Český trh v červenci 2010: Pořadí značek
V červenci 2010 se prodalo celkem 12.094 nových osobních a lehkých užitkových automobilů. Trh se meziročně zmenšil o 3.093 registrací (-20,4 %). Zatímco červen byl na českém trhu nejsilnějším měsícem letošního roku, červenec aspiroval na ten nejslabší. Nakonec se však prodalo více automobilů než v lednu i únoru.
Škoda, jako lídr trhu, ztratila meziročně více, než ztrácel celý trh. Prodala 2.776 vozů, tedy o 1.022 méně než loni v červenci (tj. -27 %).
Naprostá většina dovozců si červenec 2010 zapíše jako velmi slabý měsíc, ale i tady výjimky existují. Na postu nejúspěšnější dovážené značky totiž není Ford, ani Volkswagen, nýbrž Renault. Jeho prvenství s 1.212 zaregistrovanými vozy znamená meziroční nárůst o 23 %. Před výkonem Renaultu se musel sklonit i Ford s 1.101 registracemi. Ptáte se, na kterých modelech stojí úspěch Renaultu? Klíčový je zřejmě úspěch sedanu Fluence (317 ks), kterému sekunduje Megane (253 ks), Thalia (155 ks) a Clio (157 ks).
Doporučujeme |
Renault Fluence: První jízdní dojmy |
TEST Renault Fluence 1,6 16V – Velký Francouz s nízkou cenou (02/2010) |
TEST Renault Fluence 1,5 dCi (78 kW) – Zlatá (téměř střední) cesta (03/2010) |
Fordův červencový výsledek je o 36 % horší než loni ve stejném měsíci, naopak třetí dovozová značka - Volkswagen - zůstává s 1.044 registracemi na svém. Žádná další značka v červenci nepřekonala hranici tisíce registrací.
Druhou a poslední značkou TOP10, která dokázala v červenci vylepšit loňský výsledek, bylo Hyundai se 720 registracemi, což stačilo na 6 % českého trhu. Zbytek první desítky ztrácet 20 až 30 % loňských červencových čísel.
Zajímavý výsledek udělalo v sedmém měsíci BMW (246 registrací), které sice nestačilo na Mercedes-Benz (301 ks), ale překonalo Audi (216 ks). Úspěch zaznamenává také SEAT s 245 registracemi. Chevroletu na 18. místě schází velmi levný Spark, který značku v minulých letech držel na výsluní, alespoň, co se počtu registrací týká.
Registrace na českém trhu, výsledky za měsíc červenec 2010 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna | Změna | Tržní podíl |
- | Období | 7/2010 | 7/2009 | [ks] | [%] | 7/2010 |
1. | Škoda | 2776 | 3798 | -1022 | -26,9% | 23,0% |
2. | Renault | 1212 | 913 | 299 | 32,7% | 10,0% |
3. | Ford | 1101 | 1718 | -617 | -35,9% | 9,1% |
4. | Volkswagen | 1044 | 1048 | -4 | -0,4% | 8,6% |
5. | Hyundai | 720 | 690 | 30 | 4,3% | 6,0% |
6. | Citroën | 549 | 860 | -311 | -36,2% | 4,5% |
7. | Peugeot | 541 | 750 | -209 | -27,9% | 4,5% |
8. | Kia | 444 | 623 | -179 | -28,7% | 3,7% |
9. | Toyota | 422 | 559 | -137 | -24,5% | 3,5% |
10. | Fiat | 355 | 466 | -111 | -23,8% | 2,9% |
11. | Dacia | 339 | 480 | -141 | -29,4% | 2,8% |
12. | Mercedes-Benz | 301 | 331 | -30 | -9,1% | 2,5% |
13. | Opel | 296 | 454 | -158 | -34,8% | 2,4% |
