reklama


Český trh v březnu 2009: Pořadí značek

Český trh v březnu 2009: Pořadí značek

 

Poslední měsíc před velkým N1-třeskem skončil, ztráty jsou sečteny. I přes propad v prodeji aut kategorie N1 není situace ani v březnu významně dramatická.

Prodej užitkových vozidel se v posledních měsících začal zastavovat, což zřejmě vyvrcholilo v březnu, kdy už byla novela, umožňující odpočet DPH u osobních aut, na dohled. Podíl LUV na celkovém počtu prodaných aut zmenšil na 17,5 %, když v minulých třech letech osciloval obvykle mezi 25 a 40 %.

V březnu 2009 se prodalo celkem 15.039 osobních a lehkých užitkových automobilů, což je o 2.157 ks méně než v březnu minulého roku. Jde současně o nejslabší březnový výsledek za poslední 4 roky. Má se bít na poplach? Ne! Meziroční snížení zaznamenala pouze lehká užitková vozidla (-2.269 ks), osobních vozů se prodalo 12.410 ks, což je nejlepší březnový výsledek za minulé 4 roky.

V dubnu se očekává výrazný nárůst prodeje, dovozci hlásí řadu objednávek, jejichž realizace čekala na vyjasnění situace v oblasti DPH. Duben, květen a zřejmě i další měsíce budou pod vlivem nových podmínek na trhu. Jarní prodejní sezóna, která obvykle na českém trhu vrcholí v květnu nebo červnu, by tedy mohla prodejcům přinést zahojení slabých výsledků v minulých měsících. Jasněji také bude v otázce, jak se ekonomická situace České republiky projevuje na odbytu na automobilovém trhu.

Jak si v březnu vedly jednotlivé značky? Škoda zaznamenala jeden z největších meziročních propadů v dosavadní historii. V březnu se prodalo o 32 % méně vozů než před rokem. Ztráta jde na vrub především slabému prodeji řady Fabia (meziročně -1436 ks), na což automobilka již zareagovala plošným snížením cen o 10 až 30 tisíc korun. Roomster s obvyklou výbavou tak dnes koupíte za stejné ceníkové ceny jako Fabii Combi.

Jaké je nejprodávanější dovážené auto?
TEST Ford Fusion 1.4 (58 kW) – Nejprodávanější z dovážených

Škoda ale není jedinou značkou, která se v březnu dramaticky propadla. Podobně dopadl také Volkswagen nebo Citroen, což lze zřejmě přičíst na vrub odloženým nákupům v oblasti firemních vozů.

Jsou zde však také značky, které dokázaly ze zájmu soukromé klientely významně těžit. Špičkový výsledek si připsal Ford (1.608 ks, meziročně +44 %), který je suverénně nejlepší dováženou značkou. Hlavní roli hraje i nadále Fusion, který našel v březnu na českém trhu neuvěřitelných 738 zákazníků. Na druhém místě v pořadí dovozců je Renault! Jeho bestsellery jsou Thalia (430 ks, Clio 130 ks) a Megane (406 ks, včetně končící generace sedanů a kombi). Před Volkswagen se dostal také Hyundai s 970 vozy. Prodej modelových řad této značky je zajímavě vyrovnaný: i10 103 ks, Getz 105 ks, i20 202 ks, i30 290 ks atp.

Meziročně rostly i další značky březnové první desítky - Kia a Peugeot - ale další mimořádný úspěch si připsalo Suzuki. Jeho 571 prodaných aut znamená největší meziroční nárůst v TOP 10, a to o 68 %. Největší podíl na tomto úspěchu má Swift (195 ks) a SX4 (182 ks).

