Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v červenci 2011: Nejprodávanější malé vozy

Aleš Dragoun
Diskuze (35)
Hyundai i20 skončil stříbrný za suverénní Fabií, ještě nedávno úspěšná Fiesta je dokonce mimo Top 10.

Prázdninové měsíce bývají tradičně slabší. Přesto trh malých vozů ve srovnání s červencem loňského roku klesl o 307 jednotek (-9,3 %). Zatímco tehdy našlo nové majitele 3.305 nových aut, letos jich bylo 2.998. V žebříčku byly také provedeny korektury. Po jednom měsíci z něj zmizely malé crossovery, o jejich přeřazení se více zmíníme v přehledu nižší střední třídy. Přesto však prakticky odpovídá tomu loňskému.

Škoda Fabia zaznamenala 1.383 nových přírůstků, vítězství tak pochopitelně opět putuje do Mladé Boleslavi. Druhé místo si připsal již v titulku zmíněný Hyundai i20, který skončil na 229 kusech. Znovu si razantně polepšil oproti červenci 2010 o více než dvojnásobek. Mezi ním, bronzovým Polem a čtvrtým Fordem Fusion byly navíc minimální rozdíly (VW: 228 registrací, Ford: 224). Teprve pátý Peugeot 207 má větší ztrátu, má na kontě 177 nových vozů.

Thalia zaostala o pouhý jeden kus. Situace v malých vozech se za dvanáct měsíců razantně změnila. Loni bychom v pořadí našli za Fabií duo modrého oválu: Fiestu a Fusion. Čtvrtý byl Yaris (nyní je až devátý) a pátá Ibiza (letos osmá). Pouze dvojice francouzského Renaultu si udržuje stabilní výsledky.

Meziroční porovnání s červencem 2010 pro první pětku vyznívá poměrně pozitivně. Například vedoucí Fabia si polepšila o 3,5 %, respektive 37 nejmenších škodovek. Na dalších místech kromě čtyřky najdeme navýšení. Druhý Hyundai i20 jsme již lehce zmínili, zaznamenal +110,1 %, před rokem našlo své zájemce 109 aut, letos o 120 více. Postup Volkswagenu Polo je o něco nižší, vylétl pouze o 78,1 % (ze 128, tedy rovných +100 kusů). Peugeot 207 si připsal rovněž kladnou hodnotu. Získal 59 vozů (ze 118 loňských), tedy přesnou polovinu.

Optimismus kazí pouze výsledek Fusionu: -2,2 %, respektive -5 exemplářů. Vzhledem k jeho stáří je to ale logické a ještě přijatelné. Akční nabídka verze Comfort s motorem 1,4/59 kW začíná na částce 229.990,- Kč. Je sice o 5 tisíc korun dražší než byla v květnu, ale i přesto nabízí ABS, dva airbagy, klimatizaci, rádio s CD, elektrické ovládání předních oken i zrcátek, dálkové centrální zamykání, mlhovky, dvouose nastavitelný volant a další prvky.

Mimochodem, co by za květnový výsledek hranaté krabice od Fordu dala taková Dacia Sandero, případně Ford Fiesta, Fiat Punto, nebo Toyota Yaris? Mazda 2 a Suzuki Swift také razantně ztrácejí, byť těch nejezdí po českých silnicích tolik.

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v červenci 2011
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období7/20111-7/20117/20111-7/2011
1.Škoda FABIA1102900936,8%35,3%
2.Hyundai i2022918547,6%7,3%
3.Volkswagen POLO22814697,6%5,8%
4.Ford FUSION22419397,5%7,6%
5.Peugeot 20717713065,9%5,1%
6.Renault THALIA17622135,9%8,7%
7.Renault CLIO1418614,7%3,4%
8.Seat IBIZA11410913,8%4,3%
9.Toyota YARIS937533,1%2,9%
10.Chevrolet AVEO916133,0%2,4%
11.Ford FIESTA8010282,7%4,0%
12.Citroën C3776432,6%2,5%
13.Opel CORSA605462,0%2,1%
14.Kia RIO453521,5%1,4%
15.Fiat PUNTO283110,9%1,2%
16.Honda JAZZ181080,6%0,4%
17.Suzuki SWIFT172010,6%0,8%
18.Audi A1162730,5%1,1%
18.Dacia SANDERO164160,5%1,6%
18.Nissan MICRA161660,5%0,7%
18.Peugeot 206161570,5%0,6%
22.Mazda 215860,5%0,3%
23.Citroën DS39260,3%0,1%
23.Mitsubishi COLT9580,3%0,2%
25.Honda CITY1250,0%0,1%
-Ostatní modely0340,0%0,1%
-CELKEM299825538100,0%100,0%