14. | BMW | 246 | 241 | 5 | 2,1% | 2,0% |
15. | Seat | 245 | 191 | 54 | 28,3% | 2,0% |
16. | Suzuki | 227 | 294 | -67 | -22,8% | 1,9% |
17. | Audi | 216 | 303 | -87 | -28,7% | 1,8% |
18. | Chevrolet | 212 | 364 | -152 | -41,8% | 1,8% |
19. | Nissan | 150 | 190 | -40 | -21,1% | 1,2% |
20. | Volvo | 114 | 156 | -42 | -26,9% | 0,9% |
21. | Honda | 106 | 171 | -65 | -38,0% | 0,9% |
22. | Mazda | 104 | 144 | -40 | -27,8% | 0,9% |
23. | Mitsubishi | 90 | 116 | -26 | -22,4% | 0,7% |
24. | Subaru | 65 | 49 | 16 | 32,7% | 0,5% |
25. | Iveco | 24 | 29 | -5 | -17,2% | 0,2% |
26. | Porsche | 19 | 20 | -1 | -5,0% | 0,2% |
27. | Land Rover | 16 | 19 | -3 | -15,8% | 0,1% |
28. | Alfa Romeo | 15 | 18 | -3 | -16,7% | 0,1% |
29. | Jeep | 12 | 16 | -4 | -25,0% | 0,1% |
29. | Mini | 12 | 6 | 6 | 100,0% | 0,1% |
31. | Lada | 9 | 17 | -8 | -47,1% | 0,1% |
31. | Lexus | 9 | 24 | -15 | -62,5% | 0,1% |
- | Celkem - Jiné značky | 103 | 129 | -4 | -5,8% | 0,5% |
- | Celkem | 12094 | 15187 | -3093 | -20,4% | 100,0% |
Vývoj trhu od začátku roku 2010
Za prvních sedm měsíců roku 2010 se u nás prodalo 107.023 osobních a lehkých užitkových automobilů, což je o 215 ks (0,2 %) méně než v minulém roce. To, co trh nahnal v prvním pololetí, rychle během jednoho měsíce ztratil. Analytici, kteří loni předvídali velmi pomalý návrat trhu k objemům z let 2007 a 2008, měli zřejmě pravdu. Momentálně jsme tedy na úrovni krizového roku 2009.
První Škoda drží s 32.153 registracemi tržní podíl rovných 30 % a meziročně stále ještě roste (+14,3 %).
Největším dovozcem je Ford, který má 9582 registrací (9 % trhu) a meziroční ztrátu 13,2 %. Importérská dvojka na trhu - Volkswagen - ztrácí na Ford jen několik set vozů. Obě značky přitom v nejbližších měsících očekávají významné novinky.
Letošní příběh Renaultu stojí na modelu Fluence. Za první měsíce na trhu se jich prodalo již téměř 700, podruhé za sebou jde o nejprodávanější dovážený model a v závěru roku tak bude sedan na podobných číslech jako zbytek modelové řady Megane. Pro Renault to v průběžném pořadí znamená třetí místo mezi dovozci se 7.704 registracemi a meziroční růst o 2,5 %.
Za TOP4 značkami se drží Hyundai, ovšem s poměrně velkým odstupem 2.400 registrací. Relativně podobná prodejní čísla letos zatím vykazuje Peugeot, Kia a Citroën - tedy tradiční značky druhé poloviny českého TOP10.
V desítce nejlepších se drží Toyota, naopak Opel je až na 12. místě s 2.022 registracemi a meziroční ztrátou téměř 25 % registrací. Ještě více ztrácí Chevrolet (-37,8 %), který je momentálně na 16.místě. Ve velmi podobné situaci se nachází taky Suzuki (-36,4 %, 18. místo pořadí) a Honda (+29 %, 21.místo).
Ve třetí desítce jsou vidět známky oživení u Porsche (171 ks, +46 %) a u Land Roveru (159 ks, +47 %), který se pomalu vrací na český trh.
