Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v únoru 2013: Nejprodávanější automobily vyšší střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (45)
Loňská bitva mezi Audi A6 a BMW 5 ve vyšší střední třídě, zdá se, letos pokračuje. V únoru byly lepší čtyři kruhy.

Trh v meziročním srovnání poměrně razantně ztratil: 23,6 %. V únoru 2012 bylo nově zaregistrováno 225 vozů vyšší střední třídy, letos 172, tedy o 53 méně.

V nejnovějším měsíčním žebříčku zvítězilo Audi A6 spolu s variantou Allroad, připsalo si rovných 60 kusů a podíl 34,9 %. Kombi do lehkého terénu přitom zvolilo 23 zákazníků. Mnichovská řada 5 se musela spokojit s druhým místem, tentokrát měla na kontě 50 exemplářů (29,1 %). Třetí příčka náleží Volvům sérií 70 a 80 (22, 12,8 %). Zbytek Top 5 okupuje trojcípá hvězda: čtvrtá je E-Klasse s 12 vozy (7 %), jeden jediný na ni ztratila sportovnější CLS (11, 6,4 %).

Lídr Audi A6 v meziměsíčním porovnání s únorem 2012 spadl. Zaznamenal ztrátu 19 jednotek (-24,1 %), před rokem jich tudíž bylo 79. BMW 5 však vykazuje velmi podobná čísla: -28,6 %, respektive o dvacítku vozů méně z rovných 70. Volva 70/80 hlásí naopak vzestup o pěkných 69,2 % (+9 kusů). Mercedes-Benz E si pohoršil o polovinu (-12 z 24). Dynamičtější kolega CLS má nejmenší možný nárůst (+1 z 10 loňských, tedy +10 %).

Největší procentní a vlastně i kusový skok si připisují Volva sérií 70 a 80, za nimi následuje Mercedes CLS, jejich výkony byly již vzpomenuty. A to je vše, žádná další pozitivní políčka v tabulce nejsou. Sedmý Jaguar XF a deváté BMW 6 pak mají úplně stejně jako před rokem. Druhý jmenovaný model minulý rok v žebříčku ještě chyběl, byl do něj zařazen až po příchodu verze Gran Coupé. Jeho čísla ovšem reprezentují součty všech karosářských variant.

Procentním pádům vládne Audi A7. Sportbacky, kupé a kabriolety ztratily přesné tři čtvrtiny (-12 ze 16). Za ním následují už zmíněné modely z první pětky: třída E, pětkové BMW a Audi A6.

Pořadí v kusových „loserech“ je malinko promíchané. Lídrem je zde „bavorák“ páté řady před A6, Mercedesem E a ingolstadským A7.

Objem českého trhu v této kategorii se oproti prvním dvěma měsícům loňskému roku snížil o celkem radikálních 176 vozů (-36,8 %), tedy ze 478 na 302.

Prozatímním vládcem pořadí od ledna 2013 je BMW řady 5. Má na kontě rovných 90 zaregistrovaných exemplářů a podíl 29,8 %. Audi A6 se sice nachází „až“ na druhém místě, ale svému bavorskému konkurentovi dýchá na záda, ztrácí na něj totiž jen trojici vozů (87, 28,8 %). Bronz okupuje Volvo s příbuznými modely 70 a 80 (46, 15,2%). „Éčko“ na Skandinávce v tuto chvíli nemá (21, 7 %). Na páté příčce trůní Mercedes CLS (17, 5,6 %).

Srovnání s letopočtem 2012 je tristní, z nejlepších na tom není lépe nikdo! Vedoucí řada 5 si pohoršila o 54 vozů (-37,5 %). Audi A6 má o ještě drsnějších 63 kusů a 42 % méně. Volvo 70/80 vykazuje přece jen příznivějších -13 jednotek, respektive -22 %. Počty Mercedesu E oproti tomu poklesly o drtivých 51,2 %, ale jen 22 registrací. Ničím se nemůže chlubit ani CLS (-29,2 %, -7 aut).

