Český trh v únoru 2012: Nejprodávanější automobily střední třídy
Celkový trh stoupl, získal příjemných 11,8 %, což je velmi pozitivní výsledek. Před rokem bylo nově zaregistrováno 939 vozů, ve druhém měsíci letošního roku 1.050, tedy o 111 více.
Vlajková loď domácí automobilky, Superb, si připsala 323 kusů, což jí zajistilo podíl v segmentu 30,8 %. Stříbrné sedany a kombi z Wolfsburgu, respektive z Emdenu, dosáhly 185 aut (17,6 %). V měsíčním pořadí se na třetím místě již stabilně drží Ford Mondeo, jen před rokem na tom byl ještě o příčku lépe, porážel i Passat. Velký evropský Ford má na kontě 105 kusů (10 %). Čtvrté místo patří poněkud překvapivě již v titulku zmíněnému trojkovému BMW se 73 novými registracemi (7 %). Stejně na tom „bavorák“ byl ale i o dvanáct měsíců nazpět. Devítka nových vozů připadala na kabriolety (ty se prodávají ještě ve straším provedení) a zbytek na ostatní karosářské verze. Pátý je jihokorejský Hyundai i40 s 58 exempláři (5,5 %).
První Superb si oproti únoru 2011 pohoršil o 23,5 %, loni bylo zaregistrováno vysokých 422 aut. Ostatní tři porovnatelní členové první pětky mají výsledky opačné, tedy naštěstí pozitivní. Vůz se dvěma véčky ve znaku si před rokem vybralo jen 78 Čechů, letos si tedy polepšil o vysokých 137,2 %, respektive 107 exemplářů. Mondeo vykazuje zvýšení počtů o 12,9 % z 93 kusů (+12). BMW 3 je na tom o 32,7 % lépe! Loni rozšířilo vozový park na domácích silnicích 55 aut, aktuálně o 18 více. Hyundai i40 zatím nemůžeme porovnávat.
Největším šplhounem aktuálního žebříčku podle absolutních čísel je VW Passat. V procentech jej ovšem dva soupeři překonali. Tedy, vlastně tři, ale osmnáctá Toyota Prius je vyloženě kusovou záležitostí. Na šestnáctém místě, tedy o dvě příčky výše, najdeme Seat Exeo. Loni se pro něj rozhodlo sedm klientů, současné navýšení o 11 kusů logicky znamená +157,1 %. Dalším modelem s velkým postupem je jedenáctý Mercedes-Benz C (+144,4 %, z devíti na 22).
Mazda 6 si pohoršila ze 17 aut na pouhých sedm (-58,8 %), je tak jasným propadákem. Nová generace, která bude s největší pravděpodobností vycházet z konceptu Takeri, by mohla prodejní čísla vrátit do dvou cifer a „šestku“ vystřelit zpět na výsluní, kde kdysi bývala. Stříbrné v této statistice je Audi A4 (-34,4 %), nové majitele jich našlo 21, což je o jedenáct méně než loni. Subaru Legacy má o skoro 30 procent méně. Na kusy ovšem nejvíce ztratil Superb.
Objem českého trhu ve střední třídě se oproti prvním dvěma měsícům roku 2010 zvýšil o 8,7 %, z 1.875 na 2.039 jednotek. Letos tedy zákazníci zatím odebrali o 164 vozů více.
V celkovém pořadí od ledna vede samozřejmě Superb s 607 exempláři (podíl 29,8 %) před Passatem (382, 18,7 %). S tradiční třetí příčkou se musí spokojit Mondeo (244, 12 %). Čtvrté místo okupuje trojkové BMW (101, 5 %) a na pátém najdeme Hyundai i40 (91, 4,5 %). Roční žebříček tedy odpovídá aktuálnímu měsíčnímu. Avensis klesl oproti lednovému ze čtyřky na šestku, minule pátá Insignia je až osmá.
V meziročním srovnání si vedoucí Superb pohoršil o 294 vozů (-32,6 %). Passat je na tom naopak velmi dobře, získal 169 % (o 240 kusů více). Prodeje největšího evropského čistě osobního Fordu vzrostly o 75 automobilů (+44,4 %). BMW 3 není výjimkou, také si polepšilo (+55,4 %, loni 65, letos +36). Na výsledky Hyundaie i40 si budeme znovu muset počkat. Zde je premiantem Passat, a to jak na kusy, tak i procenta. Peugeot 508 má přes +130 %, Exeo pak o 110 % více. Mazda 6 naopak spadla o 60,5 % a Audi A4 o skoro 47 %. Vynechali jsme samozřejmě modely mimo první dvacítku i Alfu 159, která je okrajovou záležitostí a její výroba už skončila.
Velké limuzíny a kombíky ze Škodovky dominovaly rovněž počtům vznětových motorizací, bylo jich 288 (89,2 % z celkových registrací). Pro Passaty s motory TDI se rozhodlo 161 zákazníků (87 %). Naftové Mondeo má na kontě 62 kusů (jen 59 %). Hyundai i40 hlásí 54 aut, které ke svému chodu nepotřebují benzin (vysokých 93,1 %). Také u BMW 3 převažují agregáty spalující naftu. Jsou zastoupeny rovnými padesáti exempláři (68,5 %), měla je pod kapotou i čtveřice kabrioletů. Jihokorejec ale v této statistice roztočenou vrtuli porazil na kusy i procenta. Alternativní paliva a zdroje energie zastupuje pouhá čtveřice hybridních Toyot Prius.
Střední třída, registrace na českém trhu v únoru 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. | |
Období | 2/2012 | 1-2/2012 | 2/2012 | 1-2/2012 | |
Škoda SUPERB | 323 | 607 | 30,8% | 29,8% | |
Volkswagen PASSAT | 185 | 382 | 17,6% | 18,7% | |
Ford MONDEO | 105 | 244 | 10,0% | 12,0% | |
BMW 3 | 73 | 101 | 7,0% | 5,0% | |
Hyundai i40 | 58 | 91 | 5,5% | 4,5% | |
Toyota AVENSIS | 39 | 89 | 3,7% | 4,4% | |
Peugeot 508 | 38 | 79 | 3,6% | 3,9% | |
Opel INSIGNIA | 29 | 76 | 2,8% | 3,7% | |
Citroën C5 | 25 | 41 | 2,4% | 2,0% | |
Subaru LEGACY | 24 | 45 | 2,3% | 2,2% | |
Mercedes-Benz C | 22 | 38 | 2,1% | 1,9% | |
Renault LAGUNA | 22 | 53 | 2,1% | 2,6% | |
Volvo S/V60 | 22 | 42 | 2,1% | 2,1% | |
Audi A4 | 21 | 42 | 2,0% | 2,1% | |
Audi A5 | 19 | 35 | 1,8% | 1,7% | |
Seat EXEO | 18 | 21 | 1,7% | 1,0% | |
Mazda 6 | 7 | 15 | 0,7% | 0,7% | |
Suzuki KIZASHI | 4 | 5 | 0,4% | 0,2% | |
Toyota PRIUS | 4 | 4 | 0,4% | 0,2% | |
Lancia DELTA | 3 | 6 | 0,3% | 0,3% | |
Alfa Romeo 159 | 3 | 3 | 0,3% | 0,1% | |
Ostatní modely | 6 | 20 | 0,6% | 2,0% | |
CELKEM | 1050 | 2039 | 100,0% | 100,0% |