Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v březnu 2011: Nejprodávanější minivozy

Aleš Dragoun
Diskuze (7)
Trh miniaut za první čtvrtletí klesl a to o 458 jednotek. Procentní pád překročil jednu třetinu, je na hodnotě -33,4 %.

Suverénní Panda kraluje březnovým i čtvrtletním statistikám nejmenší třídy českého trhu. Pětistovka naopak nedosahuje loňských čísel, to samé platí i o indickém Jihokorejci i10. Také k nám přicházejí elektromobily.

Ve třetím měsíci letošního roku bylo v této třídě zaregistrováno 383 nových aut. Oproti březnu 2010 je tento výsledek výrazně horší, a to o 41,7 % (-274 jednotek). Loni jich tedy bylo 657.

Vláda Pandy mezi městskými přibližovadly zůstává neohrožená, hranatý Ital s polským pasem zvítězil v měsíčním žebříčku s rovnými 90 kusy. Magická stovka mu zůstává stále zapovězena, letos ji zatím nepřekročil. Snad se to oblíbenému medvídkovi povede díky současným slevám, kdy se opět stal nejlevnějším autem. Základní verze stojí 154.900 Kč. I nadále platí, že se jedná o holátko bez výbavy, v základu je jen jeden airbag, nenáročným motoristům však určitě postačí.

Druhý je Spark, který uplynulý měsíc zakončil na 45 registracích. I on se momentálně nabízí v akci, je o dvacet tisíc dražší než Panda (174.900 Kč). Přitom nabídne třeba šestici vzduchových vaků, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dělenou zadní sedačku, úchyty Isofix, či signalizaci nezapnutých pásů vpředu i vzadu. Třetí příčku okupuje Citroën C1, který za Sparkem zaostal o jediný kus (44). Na čtvrtém místě je druhý minivůz z Kolína, tentokrát se lvem ve znaku. Peugeotu 107 k tomuto pořadí stačilo 32 exemplářů. První pětku uzavírá Splash (29), hned za ním je druhé Suzuki: model Alto.

Třída mini, registrace na českém trhu v březnu 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období3/20111-3/20113/20111-3/2011
1.Fiat PANDA9022223,5%24,3%
2.Chevrolet SPARK4512111,7%13,2%
3.Citroën C1449311,5%10,2%
4.Peugeot 10732828,4%9,0%
5.Suzuki Splash29697,6%7,5%
6.Suzuki ALTO26436,8%4,7%
7.Kia PICANTO22685,7%7,4%
8.Toyota AYGO21405,5%4,4%
9.Hyundai i1018414,7%4,5%
9.Renault TWINGO18384,7%4,2%
11.Smart FORTWO12193,1%2,1%
12.Mini8352,1%3,8%
13.Subaru JUSTY691,6%1,0%
14.Fiat 5004211,0%2,3%
15.Renault WIND330,8%0,3%
-Ostatní modely5101,3%1,1%
-CELKEM383914100,0%100,0%

V porovnání s loňským březnem si Panda dost radikálně pohoršila (-47,1 %), před rokem se prodalo vysokých 170 kusů. Spark se letos také propadl a navíc ještě hlouběji (-64 %). Ztratil osm desítek registrací, což je shodný výsledek s největším konkurentem. Počty francouzského mikra s dvojitým šípem ve znaku a rodištěm ve středočeském Kolíně naopak vzrostly, byť jen o 7,3 %. V březnu 2010 bylo nově přihlášeno do provozu v zemi jeho vzniku 41 vozů, po dvanácti měsících tedy C1 získala tři kusy. Stosedmička má také více, i když o pouhé jediné auto a 3,2 %. Zbývá nám Splash, který má -37 %. Před rokem našlo své nové majitele 46 automobilů tohoto typu (v březnu 2011 -17).

Skokanem podle maximálního navýšení je maličký Smart ForTwo (+140 %, z 5 na 12), následuje Toyota Aygo, jejíž výsledek +61,5 % je přece jen relevantnější, byť dvanáctka smartů je hodně slušným úspěchem. Druhá nejmenší evropská Toyota se zvedla o 8 kusů na 21. Dále si polepšil Renault Twingo (+20 %, osmnáct novotou vonících exemplářů místo patnácti). Více postupů kromě již zmíněných kolíňat C1 a 107 tentokrát v pořadí nenajdeme.

Mezi propadáky je jedničkou v Polsku vyráběná pětistovka od Fiatu (-92,5 %, z 53 na pouhé čtyři!) Zdatně jí sekunduje Jihokorejec z Indie Hyundai i10, jenž ztratil 91 (!) registrací. Před rokem mu patřila bronzová příčka za Pandou a Sparkem, Letos je na tom o 83,5 % hůře. Poklesy obou lídrů jsme již zmiňovali, neslavně dopadly také Splash a Picanto, které se propadly o takřka 40 % .

Pryč jsou doby, kdy v tabulce minivozů byla sotva desítka zástupců. Dnes se jejich počet blíží dvojnásobku, tedy dvaceti. Proto žebříček omezujeme na Top 15. Mimo něj se tak ocitli dva nováčci - Citroën C-Zero a Peugeot Ion. Oba elektromobily vyvíjené a vyráběné u Mitsubishi si však Češi prozatím koupit nemohou. První dva citroëny a jediný peugeot, které dostaly registrační značky, jsou v majetku domácích distributorů elektrické energie. Ekology potěší také 12 smartů, které SDA vede od začátku roku v kolonce Elektro.

Celý trh za první čtvrtletí pochopitelně klesl, a to o 458 jednotek. Procentní pád překročil jednu třetinu, je na hodnotě -33,4 %, místo loňských 1.372 se prodalo jen 914 miniaut. Domácí motoristé nemají o nejmenší automobily již takový zájem a preferují malé vozy, či nižší střední třídu.

V celkovém pořadí od ledna vede Panda s 222 registracemi, její podíl ve třídě je momentálně 24,3 %. Magickou stovku překonal také druhý Spark (121, 13,2 %), jenže na neohroženého vládce již 101 kusů ztrácí. Na třetí místo se vyhoupl Citroën C1 (93, 10,2 %). Průběžné čtvrté okupuje jeho dvojče (či spíše trojče) Peugeot 107 (82, 9 %), oba sourozenci si pořadí oproti březnu prohodili. Do Top 5 se těsně dostal Splash (69, 7,5 %), Picanto, které se ještě letos dočká nástupce, jí opustilo díky 68 získaným registracím a podílu 7,4 %. Nová generace čeká v závěru roku též Pandu, její podobu ale zatím neznáme.

Ve srovnání s minulým rokem, respektive jeho první čtvrtinou si úspěšnější ze dvou italsko-polských mini pohoršilo téměř o polovinu (-47,5 %, -201 registrací). Spark zaznamenal ještě větší sešup (-54,7 %), letos se prodalo o 146 aut méně. Přesto oba nadále vládnou tomuto segmentu. Citroën C1 naopak získal 36,8 % a 25 vozů, pozitivní výsledky pokračují i dále. Počty Peugeotu 107 totiž stouply o 12,3 %, rozhodlo se pro něj o 9 domácích zákazníků, či spíše zákaznic více. Splash je na tom ovšem špatně (-10, -12,7 %).

Velké nárůsty po třech měsících roku 2011 hledejme v dolní polovině tabulky. Pomalu končící Subaru Justy má +7 registrací, což představuje +350 %. To je ze všech miniaut v tuto chvíli nejlepší hodnota, i když se pochopitelně jedná o perličku. Na druhém místě této statistiky je Smart ForTwo (+8, +72,7 %). Imageový diblík z britského Cowley, novodobý Mini, si polepšil o 52,2 %, respektive 12 kusů. Naopak nejhorší je i-desítka s pádem skoro 80 %, nových Fiatů 500 jezdí po našich silnicích o tři čtvrtiny méně než v lednu, únoru a březnu 2010.

Aktuální přírůstky mezi turbodiesely představují pouhé tři Mini Coopery D. Nikdo jiný si žádný další vůz v minulém měsíci do této statistiky nepřipsal. V celkovém pořadí vede také Mini (7 kusů) před Fiaty 500 a Panda (oba mají po jednom voze).

Aleš Dragoun
Diskuze (7)
17. 4. 2011 22:24
Cena
Za tuhle cenu je mezi novými auty Panda zadarmo a nemá konkurenci. Má stále svěží, nestárnoucí design, skvěle využitý prostor, na jezdění do práce asi ideální. Taky je Panda normální auto, není to taková atrapa jako nový Spark (hnus fialovej) nebo Kolíňata.
Osobně jsem ještě nepočítal s obměnou auta, ale tohle je skutečně skvélá nabídka. No, mám o čem přemýšlet.
Btw. nová Panda bude asi o dost dražší a těžko bude vypadat líp než ta současná, když vidím co teď koncern Fiat produkuje...
Avatar - Glaukos
13. 4. 2011 15:17
Re: panda a ti ostatní
100hp už není vůbec
Avatar - skejpa
13. 4. 2011 13:02
Re: panda a ti ostatní
Zabili 100HP ??? Parchanti ! :-)
13. 4. 2011 12:50
Re: panda a ti ostatní
Cross a 100hp už v ČR není ;-)
13. 4. 2011 11:07
Re: panda a ti ostatní
0.4 za rok.

Kazdopadne Panda je od Fiatu snad jediny dotazeny model.
Ma sportovni verzi, 4x4, crossku, je 5ti dver, s vybavou i bez...

Kdyby tak Fiat dokazal konfigurovat i dalsi modelove rady...