%
32.Porsche897881391701175345,30%
33.Dodge114604021546292148,39%
34.Renault Trucks723140111147134139,70%
35.Jaguar13182513136954143,16%
36.Chrysler901373421124158-34-21,52%
37.Mitsubishi Fuso00103501035053106,00%
38.Mini91681092682435,29%
39.Smart911120091112-21-18,75%
40.Saab5541271282532954,72%
41.Santana10836634671-25-35,21%
42.Ferrari2316002316743,75%
43.Lancia2160021615250,00%
44.Maserati1810001810880,00%
45.Kaipan780078-1-12,50%
46.Rover780078-1-12,50%
-Jiné značky162223429419591642-51-7,94%
-Celkem13254212398762038494911945801734782110212,16%

Absolutní čísla jsou zrádná: tržní podíly řeknou, kdo ovlivňuje trh
První tabulku s absolutními výsledky značek jsme převedli na tržní podíly. Množství čísel rozkryje některé důležité informace, které firmy působící v odvětví sledují. Pojďme se na ně podívat blíže.

Postavení Škody Auto na domácím trhu vytrvale slábne. V roce 2007 domácí automobilka ztratila díky malému jednoprocentnímu růstu odbytu, 3,65 % českého trhu. To je podíl na trhu, který v minulém roce měla například Kia Motors! Současné postavení Škody lze vyjádřit tak, že ovládá takřka ideální třetinu všeho obchodu s novými osobními a lehkými užitkovými automobily na českém území.

Kdyby tržní síle Škody chtěli konkurovat soustředěným úsilím další dovozci, bylo by třeba spojit prodaný objem Fordu, Volkswagenu, Renaultu, Peugeotu, Citroenu a Hyundaie dohromady.

Mnohem vyrovnanější je situace na trhu užitkových vozů, kam Škoda posílá Praktika a verze vozů v kategorii N1. Kupodivu není na tomto poli ani zdaleka tak úspěšná jako některé jiné značky.

Když se vrátíme do pořadí žebříčku tržního vlivu, vidíme, že alespoň 2 procenta českého trhu ovládají značky až do 13. místa, alespoň jednoprocentní podíl mají všichni od 14. do 20. místa. Zbývající konkurenční pásmo méně než jednoprocentních značek (od 21. do 46.místa) lze z hlediska celkové konkurence přehlížet, společně totiž ročně prodají jen 10.200 aut a tvoří jen 5 % trhu.

