Český trh v březnu 2009: Pořadí značek

Český trh v březnu 2009: Pořadí značek

 

Poslední měsíc před velkým N1-třeskem skončil, ztráty jsou sečteny. I přes propad v prodeji aut kategorie N1 není situace ani v březnu významně dramatická.

Prodej užitkových vozidel se v posledních měsících začal zastavovat, což zřejmě vyvrcholilo v březnu, kdy už byla novela, umožňující odpočet DPH u osobních aut, na dohled. Podíl LUV na celkovém počtu prodaných aut zmenšil na 17,5 %, když v minulých třech letech osciloval obvykle mezi 25 a 40 %.

V březnu 2009 se prodalo celkem 15.039 osobních a lehkých užitkových automobilů, což je o 2.157 ks méně než v březnu minulého roku. Jde současně o nejslabší březnový výsledek za poslední 4 roky. Má se bít na poplach? Ne! Meziroční snížení zaznamenala pouze lehká užitková vozidla (-2.269 ks), osobních vozů se prodalo 12.410 ks, což je nejlepší březnový výsledek za minulé 4 roky.

V dubnu se očekává výrazný nárůst prodeje, dovozci hlásí řadu objednávek, jejichž realizace čekala na vyjasnění situace v oblasti DPH. Duben, květen a zřejmě i další měsíce budou pod vlivem nových podmínek na trhu. Jarní prodejní sezóna, která obvykle na českém trhu vrcholí v květnu nebo červnu, by tedy mohla prodejcům přinést zahojení slabých výsledků v minulých měsících. Jasněji také bude v otázce, jak se ekonomická situace České republiky projevuje na odbytu na automobilovém trhu.

Jak si v březnu vedly jednotlivé značky? Škoda zaznamenala jeden z největších meziročních propadů v dosavadní historii. V březnu se prodalo o 32 % méně vozů než před rokem. Ztráta jde na vrub především slabému prodeji řady Fabia (meziročně -1436 ks), na což automobilka již zareagovala plošným snížením cen o 10 až 30 tisíc korun. Roomster s obvyklou výbavou tak dnes koupíte za stejné ceníkové ceny jako Fabii Combi.

Jaké je nejprodávanější dovážené auto?
TEST Ford Fusion 1.4 (58 kW) – Nejprodávanější z dovážených

Škoda ale není jedinou značkou, která se v březnu dramaticky propadla. Podobně dopadl také Volkswagen nebo Citroen, což lze zřejmě přičíst na vrub odloženým nákupům v oblasti firemních vozů.

Jsou zde však také značky, které dokázaly ze zájmu soukromé klientely významně těžit. Špičkový výsledek si připsal Ford (1.608 ks, meziročně +44 %), který je suverénně nejlepší dováženou značkou. Hlavní roli hraje i nadále Fusion, který našel v březnu na českém trhu neuvěřitelných 738 zákazníků. Na druhém místě v pořadí dovozců je Renault! Jeho bestsellery jsou Thalia (430 ks, Clio 130 ks) a Megane (406 ks, včetně končící generace sedanů a kombi). Před Volkswagen se dostal také Hyundai s 970 vozy. Prodej modelových řad této značky je zajímavě vyrovnaný: i10 103 ks, Getz 105 ks, i20 202 ks, i30 290 ks atp.

Meziročně rostly i další značky březnové první desítky - Kia a Peugeot - ale další mimořádný úspěch si připsalo Suzuki. Jeho 571 prodaných aut znamená největší meziroční nárůst v TOP 10, a to o 68 %. Největší podíl na tomto úspěchu má Swift (195 ks) a SX4 (182 ks).