Registrace na českém trhu, výsledky za měsíc březen 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVzměnazměnaTržní podíl
-Období3/093/08[ks][%]3/09
1.Škoda33824974-1592-32,0%22,5%
2.Ford1608111749144,0%10,7%
3.Renault12501263-13-1,0%8,3%
4.Hyundai97086011012,8%6,4%
5.Volkswagen9561357-401-29,6%6,4%
6.Peugeot8427449813,2%5,6%
7.Citroën7481018-270-26,5%5,0%
8.Kia74062711318,0%4,9%
9.Suzuki57134023167,9%3,8%
10.Fiat496601-105-17,5%3,3%
11.Toyota484500-16-3,2%3,2%
12.Chevrolet458417419,8%3,0%
13.Opel395479-84-17,5%2,6%
14.Mazda29929720,7%2,0%
15.Honda245233125,2%1,6%
16.Mercedes-Benz207452-245-54,2%1,4%
17.Dacia201189126,3%1,3%
18.BMW195243-48-19,8%1,3%
19.Seat188284-96-33,8%1,3%
20.Audi165304-139-45,7%1,1%
21.Nissan147234-87-37,2%1,0%
22.Mitsubishi127169-42-24,9%0,8%
23.Volvo95117-22-18,8%0,6%
24.Subaru727200,0%0,5%
25.Iveco5968-9-13,2%0,4%
26.Lada1614214,3%0,1%
27.Lexus1319-6-31,6%0,1%
28.Porsche911-2-18,2%0,1%
29.Alfa Romeo812-4-33,3%0,1%
29.Land Rover819-11-57,9%0,1%
31.Dodge79-2-22,2%0,0%
31.Jeep720-13-65,0%0,0%
33.Chrysler67-1-14,3%0,0%
34.Jaguar510-5-50,0%0,0%
34.Lancia505-0,0%
34.Mini511-6-54,5%0,0%
37.Hummer35-2-40,0%0,0%
37.Renault Trucks39-6-66,7%0,0%
39.smart115-14-93,3%0,0%
0Cadillac01-1-10
-Celkem1503917196-2157-12,50%100,00%

Rošády, které deformují chování zákazníků v posledních měsících, zatím znevažují výsledky, které vidíme v následující tabulce za první tři měsíce roku 2009. Chybí zde část odložených firemních nákupů. Optimisté tvrdí, že se plátci DPH chystají nakupovat během jara, a tak skutečnou situaci automobilového trhu v roce, kdy česká ekonomika poroste jen minimálně, pokud vůbec, budeme znát nejdříve na začátku června. To by už mělo být jasné, jestli se celkové objemy uskutečněných nákupů vyrovnají alespoň roku 2007, když minulý rok byl v ČR prodejně mimořádně úspěšný.

Zatím lze konstatovat, že zatímco celý trh se za první čtvrtletí zmenšil o 16,5 %, nejprodávanější značka – Škoda - ztratila celých 26 % loňského odbytu. Druhý Ford si s třetím Volkswagenem asi pořadí prostřídá ještě několikrát během letošního roku. Odstupy mezi dalšími značkami pořadí na 5. až 8. místě (Hyundai, Citroën, Peugeot, Kia) jsou minimální, na lámání chleba dojde ale už brzy.

