Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v červenci 2012: Nejprodávanější automobily nižší střední třídy

Aleš Dragoun
Diskuze (111)
Renault Mégane se v červenci vrátil mezi pět nejprodávanějších modelů v segmentu nižší střední třídy.

Trh v této kategorii za sedmý měsíc roku 2012 stejně jako o kategorii níže výrazně klesl: o 16,3 %. Před rokem bylo nově zaregistrováno 4.236 vozů nižší střední třídy, letos jen 3.546 (-690). Lidé kupují obecně v letních měsících nová auta méně, ale i tak se jedná o nelichotivý výsledek.

V červencovém žebříčku zvítězila samozřejmě Octavia s 1.613 kusy a podílem 45,5 %. Severomoravské dvojče žilinské Kie Cee'd Hyundai i30 je stále mnohem úspěšnější než jeho slovenská sestra. Díky 268 přírůstkům a 7,6 % mu patří stříbrná příčka. Třetí je právě Cee'd, který se dostal na 237 vozů (6,7 %). Na čtvrté příčce najdeme odcházející Volkswagen Golf VI s 221 novými auty (6,2 %). Poslední místo v Top 5 obsadil Renault Mégane s 212 registracemi (6 %). Ford Focus tedy mezi nejlepšími tentokrát nefiguruje, jinak zůstalo vše při starém. Sedmý je překvapivě Logan, který se nabízí už jen coby kombi MCV a v užitkových verzích.

Ve srovnání s červencem 2011 žádná pozitiva nehledejme, prvním modelem, který se zlepšil, je až devátý Renault Fluence. Bestsellery mají do jednoho ztráty. První Octavia spadla o 178 aut (-9,9 %). Druhý Hyundai i30 má pak menších -5,3 %. Před rokem si domácí zákazníci odvezli celkem 283 „i-třicítek“, aktuálně jich je o 15 méně. Registrace třetího Cee'd klesly o 31,9 %, respektive 111 vozů. Golf má na kontě pád jen o 18,1 % (-49 vozů z 270). Mégane si pohoršil o 29,8 % (z 302, což znamená rovných -90 registrací).

Meziročními procentními šplhouny v aktuálním pořadí jsou sice Citroën DS4 a kupé-kabriolet Volvo C70 na platformě Focusu, ale ty stejně jako Fiat Sedici, sourozence Subaru Impreza a XV či Alfu Romeo Giulietta můžeme s ledovým klidem vynechat. Byť jim úspěch přejeme, jsou až od 19. místa níže a tudíž nedůležití. Kusoví skokani, kteří mají + 10 aut a více, jsou následující: Citroën C4 (+22), Renault Fluence (+18), Honda Civic (+15) a Audi A3 (+14). V procentech je ale pořadí jiné, A3 vykazuje +77,8 %, Civic +42,9 %, C4 má nárůst 30,1 % Fluence 22,5 %.

Pro změnu největším propadákem měsíce je alespoň z první pětadvacítky jasně a jednoznačně Ford Focus (-63,2 %, -199 aut). Všichni ostatní, kteří mají pokles minimálně dvoutřetinový, jsou mimo pořadí (jmenovitě VW Jetta. Volvo S40/V50, Seat Leon, Mitsubishi Lancer a Fiat Linea). Zaměřme se raději ještě na ty zástupce nižší střední třídy, které najdeme v hlavním žebříčku. U pomalu se loučící Toyoty Auris v patřičné kolonce svítí -45,1 %, v případě Peugeotu 308 -45,1 %. Absolutním ztrátám vévodí veledůležitý Focus, jehož nelichotivá čísla jsme vzpomínali výše. Stříbrnou příčku okupuje v této statistice lídr Octavia před bronzovým Cee'dem. Výsledky obou byly již také zmíněny.

Český trh v nižší střední oproti loňským prvním sedmi měsícům klesl, a to o rovných 7 %, počet nových aut se snížil z 34.395 na 31.998 (meziročně -2.397).

Celkově vede od ledna globálně v České republice nejprodávanější Octavia s 14.534 kusy a podílem 45,4 %. Druhý je Hyundai i30 (2.872, 9 %). Třetí příčku obsadil Volkswagen Golf (2.127, 6,6 %). Čtvrté místo náleží Cee'du (1.985, 6,2 %) a pátý Mégane ztrácí už značně (1.338, 4,2 %). Šestý Focus si s ním tedy prohodil pořadí i zde, není ovšem příliš daleko, jen o 32 registrací.

V meziročním srovnání vedoucí Octavia získala ještě alespoň 894 exemplářů, tedy 6,6 %. Hyundai i30 se zde relativně hodně zlepšil (+39,1 %, +808 aut). Třetí Golf se odporoučel opačným směrem, tedy dolů o 15,3 %. Má na kontě o 384 vozů méně než před rokem. Kia se bohužel propadla z kladných hodnot do minusu, prodala o 76 Cee'dů méně (-3,7 %). Řady nových Renaultů Mégane prořídly o 35,7 % (loni 2.082, letos -744).