Registrace na českém trhu, výsledky za měsíc březen 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVzměnazměnaTržní podíl
-Období3/093/08[ks][%]3/09
1.Škoda33824974-1592-32,0%22,5%
2.Ford1608111749144,0%10,7%
3.Renault12501263-13-1,0%8,3%
4.Hyundai97086011012,8%6,4%
5.Volkswagen9561357-401-29,6%6,4%
6.Peugeot8427449813,2%5,6%
7.Citroën7481018-270-26,5%5,0%
8.Kia74062711318,0%4,9%
9.Suzuki57134023167,9%3,8%
10.Fiat496601-105-17,5%3,3%
11.Toyota484500-16-3,2%3,2%
12.Chevrolet458417419,8%3,0%
13.Opel395479-84-17,5%2,6%
14.Mazda29929720,7%2,0%
15.Honda245233125,2%1,6%
16.Mercedes-Benz207452-245-54,2%1,4%
17.Dacia201189126,3%1,3%
18.BMW195243-48-19,8%1,3%
19.Seat188284-96-33,8%1,3%
20.Audi165304-139-45,7%1,1%
21.Nissan147234-87-37,2%1,0%
22.Mitsubishi127169-42-24,9%0,8%
23.Volvo95117-22-18,8%0,6%
24.Subaru727200,0%0,5%
25.Iveco5968-9-13,2%0,4%
26.Lada1614214,3%0,1%
27.Lexus1319-6-31,6%0,1%
28.Porsche911-2-18,2%0,1%
29.Alfa Romeo812-4-33,3%0,1%
29.Land Rover819-11-57,9%0,1%
31.Dodge79-2-22,2%0,0%
31.Jeep720-13-65,0%0,0%
33.Chrysler67-1-14,3%0,0%
34.Jaguar510-5-50,0%0,0%
34.Lancia505-0,0%
34.Mini511-6-54,5%0,0%
37.Hummer35-2-40,0%0,0%
37.Renault Trucks39-6-66,7%0,0%
39.smart115-14-93,3%0,0%
0Cadillac01-1-10
-Celkem1503917196-2157-12,50%100,00%

Rošády, které deformují chování zákazníků v posledních měsících, zatím znevažují výsledky, které vidíme v následující tabulce za první tři měsíce roku 2009. Chybí zde část odložených firemních nákupů. Optimisté tvrdí, že se plátci DPH chystají nakupovat během jara, a tak skutečnou situaci automobilového trhu v roce, kdy česká ekonomika poroste jen minimálně, pokud vůbec, budeme znát nejdříve na začátku června. To by už mělo být jasné, jestli se celkové objemy uskutečněných nákupů vyrovnají alespoň roku 2007, když minulý rok byl v ČR prodejně mimořádně úspěšný.

Zatím lze konstatovat, že zatímco celý trh se za první čtvrtletí zmenšil o 16,5 %, nejprodávanější značka – Škoda - ztratila celých 26 % loňského odbytu. Druhý Ford si s třetím Volkswagenem asi pořadí prostřídá ještě několikrát během letošního roku. Odstupy mezi dalšími značkami pořadí na 5. až 8. místě (Hyundai, Citroën, Peugeot, Kia) jsou minimální, na lámání chleba dojde ale už brzy.

Registrace na českém trhu, průběžné výsledky za rok 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVzměnazměnaTržní podíl
-Období1-3/091-3/08[ks][%]1-3/09
1.Škoda1055514305-3750-26,2%26,2%
2.Ford3749339335610,5%9,3%
3.Volkswagen30553633-578-15,9%7,6%
4.Renault28083273-465-14,2%7,0%
5.Hyundai20812210-129-5,8%5,2%
6.Peugeot20492394-345-14,4%5,1%
7.Citroën18022586-784-30,3%4,5%
8.Kia17251858-133-7,2%4,3%
9.Fiat12741577-303-19,2%3,2%
10.Toyota12721432-160-11,2%3,2%
11.Suzuki113999414514,6%2,8%
12.Opel9991273-274-21,5%2,5%
13.Chevrolet9961152-156-13,5%2,5%
14.Audi727826-99-12,0%1,8%
15.Honda684629558,7%1,7%
16.Nissan683723-40-5,5%1,7%
17.Mazda679853-174-20,4%1,7%
18.Mercedes-Benz6411123-482-42,9%1,6%
19.BMW629704-75-10,7%1,6%
20.Seat532722-190-26,3%1,3%
21.Dacia514479357,3%1,3%
22.Volvo4213635816,0%1,0%
23.Mitsubishi347473-126-26,6%0,9%
24.Subaru3082347431,6%0,8%
25.Iveco130195-65-33,3%0,3%
26.Lexus5358-5-8,6%0,1%
27.Land Rover43107-64-59,8%0,1%
28.Lada3943-4-9,3%0,1%
29.Jeep3363-30-47,6%0,1%
30.Alfa Romeo2850-22-44,0%0,1%
31.Jaguar2740-13-32,5%0,1%
32.Porsche2451-27-52,9%0,1%
33.Chrysler2338-15-39,5%0,1%
34.Mini222200,0%0,1%
35.Renault Trucks1941-22-53,7%0,0%
36.Dodge1832-14-43,8%0,0%
37.Lancia16610166,7%0,0%
38.Hummer717-10-58,8%0,0%
39.smart625-19-76,0%0,0%
40.Cadillac223-21-91,3%0,0%
-Celkem4028448234-7950-16,50%100,00%