Registrace na českém trhu, průběžné výsledky za rok 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVzměnazměnaTržní podíl
-Období1-3/091-3/08[ks][%]1-3/09
1.Škoda1055514305-3750-26,2%26,2%
2.Ford3749339335610,5%9,3%
3.Volkswagen30553633-578-15,9%7,6%
4.Renault28083273-465-14,2%7,0%
5.Hyundai20812210-129-5,8%5,2%
6.Peugeot20492394-345-14,4%5,1%
7.Citroën18022586-784-30,3%4,5%
8.Kia17251858-133-7,2%4,3%
9.Fiat12741577-303-19,2%3,2%
10.Toyota12721432-160-11,2%3,2%
11.Suzuki113999414514,6%2,8%
12.Opel9991273-274-21,5%2,5%
13.Chevrolet9961152-156-13,5%2,5%
14.Audi727826-99-12,0%1,8%
15.Honda684629558,7%1,7%
16.Nissan683723-40-5,5%1,7%
17.Mazda679853-174-20,4%1,7%
18.Mercedes-Benz6411123-482-42,9%1,6%
19.BMW629704-75-10,7%1,6%
20.Seat532722-190-26,3%1,3%
21.Dacia514479357,3%1,3%
22.Volvo4213635816,0%1,0%
23.Mitsubishi347473-126-26,6%0,9%
24.Subaru3082347431,6%0,8%
25.Iveco130195-65-33,3%0,3%
26.Lexus5358-5-8,6%0,1%
27.Land Rover43107-64-59,8%0,1%
28.Lada3943-4-9,3%0,1%
29.Jeep3363-30-47,6%0,1%
30.Alfa Romeo2850-22-44,0%0,1%
31.Jaguar2740-13-32,5%0,1%
32.Porsche2451-27-52,9%0,1%
33.Chrysler2338-15-39,5%0,1%
34.Mini222200,0%0,1%
35.Renault Trucks1941-22-53,7%0,0%
36.Dodge1832-14-43,8%0,0%
37.Lancia16610166,7%0,0%
38.Hummer717-10-58,8%0,0%
39.smart625-19-76,0%0,0%
40.Cadillac223-21-91,3%0,0%
-Celkem4028448234-7950-16,50%100,00%

Spolupracujeme s TipCars.com
Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace Trumpa rozlítily prázdné plochy na inauguraci, obvinil média z manipulace

Americký prezident Donald Trump a poté také mluvčí Bílého…

O zemědělskou půdu je velký zájem, ceny loni stouply o čtvrtinu O zemědělskou půdu je velký zájem, ceny loni stouply o čtvrtinu

Částky vyplácené za půdu zvyšuje nejen zájem samotných…

Země těžící ropu se přibližují hranici dohodnutých omezení Země těžící ropu se přibližují hranici dohodnutých omezení

Země, které těží ropu, se přibližují hranici dohodnutých…

 
Zdroj: SDA
 

Přidat názorDiskuse: Český trh v březnu 2009: Pořadí značek



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček Mazda bude mít už příští rok benzinový motor bez svíček

Japonská automobilka chce pro spalování benzinu využívat…

Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel Prodejce Maserati si v pátek 13. natáčel svoji jízdu na mobil. Zemřel

Čtyřiadvacetiletý prodejce vozů Maserati ve Spojených…

 




Ojetý Renault Mégane III/Mégane Generation: Proč je to dobrá koupě? Ojetý Renault Mégane III/Mégane Generation: Proč je to dobrá koupě?

Renault Mégane je auto plné proměn. Zatímco první…

Připravte si kapesníky, výroba Méganu RS skončila Připravte si kapesníky, výroba Méganu RS skončila

Dlouholetý šampion Severní smyčky Nürburgringu odešel na…

 



 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Dnes 19:29

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Týden Františky: Halucinace na plese prezidenta, spory o výchovu a poptávka po tragédiích

Týden Františky: Halucinace na plese prezidenta,…

Pan Miloš Zeman spolu s chotí Ivanou opět na Hradě uspořádal charitativní bál. Na plese po inauguraci tančil i…

Tichomoří zasáhlo silné zemětřesení. Ostrovy se bojí ničivé tsunami

Tichomoří zasáhlo silné zemětřesení. Ostrovy se bojí…

Zemětřesení o síle 8,0 stupně bylo dnes zaznamenáno 47 kilometrů západně od pobřeží Papuy-Nové Guineje.…

 

iSport.cz

Deset zápasů, sedm gólů. Pekhart září, výhru AEK trefil krásnou hlavou

Deset zápasů, sedm gólů. Pekhart září, výhru AEK…

V řecké lize se začíná pořádně prosazovat a góly jen přibývají. Český útočník Tomáš Pekhart si drží střeleckou…

SESTŘIHY: Leicester dostal další lekci, Arsenal zachránila penalta

SESTŘIHY: Leicester dostal další lekci, Arsenal…

Fotbalisté mistrovského Leicesteru se topí v krizi. Na hřišti Southamptonu prohráli 0:3 a ztratili body v šestém…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama