Český trh v dubnu 2008: pořadí značek
V dubnu bylo na českém trhu prodáno 20.603 osobních a lehkých užitkových automobilů, což je o 3865 ks více než v dubnu minulého roku. To představuje meziroční nárůst přes 23%! Během prvních měsíců roku 2008 začal postupně klesat podíl automobilů s odpočtem DPH. V dubnu se toto číslo zastavilo na 28,25 % všech zaregistrovaných vozů. Ve stejném měsíci loňského roku to bylo 28,46 %, ale třeba v prosinci tvořil podíl lehkých užitkových vozů více než 40 %. Po nákupní horečce firem z konce loňského roku (v souvislosti se změnou daňových předpisů souvisejících s leasingem) se tak k nákupům dostávají soukromé osoby.
Po dramatickém poklesu odbytu ze začátku roku (v březnu meziroční propad o 6,5%, tržní podíl méně než 29 %) se dokázala Škoda vrátit. V dubnu držela krok v růstu s ostatními důležitými hráči na trhu a množstvím prodaných vozů přispěla k celkovému výraznému zvětšení dubnového českého odbytu nových vozů. Se značkou Škoda bylo zaregistrováno 6207 automobilů (meziročně +1139 ks), značka má opět tržní podíl přes 30 %. Největší zásluhu na tomto výsledku má Fabia (přes 3 tisíce registrací) a Octavia (přes 2 tisíce registrací). V dubnu automobilka představila novou kampaň Jdi za štěstím a toto je zřejmě první výsledek.
Za dominantní Škodou se opět vedl boj o první místo mezi dovozci. Tentokrát v měsíčním klání zvítězil Ford se 1781 prodanými auty, které představují meziroční nárůst 73 % a tržní podíl v dubnu 8,6 %. Volkswagen na druhém místě mezi importovanými značkami prodal téměř 1500 aut a Renault se dostal přes 1400 vozů. Obě značky meziročně rostly o více než 30 %.
I když má Peugeot novější portfolio modelů, v dubnu jej jeho příbuzný Citroen překonal téměř o dvě stovky registrací. Výrazný nárůst zaznamenala Kia (meziročně přes 50 % !) a přiblížila se tak na dostřel k tisícikusovému počtu měsíčních registrací.
Za osmým místem v pořadí značek je výrazný rozdíl. Trochu to vypadá, jakoby TOP10 končila osmou Kiou. Mezi devátým Fiatem a třináctým Chevroletem je rozdíl jen 170 registrací, což znamená, že se pořadí může snadno brzy změnit.
Registrace na českém trhu v měsíci dubnu 2008 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | změna | změna | Tržní podíl |
- | Období | 4/2008 | 4/2007 | [ks] | [%] | 4/2008 |
1. | Škoda | 6207 | 5068 | 1139 | 22,5% | 30,1% |
2. | Ford | 1781 | 1029 | 752 | 73,1% | 8,6% |
3. | Volkswagen | 1492 | 1123 | 369 | 32,9% | 7,2% |
4. | Renault | 1401 | 1064 | 337 | 31,7% | 6,8% |
5. | Citroën | 1196 | 1017 | 179 | 17,6% | 5,8% |
6. | Peugeot | 1010 | 1026 | -16 | -1,6% | 4,9% |
7. | Hyundai | 895 | 820 | 75 | 9,1% | 4,3% |
8. | Kia | 875 | 566 | 309 | 54,6% | 4,2% |
9. | Fiat | 576 | 505 | 71 | 14,1% | 2,8% |
10. | Opel | 543 | 561 | -18 | -3,2% | 2,6% |
11. | Toyota | 534 | 615 | -81 | -13,2% | 2,6% |
12. | Mercedes-Benz | 453 | 478 | -25 | -5,2% | 2,2% |
13. | Chevrolet | 398 | 321 | 77 | 24,0% | 1,9% |
14. | Suzuki | 366 | 380 | -14 | -3,7% | 1,8% |
15. | Mazda | 356 | 153 | 203 | 132,7% | 1,7% |
16. | Audi | 334 | 303 | 31 | 10,2% | 1,6% |
17. | Honda | 321 | 265 | 56 | 21,1% | 1,6% |
18. | BMW | 309 | 202 | 107 | 53,0% | 1,5% |
19. | Nissan | 271 | 180 | 91 | 50,6% | 1,3% |
20. | Seat | 241 | 187 | 54 | 28,9% | 1,2% |
21. | Dacia | 187 | 137 | 50 | 36,5% | 0,9% |
22. | Mitsubishi | 176 | 149 | 27 | 18,1% | 0,9% |
23. | Volvo | 141 | 129 | 12 | 9,3% | 0,7% |
24. | Subaru | 108 | 60 | 48 | 80,0% | 0,5% |
25. | Iveco | 55 | 52 | 3 | 5,8% | 0,3% |
26. | Land Rover | 35 | 44 | -9 | -20,5% | 0,2% |
27. | Lada | 28 | 36 | -8 | -22,2% | 0,1% |
28. | Porsche | 27 | 16 | 11 | 68,8% | 0,1% |
29. | Jeep | 26 | 14 | 12 | 85,7% | 0,1% |
30. | Lexus | 23 | 26 | -3 | -11,5% | 0,1% |
- | Celkem - Jiné značky | 238 | 212 | 26 | - | 1,2% |
- | Celkem | 20603 | 16738 | 3865 | 23,1% | 100,0% |
Průběžné pořadí dovážených značek za rok 2008 je po čtyřech měsících vedeno Fordem a Volkswagenem. Obě značky prodaly přes 5100 vozů a pravidelně se střídají na postu nejlepších v jednotlivých měsících mezi dováženými značkami. Třetí Renault má již odstup několik set kusů. První značkou zůstává letos Škoda, která si dubnovým výsledkem vylepšila dosud ne právě lichotivou bilanci. Škoda drží téměř 30% podíl na českém trhu, ale její růst (5 %) v roce 2008 je menší, než růst celého trhu (15,4 %).
Za pozornost stojí v první desítce také výkony značky Kia, která letos meziročně vyrostla o více než 50 %. Vysokým tempem roste také Ford (téměř 30 %) a Fiat přes 28 %).
Z dvaceti nejprodávanějších značek zaznamenaly meziroční pokles prodeje za první čtyři měsíce pouze Toyota (zanedbatelně, jen o 0,2 %) a Opel (-4,6 %).
Registrace na českém trhu, průběžné výsledky za rok 2008 | ||||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | změna | změna | Tržní podíl |
- | Období | 1-4/2008 | 1-4/2007 | [ks] | [%] | 1-4/2008 |
1. | Škoda | 20512 | 19530 | 982 | 5,0% | 29,8% |
2. | Ford | 5174 | 3986 | 1188 | 29,8% | 7,5% |
3. | Volkswagen | 5125 | 4394 | 731 | 16,6% | 7,4% |
4. | Renault | 4674 | 3943 | 731 | 18,5% | 6,8% |
5. | Citroën | 3782 | 3330 | 452 | 13,6% | 5,5% |
6. | Peugeot | 3404 | 3332 | 72 | 2,2% | 4,9% |
7. | Hyundai | 3105 | 2657 | 448 | 16,9% | 4,5% |
8. | Kia | 2733 | 1770 | 963 | 54,4% | 4,0% |
9. | Fiat | 2153 | 1672 | 481 | 28,8% | 3,1% |
10. | Toyota | 1966 | 1969 | -3 | -0,2% | 2,9% |
11. | Opel | 1816 | 1904 | -88 | -4,6% | 2,6% |
12. | Mercedes-Benz | 1576 | 1439 | 137 | 9,5% | 2,3% |
13. | Chevrolet | 1550 | 1035 | 515 | 49,8% | 2,3% |
14. | Suzuki | 1360 | 1190 | 170 | 14,3% | 2,0% |
15. | Mazda | 1209 | 534 | 675 | 126,4% | 1,8% |
16. | Audi | 1160 | 1123 | 37 | 3,3% | 1,7% |
17. | BMW | 1013 | 642 | 371 | 57,8% | 1,5% |
18. | Nissan | 994 | 693 | 301 | 43,4% | 1,4% |
19. | Seat | 963 | 851 | 112 | 13,2% | 1,4% |
20. | Honda | 950 | 888 | 62 | 7,0% | 1,4% |
21. | Dacia | 666 | 441 | 225 | 51,0% | 1,0% |
22. | Mitsubishi | 649 | 426 | 223 | 52,3% | 0,9% |
23. | Volvo | 504 | 480 | 24 | 5,0% | 0,7% |
24. | Subaru | 342 | 253 | 89 | 35,2% | 0,5% |
25. | Iveco | 250 | 164 | 86 | 52,4% | 0,4% |
26. | Land Rover | 142 | 153 | -11 | -7,2% | 0,2% |
27. | Jeep | 89 | 48 | 41 | 85,4% | 0,1% |
28. | Lexus | 81 | 70 | 11 | 15,7% | 0,1% |
29. | Porsche | 78 | 48 | 30 | 62,5% | 0,1% |
30. | Lada | 71 | 72 | -1 | -1,4% | 0,1% |
31. | Alfa Romeo | 66 | 98 | -32 | -32,7% | 0,1% |
32. | Renault Trucks | 61 | 44 | 17 | 38,6% | 0,1% |
33. | Chrysler | 58 | 44 | 14 | 31,8% | 0,1% |
34. | Jaguar | 56 | 39 | 17 | 43,6% | 0,1% |
35. | Smart | 46 | 17 | 29 | 170,6% | 0,1% |
36. | Dodge | 44 | 37 | 7 | 18,9% | 0,1% |
37. | Saab | 40 | 21 | 19 | 90,5% | 0,1% |
38. | Ssangyong | 37 | 60 | -23 | -38,3% | 0,1% |
39. | Mini | 30 | 22 | 8 | 36,4% | 0,0% |
40. | Hummer | 28 | 12 | 16 | 133,3% | 0,0% |
41. | Cadillac | 25 | 11 | 14 | 127,3% | 0,0% |
42. | Maserati | 13 | 6 | 7 | 116,7% | 0,0% |
43. | Ferrari | 12 | 6 | 6 | 100,0% | 0,0% |
44. | Lancia | 9 | 5 | 4 | 80,0% | 0,0% |
45. | Santana | 6 | 19 | -13 | -68,4% | 0,0% |
46. | Rover | 3 | 3 | 0 | 0,0% | 0,0% |
47. | Kaipan | 2 | 5 | -3 | -60,0% | 0,0% |
- | Jiné značky | 210 | 181 | 29 | 16,0% | 0,3% |
- | Celkem | 68837 | 59667 | 9170 | 15,4% | 100,0% |