Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v březnu 2012: Nejprodávanější malé terénní vozy, SUV a crossovery

Aleš Dragoun
Diskuze (22)
Mezi malými teréňáky nedošlo v březnu k žádnému většímu překvapení, jen Duster je až pátý. Top 5 je ostatně o příčku širší než obvykle. Ve spanilé jízdě pokračuje Qashqai a stovku exemplářů překročila celá osmička modelů.

Nelze se tedy divit slušnému nárůstu. Registrace terénních vozů a SUV menší třídy oproti stejnému měsíci roku 2011 totiž vzrostly o výrazných 34,4 %, z 1.818 na 2.444 kusů.

Yeti získal v aktuálním pořadí další prvenství za 423 exemplářů, ale podíl má jen 17,3 %. Druhý Nissan Qashqai na něj ztratil pouhých 44 kusů (379, 15,5 %), což je znovu velmi slušný výsledek a opět mu patří titul lídra mezi importy. Třetí místo obsadil Hyundai ix35 (221 registrací, 9 %). Volkswagen Tiguan skončil čtvrtý (202, 8,3 %). Sedm procent urvaly společně Dacia Duster a Kia Sportage, které si připsaly 172 aut. Trojciferné počty zaznamenala ještě Kuga od Fordu a Mitsubishi ASX.

V meziročním srovnání premiantů tabulky má Yeti má o 61 registrací více (+16,9 %). Qashqai vykazuje samozřejmě daleko mohutnější nárůst. Polepšil si o 474,2 %, tedy z pouhých 66 loňských březnových kusů! Hyundai ix35 hlásí rovněž vzestup, byť mnohem mírnějších +12,8 % (+25). Podobně je na tom i Volkswagen Tiguan (o 14,8 %, respektive o 26 aut více). Duster má naopak o 35,3 % méně, je tak jediným, kdo si z nejlepších pohoršil. Před rokem se prodalo 266 vozů. Kia Sportage vykazuje +16,2 %, loni si jich Češi koupili 148, aktuálně +24. Hodnoty u obou Korejců a Tiguanu jsou tedy tentokrát vzácně vyrovnané.

Titul Skokana roku si japonský „kočovník“ z britského Sunderlandu jistě zaslouží, vždyť se zvedl o nejvíce kusů ze všech, konkrétně 313. Zmiňme ale i raritního procentního šplhouna, kterým se stal znovu Chevrolet Captiva (+933,3 %), ten vyskočil z tří na 31 registrací. Hodně v plusu jsou i tři diamanty a hned se dvěma zástupci. Outlander si polepšil o více než 160 % (z 19 na rovnou padesátku), výše postavené ASX má přes +115 % (+61 z 53). Jednotkové záležitosti typu Nissanu X-Trail, Land Roveru Freelander nebo dokonce Jeepu Patriot vynechejme, nejsou důležité. Zajímavější je Honda CR-V, která se zastavila na šedesátce přírůstků, což je úplně stejně jako loni.

Největší meziroční propad co do počtů zaznamenala již zmíněná Dacia Duster (-94 kusů) před BMW X1 (-24, -42,1 %) a Audi Q5 (-11, -30,6 %). Přes -30 % má ještě Mazda CX-7, ale její řady klesly z 26 na 18 aut a je až v poslední třetině žebříčku, na 24. místě. Poklesů máme skoro celou desítku (devět), ale žádný z dalších není dost výrazný.

Celkový objem trhu v této třídě se meziročně zvýšil již o 17,6 % z 5.026 na 5.912 vozů (+886). Po únoru vykazoval jen +8,1 %. Poloviční nárůsty jsou sice minulostí, ale i tak se segment vzmáhá.

Pořadí po prvním čtvrtletí vévodí pochopitelně Yeti (1.062 registrací, podíl 18 %). Před Qashqaiem má sice již dostatečný náskok, ale jeho postavení není zdaleka tak suverénní, jako tomu bylo v minulosti. Nissan je druhý (835, 14,1 %). Následují Hyundai ix35 (539, 9,1 %), který přeskočil Dacii Duster (516, 8,7 %) a na páté příčce Tiguan (460, 7,8 %). Sportage se na něj dívá z dálky, ztrácí již skoro stovku (366, 6,2 %) a první pětka jí tak zůstává zapovězena.

Yeti získal za tři měsíce šedesátku aut (rovných 6 %). Qashqai má i zde vysokých +346,5 %, respektive +648 kusů. Navýšení Hyundaie ix35 stouplo o 2,7 % na 8,7 %, je tudíž stále optimistické (o 43 jednotek více). Duster ztratil přesnou třetinu, vybralo si jej o 258 lidí méně. Tiguan se oproti loňsku rovněž zhoršil, ale jen o 2,5 % (má -12 vozů).

Nejvíce ze všech hlásí znovu Captiva (+560 %) před Qashqaiem, o 101,7 % vyskočily registrace Kugy. Pády se zatím pohybují jen nad hranicí 30 %, ať už se kromě Dusteru jedná například o Audi Q5, Kiu Sorento či Mazdu CX-7. Honda CR-V se odporoučela dolů o čtvrtinu, ale má -52 aut, což je na kusy s výjimkou Dacie nejvíce.

Nejprodávanějším menším SUV s turbodieselem byl v březnu Nissan Qashqai (349, podíl 92,1 %). U v pořadí druhé Škody Yeti činily vznětové motory jen 39,5 % (167), což je skutečně málo. Tiguan měl 139 vozů se zkratkou TDI (vyšších 68,8 %). Ford Kuga dosáhl na 131 registrací a skončil tedy vysoko, čtvrtý. V jeho případě to znamená plných 100 %. Pátý je v této statistice jihokorejský Hyundai se 127 ix35 na naftu (57,5 %). Celkem 26 Dacií Duster do lehkého terénu spalovalo bioethanol E85, mezi pětici nejlepších modelů s naftovými motory se ovšem neprotlačila.

