Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v březnu 2009: Pořadí značek

Ondřej Láník
Diskuze (234)
Poslední měsíc před velkým N1-třeskem skončil, ztráty jsou sečteny. I přes propad v prodeji aut kategorie N1 není situace ani v březnu významně dramatická.

Prodej užitkových vozidel se v posledních měsících začal zastavovat, což zřejmě vyvrcholilo v březnu, kdy už byla novela, umožňující odpočet DPH u osobních aut, na dohled. Podíl LUV na celkovém počtu prodaných aut zmenšil na 17,5 %, když v minulých třech letech osciloval obvykle mezi 25 a 40 %.

V březnu 2009 se prodalo celkem 15.039 osobních a lehkých užitkových automobilů, což je o 2.157 ks méně než v březnu minulého roku. Jde současně o nejslabší březnový výsledek za poslední 4 roky. Má se bít na poplach? Ne! Meziroční snížení zaznamenala pouze lehká užitková vozidla (-2.269 ks), osobních vozů se prodalo 12.410 ks, což je nejlepší březnový výsledek za minulé 4 roky.

V dubnu se očekává výrazný nárůst prodeje, dovozci hlásí řadu objednávek, jejichž realizace čekala na vyjasnění situace v oblasti DPH. Duben, květen a zřejmě i další měsíce budou pod vlivem nových podmínek na trhu. Jarní prodejní sezóna, která obvykle na českém trhu vrcholí v květnu nebo červnu, by tedy mohla prodejcům přinést zahojení slabých výsledků v minulých měsících. Jasněji také bude v otázce, jak se ekonomická situace České republiky projevuje na odbytu na automobilovém trhu.

Jak si v březnu vedly jednotlivé značky? Škoda zaznamenala jeden z největších meziročních propadů v dosavadní historii. V březnu se prodalo o 32 % méně vozů než před rokem. Ztráta jde na vrub především slabému prodeji řady Fabia (meziročně -1436 ks), na což automobilka již zareagovala plošným snížením cen o 10 až 30 tisíc korun. Roomster s obvyklou výbavou tak dnes koupíte za stejné ceníkové ceny jako Fabii Combi.

Jaké je nejprodávanější dovážené auto?
TEST Ford Fusion 1.4 (58 kW) – Nejprodávanější z dovážených

Škoda ale není jedinou značkou, která se v březnu dramaticky propadla. Podobně dopadl také Volkswagen nebo Citroen, což lze zřejmě přičíst na vrub odloženým nákupům v oblasti firemních vozů.

Jsou zde však také značky, které dokázaly ze zájmu soukromé klientely významně těžit. Špičkový výsledek si připsal Ford (1.608 ks, meziročně +44 %), který je suverénně nejlepší dováženou značkou. Hlavní roli hraje i nadále Fusion, který našel v březnu na českém trhu neuvěřitelných 738 zákazníků. Na druhém místě v pořadí dovozců je Renault! Jeho bestsellery jsou Thalia (430 ks, Clio 130 ks) a Megane (406 ks, včetně končící generace sedanů a kombi). Před Volkswagen se dostal také Hyundai s 970 vozy. Prodej modelových řad této značky je zajímavě vyrovnaný: i10 103 ks, Getz 105 ks, i20 202 ks, i30 290 ks atp.

Meziročně rostly i další značky březnové první desítky - Kia a Peugeot - ale další mimořádný úspěch si připsalo Suzuki. Jeho 571 prodaných aut znamená největší meziroční nárůst v TOP 10, a to o 68 %. Největší podíl na tomto úspěchu má Swift (195 ks) a SX4 (182 ks).

Registrace na českém trhu, výsledky za měsíc březen 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVzměnazměnaTržní podíl
-Období3/093/08[ks][%]3/09
1.Škoda33824974-1592-32,0%22,5%
2.Ford1608111749144,0%10,7%
3.Renault12501263-13-1,0%8,3%
4.Hyundai97086011012,8%6,4%
5.Volkswagen9561357-401-29,6%6,4%
6.Peugeot8427449813,2%5,6%
7.Citroën7481018-270-26,5%5,0%
8.Kia74062711318,0%4,9%
9.Suzuki57134023167,9%3,8%
10.Fiat496601-105-17,5%3,3%
11.Toyota484500-16-3,2%3,2%
12.Chevrolet458417419,8%3,0%
13.Opel395479-84-17,5%2,6%
14.Mazda29929720,7%2,0%
15.Honda245233125,2%1,6%
16.Mercedes-Benz207452-245-54,2%1,4%
17.Dacia201189126,3%1,3%
18.BMW195243-48-19,8%1,3%
19.Seat188284-96-33,8%1,3%
20.Audi165304-139-45,7%1,1%
21.Nissan147234-87-37,2%1,0%
22.Mitsubishi127169-42-24,9%0,8%
23.Volvo95117-22-18,8%0,6%
24.Subaru727200,0%0,5%
25.Iveco5968-9-13,2%0,4%
26.Lada1614214,3%0,1%
27.Lexus1319-6-31,6%0,1%
28.Porsche911-2-18,2%0,1%
29.Alfa Romeo812-4-33,3%0,1%
29.Land Rover819-11-57,9%0,1%
31.Dodge79-2-22,2%0,0%
31.Jeep720-13-65,0%0,0%
33.Chrysler67-1-14,3%0,0%
34.Jaguar510-5-50,0%0,0%
34.Lancia505-0,0%
34.Mini511-6-54,5%0,0%
37.Hummer35-2-40,0%0,0%
37.Renault Trucks39-6-66,7%0,0%
39.smart115-14-93,3%0,0%
0Cadillac01-1-10
-Celkem1503917196-2157-12,50%100,00%

Rošády, které deformují chování zákazníků v posledních měsících, zatím znevažují výsledky, které vidíme v následující tabulce za první tři měsíce roku 2009. Chybí zde část odložených firemních nákupů. Optimisté tvrdí, že se plátci DPH chystají nakupovat během jara, a tak skutečnou situaci automobilového trhu v roce, kdy česká ekonomika poroste jen minimálně, pokud vůbec, budeme znát nejdříve na začátku června. To by už mělo být jasné, jestli se celkové objemy uskutečněných nákupů vyrovnají alespoň roku 2007, když minulý rok byl v ČR prodejně mimořádně úspěšný.