Spolupracujeme s TipCars.com
Nejlepší Češi v zimní sezoně vydělali miliony, nejvíc peněz mají biatlonisté Nejlepší Češi v zimní sezoně vydělali miliony, nejvíc peněz mají biatlonisté

Hvězdy zářící na ledu a sněhu mají letošní sezonu vesměs…

Trh s hybridy se mění, automobilky volí různé technologie Trh s hybridy se mění, automobilky volí různé technologie

S klesajícími prodeji dieselových vozů především na…

Glosa Jana Šindeláře: Integrace jako monopol Glosa Jana Šindeláře: Integrace jako monopol

Organizace ROPID rozšiřuje oblast metropolitní…

PID se rozšíří, Praha a Středočeský kraj zaplatí miliony PID se rozšíří, Praha a Středočeský kraj zaplatí miliony

Jízdenka pražské integrované dopravy (PID) rozšíří…

 
Zdroj: SDA
 

Přidat názorDiskuse: Český trh v březnu 2009: Pořadí značek







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 




Ojetý Renault Mégane III/Mégane Generation: Proč je to dobrá koupě? Ojetý Renault Mégane III/Mégane Generation: Proč je to dobrá koupě?

Renault Mégane je auto plné proměn. Zatímco první…

Připravte si kapesníky, výroba Méganu RS skončila Připravte si kapesníky, výroba Méganu RS skončila

Dlouholetý šampion Severní smyčky Nürburgringu odešel na…

 



 
Tatra a její neslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její neslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Dnes 08:00

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898. Připomeňte si ty nejslavnější nákladní automobily značky Tatra z minulosti i současnosti.




Blesk.cz

Kokain ukryli do umělých banánů z pryskyřice. Policie si je vychutnala

Kokain ukryli do umělých banánů z pryskyřice.…

Kokain ve falešných banánech objevila španělská policie, podobně jako před dvěma lety v Lidlu v Praze. V neděli…

Tak tady nás máte! Kuchař Ridi přiznal vztah s tanečnicí Hunčárovou. Nikdo třetí v tom není, tvrdila, když opouštěla Ondera

Tak tady nás máte! Kuchař Ridi přiznal vztah s…

StarDance se protančili až ke společnému vztahu, Emanuele Ridi (43) při tom ovšem za sebou nechal manželství s…

 

iSport.cz

Veselý prohrál v Miami se Sockem, Šafářová neobhájí titul v deblu

Veselý prohrál v Miami se Sockem, Šafářová neobhájí…

Jiří Veselý vypadl na tenisovém turnaji v Miami ve třetím kole. V boji o postup do osmifinále prohrál s…

Jarolím po San Marinu: Takhle bych si představoval fotbal. Máme o co hrát

Jarolím po San Marinu: Takhle bych si představoval…

Trenér fotbalové reprezentace Karel Jarolím si po vítězství 6:0 v utkání kvalifikace mistrovství světa na půdě…

 

Reflex.cz

Čestný doktor Drtina vydělává na Hitlerovi. Proč ne na felaci?

Čestný doktor Drtina vydělává na Hitlerovi. Proč ne…

JUDr. PhDr. Emerich Drtina, Dr.h.c., ředitel nakladatelství Naše vojsko, prodává hrnky a trička s Adolfem…

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží, politici jen zopakovali své bláboly

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží,…

Třeba premiér Sobotka, kancléřka Merkelová či předseda Evropské komise Juncker skutečně věří tomu, co říkali…