Tržní podíl dle značek za rok 2007, OA + LUV
poř.značkaOA 2007OA 2006LUV 2007LUV 2006OA+LUV 2007OA+LUV 2006rozdíl meziročně [%]
1.Škoda37,04%41,81%24,52%23,91%33,05%36,70%-3,65%
2.Ford6,39%4,37%9,97%11,26%7,53%6,33%1,20%
3.Volkswagen5,31%5,74%10,70%12,16%7,03%7,57%-0,54%
4.Renault5,64%6,58%6,84%7,42%6,02%6,82%-0,80%
5.Peugeot4,93%4,66%5,47%5,42%5,10%4,87%0,23%
6.Citroën4,60%4,31%6,18%6,77%5,10%5,02%0,08%
7.Hyundai4,93%4,86%3,28%3,86%4,40%4,58%-0,17%
8.Kia3,41%2,19%2,71%1,70%3,19%2,05%1,14%
9.Toyota3,77%3,63%1,93%1,89%3,18%3,14%0,05%
10.Fiat2,59%2,46%3,66%2,62%2,93%2,51%0,43%
11.Opel3,14%2,61%2,40%2,82%2,90%2,67%0,23%
12.Mercedes-Benz1,35%1,14%4,53%4,69%2,36%2,15%0,21%
13.Suzuki2,69%1,91%0,74%0,85%2,07%1,61%0,46%
14.Audi1,22%1,33%2,77%2,33%1,72%1,62%0,10%
15.Honda1,95%1,79%1,01%0,60%1,65%1,45%0,20%
16.Chevrolet2,08%1,88%0,64%0,24%1,62%1,42%0,20%
17.BMW1,02%0,89%2,13%1,63%1,38%1,10%0,27%
18.Nissan1,07%0,94%1,76%2,05%1,29%1,26%0,03%
19.Seat1,52%1,67%0,59%0,74%1,22%1,41%-0,18%
20.Mazda1,10%1,12%0,80%0,71%1,01%1,00%0,01%
21.Dacia1,25%1,24%0,41%0,03%0,98%0,89%0,09%
22.Volvo0,61%0,48%1,33%1,15%0,84%0,67%0,17%
23.Mitsubishi0,66%0,63%1,01%0,52%0,77%0,60%0,17%
24.Subaru0,34%0,38%0,79%0,84%0,49%0,51%-0,03%
25.Land Rover0,10%0,08%0,78%0,73%0,32%0,26%0,06%
26.Iveco0,00%0,00%0,99%0,94%0,32%0,27%0,05%
27.Alfa Romeo0,19%0,22%0,08%0,05%0,15%0,17%-0,02%
28.Lexus0,14%0,16%0,12%0,07%0,14%0,13%0,00%
29.Jeep0,09%0,06%0,18%0,20%0,12%0,10%0,02%
30.Lada0,13%0,10%0,05%0,06%0,10%0,09%0,01%
31.Ssangyong0,04%0,05%0,19%0,25%0,09%0,11%-0,02%
32.Porsche0,07%0,06%0,13%0,08%0,09%0,07%0,02%
33.Dodge0,09%0,05%0,06%0,00%0,08%0,04%0,04%
34.Renault Trucks0,01%0,02%0,23%0,22%0,08%0,08%0,00%
35.Jaguar0,10%0,07%0,01%0,03%0,07%0,05%0,02%
36.Chrysler0,07%0,11%0,05%0,04%0,06%0,09%-0,03%
37.Mitsubishi Fuso0,00%0,00%0,17%0,10%0,05%0,03%0,02%
38.Mini0,07%0,05%0,00%0,00%0,05%0,04%0,01%
39.Smart0,07%0,09%0,00%0,00%0,05%0,06%-0,02%
40.Saab0,04%0,03%0,04%0,02%0,04%0,03%0,01%
41.Santana0,01%0,01%0,06%0,13%0,02%0,04%-0,02%
42.Ferrari0,02%0,01%0,00%0,00%0,01%0,01%0,00%
43.Lancia0,02%0,00%0,00%0,00%0,01%0,00%0,01%
44.Maserati0,01%0,01%0,00%0,00%0,01%0,01%0,00%
45.Kaipan0,01%0,01%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%
46.Rover0,01%0,01%0,00%0,00%0,00%0,00%0,00%
-Jiné značky0,12%0,18%0,69%0,85%0,30%0,37%-0,07%
-Celkem100,00%100,00%100,00%100,00%100,00%100,00%-

Zdroj: SDA
 

Přidat názorDiskuse: Český trh s novými auty v roce 2007: úplné…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček Vzpomínka na dětství. V zámku Příseka je 10 tisíc autíček

Muzeum autíček, které se nachází téměř ve všech…

První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

 






 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Včera

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

Video z bytu, kde má Míša domov: Co dělala, když se nikdo nedíval? To vás překvapí

Video z bytu, kde má Míša domov: Co dělala, když se…

Miška Muzika, tak si pohřešovaná Míša Muzikářová (12) říkala při tvorbě tanečních videí, která byla jejím velkým…

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý za to může Babišova EET

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý…

Řada menších tuzemských e-shopů od března, kdy pro ně začne platit elektronická evidence tržeb (EET), zruší…

 

iSport.cz

Puskarčíková ztratila výhru v poslední střelbě. Už mě brněla levá noha

Puskarčíková ztratila výhru v poslední střelbě. Už…

Jela fatastický závod. Trať na 15 kilometrů vytrvalostně Evě Puskarčíkové sedla. Tři fantastické střelecké…

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič ještě může Zlínu pomoct

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič…

Zlínský rychlík Vukadin Vukadinovič setrvá i na jaře na Moravě, jeho námluvy se Slavií padly. Samotný hráč se…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama