Český trh v březnu 2012: Nejprodávanější malé terénní vozy, SUV a crossovery
Nelze se tedy divit slušnému nárůstu. Registrace terénních vozů a SUV menší třídy oproti stejnému měsíci roku 2011 totiž vzrostly o výrazných 34,4 %, z 1.818 na 2.444 kusů.
Yeti získal v aktuálním pořadí další prvenství za 423 exemplářů, ale podíl má jen 17,3 %. Druhý Nissan Qashqai na něj ztratil pouhých 44 kusů (379, 15,5 %), což je znovu velmi slušný výsledek a opět mu patří titul lídra mezi importy. Třetí místo obsadil Hyundai ix35 (221 registrací, 9 %). Volkswagen Tiguan skončil čtvrtý (202, 8,3 %). Sedm procent urvaly společně Dacia Duster a Kia Sportage, které si připsaly 172 aut. Trojciferné počty zaznamenala ještě Kuga od Fordu a Mitsubishi ASX.
V meziročním srovnání premiantů tabulky má Yeti má o 61 registrací více (+16,9 %). Qashqai vykazuje samozřejmě daleko mohutnější nárůst. Polepšil si o 474,2 %, tedy z pouhých 66 loňských březnových kusů! Hyundai ix35 hlásí rovněž vzestup, byť mnohem mírnějších +12,8 % (+25). Podobně je na tom i Volkswagen Tiguan (o 14,8 %, respektive o 26 aut více). Duster má naopak o 35,3 % méně, je tak jediným, kdo si z nejlepších pohoršil. Před rokem se prodalo 266 vozů. Kia Sportage vykazuje +16,2 %, loni si jich Češi koupili 148, aktuálně +24. Hodnoty u obou Korejců a Tiguanu jsou tedy tentokrát vzácně vyrovnané.
Titul Skokana roku si japonský „kočovník“ z britského Sunderlandu jistě zaslouží, vždyť se zvedl o nejvíce kusů ze všech, konkrétně 313. Zmiňme ale i raritního procentního šplhouna, kterým se stal znovu Chevrolet Captiva (+933,3 %), ten vyskočil z tří na 31 registrací. Hodně v plusu jsou i tři diamanty a hned se dvěma zástupci. Outlander si polepšil o více než 160 % (z 19 na rovnou padesátku), výše postavené ASX má přes +115 % (+61 z 53). Jednotkové záležitosti typu Nissanu X-Trail, Land Roveru Freelander nebo dokonce Jeepu Patriot vynechejme, nejsou důležité. Zajímavější je Honda CR-V, která se zastavila na šedesátce přírůstků, což je úplně stejně jako loni.
Největší meziroční propad co do počtů zaznamenala již zmíněná Dacia Duster (-94 kusů) před BMW X1 (-24, -42,1 %) a Audi Q5 (-11, -30,6 %). Přes -30 % má ještě Mazda CX-7, ale její řady klesly z 26 na 18 aut a je až v poslední třetině žebříčku, na 24. místě. Poklesů máme skoro celou desítku (devět), ale žádný z dalších není dost výrazný.
Celkový objem trhu v této třídě se meziročně zvýšil již o 17,6 % z 5.026 na 5.912 vozů (+886). Po únoru vykazoval jen +8,1 %. Poloviční nárůsty jsou sice minulostí, ale i tak se segment vzmáhá.
Pořadí po prvním čtvrtletí vévodí pochopitelně Yeti (1.062 registrací, podíl 18 %). Před Qashqaiem má sice již dostatečný náskok, ale jeho postavení není zdaleka tak suverénní, jako tomu bylo v minulosti. Nissan je druhý (835, 14,1 %). Následují Hyundai ix35 (539, 9,1 %), který přeskočil Dacii Duster (516, 8,7 %) a na páté příčce Tiguan (460, 7,8 %). Sportage se na něj dívá z dálky, ztrácí již skoro stovku (366, 6,2 %) a první pětka jí tak zůstává zapovězena.
Yeti získal za tři měsíce šedesátku aut (rovných 6 %). Qashqai má i zde vysokých +346,5 %, respektive +648 kusů. Navýšení Hyundaie ix35 stouplo o 2,7 % na 8,7 %, je tudíž stále optimistické (o 43 jednotek více). Duster ztratil přesnou třetinu, vybralo si jej o 258 lidí méně. Tiguan se oproti loňsku rovněž zhoršil, ale jen o 2,5 % (má -12 vozů).
Nejvíce ze všech hlásí znovu Captiva (+560 %) před Qashqaiem, o 101,7 % vyskočily registrace Kugy. Pády se zatím pohybují jen nad hranicí 30 %, ať už se kromě Dusteru jedná například o Audi Q5, Kiu Sorento či Mazdu CX-7. Honda CR-V se odporoučela dolů o čtvrtinu, ale má -52 aut, což je na kusy s výjimkou Dacie nejvíce.
Nejprodávanějším menším SUV s turbodieselem byl v březnu Nissan Qashqai (349, podíl 92,1 %). U v pořadí druhé Škody Yeti činily vznětové motory jen 39,5 % (167), což je skutečně málo. Tiguan měl 139 vozů se zkratkou TDI (vyšších 68,8 %). Ford Kuga dosáhl na 131 registrací a skončil tedy vysoko, čtvrtý. V jeho případě to znamená plných 100 %. Pátý je v této statistice jihokorejský Hyundai se 127 ix35 na naftu (57,5 %). Celkem 26 Dacií Duster do lehkého terénu spalovalo bioethanol E85, mezi pětici nejlepších modelů s naftovými motory se ovšem neprotlačila.
Malé crossovery
Nejzajímavější na výsledcích malých crossoverů je to, že všechny modely překročily alespoň desítku registrací. Pořadí ale zůstává shodné: SX4 - Juke - Soul - Sedici - Countryman.
Březnový trh ovšem ztratil přes 18 %, vždyť lídr se samurajským S má -26,4 % a Kia Soul -45,3 %. Nárůsty v podobě Juku, Sedici a Countrymanu nemohou propad SX4 (-57 aut) ani Kie, která má o desítku kusů méně, vyvážit.
Minisegment je v mínusu i za první čtvrtletí, přitom ještě v únoru měl opačných takřka +6%. Zatímco extravagantní crossover od Nissanu vykazuje stále alespoň +127 % (vyskočil z osmi desítek na 182 exemplářů), SX4 má naopak ztrátu přes jednu čtvrtinu (-131 registrací ze 496).
Třída malých terénních vozů, registrace na českém trhu v březnu 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV 3/2012 | OA+LUV1-3/2012 | Tržní podíl ve tř. 3/2012 | Tržní podíl ve tř. 1-3/2012 | |
1. | Škoda YETI | 423 | 1062 | 17,3% | 18,0% |
2. | Nissan QASHQAI | 379 | 835 | 15,5% | 14,1% |
3. | Hyundai ix35 | 221 | 539 | 9,0% | 9,1% |
4. | Volkswagen TIGUAN | 202 | 460 | 8,3% | 7,8% |
5. | Dacia DUSTER | 172 | 516 | 7,0% | 8,7% |
5. | Kia SPORTAGE | 172 | 366 | 7,0% | 6,2% |
7. | Ford KUGA | 131 | 238 | 5,4% | 4,0% |
8. | Mitsubishi ASX | 114 | 213 | 4,7% | 3,6% |
9. | Honda CR-V | 60 | 155 | 2,5% | 2,6% |
10. | Volvo XC60 | 51 | 158 | 2,1% | 2,7% |
11. | Mitsubishi OUTLANDER | 50 | 93 | 2,0% | 1,6% |
12. | BMW X3 | 44 | 117 | 1,8% | 2,0% |
13. | Audi Q3 | 38 | 124 | 1,6% | 2,1% |
13. | Toyota RAV4 | 38 | 94 | 1,6% | 1,6% |
15. | Subaru FORESTER | 35 | 83 | 1,4% | 1,4% |
16. | BMW X1 | 33 | 110 | 1,4% | 1,9% |
17. | Chevrolet CAPTIVA | 31 | 66 | 1,3% | 1,1% |
18. | Fiat FREEMONT | 26 | 71 | 1,1% | 1,2% |
19. | Audi Q5 | 25 | 71 | 1,0% | 1,2% |
20. | Hyundai SANTA FE | 24 | 72 | 1,0% | 1,2% |
20. | RANGE ROVER EVOQUE | 24 | 59 | 1,0% | 1,0% |
22. | Kia SORENTO | 21 | 58 | 0,9% | 1,0% |
23. | Renault KOLEOS | 20 | 50 | 0,8% | 0,8% |
24. | Mazda CX-7 | 18 | 50 | 0,7% | 0,8% |
25. | Nissan X-TRAIL | 15 | 38 | 0,6% | 0,6% |
26. | Opel ANTARA | 13 | 22 | 0,5% | 0,4% |
27. | Land Rover FREELANDER | 10 | 17 | 0,4% | 0,3% |
27. | Mercedes-Benz GLK | 10 | 31 | 0,4% | 0,5% |
29. | Suzuki GRAND VITARA | 10 | 36 | 0,4% | 0,6% |
30. | Jeep COMPASS | 9 | 17 | 0,4% | 0,3% |
Ostatní modely | - | 25 | 91 | 1,0% | 1,5% |
CELKEM | - | 2444 | 5912 | 100,0% | 100,0% |
Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v březnu 2012 | |||||
Kategorie | OA+LUV 3/2012 | OA+LUV 1-3/2012 | Tržní podíl ve tř. 3/2012 | Tržní podíl ve tř. 1-3/2012 | |
1. | Suzuki SX4 | 159 | 365 | 67,4% | 57,1% |
2. | Nissan JUKE | 43 | 182 | 18,2% | 28,5% |
3. | Kia SOUL | 13 | 48 | 5,5% | 7,5% |
4. | Fiat SEDICI | 11 | 21 | 4,7% | 3,3% |
5. | Mini COUNTRYMAN | 10 | 23 | 4,2% | 3,6% |
CELKEM | - | 236 | 639 | 100,0% | 100,0% |