Trh za sedm měsíců letošního roku vykazuje pokles 6 %, který se tedy nadále prohlubuje. Své zákazníky našlo 25.538 vozů této třídy místo 27.168 (meziročně -1.630 kusů).

V celkovém pořadí od ledna vede Fabia s 9.009 exempláři (její podíl je 35,3 %). Druhá je stále Thalia (2.213), patří jí ale již jen 8,7 % segmentu malých aut. Třetí příčku i nadále okupuje Ford Fusion (1.939, 7,6 %), Hyundai i20 zaostává o 85 kusů (1.854, 7,3 %). Poslední místo v první pětce náleží Volkswagenu Polo (1469, 5,8 %). Peugeot 207 překročil hranici třinácti stovek nových registrací, Ibiza a Fiesta mají nad tisícovku.

Fabia i v tomto meziročním srovnání vykazuje mírnou ztrátu. Záporná hodnota činí (-3,5 %). Loni se jich prodalo o 329 více. Turecký Francouz si polepšil o 86 % (před rokem 1.185, letos +1.028). Ford Fusion je podobně jako Fabia v minusu, oproti loňsku má o 350 vozů méně (-15,3 %). Indický Jihokorejec Hyundai i20 vykazuje dokonce větší číslo než Thalia, +911 aut, tedy +96,6 %. Páté Polo je na tom o 115 kusů hůře (-7,3 %). Procentní nárůst i-dvacítky není ze všech nejvyšší, v této statistice drtí ji i Thalii nový Nissan Micra, který se představil českým zákazníkům loni na podzim. Mazda 2 je na tom přesně opačně, ta ztratila tři čtvrtiny, pády v případě Punta a Fiesty přesáhly polovinu.

Úroda turbodieselů byla v červenci opět velmi slabá, což je v této třídě obvyklé. V absolutních počtech patří prvenství samozřejmě domácímu zástupci. Fabia TDI dosáhla na slušných 238 registrací, podíl na celkových je tudíž vysokých 21,6 %. Na druhém místě je Peugeot 207 s 21 auty s motory HDi (nižších 11,9 %). Hranici alespoň desítky vozů s přeplňovanými vznětovými motory nikdo další nepřekročil. Třetí příčku tak obsadil Volkswagen Polo s 9 kusy a slabými 3,1 %.

Aleš Dragoun
Diskuze (35)
Avatar - white label
15. 8. 2011 21:36
Re: Punto
Jde spíš o to, že Clio vedle GP rozhodně "hnusné" není, a že bych si zrovna v té červené "Ferrari" sedl z GP na zadek se taky říct nedá... ;-)
Avatar - Nerez
15. 8. 2011 21:17
Re: Punto
Ano to je :yes:
15. 8. 2011 21:10
Re: Punto
Tak Punto je podla mna NEPOROVNATELNE krajsie nez Clio.
15. 8. 2011 21:08
Re: Polo a Ibiza
Bez nejakej iskry, bez napadu, bez zaujatia :-) . Napr. taki Francuzi, tim tie interiery idu a pritom su väcsinou i jednoduche.
15. 8. 2011 20:05
Re: A čo tak bezpečnosť ??
Nejaké úchytky či "zázračné" plasty ma nezaujímajú ak nemám bočné a hlavové airbagy ....

Moja priorita sú bezpečnosť, ekonomika, výkon a stále nechápem ako môže niekto preferovať "hodnotný" interiér pred svojím životom ....

Z pohľadu bezpečnostných výbav je na tom Fábia dosť bledo, ale je faktom, že sa Škoda prispôsobuje našim "zvykom", kde ochrana života je na poslednom mieste - po koberčekoch a odkladacích schránkach ...