Český trh v březnu 2009: Nové předpisy o DPH dočasně zastavily registrace ve vyšší střední třídě (meziroční oslabení o 65 %)
Dohromady není o čem psát. Počty registrací byly ve třetím měsíci opět velmi nízké, čekání na možnost odpočtu DPH z limuzín a kombi bez mříží už nemělo trvat dlouho, a tak se uvedení objednaných aut jednoduše pozdrželo.
Zvítězila znovu á-šestka, tentokrát ovšem jen s 22 kusy. Druhé místo patří Audi Allroad quattro s 16, třetí je tentokrát Volvo XC70 s 10 vozy. BMW řady 5 obsadilo čtvrtou příčku s pouhými 7 registracemi. Na pátém místě je Volvo V70 s 5 kusy. Šestý je Hyundai Grandeur spolu s Mercedesem E (3 vozy), na osmém místě je další vůz s trojcípou hvězdou – CLS, tentokrát společně s Peugeotem 607 (2) a po jednom kusu mají Honda Legend, oba modely Jaguaru, tedy S-Type a XF a konečně Volvo S80.
V meziročním srovnání s loňským březnem si ze všech vozů v této třídě polepšil pouze Mercedes CLS, a to o jeden vůz, což v jeho případě znamená 100 %. Hyundai Grandeur a Jaguar XF mají shodné výsledky s loňskými, u ostatních je v porovnání záporné znaménko – například u vedoucího Audi A6 – 63,3 % (ztráta 38 aut, loni jich bylo 60). Jeho sourozenec do lehčího terénu Allroad vykazuje pokles o 21 registrací, tedy o 56,8 %, bavorská pětka si pohoršila o 75,9 % (loni 29 aut). Volvo XC70 ztratilo 37,5 %, jeho počty se propadly o 3 vozy. V sestupném trendu pokračuje také třída E od Mercedesu – ta ztratila 81,3 %, respektive 13 vozů, tentokrát to ovšem na největší propadák nestačilo. Nelichotivý titul propadáku tentokrát náleží Volvu S80, jehož registrace klesly o 93,3 % (z 15 kusů na pouhý jeden!). Propad trhu byl zmíněn již v titulku (- 64,9 %), před rokem bylo nově zaregistrováno 211 vozů, letos jen 74!
Vyšší střední třída, registrace na českém trhu v březnu 2009 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 3/2009 | 1-3/2009 | 3/2009 | 1-3/2009 |
1. | Audi A6 | 22 | 130 | 29,7% | 40,1% |
2. | Audi ALLROAD QUATTRO | 16 | 49 | 21,6% | 15,1% |
2. | Volvo XC70 | 10 | 31 | 13,5% | 9,6% |
4. | BMW 5 | 7 | 45 | 9,5% | 13,9% |
5. | Volvo V70 | 5 | 21 | 6,8% | 6,5% |
6. | Hyundai GRANDEUR | 3 | 3 | 4,1% | 0,9% |
6. | Mercedes-Benz E | 3 | 9 | 4,1% | 2,8% |
8. | Mercedes-Benz CLS | 2 | 7 | 2,7% | 2,2% |
8. | Peugeot 607 | 2 | 5 | 2,7% | 1,5% |
10. | Honda LEGEND | 1 | 2 | 1,4% | 0,6% |
10. | Jaguar S-TYPE | 1 | 2 | 1,4% | 0,6% |
10. | Jaguar XF | 1 | 6 | 1,4% | 1,9% |
10. | Volvo S80 | 1 | 9 | 1,4% | 2,8% |
- | Ostatní modely | 0 | 5 | 0,0% | 1,5% |
- | CELKEM | 74 | 324 | 100,0% | 100,0% |
V celkovém pořadí vede po prvním čtvrtletí Audi A6 se 130 kusy (podíl 40,1 %) před Allroadem quattro (49, 15,1 %), ten si prohodil místo s třetím BMW 5 (45, 13,9 %), čtvrté zůstává Volvo XC70 (31, 9,6 %) a páté Volvo V70 (21, 6,5 %). Žádný jiný automobil se ani za první tři měsíce nedostal nad desetikusovou hranici! V meziročním srovnání si vedoucí A6 pohoršila o 11 vozů ( - 7,8 %), všichni ostatní konkurenti také ztratili. Allroad 34 registrací (- 41 %), BMW řady 5 34 kusů (- 43 %), XC70 dokonce 43 kusů (- 58,1 %) a V70 9 kusů (- 30 %). Objem českého trhu ve vyšší střední třídě se oproti prvním třem měsícům loňského roku snížil o 249 vozů (- 43,5 %), tedy z 573 na 324 kusů.
Vznětových A6 bylo v březnu zaregistrováno 17 (77,3 %), Allroadů s motory TDI bylo celkem 15 (93,8 %), jeden kus měl tedy zážehový motor. Volvo XC70 má na kontě 6 dieselů (60 %), BMW pětkové řady 6 (85,7 %), jako u Allroadu, i zde jeden březnový vůz spaloval benzin. Volvo V70 dosáhlo na stoprocentní podíl, stejně jako Hyundai Grandeur, oba modely Jaguaru a Peugeot 607.
Užitkové automobily N1 prodaly v březnu opět pouze ty značky, které mají své modely zastoupeny v Top 5. Tady patří prvenství Audi Allroad quattro s 12 vozy (podíl na celkových registracích 75 %), druhý byl s 10 kusy model A6 (45,5 %). Třetí je BMW 5 se 3 registracemi a podílem 42,9 %, o čtvrté místo se podělila dvě Volva – XC70 a V70 s 2 vozy. Oplastovaná verze dosáhla podílu 20 %, klasické kombi pak 40 %. Největší poměr N1 má tedy opět Audi Allroad quattro.