Zatím lze konstatovat, že zatímco celý trh se za první čtvrtletí zmenšil o 16,5 %, nejprodávanější značka – Škoda - ztratila celých 26 % loňského odbytu. Druhý Ford si s třetím Volkswagenem asi pořadí prostřídá ještě několikrát během letošního roku. Odstupy mezi dalšími značkami pořadí na 5. až 8. místě (Hyundai, Citroën, Peugeot, Kia) jsou minimální, na lámání chleba dojde ale už brzy.

Registrace na českém trhu, průběžné výsledky za rok 2009
-KategorieOA+LUVOA+LUVzměnazměnaTržní podíl
-Období1-3/091-3/08[ks][%]1-3/09
1.Škoda1055514305-3750-26,2%26,2%
2.Ford3749339335610,5%9,3%
3.Volkswagen30553633-578-15,9%7,6%
4.Renault28083273-465-14,2%7,0%
5.Hyundai20812210-129-5,8%5,2%
6.Peugeot20492394-345-14,4%5,1%
7.Citroën18022586-784-30,3%4,5%
8.Kia17251858-133-7,2%4,3%
9.Fiat12741577-303-19,2%3,2%
10.Toyota12721432-160-11,2%3,2%
11.Suzuki113999414514,6%2,8%
12.Opel9991273-274-21,5%2,5%
13.Chevrolet9961152-156-13,5%2,5%
14.Audi727826-99-12,0%1,8%
15.Honda684629558,7%1,7%
16.Nissan683723-40-5,5%1,7%
17.Mazda679853-174-20,4%1,7%
18.Mercedes-Benz6411123-482-42,9%1,6%
19.BMW629704-75-10,7%1,6%
20.Seat532722-190-26,3%1,3%
21.Dacia514479357,3%1,3%
22.Volvo4213635816,0%1,0%
23.Mitsubishi347473-126-26,6%0,9%
24.Subaru3082347431,6%0,8%
25.Iveco130195-65-33,3%0,3%
26.Lexus5358-5-8,6%0,1%
27.Land Rover43107-64-59,8%0,1%
28.Lada3943-4-9,3%0,1%
29.Jeep3363-30-47,6%0,1%
30.Alfa Romeo2850-22-44,0%0,1%
31.Jaguar2740-13-32,5%0,1%
32.Porsche2451-27-52,9%0,1%
33.Chrysler2338-15-39,5%0,1%
34.Mini222200,0%0,1%
35.Renault Trucks1941-22-53,7%0,0%
36.Dodge1832-14-43,8%0,0%
37.Lancia16610166,7%0,0%
38.Hummer717-10-58,8%0,0%
39.smart625-19-76,0%0,0%
40.Cadillac223-21-91,3%0,0%
-Celkem4028448234-7950-16,50%100,00%

Ondřej Láník
Diskuze (234)
10. 4. 2009 23:51
Re: Porsche
Neber to tak tragicky. O nic nejde ;-) Tvý info, co sem dohazuješ s oblibou pročtu, přehled máš. Zapracuj na sovníku, každého, tedy úplně všechny co s tebou nesouhlasí, urážet nemusíš. Někdy je to naprosto zbytečný. Více nadhledu a budeš v klidu. ;-) :yes:
Avatar - Emel
10. 4. 2009 20:59
Re: SUCHA, ALE PRAVDIVA FAKTA
Pokud mluvíme o březnu, tak to úplně při starém není.

Kupování auta za své není u velkých firem totéž jako u soukromníků, ve firmě o tom rozhodují lidé, kteří pak ta auta sami neřídí a ani je neplatí. Ovšem vyvozovat z toho nějaké důsledky pro konkrétní automobilku bych si netroufl.
10. 4. 2009 18:02
Re: Hlavně když roste
Mám svou konstatní úroveň. To, že občas napíšu něco, čehož podstatná část lidi není schopna, je má vlastnost. A máš li chuť mne soudit, klidně si to pro sebe udělej, mi to nijak neuškodí. :-!
10. 4. 2009 17:59
Re: Hlavně když roste
Proliskej nejdřív sebe, když to jsi schopen ordinovat ostatním. :-!

Je mi úplně jedno, co si myslíte. Napsat příspěvek, který řádně píchne do Slováků, není problém. Stejně tak někomu lézt do pozadí, nebo si hrát na velmi tolerantního človíčka.

Jenže tohole není pro mne. Když někdo napíše něco, s čím ze své podstaty nesouhlasím, klidně mu to řeknu. Bez obalu. Vlastní blbost je neomlouvá. :-!
10. 4. 2009 10:24
Re: Hlavně když roste
doufám, že užiješ na všechny stejný metr ;-)

slaboduchost není výsada jenom jednoho národa. Nepřipadá ti, že těmito kecami jsi klesl ještě níž než to co sám kritizuješ? :-|