Největším postupem vyhlašujeme znovu jedničkové BMW, neboť navýšení Hyundaie Elantra, Citroënu DS4, respektive Velosteru opět z jihokorejské „líhně“ nejsou relevantní. Všichni se nacházejí hluboko v poli poražených. Hatchbacky, kupé a kabriolety s modrobílým logem si polepšily o 129,8 %. Samozřejmě, „na vině“ je částečně nová generace pětidveřového provedení. Všechny zástupce nejmenší série z Mnichova zvolilo 216 zákazníků místo 94. Trojciferné skoky už nikde jinde nenajdeme. Na kusy se zlepšila nejvíce Octavia před i30 a právě BMW 1 (+122).

Z propadáků nás bude zajímat Seat Leon (-65,8 %, 91 kusů místo 266). Hned za ním jsou Mitsubishi Lancer (-60,1 %, -104) a globální hráč Focus. Lancer s Leonem ovšem v červencových přehledech nenajdete. Ztrátu 40 a více procent vykazují ještě Fiat Bravo a Toyota Auris, kromě nich i nedůležití Lexus CT a Fiat Linea. V absolutních počtech se také modrý ovál nemůže těmi takřka devatenácti stovkami (konkrétně -1.897) úbytku chlubit. Mégane má „jen“ zmiňovaných -744 a Astra -528. A co Golf (-384) a Auris (-294)? Ti přece již vyhlížejí nástupce, Golf VII se dokonce vyrábí, byť ještě zatím nebyl oficiálně představen.

Mezi nejprodávanějšími automobily se vznětovými motory je situace následující: Škoda Octavia má na kontě celkem 1.133 kusů (70,2 % z celkových registrací). Překvapivě druhý je Renault Mégane s agregáty dCi (82, 38,7 %). Kdo se nachází za nimi? Třetí Kia Cee'd s 59 (24,9 %), až čtvrtý Peugeot s 52 (72,2 %) a konečně pátý Hyundai i30, jenž vykazuje rovnou padesátku turbodieselů (18,7 %).

Plných 73 nových Octavií pak spaluje LPG, sedm E85. Bioethanol tankuje také shodná sedmička nových majitelů Dacíí Logan MCV. Hybridy představuje jediný Auris HSD od Toyoty.

Nižší střední třída, registrace na českém trhu v červenci 2012
 KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
 Období7/20121-7/20127/20121-7/2012
1.Škoda OCTAVIA16131453445,5%45,4%
2.Hyundai i3026828727,6%9,0%
3.Kia CEE´D23719856,7%6,2%
4.Volkswagen GOLF22121276,2%6,6%
5.Renault MEGANE21213386,0%4,2%
6.Ford FOCUS11613063,3%4,1%
7.Dacia LOGAN1007042,8%2,2%
8.Renault FLUENCE987012,8%2,2%
9.Citroën C4957462,7%2,3%
10.Suzuki SX4878712,5%2,7%
11.Opel ASTRA808212,3%2,6%
12.Peugeot 308728702,0%2,7%
13.Honda CIVIC503281,4%1,0%
14.Toyota AURIS394361,1%1,4%
15.Chevrolet CRUZE374551,0%1,4%
16.Audi A3321740,9%0,5%
17.Mazda 3302360,8%0,7%
18.Škoda RAPID18480,5%0,2%
19.Alfa Romeo GIULIETTA171210,5%0,4%
19.Subaru IMPREZA17760,5%0,2%
19.Volkswagen BEETLE17970,5%0,3%
22.Fiat BRAVO161080,5%0,3%
23.BMW 1132160,4%0,7%
23.Fiat SEDICI13580,4%0,2%
25.Hyundai ELANTRA102310,3%0,7%
Ostatní modely-385391,1%1,7%
CELKEM-354631998100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (111)
20. 8. 2012 02:47
Re: nemecky superseller golf
Blablabla etalon, blablabla vitez.... zvasty lepsie nez agitka za oneho rezimu aj s superobjektivnymi "redaktormi" dokopy.
Avatar - white label
19. 8. 2012 21:32
Re: nemecky superseller golf
To by možná mohlo být i docela "romantické", jen je to zatím velmi nepravděpodobné... ;-) >:-[]
19. 8. 2012 21:20
Re: nemecky superseller golf
To by nebylo tak intenzivní. Všechno časem zevšední u úpřimně ti přeju, aby se Golf propadl a ty se mohl radovat i z malých krůčků směrem vzhůru. :-)
Avatar - white label
19. 8. 2012 20:46
Re: nemecky superseller golf
Co ti taky jiného zbývá, když fandíš zrovna "Mégenu", to kdybys fandil třeba Golfu, mohl by sis jeho vítězství (nejen nad Méganem) užívat nesrovnatelně častěji. ;-)
19. 8. 2012 20:24
Re: Tak se nám to začíná ustalovat...
Ano. O tom to je. Sakra, a štve mě to.