Malé crossovery

Nejzajímavější na výsledcích malých crossoverů je to, že všechny modely překročily alespoň desítku registrací. Pořadí ale zůstává shodné: SX4 - Juke - Soul - Sedici - Countryman.

Březnový trh ovšem ztratil přes 18 %, vždyť lídr se samurajským S má -26,4 % a Kia Soul -45,3 %. Nárůsty v podobě Juku, Sedici a Countrymanu nemohou propad SX4 (-57 aut) ani Kie, která má o desítku kusů méně, vyvážit.

Minisegment je v mínusu i za první čtvrtletí, přitom ještě v únoru měl opačných takřka +6%. Zatímco extravagantní crossover od Nissanu vykazuje stále alespoň +127 % (vyskočil z osmi desítek na 182 exemplářů), SX4 má naopak ztrátu přes jednu čtvrtinu (-131 registrací ze 496).

Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v březnu 2012
 KategorieOA+LUV 3/2012OA+LUV1-3/2012Tržní podíl ve tř. 3/2012Tržní podíl ve tř. 1-3/2012
1.Škoda YETI423106217,3%18,0%
2.Nissan QASHQAI37983515,5%14,1%
3.Hyundai ix352215399,0%9,1%
4.Volkswagen TIGUAN2024608,3%7,8%
5.Dacia DUSTER1725167,0%8,7%
5.Kia SPORTAGE1723667,0%6,2%
7.Ford KUGA1312385,4%4,0%
8.Mitsubishi ASX1142134,7%3,6%
9.Honda CR-V601552,5%2,6%
10.Volvo XC60511582,1%2,7%
11.Mitsubishi OUTLANDER50932,0%1,6%
12.BMW X3441171,8%2,0%
13.Audi Q3381241,6%2,1%
13.Toyota RAV438941,6%1,6%
15.Subaru FORESTER35831,4%1,4%
16.BMW X1331101,4%1,9%
17.Chevrolet CAPTIVA31661,3%1,1%
18.Fiat FREEMONT26711,1%1,2%
19.Audi Q525711,0%1,2%
20.Hyundai SANTA FE24721,0%1,2%
20.RANGE ROVER EVOQUE24591,0%1,0%
22.Kia SORENTO21580,9%1,0%
23.Renault KOLEOS20500,8%0,8%
24.Mazda CX-718500,7%0,8%
25.Nissan X-TRAIL15380,6%0,6%
26.Opel ANTARA13220,5%0,4%
27.Land Rover FREELANDER10170,4%0,3%
27.Mercedes-Benz GLK10310,4%0,5%
29.Suzuki GRAND VITARA10360,4%0,6%
30.Jeep COMPASS9170,4%0,3%
Ostatní modely-25911,0%1,5%
CELKEM-24445912100,0%100,0%

Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v březnu 2012
 KategorieOA+LUV 3/2012OA+LUV 1-3/2012Tržní podíl ve tř. 3/2012Tržní podíl ve tř. 1-3/2012
1.Suzuki SX415936567,4%57,1%
2.Nissan JUKE4318218,2%28,5%
3.Kia SOUL13485,5%7,5%
4.Fiat SEDICI11214,7%3,3%
5.Mini COUNTRYMAN10234,2%3,6%
CELKEM-236639100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (22)
3. 5. 2012 18:53
Re: Skokan roku
Zas tak černý to není :-) V případě Qashqaie dochází k tzv. jednodenním registracím, kdy se auto zaregistruje v ČR a do měsíce vyveze za hranice - buď v rámci cenové arbitráže nebo z důvodu cíleného ovlivnění tržního podílu značky v ČR. Za první měsíce se jich takhle vyvezlo až 40 %, takže se žádná velká qashqaiománie v tuzemsku nekoná :o). Na obranu Nissanu dlužno dodat, že není sám, kdo tohle dělá... ;o)
Avatar - MikeeC
3. 5. 2012 14:20
Re: ta trieda malych SUV je nejaka rosiahla
tabulka opravdu zavádějící. Ale zajímalo by mě, kdyby byl Duster na prvním místě a ne na 5., zda by jsi se to doto taky tak opřel >:D
3. 5. 2012 13:54
Re: Skokan roku
Tomu nerozumím, to jako že už v Česku nemáme silnice ale autodromy, nebo že pokud máme silnice tak stejně nejsou české, anebo nisany Q jsou tak chtěné, že všechny tady koupené už jsou ukradené a jezdí u našich severovýchodních sousedů...? :-)
3. 5. 2012 13:49
Re: Celkem pozitivni cisla
Nevím jak teď, ale loni koncem roku, když sis porovnal ceny u shodných výbav a motorizací, vycházelo SX4 výrazně levněji než sedici...., navíc sedici nemají ve většině českých fiaťáckých prodejen ani na ukázku, natož na předváděcí jízdu ;-\
3. 5. 2012 08:56
Re: ta trieda malych SUV je nejaka rosiahla
Topper je sice nějaký vymatlanec z Trebišova nebo ještě odněkud z divokého Východu, ale výjimečně s ním souhlasím. Ta kategorie neskutečně namixovaná. Málé terénní vozy, co to je za kategorii (?), SUV má opravdu široký rozsah a crossovery taky. Takže bych se přimlouval, za to aby před každým článkem který se týká statistik prodeje byla krátká specifikace třídy.