Registrace na českém trhu, průběžné výsledky za za rok | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Změna | Změna | Tržní podíl |
- | Období | 1-7/2010 | 1-7/2009 | [ks] | [%] | 1-7/2010 |
1. | Škoda | 32153 | 28138 | 4015 | 14,3% | 30,0% |
2. | Ford | 9582 | 11040 | -1458 | -13,2% | 9,0% |
3. | Volkswagen | 8984 | 8466 | 518 | 6,1% | 8,4% |
4. | Renault | 7704 | 7517 | 187 | 2,5% | 7,2% |
5. | Hyundai | 5334 | 5294 | 40 | 0,8% | 5,0% |
6. | Peugeot | 4893 | 4946 | -53 | -1,1% | 4,6% |
7. | Kia | 4712 | 5217 | -505 | -9,7% | 4,4% |
8. | Citroën | 4387 | 4878 | -491 | -10,1% | 4,1% |
9. | Fiat | 3455 | 3264 | 191 | 5,9% | 3,2% |
10. | Toyota | 2934 | 2836 | 98 | 3,5% | 2,7% |
11. | Mercedes-Benz | 2243 | 2243 | 0 | 0,0% | 2,1% |
12. | Opel | 2022 | 2693 | -671 | -24,9% | 1,9% |
13. | Dacia | 1984 | 1508 | 476 | 31,6% | 1,9% |
14. | BMW | 1957 | 1554 | 403 | 25,9% | 1,8% |
15. | Audi | 1932 | 2067 | -135 | -6,5% | 1,8% |
16. | Chevrolet | 1725 | 2773 | -1048 | -37,8% | 1,6% |
17. | Seat | 1578 | 1520 | 58 | 3,8% | 1,5% |
18. | Suzuki | 1480 | 2328 | -848 | -36,4% | 1,4% |
19. | Nissan | 1295 | 1400 | -105 | -7,5% | 1,2% |
20. | Mazda | 1247 | 1359 | -112 | -8,2% | 1,2% |
21. | Honda | 1228 | 1729 | -501 | -29,0% | 1,1% |
22. | Volvo | 951 | 1094 | -143 | -13,1% | 0,9% |
23. | Mitsubishi | 720 | 905 | -185 | -20,4% | 0,7% |
24. | Subaru | 672 | 662 | 10 | 1,5% | 0,6% |
25. | Iveco | 233 | 258 | -25 | -9,7% | 0,2% |
26. | Porsche | 171 | 117 | 54 | 46,2% | 0,2% |
27. | Land Rover | 159 | 108 | 51 | 47,2% | 0,1% |
28. | Lexus | 135 | 136 | -1 | -0,7% | 0,1% |
29. | Alfa Romeo | 127 | 121 | 6 | 5,0% | 0,1% |
30. | Jeep | 111 | 100 | 11 | 11,0% | 0,1% |
31. | Lada | 89 | 104 | -15 | -14,4% | 0,1% |
32. | Mini | 66 | 49 | 17 | 34,7% | 0,1% |
33. | Chrysler | 62 | 62 | 0 | 0,0% | 0,1% |
34. | Renault Trucks | 47 | 56 | -9 | -16,1% | 0,0% |
35. | smart | 43 | 35 | 8 | 22,9% | 0,0% |
36. | Ferrari | 42 | 26 | 16 | 61,5% | 0,0% |
37. | Dodge | 40 | 67 | -27 | -40,3% | 0,0% |
38. | Infiniti | 38 | 16 | 22 | 137,5% | 0,0% |
39. | Jaguar | 29 | 86 | -57 | -66,3% | 0,0% |
39. | Lancia | 29 | 41 | -12 | -29,3% | 0,0% |
41. | Maserati | 25 | 22 | 3 | 13,6% | 0,0% |
42. | Saab | 21 | 34 | -13 | -38,2% | 0,0% |
- | Celkem - Jiné značky | 384 | 369 | 15 | 4,1% | 0,4% |
- | Celkem | 107023 | 107238 | -215 | -0,2% | 100,0% |