Procentním Skokanem roku jmenujme Infiniti M, které se zlepšilo o 100 %, konkrétně z jediného exempláře na dva. V jiných segmentech je to nepodstatný údaj, který přeskakujeme, tady to ale bohužel jinak nejde. Méně hlásí Jaguar XF (+50 %), který však vyskočil ze 6 na 9 registrací. Lexus GS (+9) a Citroën C6 (+1) nepočítáme, ty měly loni nulu. V největších kusových zlepšeních si Infiniti s Jaguarem pořadí prohodily, Brit má +3 auta, Japonec +1.

Propadákům sice s -80 % kraluje Renault Latitude, ale vzhledem k tomu, že jej v aktuálním pořadí nenajdeme, pojďme dál. Nelichotivým vládcem těch zástupců vyšší střední třídy, kteří v tabulce jsou, bylo „korunováno“ Audi A7 (-55,6 %). Údaje v případě Mercedesu E a Audi A6, právě ti totiž kompletují pomyslnou první trojku, byly již vzpomenuty výše. Čtyři kruhy s šestkou na konci si zároveň pohoršily o nejvíce exemplářů ze všech. Zde jim zdárně sekunduje BMW 5 včetně verze GT se splývavou zádí, třetí „éčkový“ Mercedes na to přece jen zas až tak špatně není.

Nejprodávanější Audi má na kontě za únor 55 turbodieselů. Konkrétně jde o 32 sedanů a Avantů A6, respektive všech 23 Allroadů s agregáty TDI (tedy 91,7 % z celkového počtu). „Pětek“ s písmenkem d na víku zavazadlového prostoru si v minulém měsíci odvezlo 48 klientů (96 %). Naftová Volva našla pro změnu jen 21 nových českých majitelů, jinak podobných 95,5 %. Jediný benzinový motor mělo pod kapotou kombi V70. Mercedes-Benz E s motorem CDI má ve svých garážích 11 novopečených majitelů (91,7 %), stylovějšího kolegu CLS též, u něj to však představuje „plný počet“.

Statistiky SDA uvádějí také celkem tři nové registrace hybridů, konkrétně se jedná o Lexusy GS.

Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v únoru 2013
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období2/20131-2/20132/20131-2/2013
1.Audi A6608734,9%28,8%
2.BMW 5509029,1%29,8%
3.Volvo S80/V70/XC70224612,8%15,2%
4.Mercedes-Benz E12217,0%7,0%
5.Mercedes-Benz CLS 11176,4%5,6%
6.Lexus GS592,9%3,0%
7.Audi A74122,3%4,0%
7.Jaguar XF492,3%3,0%
9.BMW 6341,7%1,3%
10.Infiniti M120,6%0,7%
-Ostatní modely050,0%1,7%
-CELKEM172302100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (45)
Avatar - Hammunasakra
26. 3. 2013 19:41
Re: Vše při starém,
NEjen Cadillac - myslím že opravdu (téměř) NEzáleží jak moc povedený model výrobce "mimo D3" nabídne - až TAK je to "zlé" :-|
Avatar - Hammunasakra
26. 3. 2013 19:40
Re: Vše při starém,
Myslela jsem (řekněme) na STŘED Evropy, ale ano - klidně CELOU Evropu ;-)
Avatar - Hammunasakra
26. 3. 2013 19:38
Re: Vše při starém,
To bude ONO - staré audi 100 se mi (narozdíl od A80) také (moc) "nelíbilo" :-)
Avatar - Johny.Rico
26. 3. 2013 16:26
Re: Vše při starém,
Řada 4 bude koncipována jako GC? Tak to se máme na co těšit :yes: Doufám ale, že cena nebude po vzoru 6 GC... :-! 8-s
Avatar - Johny.Rico
26. 3. 2013 16:02
Re: Vše při starém,
GC králem, podepisuji.