Český trh v červenci 2011: Nejprodávanější malé vozy
Prázdninové měsíce bývají tradičně slabší. Přesto trh malých vozů ve srovnání s červencem loňského roku klesl o 307 jednotek (-9,3 %). Zatímco tehdy našlo nové majitele 3.305 nových aut, letos jich bylo 2.998. V žebříčku byly také provedeny korektury. Po jednom měsíci z něj zmizely malé crossovery, o jejich přeřazení se více zmíníme v přehledu nižší střední třídy. Přesto však prakticky odpovídá tomu loňskému.
Škoda Fabia zaznamenala 1.383 nových přírůstků, vítězství tak pochopitelně opět putuje do Mladé Boleslavi. Druhé místo si připsal již v titulku zmíněný Hyundai i20, který skončil na 229 kusech. Znovu si razantně polepšil oproti červenci 2010 o více než dvojnásobek. Mezi ním, bronzovým Polem a čtvrtým Fordem Fusion byly navíc minimální rozdíly (VW: 228 registrací, Ford: 224). Teprve pátý Peugeot 207 má větší ztrátu, má na kontě 177 nových vozů.
Thalia zaostala o pouhý jeden kus. Situace v malých vozech se za dvanáct měsíců razantně změnila. Loni bychom v pořadí našli za Fabií duo modrého oválu: Fiestu a Fusion. Čtvrtý byl Yaris (nyní je až devátý) a pátá Ibiza (letos osmá). Pouze dvojice francouzského Renaultu si udržuje stabilní výsledky.
Meziroční porovnání s červencem 2010 pro první pětku vyznívá poměrně pozitivně. Například vedoucí Fabia si polepšila o 3,5 %, respektive 37 nejmenších škodovek. Na dalších místech kromě čtyřky najdeme navýšení. Druhý Hyundai i20 jsme již lehce zmínili, zaznamenal +110,1 %, před rokem našlo své zájemce 109 aut, letos o 120 více. Postup Volkswagenu Polo je o něco nižší, vylétl pouze o 78,1 % (ze 128, tedy rovných +100 kusů). Peugeot 207 si připsal rovněž kladnou hodnotu. Získal 59 vozů (ze 118 loňských), tedy přesnou polovinu.
Optimismus kazí pouze výsledek Fusionu: -2,2 %, respektive -5 exemplářů. Vzhledem k jeho stáří je to ale logické a ještě přijatelné. Akční nabídka verze Comfort s motorem 1,4/59 kW začíná na částce 229.990,- Kč. Je sice o 5 tisíc korun dražší než byla v květnu, ale i přesto nabízí ABS, dva airbagy, klimatizaci, rádio s CD, elektrické ovládání předních oken i zrcátek, dálkové centrální zamykání, mlhovky, dvouose nastavitelný volant a další prvky.
Mimochodem, co by za květnový výsledek hranaté krabice od Fordu dala taková Dacia Sandero, případně Ford Fiesta, Fiat Punto, nebo Toyota Yaris? Mazda 2 a Suzuki Swift také razantně ztrácejí, byť těch nejezdí po českých silnicích tolik.
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v červenci 2011 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 7/2011 | 1-7/2011 | 7/2011 | 1-7/2011 |
1. | Škoda FABIA | 1102 | 9009 | 36,8% | 35,3% |
2. | Hyundai i20 | 229 | 1854 | 7,6% | 7,3% |
3. | Volkswagen POLO | 228 | 1469 | 7,6% | 5,8% |
4. | Ford FUSION | 224 | 1939 | 7,5% | 7,6% |
5. | Peugeot 207 | 177 | 1306 | 5,9% | 5,1% |
6. | Renault THALIA | 176 | 2213 | 5,9% | 8,7% |
7. | Renault CLIO | 141 | 861 | 4,7% | 3,4% |
8. | Seat IBIZA | 114 | 1091 | 3,8% | 4,3% |
9. | Toyota YARIS | 93 | 753 | 3,1% | 2,9% |
10. | Chevrolet AVEO | 91 | 613 | 3,0% | 2,4% |
11. | Ford FIESTA | 80 | 1028 | 2,7% | 4,0% |
12. | Citroën C3 | 77 | 643 | 2,6% | 2,5% |
13. | Opel CORSA | 60 | 546 | 2,0% | 2,1% |
14. | Kia RIO | 45 | 352 | 1,5% | 1,4% |
15. | Fiat PUNTO | 28 | 311 | 0,9% | 1,2% |
16. | Honda JAZZ | 18 | 108 | 0,6% | 0,4% |
17. | Suzuki SWIFT | 17 | 201 | 0,6% | 0,8% |
18. | Audi A1 | 16 | 273 | 0,5% | 1,1% |
18. | Dacia SANDERO | 16 | 416 | 0,5% | 1,6% |
18. | Nissan MICRA | 16 | 166 | 0,5% | 0,7% |
18. | Peugeot 206 | 16 | 157 | 0,5% | 0,6% |
22. | Mazda 2 | 15 | 86 | 0,5% | 0,3% |
23. | Citroën DS3 | 9 | 26 | 0,3% | 0,1% |
23. | Mitsubishi COLT | 9 | 58 | 0,3% | 0,2% |
25. | Honda CITY | 1 | 25 | 0,0% | 0,1% |
- | Ostatní modely | 0 | 34 | 0,0% | 0,1% |
- | CELKEM | 2998 | 25538 | 100,0% | 100,0% |
Trh za sedm měsíců letošního roku vykazuje pokles 6 %, který se tedy nadále prohlubuje. Své zákazníky našlo 25.538 vozů této třídy místo 27.168 (meziročně -1.630 kusů).
V celkovém pořadí od ledna vede Fabia s 9.009 exempláři (její podíl je 35,3 %). Druhá je stále Thalia (2.213), patří jí ale již jen 8,7 % segmentu malých aut. Třetí příčku i nadále okupuje Ford Fusion (1.939, 7,6 %), Hyundai i20 zaostává o 85 kusů (1.854, 7,3 %). Poslední místo v první pětce náleží Volkswagenu Polo (1469, 5,8 %). Peugeot 207 překročil hranici třinácti stovek nových registrací, Ibiza a Fiesta mají nad tisícovku.
Fabia i v tomto meziročním srovnání vykazuje mírnou ztrátu. Záporná hodnota činí (-3,5 %). Loni se jich prodalo o 329 více. Turecký Francouz si polepšil o 86 % (před rokem 1.185, letos +1.028). Ford Fusion je podobně jako Fabia v minusu, oproti loňsku má o 350 vozů méně (-15,3 %). Indický Jihokorejec Hyundai i20 vykazuje dokonce větší číslo než Thalia, +911 aut, tedy +96,6 %. Páté Polo je na tom o 115 kusů hůře (-7,3 %). Procentní nárůst i-dvacítky není ze všech nejvyšší, v této statistice drtí ji i Thalii nový Nissan Micra, který se představil českým zákazníkům loni na podzim. Mazda 2 je na tom přesně opačně, ta ztratila tři čtvrtiny, pády v případě Punta a Fiesty přesáhly polovinu.
Úroda turbodieselů byla v červenci opět velmi slabá, což je v této třídě obvyklé. V absolutních počtech patří prvenství samozřejmě domácímu zástupci. Fabia TDI dosáhla na slušných 238 registrací, podíl na celkových je tudíž vysokých 21,6 %. Na druhém místě je Peugeot 207 s 21 auty s motory HDi (nižších 11,9 %). Hranici alespoň desítky vozů s přeplňovanými vznětovými motory nikdo další nepřekročil. Třetí příčku tak obsadil Volkswagen Polo s 9 kusy a slabými 3,1 %.