Český trh v únoru 2013: Nejprodávanější automobily vyšší střední třídy
Trh v meziročním srovnání poměrně razantně ztratil: 23,6 %. V únoru 2012 bylo nově zaregistrováno 225 vozů vyšší střední třídy, letos 172, tedy o 53 méně.
V nejnovějším měsíčním žebříčku zvítězilo Audi A6 spolu s variantou Allroad, připsalo si rovných 60 kusů a podíl 34,9 %. Kombi do lehkého terénu přitom zvolilo 23 zákazníků. Mnichovská řada 5 se musela spokojit s druhým místem, tentokrát měla na kontě 50 exemplářů (29,1 %). Třetí příčka náleží Volvům sérií 70 a 80 (22, 12,8 %). Zbytek Top 5 okupuje trojcípá hvězda: čtvrtá je E-Klasse s 12 vozy (7 %), jeden jediný na ni ztratila sportovnější CLS (11, 6,4 %).
Lídr Audi A6 v meziměsíčním porovnání s únorem 2012 spadl. Zaznamenal ztrátu 19 jednotek (-24,1 %), před rokem jich tudíž bylo 79. BMW 5 však vykazuje velmi podobná čísla: -28,6 %, respektive o dvacítku vozů méně z rovných 70. Volva 70/80 hlásí naopak vzestup o pěkných 69,2 % (+9 kusů). Mercedes-Benz E si pohoršil o polovinu (-12 z 24). Dynamičtější kolega CLS má nejmenší možný nárůst (+1 z 10 loňských, tedy +10 %).
Největší procentní a vlastně i kusový skok si připisují Volva sérií 70 a 80, za nimi následuje Mercedes CLS, jejich výkony byly již vzpomenuty. A to je vše, žádná další pozitivní políčka v tabulce nejsou. Sedmý Jaguar XF a deváté BMW 6 pak mají úplně stejně jako před rokem. Druhý jmenovaný model minulý rok v žebříčku ještě chyběl, byl do něj zařazen až po příchodu verze Gran Coupé. Jeho čísla ovšem reprezentují součty všech karosářských variant.
Procentním pádům vládne Audi A7. Sportbacky, kupé a kabriolety ztratily přesné tři čtvrtiny (-12 ze 16). Za ním následují už zmíněné modely z první pětky: třída E, pětkové BMW a Audi A6.
Pořadí v kusových „loserech“ je malinko promíchané. Lídrem je zde „bavorák“ páté řady před A6, Mercedesem E a ingolstadským A7.
Objem českého trhu v této kategorii se oproti prvním dvěma měsícům loňskému roku snížil o celkem radikálních 176 vozů (-36,8 %), tedy ze 478 na 302.
Prozatímním vládcem pořadí od ledna 2013 je BMW řady 5. Má na kontě rovných 90 zaregistrovaných exemplářů a podíl 29,8 %. Audi A6 se sice nachází „až“ na druhém místě, ale svému bavorskému konkurentovi dýchá na záda, ztrácí na něj totiž jen trojici vozů (87, 28,8 %). Bronz okupuje Volvo s příbuznými modely 70 a 80 (46, 15,2%). „Éčko“ na Skandinávce v tuto chvíli nemá (21, 7 %). Na páté příčce trůní Mercedes CLS (17, 5,6 %).
Srovnání s letopočtem 2012 je tristní, z nejlepších na tom není lépe nikdo! Vedoucí řada 5 si pohoršila o 54 vozů (-37,5 %). Audi A6 má o ještě drsnějších 63 kusů a 42 % méně. Volvo 70/80 vykazuje přece jen příznivějších -13 jednotek, respektive -22 %. Počty Mercedesu E oproti tomu poklesly o drtivých 51,2 %, ale jen 22 registrací. Ničím se nemůže chlubit ani CLS (-29,2 %, -7 aut).
Procentním Skokanem roku jmenujme Infiniti M, které se zlepšilo o 100 %, konkrétně z jediného exempláře na dva. V jiných segmentech je to nepodstatný údaj, který přeskakujeme, tady to ale bohužel jinak nejde. Méně hlásí Jaguar XF (+50 %), který však vyskočil ze 6 na 9 registrací. Lexus GS (+9) a Citroën C6 (+1) nepočítáme, ty měly loni nulu. V největších kusových zlepšeních si Infiniti s Jaguarem pořadí prohodily, Brit má +3 auta, Japonec +1.
Propadákům sice s -80 % kraluje Renault Latitude, ale vzhledem k tomu, že jej v aktuálním pořadí nenajdeme, pojďme dál. Nelichotivým vládcem těch zástupců vyšší střední třídy, kteří v tabulce jsou, bylo „korunováno“ Audi A7 (-55,6 %). Údaje v případě Mercedesu E a Audi A6, právě ti totiž kompletují pomyslnou první trojku, byly již vzpomenuty výše. Čtyři kruhy s šestkou na konci si zároveň pohoršily o nejvíce exemplářů ze všech. Zde jim zdárně sekunduje BMW 5 včetně verze GT se splývavou zádí, třetí „éčkový“ Mercedes na to přece jen zas až tak špatně není.
Nejprodávanější Audi má na kontě za únor 55 turbodieselů. Konkrétně jde o 32 sedanů a Avantů A6, respektive všech 23 Allroadů s agregáty TDI (tedy 91,7 % z celkového počtu). „Pětek“ s písmenkem d na víku zavazadlového prostoru si v minulém měsíci odvezlo 48 klientů (96 %). Naftová Volva našla pro změnu jen 21 nových českých majitelů, jinak podobných 95,5 %. Jediný benzinový motor mělo pod kapotou kombi V70. Mercedes-Benz E s motorem CDI má ve svých garážích 11 novopečených majitelů (91,7 %), stylovějšího kolegu CLS též, u něj to však představuje „plný počet“.
Statistiky SDA uvádějí také celkem tři nové registrace hybridů, konkrétně se jedná o Lexusy GS.
Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v únoru 2013 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 2/2013 | 1-2/2013 | 2/2013 | 1-2/2013 |
1. | Audi A6 | 60 | 87 | 34,9% | 28,8% |
2. | BMW 5 | 50 | 90 | 29,1% | 29,8% |
3. | Volvo S80/V70/XC70 | 22 | 46 | 12,8% | 15,2% |
4. | Mercedes-Benz E | 12 | 21 | 7,0% | 7,0% |
5. | Mercedes-Benz CLS | 11 | 17 | 6,4% | 5,6% |
6. | Lexus GS | 5 | 9 | 2,9% | 3,0% |
7. | Audi A7 | 4 | 12 | 2,3% | 4,0% |
7. | Jaguar XF | 4 | 9 | 2,3% | 3,0% |
9. | BMW 6 | 3 | 4 | 1,7% | 1,3% |
10. | Infiniti M | 1 | 2 | 0,6% | 0,7% |
- | Ostatní modely | 0 | 5 | 0,0% | 1,7% |
- | CELKEM | 172 | 302 | 100,0% | 100,0% |